Ministr životního prostředí České
republiky Ivan Dejmal zaslal odpověď na interpelaci
poslankyně Anny Váchalové dopisem ze dne
28. listopadu 1991.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď ministra životního
prostředí České republiky Ivana Dejmala
na interpelaci poslankyně Anny Váchalové,
která zní:
"Vážená paní poslankyně,
těžiště opatření, která
by přinesla rychlé a uspokojivé řešení
zátěže obyvatelstva plynoucí z provozu
nákladní automobilové dopravy přes
hraniční přechody se SRN leží
především mimo působnost MŽP ČR.
Negativní dopady na životní prostředí
obyvatel hraničních obcí jsou důsledkem
tohoto provozu. Bezprostřední řešení,
která by zlepšila okamžitou situaci jsou buď
organizačního nebo legislativního charakteru
a v působnosti federálních orgánů
jako je FMV a FMZO anebo spočívají např.
v místním využití vhodných ploch
pro odstavná parkoviště. Z nich se již
některá uskutečnila anebo se uskuteční
v nejbližší době a paní poslankyně
již o nich byla určitě informována sdělovacími
prostředky. Opatření, která jsou v
možnostech MŽP ČR avšak jejich účinnost
se může projevit až ve vzdálenějším
časovém horizontu spočívají
v:
1) MŽP ČR bude při jednáních
o udělení vývozních povolení
na další období u komodit, které jsou
povahy nerostných surovin anebo výrobků z
nich (např. kamenivo, štěrkopísky, cement
apod.) prosazovat snížení ročních
kvót též z důvodů ochrany neobnovitelých
nerostných zdrojů ČR. Podíl kamionů
přepravujících tyto materiály činí
podle našich informací desítky procent.
2) Připravovaným zákonem o ekologické
dani, který by měl vstoupit v platnost společně
se všemi daňovými zákony od r. 93, chceme
daňově znevýhodnit činnosti ekologicky
nežádoucí a tím dosáhnout snížení
poptávky po výrobcích nebo službách
ekologicky konfliktních. V daném případě
to opět povede ke snížení transportu
určitých komodit a druhotně tedy i k sníženému
nároku na kapacitu hraničních přechodů.
Z dlouhodobějších opatření, která
jsou však v působnosti FMD budeme prosazovat převedení
značné části tranzitní automobilové
dopravy na mnohem ekologičtější variantu,
to je na kombinovanou dopravu kamionů přes naše
území po železnici.
V Praze dne 28. listopadu 1991 | Ivan Dejmal, v.r." |