ústavně právního výboru ČNR
a výboru ČNR pro územní správu
a národnosti a výboru ČNR pro obchod a cestovní
ruch k návrhu na vydání usnesení České
národní rady o zrušení obecně
závazné vyhlášky Zastupitelstva hl.
m. Prahy, o průvodcovské činnosti na území
hl. m. Prahy, vydané dne 28. března 1991
Vláda České republiky dne 21. srpna 1991
svým usnesením č. 294 pozastavila platnost
obecně závazné vyhlášky Zastupitelstva
hl. m. Prahy o průvodcovské činnosti a ve
smyslu § 28, odst.1. zákona ČNR č. 418/1990
Sb., o hl. m. Praze, předložila věc k rozhodnutí
České národní radě.
Proti uvedené vyhlášce podal na základě
podnětu ministerstva kultury České republiky
protest generální prokurátor České
republiky. Poukazuje v něm na to, že vyhláška
neoprávněně zakládá nové
povinnosti osobám, které hodlají vykonávat
průvodcovskou činnost jako soukromé podnikání
podle zákona č. 105/1990 Sb., o soukromém
podnikání občanů a omezuje tuto možnost
jen na osoby, které mají zvláštní
oprávnění podle schválené obecně
závazné vyhlášky. Stanovení takovýchto
povinností je porušením Listiny základních
práv a svobod, která v článku 4. odst.
1/ stanoví, že povinnosti mohou být ukládány
toliko na základě zákona a v jeho mezích.
V článku 26. odst. 2/ stanoví, že toliko
zákonem mohou být stanoveny podmínky a omezení
pro výkon určitých povolání
a činností. Znamená to, že povinnost
předkládat oprávnění k průvodcovské
činnosti je možné uložit jen na základě
zákona a nikoliv obecně závaznou vyhláškou
Zastupitelstva hl. m. Prahy.
Uvedené tři výbory České národní
rady projednaly pozastavení obecně závazné
vyhlášky Zastupitelstva hl. m. Prahy vládou
České republiky a navrhují České
národní radě přijetí tohoto
usnesení:
o zrušení obecně závazné vyhlášky
Zastupitelstva hl. m. Prahy ze dne 28. 3. 1991
Česká národní rada ruší
obecně závaznou vyhlášku vydanou Zastupitelstvem
hl. m. Prahy, neboť neoprávněně zakládá
nové povinnosti osobám, které hodlají
vykonávat průvodcovskou činnost jako soukromé
podnikání podle zákona č. 105/1990
Sb., o soukromém podnikání občanů
a omezuje tuto možnost jen na osoby, které mají
zvláštní oprávnění podle
této vyhlášky. Určení této
povinnosti obecně závaznou vyhláškou
je v rozporu s Listinou základních práv a
svobod, která stanoví, že povinnosti mohou
být ukládány toliko na základě
zákona a v jeho mezích, a že pouze zákonem
mohou být stanoveny podmínky a omezení pro
výkon určitých povolání a činností.
JUDr. Jiří NOVÁK, v. r. | JUDr. Antonín HRAZDÍRA, v. r. |
předseda ústavně právního | předseda výboru ČNR pro |
výboru ČNR | územní správu a národnosti |
Ministerstvo vnitra | V Praze dne 30. července 1991 |
České republiky | Výtisk č.: 33 |
Č.j.: DK-8527/91-795 |
Věc: Pozastavení výkonu obecně závazné
vyhláška hlavního města Prahy o průvodcovské
činnosti na území hlavního města
Prahy, schválené zastupitelstvem hlavního
města Prahy dne 28. března 1991.
Podnikový materiál se předkládá
podle pokynu Úřadu vlády ČR z 18.
července 1991 č.j. 14396/91 se zřetelem na
návrh obsažený v protestu generálního
prokurátora ČR.
Obsah:
I. Návrh usnesení vlády ČR
II. Odůvodnění návrhu
III. Protest generálního prokurátora a vyhláška
hlavního města Prahy o průvodcovské
činnosti na území hlavního města
Prahy jako přílohy
Předkládá: | JUDr. Tomáš Sokol |
ministr vnitra České republiky | |
Zpracoval: | JUDr. Václav Šlauf |
ředitel odboru legislativy | |
a koordinace předpisů |
PŘEDSEDA VLÁDY
ČESKÉ REPUBLIKY
V Praze dne 4. září 1991
Č.j. 1593/91
Vážená paní předsedkyně,
ve smyslu § 28 odst. 1 zákona ČNR č.
418/1990 Sb., o hlavním městě Praze a na
základě usnesení vlády České
republiky ze dne 21. srpna 1991 č. 294 předkládám
České národní radě k rozhodnutí
otázku platnosti obecně závazné vyhlášky
hl. města Prahy o průvodcovské činnosti
na území hl. m. Prahy.
Vyhláška nabyla účinnosti dnem 1. 4.
1991 a dne 12. 6. 1991 byl proti této vyhlášce
podán generálním prokurátorem ČR
protest. S ohledem na to, že se zjednání nápravy
samotným zastupitelstvem hl. m. Prahy neúměrně
protahovalo pozastavila vláda ČR svým usnesením
výkon vyhlášky s tím, že konečné
rozhodnutí přísluší České
národní radě.
V příloze připojuji veškerou dokumentaci.
S pozdravem
Příloha
Vážená paní
JUDr. Dagmar Burešová
předsedkyně
České národní rady
Praha
Vláda
I. pozastavuje podle § 28 odst. 1 zákona České
národní rady č. 418/1990 Sb., o hlavním
městě Praze, výkon obecně závazné
vyhlášky hlavního města Prahy o průvodcovské
činnosti na území hlavního města
Prahy, schválené Zastupitelstvem hlavního
města Prahy dne 28. března 1991;
II. pověřuje předsedu vlády
1. o pozastavení výkonu obecně závazné
vyhlášky informovat Zastupitelstvo hlavního
města Prahy,
2. předložit do deseti dnů od pozastavení
obecně závazné vyhlášky věc
České národní radě k rozhodnutí,
pokud Zastupitelstvo hlavního města Prahy nezjedná
v mezidobí nápravu.
Provede:
předseda vlády
Předseda vlády
JUDr. Petr Pithart v. r.
Zastupitelstvo hlavního města Prahy na svém
zasedání dne 28. března 1991 schválilo
obecně závaznou vyhlášku o průvodcovské
činnosti na území hlavního města
Prahy. Tato vyhláška nabyla účinnosti
dnem 1. dubna 1991. Na základě podnětu ministerstva
kultury České republiky ze dne 16. května
1991, podal proti této vyhlášce podle §
15 zákona o prokuratuře (ve znění
vyhlášeném pod č. 20/1970 Sb. a ve znění
zákona č.196/ /1988 Sb. a č. 168/1990 Sb.)
protest generální. prokurátor České
republiky, a navrhl
1. aby Zastupitelstvo hlavního města Prahy tuto
vyhlášku kromě čl. 18 zrušilo,
případně nahradilo vyhláškou
odpovídající zákonu,
2. aby vláda České republiky využila
svého oprávnění podle § 28 odst.1
zákona ČNR č. 418/1990 Sb., o hlavním
městě Praze a pozastavila pokud možno do 30
dnů výkon vyhlášky Zastupitelstva hlavního
města Prahy ze dne 28. 3. 1991 o průvodcovské
činnosti na území hlavního města
Prahy a v případě, že Zastupitelstvo
samo nezjedná nápravu, předložila ji
do 10 dnů po zastavení výkonu České
národní radě k rozhodnutí.
Generální prokurátor ČR ve svém
protestu poukazuje na to, že vyhláška Zastupitelstva
hl. m. Prahy neoprávněně zakládá
nové povinnosti osobám, které hodlají
vykonávat průvodcovskou činnost jako soukromé
podnikání podle zákona č. 105/1990
Sb., o soukromém podnikání občanů
a omezuje tuto možnost jen na osoby, které mají
zvláštní oprávnění podle
této vyhlášky. Zakotvení takových
povinností je porušením Listiny základních
práv a svobod, která v článku 4 odst.
1 stanoví, že povinnosti mohou být ukládány
toliko na základě zákona a v jeho mezích
a v článku 26 odst. 2 stanoví, že toliko
zákonem mohou být stanoveny podmínky a omezení
pro výkon určitých povolání
a činností. Znamená to, že povinnost
"předkládat oprávnění
k průvodcovské činnosti" je možné
uložit jen na základě zákona, nikoli
obecně závaznou vyhláškou Zastupitelstva
hlavního města Prahy.
K bližší informaci jsou v příloze
připojeny jak dotčená vyhláška
Zastupitelstva hl. m. Prahy, tak protest prokurátora. S
názorem generálního prokurátora, že
vydáním uvedené vyhlášky Zastupitelstva
hl. m. Prahy bylo porušeno ustanovení § 16 odst.
1 zákona ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích
(obecní zřízené), podle kterého
obec může vydat pro svůj územní
obvod obecně závazné vyhlášky
pouze k plnění svých úkolů,
je na místě souhlasit.
Vzhledem ke skutečnosti, že Zastupitelstvo hl. m.
Prahy dosud protestu nevyhovělo, navrhuje se, aby vláda
České republiky využila svého oprávnění
podle § 28 odst. 1 zákona ČNR č. 418/1990
Sb., o hlavním městě Praze a pozastavila
výkon obecně závazné vyhlášky
a do 10 dnů po zastavení výkonu předložila
celou záležitost České národní
radě k rozhodnutí, pokud Zastupitelstvo hl. m. Prahy
nezjedná v mezidobí nápravu.
GENERÁLNÍ PROKURÁTOR
ČESKÉ REPUBLIKY
JUDr. Ludvík Brunner
III Gd 3060/91
V Praze dne 12. června 1991
Vládě
České republiky
Lazarská 7
Praha 1
Věc: Vyhláška o průvodcovské
činnosti v hlavním města Praze - protest
Na základě podnětu ministerstva kultury ČR
ze dne 16. 5. 1991 bez čísla jednacího podává
Generální prokuratura ČR podle § 15
zákona o prokuratuře (ve znění vyhlášeném
pod č. 20/1970 Sb. a ve znění zákona
č. 196/1988 Sb. a č. 168/1990 Sb.)
proti vyhlášce, schválené zastupitelstvem
hlavního města Prahy dne 28. března 1991
o průvodcovské činnosti na území
hlavního města Prahy a
1. aby zastupitelstvo hlavního města Prah tuto vyhlášku
kromě čl. 18 zrušilo, případně
nahradilo vyhláškou odpovídající
zákonu
2. aby vláda České republiky využila
svého oprávnění, daného jí
v § 28 odst. 1 zák. č. 418/1990 Sb., o hlavním
města Praze a pozastavila pokud možno do 30 dnů
výkon vyhlášky zastupitelstva hl. m. Prahy
ze dne 28. 3. 1991 o průvodcovské činnosti
v hl. m. Praze a v případě, že zastupitelstvo
samo nezjedná nápravu, předložila ji
do 10 dnů po zastavení výkonu České
národní radě k rozhodnutí.
Oprávnění vydávat obecně závazné
předpisy mají územně správní
celky zakotveno v čl. 94 Ústavy a tím, že
je vydávají k plnění svých
úkolů. Tento ústavní princip je dnes
zákonem o obcích č. 367/1990 Sb. proveden
tak, že
- obecně závazné vyhlášky k plnění
svých úkolů schvaluje zastupitelstvo
(§ 16 odst. 1, § 36 odst. 1 písm. h zák.
č. 367/1990 Sb.)
- obecně závazné vyhlášky ve
věcech přenesené působnosti
vydává obecní rada (§ 24 odat. 1, §
45 písm. j) zák. č. 367/1990 Sb.)
Zákon o hlavním městě Praze č.
418/1990 Sb. v tomto směru jen stanoví, že
návrh obecně závazných vyhlášek,
vydávaných k plnění svých úkolů,
musí být projednán s městskými
částmi, kterých se záležitost
tyká (§ 12 odat. 1 cit. zák.).
Obecně závazné vyhlášky pak musí
být v souladu se zákony a s předpisy k jejich
provedení vydanými ústředními
orgány státní správy (§ 16 odst.
2 zák. č. 367/1990 Sb.).
Zde uvedená vyhláška, která byla vydána
podle § 16 zák. č. 367/1990 Sb. jako "vyhláška
o průvodcovské činnosti v hl. m. Praze",
již podle svého názvu nesměřuje
k plnění úkolů, které by obec
pražská měla plnit a navíc není
v souladu se zákonem.
Shodně s nadpisem se v čl. 1 této vyhlášky
uvádí, že "vyhláška upravuje
podmínky pro provádění průvodcovské
činnosti na území hl. m. Prahy" a v
čl. 2 se pak k tomu stanoví, že
1. průvodcovskou činnost na území
hl. m. Prahy mohou provádět pouze držitelé
oprávnění k průvodcovské činnosti
2. pro soukromé podnikání v této oblasti
platí zvláštní předpisy
I když vzájemná vazba posléze uvedeného
ustanovení, co do srozumitelnosti zrovna formulačně
neodpovídá zásadám, daným pro
vydávání obecně závazných
předpisů územně právními
celky a zveřejněným pod č. 9 Věstníku
vlády ČSR z roku 1985 (které dosud nebyly
zrušeny), přece jen lze z tohoto ustanovení
s přihlédnutím k odkazům zde učiněným,
dovodit, že je tu míněna průvodcovská
činnost prováděná jako soukromé
podnikání podle zák. č. 105/1990 Sb.
a že se tímto ustanovením míní
takové podnikání omezit jen na osoby, které
mají zvláštní oprávnění
v pojetí ustanovení § 7 odst. 3 cit. zák.
Na to navazuje čl. 4 vyhlášky, kde se stanoví,
že takové oprávnění uděluje
Magistrátní úřad hl. m. Prahy a v
dalších ustanoveních se pak stanoví
podmínky, za kterých lze oprávnění
získat.
Tato vyhláška tedy jen zakládá povinnosti
toho, kdo chce žádat o registraci průvodcovské
činnosti v Praze, aby prokázal osvědčením
svou způsobilost, při čemž současně
Magistrátní úřad hl. m. Prahy určuje
jako orgán, který osvědčení
vydává a stanoví podmínky pro vydání
osvědčení nezbytné. Stručně
řečeno: jde o předpis určující
povinnosti uchazeče o registraci průvodcovské
činnosti podle zákona č. 105/1990 Sb.
Nejde tedy o vyhlášku vydanou k plnění
úkolů obce pražské.
Jaké úkoly mají obce v mezích samostatné
působnosti plnit, stanoví § 13 zák.
č. 367/1990 Sb. ev. § 8 zák. č. 418/1990
Sb., odkud jde o hl. m. Prahu. I když jde o příkladný
výpočet, nelze z žádného zde
uvedeného příkladu dovodit, že by bylo
možno obecně závaznou vyhláškou
upravovat a řídit podnikatelskou činnost
průvodcovskou.
Takovou vyhlášku tedy zastupitelstvo hl. m. Prahy
vydat nemůže. V mezích vlastní působnosti
by tu mohlo přicházet v úvahu jen zřízení
průvodcovské organizace, která by mohla poskytovat
kvalifikovaně průvodcovské služby, zde
by ovšem průvodci byli zaměstnanci organizace,
nikoliv podnikateli a zde požadovaná kvalifikace by
byla kvalifikací pracovní. K jejímu uplatnění
by nebylo třeba vyhlášky podle § 16 zák.
č. 367/1990 Sb.
Požadavek na kvalifikaci průvodců ve vyhlášce
uplatňovaný je sice pochopitelný, protože
taková kvalifikace zatím obecně závazným
předpisem upravena není a vyhlášky obcí
mají upravovat právě ty oblasti, které
předpisy upraveny nejsou, ovšem to mohou činiti
jen v mezích zákona. Bez zákona pak nelze
někomu ukládat povinnost něco konat nebo
plnit. Pokud se v § 7 odst. 3 zák. č. 105/1990
Sb. mluví o tom, že je třeba předložit
zvláštní povolení, oprávnění
nebo průkaz způsobilosti, jsou tu míněna
jen opatření vydávaná buď podle
zákona nebo na základě zákona, jak
je to zřejmo z příkladného výpočtu
předpisů uvedených tu v odkaze č.
6. Zde nejde o nic jiného, než o respektování
ústavního principu, že povinnosti něco
konat nebo plnit nelze uložit než zákonem nebo
na základě zákona. Tento princip dnes pregnantně
vyjadřuje Listina základních práv
a svobod (uvedená zák. č. 231/1991 Sb.) která
- v čl. 4 odst. 1 stanoví, že povinnosti mohou
být ukládány toliko na základě
zákona v jeho mezích
- v čl. 26 odst. 1 stanoví, že každý
má právo svobodně podnikat.
To znamená, že povinnost, "předkládat
oprávnění k průvodcovské činnosti"
by bylo možno po těch, kdož se ucházejí
o registraci takové činnosti, požadovat jen
na základě zákona. Vyhláškou
zastupitelstva hl. m. Prahy takovou povinnost založit nelze.
Pokud by snad v budoucnu zákon zmocnil hl. m .Prahu upravovat
průvodcovskou činnost, pak by příslušná
vyhláška nebyla vydávána podle §
16 odst. 1, ale podle § 24 odst. 1 zák. č.
367/1990 Sb.
Z protestem napadené vyhlášky tedy obstojí
jenom čl. 18, kterým byla zrušena dřívější
vyhláška obdobného charakteru.
Je tedy tento protest odůvodněn.
Zastupitelstvo hlavního města Prahy se usneslo dne
28. března 1991 vydat podle § 16 odst. 1 zákona
ČNR č. 367/1990., o obcích (obecní
zřízení) tuto obecně závaznou
vyhlášku:
Tato vyhláška upravuje podmínky pro provádění
průvodcovské činnosti na území
hl. m. Prahy.
1) Průvodcovskou činnost na území
hl. m. Prahy mohou provádět pouze držitelé
oprávnění k původcovské činnosti
(dále jen oprávnění). [§ 7
odst. 3 zák. č. 105/1990 Sb.]
2) Pro soukromé podnikání v této oblasti
platí zvláštní předpisy. [zák.
č. 105/1990 Sb.]
1) Průvodcovskou činností pro účely
této vyhlášky se rozumí činnost
spočívající v odborném výkladu
o hl. m. Praze, jeho historii, uměleckých a jiných
památkách a jeho současnosti, prováděná
za úplatu.
2) Průvodcovskou činností podle této
vyhlášky není doprovod turistických
skupin i jednotlivců držiteli zvláštních
oprávnění [např. osvědčení
Institutu obchodní výchovy Ministerstva obchodu
a cestovního ruchu ČR], jakož i činnost
průvodců ve výstavních, muzejních
a galerijních expozicích a památkových
objektech, zabezpečovaná jejich provozovateli.
1) Oprávnění uděluje Magistrátní
úřad hl. m. Prahy na žádost uchazeče
o průvodcovskou činnost na dobu pěti let.
2) Uchazeč o průvodcovskou činnost musí
splňovat tyto podmínky:
a) je československým státním občanem
nebo má platné povolení k pobytu v ČSFR
b) je starší 18 let
c) prokázal odbornou způsobilost k výkonu
průvodcovské činnosti
d) je zdravotně způsobilý k výkonu
průvodcovské činnosti
e) je bezúhonný
3) Magistrátní úřad hl. m. Prahy prodlouží
dobu platnosti oprávnění o dalších
pět let, pokud občan provádějící
průvodcovskou činnost opětovně prokáže
odbornou způsobilost k výkonu průvodcovské
činnosti složením rekvalifikační
zkoušky.
Odborná způsobilost k výkonu průvodcovské
činnosti se prokazuje osvědčením o
úspěšně vykonané kvalifikační
či rekvalifikační zkoušce.
1) Zkoušky podle čl. 5 se skládají před
zkušební komisí jmenovanou Magistrátním
úřadem hl. m. Prahy.
2) Zkušební komise předvolává
uchazeče ke složení zkoušek na základě
žádosti uchazeče o udělení oprávnění
nebo o složení rekvalifikační zkoušky,
termín zkoušky musí být stanoven tak,
aby se uchazeč mohl ke zkoušce řádně
připravit, tedy alespoň 30 dnů po odeslání
předvolání ke zkoušce.
3) Rozsah požadovaných znalostí ke zkoušce
z československých dějin, dějin umění,
historie, současnosti a rozvoje hl. m. Prahy včetně
nejvýznamnějších památkových
objektů a cizích jazyků stanoví Magistrátní
úřad hl. m. Prahy. Ten také stanoví
jednací řád zkušební komise.
V zájmu dosažení a zachování
požadované úrovně průvodcovské
činnosti na území hl. m. Prahy organizují
fyzické a právnické osoby, pověřené
Magistrátním úřadem hl. m. Prahy,
odborná školení, doškolovací kursy,
instruktáže, semináře a pod.
1) Kvalifikační nebo rekvalifikační
zkoušku, pokud uchazeč neuspěje, lze opakovat
pouze dvakrát.
2) Jestliže uchazeč neuspěje ani při
poslední možnosti složit kvalifikační
či rekvalifikační zkoušku, může
se o udělení oprávnění ucházet
až po uplynutí jednoho roku od rozhodnutí,
kterým byla jeho žádost zamítnuta nebo
ode dne, kdy jeho oprávnění zaniklo.
1) Zdravotní způsobilost k výkonu průvodcovské
činnosti se v případě pochybností
prokazuje lékařským potvrzením.
2) Bezúhonnost se prokazuje výpisem z rejstříku
trestů, dotazem Magistrátního úřadu
u příslušného obvodního či
místního úřadu, zda žadatel nebyl
postižen za přestupek majetkového nebo násilného
charakteru.
1) Splnil-li uchazeč stanovené podmínky dle
čl. 4, Magistrátní úřad mu
udělí oprávnění.
2) Oprávnění obsahuje jméno, příjmení
a titul, fotografii, rodné číslo, datum vystavení,
výslovné stanovení možnosti provádět
průvodcovskou činnost v hl. m. Praze, jazykovou
způsobilost, dobu platnosti a razítko Magistrátního
úřadu.
3) Nesplňuje-li uchazeč stanovené podmínky,
Magistrátní úřad rozhodne o zamítnutí
žádosti o udělení oprávnění.
1) Průvodce je povinen se na požádání
prokázat oprávněním kontrolním
orgánům nebo vedoucímu provázené
skupiny popř. provázenému jednotlivci. Oprávnění
musí mít při své činnosti u
sebe.
2) Průvodce je povinen dbát, aby odbornou úrovní
výkladu a svým vystupováním při
průvodcovské činnosti nenarušoval dobré
jméno průvodců hlavním městem
Prahou.
1) Kontrolními orgány jsou jednak osoby pověřené
Magistrátním úřadem hl. m. Prahy a
dále orgány podle zvláštních
předpisů.
2) Kontrolní orgány se zaměřují
na dodržování této vyhlášky
a dalších právních předpisů
i na kvalitu výkonu průvodcovské činnosti.
1) Kontrolní orgán oprávnění
zadrží, jestliže zjistí, že jeho
držitel.
a) nesplňuje podmínky dle čl. 4 odst. 2
b) při průvodcovské činnosti se dopustil
jednání, které by mohlo naplňovat
skutkovou podstatu trestného činu nebo přestupku
nebo kterým porušuje jinak zákony a jiné
, obecně závazné právní předpisy
c) svým jednáním odbornou úrovní
výkladu nebo vystupováním při průvodcovské
činnosti poškozuje dobré jméno průvodců
hl. m. Prahy.
2) Kontrolní orgán je povinen do jednoho týdne
předložit zadrženou licenci Magistrátnímu
úřadu hl. m. Prahy k dalšímu řízení
s uvedením důvodů, pro které k jejímu
zadržení došlo.
1) Magistrátní úřad odejme oprávnění,
jestliže jeho držitel:
a) nesplňuje podmínky dle čl. 4 odst. 2
b) porušuje při průvodcovské činnosti
zákony a jiné obecně závazné
právní předpisy.
2) Magistrátní úřad může
odejmout oprávnění, jestliže jeho držitel
svým jednáním, odbornou úrovní
výkladu nebo neodpovídajícím vystupováním
poškozuje dobré jméno průvodců
hl. m. Prahy.
3) Jestliže bylo oprávnění odejmuto
podle předchozích odstavců, lze o jeho udělení
opětovně žádat až po uplynutí
jednoho roku od jeho odnětí.
Ustanovení společná, přechodná
a závěrečná
Náklady spojené s provedením zkoušek
podle čl. 5 hradí uchazeči o oprávnění
ve výši skutečně vynaložených
nákladů. Magistrátní úřad
hl. m. Prahy může stanovit paušální
výši úhrady těchto nákladů.
Porušování povinností podle této
vyhlášky je přestupkem podle zvláštních
předpisů, nejedná-li se o trestný
čin [zák. č. 200/1990 Sb. o přestupcích
zák. č. 110/1961 Sb. ve znění pozdějších
předpisů].
Dosavadní oprávnění průvodcovské
činnosti na území hl. m. Prahy, vydaná
Národním výborem hl. m. Prahy před
počátkem účinnosti této vyhlášky
platí do doby v nich uvedené.
Zrušuje se vyhláška národního výboru
hl. m. Prahy č. 1/1976 Sb. NVP o průvodcovské
činnosti na území hl. m. Prahy.
Tato vyhláška nabývá účinnosti
dnem 1. dubna 1991.
K bodu:
Návrh vlády České republiky na zrušení
obecně závazné vyhlášky Zastupitelstva
hl. m. Prahy o průvodcovské činnosti na území
hl. m. Prahy
Výbor České národní rady pro
územní správu a národnosti po úvodním
výkladu předsedy výboru JUDr. A. HRAZDÍRY
a po rozpravě
doporučuje České národní
radě, aby ve smyslu § 28. odst. 1/, zákona
ČNR č. 418/1990 Sb., o hl. m. Praze zrušila
obecně závaznou vyhlášku hl. m. Prahy
o průvodcovské činnosti ze dne 28. 3. 1991.
Josef KUBIŠ. v. r. | JUDr. Antonín HRAZDÍRA, v. r. |
ověřovatel výboru | předseda výboru |
Po zpravodajské zprávě posl. JUDr. Miloslava
Výborného a po rozpravě
ústavně právní výbor
doporučuje České národní
radě zrušit obecně závaznou vyhlášku
hlavního města Prahy ze dne 28. března 1991
o průvodcovské činnosti na území
hlavního města Prahy.
Ján KADLEC v. r. | JUDr. Jiří NOVÁK v. r. |
ověřovatel výboru | předseda výboru |
k projednání dopisu předsedy vlády
ČR P. Pitharta předsedkyni ČR D. Burešové
ve věci platnosti obecně závazné vyhlášky
hl. m. Prahy o průvodcovské činnosti na území
hl. m. Prahy
Výbor pro obchod a cestovní ruch
po projednání dopisu předsedy vlády
Petra Pitharta předsedkyni ČNR doporučuje
České národní radě, aby na
základě ustanovení § 28 odst. 1 zákona
ČNR 418/90 o hl. m. Praze zrušila vyhlášku
hl. m. Prahy o průvodcovské činnosti ze dne
28. 3. 1991 s výjimkou § 18;
odůvodnění: vyhláška nebyla vydána
v rámci zákonného zmocnění
Uvedená vyhláška upravuje podmínky pro
provádění průvodcovské činnosti
na území hlavního města Prahy. Pro
účely této vyhlášky se v ní
vymezuje pojem průvodcovská činnost",
jejíž výkon na území hlavního
města Prahy je podmíněn udělením
oprávnění, jež má vydávat
Magistrátní úřad hlavního města
Prahy.
V daném případě jde nesporně
o oblast samostatné působnosti hlavního města
Prahy. Podle zákona ČNR č. 367/1990 Sb.,
o obcích (obecní zřízení) obec
může vydávat k plnění svých
úkolů pro svůj územní obvod
obecně závazné vyhlášky; obec
se přitom řídí zákony a obecně
závaznými právními předpisy
vydanými k jejich provedení; vyhlášky
musí být v souladu se zákony a uvedenými
prováděcími právními předpisy
(§ 13 odst. 2, § 16 odst. 1 a 2 zákona ČNR
o obcích).
Zákon č. 105/1990 Sb., o soukromém podnikání
občanů v platném znění, stanoví
jako základní podmínku k provozování
podnikatelské činnosti registraci, na jejímž
základě je občan oprávněn tuto
činnost vykonávat (§ 6 odst. 1 zákona).
V § 7 odst. 3 uvedený zákon posléze
uvádí, že je-li podle zvláštních
předpisů třeba k podnikatelské činnosti
zvláštního povolení, oprávnění
nebo průkazu způsobilosti, nelze registraci provést
bez předložení příslušného
dokladu. V demonstrativním výčtu těchto
zvláštních předpisů v poznámce
pod čarou jsou uvedeny zákony a nařízení
vlády, na jejichž základě se tyto doklady
při registraci vyžadují. Zákon o soukromém
podnikání občanů tedy výslovně
neupravuje problematiku zvláštních povolení,
oprávnění nebo průkazů způsobilosti,
nýbrž odkazuje na zvláštní předpisy.
K tomu, aby bylo možné považovat vyhlášku
o průvodcovské činnosti na území
hlavního města Prahy za platnou, je podle našeho
názoru třeba, aby byly současně splněny
především tyto předpoklady:
I. vyhláška musí být vydána k
plnění úkolů hlavního
města Prahy při zabezpečování
kulturního rozvoje města,
II. vyhláška musí být v souladu se
zákony a obecně závaznými právními
předpisy vydanými k jejich provedení,
III. vyhláška je zvláštním předpisem
zmíněným v § 7 odst. 3 zákona
č. 105/1990 Sb., o soukromém podnikání
občanů.
Ad I.
Ke splnění tohoto předpokladu je třeba
vyslovit závěr, že průvodcovská
činnost vykonávaná v Praze souvisí
(má přímý vliv) na kulturní
rozvoj města. K tomuto závěru lze však
dospět na základě věcného výkladu
pojmu "kulturní rozvoj", přičemž
nejde o legislativní otázku, neboť není
k dispozici systematická právní úprava
zabývající se bezprostředně
otázkami souvisejícími s oblastí kultury
a jejího rozvoje. Vyslovení závěru
o tom, že vyhláška byla vydána k plnění
úkolů při zabezpečování
kulturního rozvoje je obtížné, neboť
toto tvrzení závisí na výkladu pojmu
"kulturní rozvoj".
Ad II.
Soulad či nesoulad vyhlášky se zákony
a obecně závaznými prováděcími
právními předpisy nelze posuzovat v daném
případě ve vztahu ke zvláštnímu
zákonu a nebo prováděcímu předpisu
upravujícímu průvodcovskou činnost
(neboť nebyly vydány), nýbrž ve vztahu
k zákonu č. 105/1990 Sb., o soukromém podnikání
občanů. Uvedený zákon umožňuje
vyžadovat k provozování podnikatelské
činnosti (tedy i činnosti průvodcovské)
splnění dalších podmínek a odkazuje
v této souvislosti na zvláštní předpisy,
přičemž některé z nich příkladmo
uvádí. Z uvedeného vyplývá,
že je třeba vyřešit základní
otázku, tj. zda lze vyhlášku hlavního
města Prahy vydanou k provozování průvodcovské
činnosti na území Prahy subsumovat pod zvláštní
předpis v zákoně č. 105/1990 Sb. zmiňovaný.
Ad III.
Zákon č. 105/1990 Sb., o soukromém podnikání
občanů, vyžaduje (jak shora uvedeno) k registraci
podnikatelské činnosti předložení
dokladu o vydání zvláštního povolení,
oprávnění nebo průkazu způsobilosti,
pokud je jich třeba k výkonu takové činnosti
podle zvláštních předpisů (§
7 odst. 3 zákona). Pojmu "zvláštní
předpis" používá zákon tehdy,
chce-li odkázat na jiné právní předpisy
(bod 41 přílohy k Legislativním pravidlům
vlády ČR schváleným usnesením
vlády ze dne 31. 3. 1987 č. 71); jedná se
tedy o zákony a jiné obecně závazné
právní předpisy vydané k jejich provedení.
Z celkového pojetí a systematiky právního
řádu vyplývá, že zvláštními
předpisy lze rozumět s výjimkou zákonů
jen takové právní předpisy, které
byly vydány na základě zákonného
zmocnění. Tento závěr nabývá
na závažnosti zejména v případech,
kdy prováděcí právní předpisy
stanoví povinnosti vůči občanům,
jež lze uložit podle článku 4 odst. 1
Listiny základních práv a svobod toliko na
základě zákona a v jeho mezích.
Právním předpisem (tedy i zvláštním
předpisem), který upravuje kromě jiného
i práva, ale zejména povinnosti občanů,
může být jen takový předpis,
který je vydán na základě zmocnění
uvedeného v zákoně a v mezích tohoto
zákona. Zvláštním předpisem zmiňovaným
v daném případě v zákoně
č. 105/1990 Sb. může být tedy jen taková
obecně závazná vyhláška obce
(města), která byla vydána, ať již
v samostatné nebo přenesené působnosti
obce (města), na základě zákonného
zmocnění nebo v mezích zákona.
Nelze proto podle našeho názoru dost dobře
souhlasit s argumentací Generální prokuratury
ČR uvedené v odůvodnění jejího
protestu, že pokud má být obecně závazná
vyhláška obce (města) vydána k plnění
úkolů obce (města), nemůže obsahovat
povinnosti občanů, nýbrž jen úkoly
adresované orgánům obce (města). Pak
by byl totiž nepatřičný název
vyhlášky obsažený v zákoně
ČNR o obcích, který zní "obecně
závazná vyhláška obce (města)".
Nelze též plně souhlasit s další
argumentací, že vyhláška může
občanům ukládat jen povinnost "něco
strpět" a nikoli povinnost "něco činit".
Nespatřujeme důvod pro rozlišování
povinností podle takových kritérií,
a to zejména v souvislosti s řešenou problematikou.
S ohledem na článek 4 odst. 1 Listiny lze uzavřít,
že vyhláška vydaná v samostatné
působnosti obce (města) sice může být
vydána bez zákonného zmocnění
(takzvaně originálně - viz důvodová
zpráva k vládnímu návrhu zákona
ČNR o obcích), avšak může být
považována za zvláštní předpis
jen v případě, pokud výslovně
nestanoví další právní povinnosti
občanům, tedy takové právní
povinnosti, jejichž stanovení nevyplývá
ze zákonného zmocnění. Pokud by výklad
dikce článku 4 odst. 1 Listiny základních
práv a svobod "na základě zákona
a v jeho mezích" směřoval k tomu,
že pojem "v mezích zákona" nevyžadoval
výslovného zákonného zmocnění
k vydání vyhlášky obce (města),
bylo by bezpodmínečně nutné, aby existovala
speciální právní úprava o průvodcovské
činnosti, jejíž "meze" by umožnily
tyto povinnosti stanovit právním aktem obce (města).
V daném případě však taková
zákonná právní úprava vydána
nebyla.
Z uvedených důvodů se domníváme,
že lze souhlasit se závěrem Generální
prokuratury ČR s výhradami její argumentace
shora uvedenými a doporučujeme vyslovit závěr,
že obecně závazná vyhláška
hlavního města Prahy ze dne 28. března 1991
o průvodcovské činnosti na území
hlavního města Prahy je neplatná s výjimkou
§ 18 této vyhlášky.
30. září 1991