Ministr životního prostředí České
republiky Ivan Dejmal zaslal odpověď na interpelaci
poslance Martina Bursíka dopisem ze dne 28. listopadu 1991.
Podle § 89 zákona ČNR c. 35/1 989 Sb., o jednacím
řádu České národní rady,
předkládám České národní
radě odpověď ministra životního
prostředí České republiky Ivana Dejmala
na interpelaci poslance Martina Bursíka, která je
přílohou tohoto sněmovního tisku.
Vážený pane poslanče,
plně sdílím Vaši nespokojenost s dopravní
situací v Praze, kterou vyjadřujete ve své
interpelaci a cítím potřebu napomoci k řešení.
Účinným prostředkem je územní
plán hl. m. Prahy, jehož koordinace s plánem
navazující metropolitní oblasti (tj. dosavadní
pražské-středočeské aglomerace)
spadá do kompetence MŽP ČR. Schválení
územního plánu hl. m. Prahy i navazující
oblasti si vyhradila vláda ČR.
Řešení dopravní problematiky v Praze
však nespočívá jen v dlouhodobé
koncepci. Jsou problémy, které musí být
řešeny okamžitě (např. organizačními
opatřeními), nebo výstavbou v nejbližší
etapě. Pražský magistrát (MÚP)
nemá v současné době ujasněny
a projednány s veřejností koncepční
přístupy a zásady řešení
dopravního systému. To však nemůže
být záminkou pro odkládání
řešení aktuálních problémů
ani pro setrvávání na přežitém
řešení. Nezbytné koncepční
změny systému nemohou být otázkou
soutěží či iniciativních podnětů,
ale pouze uvážlivého územně plánovacího
procesu v rámci zákonných ustanovení.
Novým demokratickým požadavkům je nutné
co nejdříve přizpůsobit i pravidla
pro projednávání územně plánovacích
problémů s veřejností.
V říjnu tr. zpracoval MÚP nový materiál
- Zprávu o výstavbě dopravního
systému v Praze, jehož účelem je
finanční zabezpečení další
výstavby. Je koncipován tak, aby mohl sloužit
i jako koncepční materiál, není však
podložen odbornou dopravní a územní
dokumentací ani ekologickou expertizou a je kontroverzní
vůči jiným elaborátům. Nepřijatelné
je především uspořádání
základní silniční sítě
(dříve ZKS) a postup její výstavby:
setrvávání u koncepce středního
(nyní "městského") okruhu
(který má v severozápadní části
nepřiměřeně vysoké parametry
a do chráněného území by zbytečně
zaváděl další dopravu) a prioritní
výstavba jeho severní části Prašný
most-Argentinská, tj. vnitroměstského
úseku, která by měla stejný účinek
(viz severojižní magistrála). U metra je neefektivní
a dopravně nevyhovující řešení
v Hloubětíně (část úseku
IV.B).
Materiál MÚP je v těchto otázkách
v rozporu s Informací o ekologické problematice
v hl.m.Praze, která byla zpracována MŽP
ČR společně s MÚP ve 2. čtvrtletí
tr. a v srpnu projednána ve vládě ČR.
Byly zde v návaznosti na státní ekologickou
a dopravní politiku formulovány i nejdůležitější
principy pro revidovanou základní silniční
síť.
Podrobněji byly hlavní východiska, priority
výstavby i principy řešení některých
dílčích otázek ZKS včetně
některých okamžitých opatření
obsaženy v loňské expertize nezávislé
komise, zřízené tehdejší
radou NVP. Je to dosud jediné posouzení dopravního
systému města z komplexních hledisek urbanistických,
ekologických i dopravních. Magistrát a jeho
odborné složky však z této expertizy dosud
nezhodnotily ani základní koncepční
přístupy. Jedná se např. o
- vymezení oblastí ekologické ochrany města,
- zásadu trvalého omezování automobilové
dopravy v chráněných územích
a výrazného zkvalitnění MHD,
- uplatnění této zásady v prognóze
rozvoje automobilové dopravy a dopravních intenzit,
- uzavření homogenní dálniční
sítě mimo vnitřní město,
- přiznání nerovnoměrného rozložení
města kolem chráněné oblasti a vypuštění
severozápadní části středního
dopravního okruhu,
- zásadu přednostní výstavby komunikačních
úseků, které odlehčují vnitřní
město, tj. v severní části města
úseku vnějšího (nyní "expresního")
okruhu,
- rozšíření zákazu těžké
dopravy i na severní část vnitřního
města,
- zpracovávání oponentur pro podklady, koncepce
i dílčí projekty a komplexních ekologických
hodnocení staveb,
- průběžné seznamování
veřejnosti s celkovou koncepcí i dílčími
opatřeními atd.,
tj. o principy které podporuje také MŽP
ČR.
Místo toho si MÚP pořídil několik
dalších, avšak dílčích,
pouze technicky pojatých expertiz, které vycházejí
z jednostranných podkladů a proto pochopitelně
doporučují zachovat původní řešení.
Nově byla zpracována prognóza automobilové
dopravy v Praze, která však nebere ohled na ekologickou
ochranu města.
Z toho je vidět, že magistrát a jeho složky
dosud nenastoupily vstřícnou cestu k ekologicky
přijatelnému způsobu řešení
automobilové dopravy. Při přidělování
finančních prostředků na výstavbu
dopravního systému hl. m. Prahy bude proto nutné
volit obezřetný postup a určit je jmenovitě
na ekologicky nesporně přínosné investice:
např. u trasy metra IV.B jen na revidované řešení
přes N.Hloubětín a u základní
silniční sítě na nové obchvatové
úseky jen mimo vnitřní město, tj.
v severní části města na úsek
expresního okruhu Ruzyně-Ďáblice. V
příštím roce bude vhodné příděl
finančních prostředků také
podmínit např.
- důsledným přehodnocením dopravní
politiky a postupu výstavby jednotlivých staveb
podle všeobecně platných zásad státní
ekologické a dopravní politiky,
- zrušením dosavadních monopolních vazeb
v přípravě a realizaci staveb a
- zavedením veřejného sledování
koncepce dopravy a přípravy jednotlivých
staveb i dopravních opatření.
Předpokladem řešení dlouhodobé
koncepce dopravy je plynulý průběh územně
plánovací přípravy. ÚHA
hl. m. Prahy zahájil práce na novém územně
plánovacím dokumentu pro Prahu a ustavil nový
koncepční tým. Předpokládá
první konfrontaci koncepčních záměrů
se samosprávou a veřejností koncem tohoto
roku. Cestou postupného projednávání
a upřesňování by měla být
tato dokumentace dokončena a schválena v roce 1994
ještě v rámci volebního období
současné samosprávy.
MŽP ČR zahájilo práce na přehodnocení
platných změn a doplňků územního
plánu pražské-středočeské
aglomerace její územní prognózy. Na
tuto etapu prací bude navazovat příprava
nové ÚPD metropolitního regionu v koordinaci
s prací na ÚPD hl. m. Prahy.
V souvislosti s budoucím převzetím vnějšího
(expresního) okruhu do kompetence Správy pro dopravu
MHPR ČR upozorňuji, že se nemůže
jednat o zařazení celé trasy okruhu do dálniční
sítě (neboť v západní a severní
části jeho trasy k tomu nejsou důvody ani
podmínky a bylo by to na překážku územnímu
řešení), ale pouze části východní
a jižní. Tím však není nikterak
dotčeno zabezpečení jeho postupné
výstavby v rámci výstavby dálnic.
Během příštího roku bude nutno
novelizovat kromě samotného okruhu i řešení
navazující sítě vnější
i vnitroměstské a zároveň zpřesnit
dopravní prognózu i návrh postupu výstavby.
Lze proto předpokládat, že silniční
síť bude stabilizována již v počátečních
fázích zpracování nové ÚPD
hl. m. Prahy.
Pro ujasnění širších dopravních
souvislostí hl. m. Prahy pořídil odbor územního
rozvoje MŽP ČR v tomto roce Expertní studii
pojetí dopravního systému pražského
metropolitního regionu, která rozšiřuje
pohled na problematiku pražské dopravy z hlediska
celorepublikových vazeb, neboť nejde pouze o řešení
automobilové dopravy v Praze, ale o nové pojetí
územně technického i filosofického
přístupu k problému.
Vážený pane poslanče, děkuji
Vám za snahu prosadit ekologické principy v řešení
automobilové dopravy a základní silniční
sítě v Praze, kterou zároveň pomáháte
naplňovat program MŽP ČR.
V Praze 28. listopadu 1991 | Ivan Dejmal v. r. |