Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
Zákon České národní rady č.
367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení)
se mění a doplňuje takto:
1. V § 36 odst. 1 písm. j) se za slovy "založila
nebo řídí" vypustí zbývající
text tohoto ustanovení.
2. Za § 36 se vkládá nový § 36a,
který zní:
(1) Obecní zastupitelstvo rozhoduje o těchto majetkoprávních
úkonech obce:
a) nabytí a převodu nemovitých věcí,
b) bezúplatném převodu movitých věcí
včetně peněz, s výjimkou obvyklých
darování k životním jubileím
a obdobným příležitostem, s výjimkou
darů věnovaných tuzemským právnickým
osobám na vědu a vzdělání,
na charitativní, sociální, zdravotnické
a ekologické účely a na podporu rozvoje kultury,
tělesné výchovy a sportu v celkové
částce nejvýše 5 000 Kčs ročně
a s výjimkou poskytování jednorázových
sociálních výpomocí občanům,
c) bezúplatném postoupení pohledávek,
d) přijetí úvěrů (půjčky),
poskytnutí úvěru (půjčky),
převzetí dluhu, přistoupení k dluhu
a převzetí záruky, požaduje-li to alespoň
jedna desetina všech členů obecního
zastupitelstva,
e) peněžitých i nepeněžitých
vkladech do obchodních společností,
f) majetkové účasti na podnikání
jiných osob s výjimkou vlastních podniků,
g) vzdání se práva a prominutí pohledávky
vyšší než 5 000 Kčs,
h) zastavení nemovitých věcí,
i) zastavení movitých věcí nebo práv
v hodnotě vyšší než 50 000 Kčs,
j) dohodách o splátkách s lhůtou splatnosti
delší než 18 měsíců,
(2) Oprávnění rozhodovat o majetkoprávních
úkonech obce uvedených v odstavci 1 nemůže
obecní zastupitelstvo svěřit obecní
radě.
(3) Záměry obce převést nemovitý
majetek a pronajmout nemovitý majetek, s výjimkou
pronájmu bytů, musí být v obci vhodným
způsobem zveřejněny nejméně
po dobu 30 dnů před projednáním v
orgánech obce, aby se k nim mohli občané
vyjádřit a předložit své nabídky.
(4) Ustanovení odstavců 1, 2 a 3 se použijí
při rozhodování zastupitelstva městské
části statutárních měst (§
3), jíž byl statutem svěřen majetek."
Zákon České národní rady č.
172/1991 Sb., o přechodu některých věcí
z majetku České republiky do vlastnictví
obcí se mění takto:
1. § 9 se vypouští.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Ustanovení § 9 zákona ČNR č.
172/1991 Sb. je předmětem oprávněné
kritiky obecních rad i zastupitelstev. Zejména ve
větších městech totiž značně
komplikuje manipulaci s majetkem a znemožňuje operativně
a rychle rozhodovat.
Tento paragraf je nepřímou novelizací zákona
ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní
zřízení). Jeho účelem bylo
zpřesnit majetkoprávní rozhodování,
které v zákoně o obcích nebylo vyřešeno
dostatečně přesně a zejména
při manipulaci s movitým majetkem mohlo docházet
k nežádoucím situacím. Paragraf však
působil komplikace při majetkoprávním
rozhodování (problematické bylo zvláště
ustanovení o třípětinové většině
potřebné pro tato rozhodnutí). Proto navrhujeme
vypuštění § 9 ze zákona ČNR
č. 172/1991 Sb. a přímou novelizaci zákona
o obcích, která uvedený problém řeší
z hlediska legislativní techniky čistým způsobem.
V podstatě se do zákona o obcích přebírá
upravené znění § 9 ze zákona
ČNR č. 172/1991 Sb., čímž se
přímo v zákoně o obcích upřesňuje
postup při majetkoprávním rozhodování.
Uvádí se výčet těch majetkoprávních
rozhodnutí, které musí provést obecní
zastupitelstvo a nemůže je svěřit radě.
Nové znění navrhovaného § 36a,
odst. 1, písmeno b), které se liší od
obdobného ustanovení § 9 zákona ČNR
č. 172/1991 Sb. zároveň umožňuje,
aby operativní záležitosti převodu movitého
majetku mohla provádět obecní rada. Nové
znění § 36a, odst. 1 neobsahuje ani písmeno
k) odst. 1 § 9 zákona ČNR č. 172/1991
Sb. vzhledem k tomu, že při přímé
novelizaci zákona o obcích je toto ustanovení
nadbytečné.
Vzhledem k tomu, že odst. 3 navrhovaného § 36a
byl předmětem chybného výkladu již
v zákoně ČNR č. 172/1991 Sb., upozorňujeme,
že záměr obce může vyjádřit
i usnesení rady nebo starosty, pokud si obecní zastupitelstvo
nevyhradí podle § 36 odst. 2 zákona ČNR
367/1990 Sb. vyhlašování záměrů
do své působnosti. To znamená, ze se kvůli
majetkoprávním úkonům nemusí
zastupitelstvo scházet dvakrát.