ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1991

VI. volební období

411 C

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Martina Bursíka

na předsedu vlády České republiky

a

ministra pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky

Karla Dybu

ve věci Základního komunikačního systému hl. m. Prahy

Ministr životního prostředí České republiky Ivan Dejmal zaslal odpověď na interpelaci poslance Martina Bursíka dopisem ze dne 28. listopadu 1991.

Podle § 89 zákona ČNR c. 35/1 989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, předkládám České národní radě odpověď ministra životního prostředí České republiky Ivana Dejmala na interpelaci poslance Martina Bursíka, která je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 13. ledna 1992

Dagmar Burešová v. r.

Vážený pane poslanče,

plně sdílím Vaši nespokojenost s dopravní situací v Praze, kterou vyjadřujete ve své interpelaci a cítím potřebu napomoci k řešení. Účinným prostředkem je územní plán hl. m. Prahy, jehož koordinace s plánem navazující metropolitní oblasti (tj. dosavadní pražské-středočeské aglomerace) spadá do kompetence MŽP ČR. Schválení územního plánu hl. m. Prahy i navazující oblasti si vyhradila vláda ČR.

Řešení dopravní problematiky v Praze však nespočívá jen v dlouhodobé koncepci. Jsou problémy, které musí být řešeny okamžitě (např. organizačními opatřeními), nebo výstavbou v nejbližší etapě. Pražský magistrát (MÚP) nemá v současné době ujasněny a projednány s veřejností koncepční přístupy a zásady řešení dopravního systému. To však nemůže být záminkou pro odkládání řešení aktuálních problémů ani pro setrvávání na přežitém řešení. Nezbytné koncepční změny systému nemohou být otázkou soutěží či iniciativních podnětů, ale pouze uvážlivého územně plánovacího procesu v rámci zákonných ustanovení. Novým demokratickým požadavkům je nutné co nejdříve přizpůsobit i pravidla pro projednávání územně plánovacích problémů s veřejností.

V říjnu tr. zpracoval MÚP nový materiál - Zprávu o výstavbě dopravního systému v Praze, jehož účelem je finanční zabezpečení další výstavby. Je koncipován tak, aby mohl sloužit i jako koncepční materiál, není však podložen odbornou dopravní a územní dokumentací ani ekologickou expertizou a je kontroverzní vůči jiným elaborátům. Nepřijatelné je především uspořádání základní silniční sítě (dříve ZKS) a postup její výstavby: setrvávání u koncepce středního (nyní "městského") okruhu (který má v severozápadní části nepřiměřeně vysoké parametry a do chráněného území by zbytečně zaváděl další dopravu) a prioritní výstavba jeho severní části Prašný most-Argentinská, tj. vnitroměstského úseku, která by měla stejný účinek (viz severojižní magistrála). U metra je neefektivní a dopravně nevyhovující řešení v Hloubětíně (část úseku IV.B).

Materiál MÚP je v těchto otázkách v rozporu s Informací o ekologické problematice v hl.m.Praze, která byla zpracována MŽP ČR společně s MÚP ve 2. čtvrtletí tr. a v srpnu projednána ve vládě ČR. Byly zde v návaznosti na státní ekologickou a dopravní politiku formulovány i nejdůležitější principy pro revidovanou základní silniční síť.

Podrobněji byly hlavní východiska, priority výstavby i principy řešení některých dílčích otázek ZKS včetně některých okamžitých opatření obsaženy v loňské expertize nezávislé komise, zřízené tehdejší radou NVP. Je to dosud jediné posouzení dopravního systému města z komplexních hledisek urbanistických, ekologických i dopravních. Magistrát a jeho odborné složky však z této expertizy dosud nezhodnotily ani základní koncepční přístupy. Jedná se např. o

- vymezení oblastí ekologické ochrany města,

- zásadu trvalého omezování automobilové dopravy v chráněných územích a výrazného zkvalitnění MHD,

- uplatnění této zásady v prognóze rozvoje automobilové dopravy a dopravních intenzit,

- uzavření homogenní dálniční sítě mimo vnitřní město,

- přiznání nerovnoměrného rozložení města kolem chráněné oblasti a vypuštění severozápadní části středního dopravního okruhu,

- zásadu přednostní výstavby komunikačních úseků, které odlehčují vnitřní město, tj. v severní části města úseku vnějšího (nyní "expresního") okruhu,

- rozšíření zákazu těžké dopravy i na severní část vnitřního města,

- zpracovávání oponentur pro podklady, koncepce i dílčí projekty a komplexních ekologických hodnocení staveb,

- průběžné seznamování veřejnosti s celkovou koncepcí i dílčími opatřeními atd.,

tj. o principy které podporuje také MŽP ČR.

Místo toho si MÚP pořídil několik dalších, avšak dílčích, pouze technicky pojatých expertiz, které vycházejí z jednostranných podkladů a proto pochopitelně doporučují zachovat původní řešení. Nově byla zpracována prognóza automobilové dopravy v Praze, která však nebere ohled na ekologickou ochranu města.

Z toho je vidět, že magistrát a jeho složky dosud nenastoupily vstřícnou cestu k ekologicky přijatelnému způsobu řešení automobilové dopravy. Při přidělování finančních prostředků na výstavbu dopravního systému hl. m. Prahy bude proto nutné volit obezřetný postup a určit je jmenovitě na ekologicky nesporně přínosné investice: např. u trasy metra IV.B jen na revidované řešení přes N.Hloubětín a u základní silniční sítě na nové obchvatové úseky jen mimo vnitřní město, tj. v severní části města na úsek expresního okruhu Ruzyně-Ďáblice. V příštím roce bude vhodné příděl finančních prostředků také podmínit např.

- důsledným přehodnocením dopravní politiky a postupu výstavby jednotlivých staveb podle všeobecně platných zásad státní ekologické a dopravní politiky,

- zrušením dosavadních monopolních vazeb v přípravě a realizaci staveb a

- zavedením veřejného sledování koncepce dopravy a přípravy jednotlivých staveb i dopravních opatření.

Předpokladem řešení dlouhodobé koncepce dopravy je plynulý průběh územně plánovací přípravy. ÚHA hl. m. Prahy zahájil práce na novém územně plánovacím dokumentu pro Prahu a ustavil nový koncepční tým. Předpokládá první konfrontaci koncepčních záměrů se samosprávou a veřejností koncem tohoto roku. Cestou postupného projednávání a upřesňování by měla být tato dokumentace dokončena a schválena v roce 1994 ještě v rámci volebního období současné samosprávy.

MŽP ČR zahájilo práce na přehodnocení platných změn a doplňků územního plánu pražské-středočeské aglomerace její územní prognózy. Na tuto etapu prací bude navazovat příprava nové ÚPD metropolitního regionu v koordinaci s prací na ÚPD hl. m. Prahy.

V souvislosti s budoucím převzetím vnějšího (expresního) okruhu do kompetence Správy pro dopravu MHPR ČR upozorňuji, že se nemůže jednat o zařazení celé trasy okruhu do dálniční sítě (neboť v západní a severní části jeho trasy k tomu nejsou důvody ani podmínky a bylo by to na překážku územnímu řešení), ale pouze části východní a jižní. Tím však není nikterak dotčeno zabezpečení jeho postupné výstavby v rámci výstavby dálnic. Během příštího roku bude nutno novelizovat kromě samotného okruhu i řešení navazující sítě vnější i vnitroměstské a zároveň zpřesnit dopravní prognózu i návrh postupu výstavby. Lze proto předpokládat, že silniční síť bude stabilizována již v počátečních fázích zpracování nové ÚPD hl. m. Prahy.

Pro ujasnění širších dopravních souvislostí hl. m. Prahy pořídil odbor územního rozvoje MŽP ČR v tomto roce Expertní studii pojetí dopravního systému pražského metropolitního regionu, která rozšiřuje pohled na problematiku pražské dopravy z hlediska celorepublikových vazeb, neboť nejde pouze o řešení automobilové dopravy v Praze, ale o nové pojetí územně technického i filosofického přístupu k problému.

Vážený pane poslanče, děkuji Vám za snahu prosadit ekologické principy v řešení automobilové dopravy a základní silniční sítě v Praze, kterou zároveň pomáháte naplňovat program MŽP ČR.

V Praze 28. listopadu 1991Ivan Dejmal v. r.




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP