Předseda okresního soudu vyřizuje stížnosti,
jejichž obsahem je stížnost na průtahy,
na nevhodné chování nebo narušování
důstojnosti řízení místopředsedou
soudu, soudci, ostatními pracovníky a přísedícími
okresního soudu.
Orgán státní správy soudu je povinen
přešetřit skutečnosti ve stížnosti
uvedené. Vyžaduje-li to řádné
přešetření stížnosti, vyslechne
stěžovatele, osoby, proti nimž stížnost
směřuje, popřípadě další
osoby, které mohou přispět k objasnění
věci.
/1/ Stížnost musí být vyřízena
do dvou měsíců ode dne doručení
orgánu státní správy soudu, který
je příslušný k jejímu vyřízení.
O vyřízení stížnosti musí
být stěžovatel v této lhůtě
informován.
/2/ Lhůtu stanovenou v odstavci 1 lze překročit
jen tehdy, pokud v jejím průběhu nelze zajistit
podklady potřebné pro vyřízení
stížnosti; stěžovatele je třeba
o tom písemně vyrozumět.
/3/ Pokud byla stížnost shledána důvodnou
nebo částečně důvodnou, je
třeba stěžovateli sdělit, jaká
opatření byla přijata k odstranění
zjištěných závad. Byla-li porušena
povinnost soudcem, platí ustanovení § 24.
/1/ Má-li stěžovatel za to, že stížnost,
kterou podal u příslušného orgánu
státní správy soudu, jím nebyla řádně
vyřízena, může požádat
a) ministerstvo, aby přešetřilo způsob
vyřízení stížnosti, vyřizované
předsedou Nejvyššího soudu nebo předsedou
krajského soudu,
b) předsedu krajského soudu, aby přešetřil
způsob vyřízení stížnosti,
vyřizované předsedou okresního soudu.
/2/ Je-li v téže věci stěžovatelem
podána další stížnost, aniž
by obsahovala nové skutečnosti, není třeba
ji přešetřovat.
Orgány státní správy soudů
postupují při výkonu své působnosti
v součinnosti s profesní zájmovou organizací
soudců, s níž projednávají zejména
tyto otázky:
a) návrhy nových zákonů, které
se podstatně dotýkají rozsahu pravomoci soudů
a způsobu jejího výkonu,
b) zásadní opatření týkající
se organizace soudů, postavení soudců a výkonu
státní správy soudů.
/1/ Ustanovení tohoto zákona o krajských
soudech se vztahují, není-li stanoveno jinak, i
na městský soud v Praze, krajský obchodní
soud v Praze, krajský obchodní soud v Brně
a krajský obchodní soud v Ostravě.
/2/ Ustanovení tohoto zákona o okresních
soudech se vztahují, není-li stanoveno jinak, i
na obvodní soudy v Praze a městský soud v
Brně.
Přísedícího, který byl zvolen
do funkce podle zákona České národní
rady č. 35/1970 Sb., o volbách soudců z lidu,
zprostí funkce, nebo ho může z funkce odvolat
zastupitelstvo, v jehož obvodu je přihlášen
k trvalému pobytu. Pokud v obvodu příslušného
soudu nemá přísedící trvalý
pobyt, zprostí ho funkce, nebo rozhodne o jeho odvolání
zastupitelstvo, v jehož obvodu přísedící
pracuje.
Stížnosti podané před účinností
tohoto zákona projedná příslušný
orgán státní správy soudu podle dosavadních
právních předpisů.
Zrušují se:
1. zákon České národní rady
č. 566/1990 Sb., o volbách soudců z lidu,
2. zákon České národní rady
č. 98/1991 Sb., o sídlech a obvodech okresních
a krajských soudů v České republice,
3. vyhláška ministerstva spravedlnosti České
socialistické republiky č. 56/1976 Sb., kterou se
stanoví příslušnost obvodních
soudů v dopravních trestních věcech,
4. § 1 vyhlášky ministerstva spravedlnosti České
socialistické republiky č. 125/1980 Sb., kterou
se stanoví příslušnost obvodního
soudu pro Prahu 6 pro řízení konané
podle čl. 10, 13, 14 a 15 Úmluvy o předávání
osob odsouzených k trestu odnětí svobody
k výkonu trestu ve státě, jehož jsou
státními občany, a povinnost hradit náklady
tohoto řízení československými
občany.
Tento zákon nabývá účinnosti
s výjimkou § 2 a 3 dnem ........ Ustanovení
§ 2 a 3 nabývají účinnosti dnem
1. ledna 1992.
Návrh zákona České národní
rady byl připraven v návaznosti na zákon
č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích, který
nahradil právní úpravu provedenou zákonem
č. 36/1964 Sb., o organizaci soudů a o volbách
soudců, ve znění pozdějších
předpisů, a novou úpravou postavení,
organizace a činnosti soudů zakotvil jejich postavení
jako zcela nezávislých a nestranných orgánů,
garantujících základní občanská
práva a svobody i zákonem chráněné
zájmy občanů, právnických osob
a státu.
Předloženým návrhem je sledováno
zakotvit a současně soustředit potřebné
zákonné úpravy v oblasti soudnictví,
které jsou svěřeny ve smyslu § 3 ústavního
zákona č. 155/1969 Sb., kterým se mění
a doplňuje hlava osmá Ústavy, federálnímu
zákonodárství a v nichž je právní
úprava zákonem o soudech a soudcích ponechána
zákonům národních rad. Některé
z těchto úprav byly dosud provedeny samostatnými
zákony České národní rady (zákon
ČNR č. 566/1990 Sb., o volbách soudců
z lidu, zákon ČNR č. 98/1991 Sb. o sídlech
a obvodech okresních a krajských soudů v
České republice), které by v zájmu
nutného souladu tohoto zákona se zákonem
o soudech a soudcích vyžadovaly novelizaci. Jiné
úpravy byly dosud realizovány obecně závaznými
právními předpisy (úprava působnosti
některých obvodních soudů, problematika
stížností a jejich vyřizování);
soulad s Listinou základních práv a svobod
(ústavní zákon č. 23/1991 Sb.) a zákonem
o soudech a soudcích však vyžaduje jejich zákonnou
úpravu. Druhým okruhem, jenž je tímto
návrhem zákona upravován, je právní
úprava v oblasti soudnictví, která náleží
do působnosti republik.
Do prvního okruhu náleží především
úprava navržená v části první
zákona, kterou jsou zřizovány krajské
obchodní soudy. Jejím účelem je přizpůsobit
organizaci soustavy soudů reálným potřebám
jejího řádného fungování,
která v určitých regionech vyžaduje,
aby byla modifikována.
Obdobným způsobem je motivována i úprava
obsažená v části druhé návrhu
zákona, která obsahuje úpravu působnosti
některých obvodních soudů v Praze.
Tato úprava, dosud provedená vyhláškami
ministerstva spravedlnosti ČSR č. 56/1976 Sb., a
č. 125/1980 Sb. se v činnosti soudů plně
osvědčila a je potřebné ji věcně
zachovat, avšak s ohledem na čl. 38 odst. 1 Listiny
základních práv a svobod a § 33 zákona
o soudech a soudcích musí být právní
úprava provedena zákonem České národní
rady.
Návrh zákona v části třetí
obsahuje ustanovení o sídlech a obvodech soudů
České republiky. Úprava vychází
z dosud platného zákona ČNR č. 98/1991
Sb., o sídlech a obvodech okresních a krajských
soudů v České republice. Ve smyslu ustanovení
§ 33 zákona o soudech a soudcích je rozšiřována
o úpravu ve vztahu k Nejvyššímu soudu
České republiky a dále reaguje na zřízení
krajských obchodních soudů.
I právní úprava volby přísedících
okresních a krajských soudů, jejich odvolání
a zproštění z funkce (část čtvrtá
zákona) navazuje na dosavadní zákon ČNR
č. 566/1990 Sb., o volbách soudců z lidu,
a ponechává volbu přísedících
okresních a krajských soudů obecním
zastupitelstvím v obvodu příslušného
soudu. Na rozdíl od dosud platné úpravy však
již návrh zákona neukládá předsedům
soudů podávat návrhy na volbu, neboť
praxe ukázala, že předsedové soudů
mají omezené možnosti přehledu o vhodných
kandidátech z řad občanů obcí
pro výkon této funkce. Předsedové
soudů proto napříště budou pouze
určovat počet přísedících,
kteří k příslušnému soudu
mají být zvoleni.
Návrh zákona ČNR v části páté
upravuje státní správu soudů České
republiky. Vychází přitom z následujících
základních principů.
Ve smyslu § 3 ústavního zákona č.
155/1969 Sb., kterým se mění a doplňuje
hlava osmá Ústavy, je svěřena federálnímu
zákonodárství právní úprava
organizace a činnosti soudů a právního
postavení soudců a justičních čekatelů.
Do federální působnosti rovněž
náleží úprava státní správy
ve vztahu k soudům České a Slovenské
Federativní Republiky, avšak právní
úprava státní správy a jejího
výkonu, vztahující se k soudům republik,
náleží do pravomoci národních
rad republik.
Jednou ze základních podmínek k naplnění
ústavního principu soudcovské nezávislosti
je důsledné oddělení výkonu
státní správy od výkonu soudní
činnosti. Specifikem státní správy
v soudnictví je proto, na rozdíl od státní
správy vykonávané v jiných odvětvích,
že její výkon je limitován tím,
že nesmí zasahovat do vlastního výkonu
soudcovské činnosti.
Z ústavní odpovědnosti ministra spravedlnosti
za řádné fungování justice
však současně vyplývá, že
úkoly státní správy v soudnictví
nelze zúžit jen na samotné zabezpečení
soudů po stránce personální a materiální,
ale že musí být státní správě
dány i prostředky zabránit tomu, aby soudcovské
nezávislosti bylo zneužíváno nedůvodnými
průtahy soudního řízení a rozhodování
nebo porušováním zásad důstojnosti
jednání a soudcovské etiky.
S problematikou státní správy soudů
České republiky úzce souvisí problematika
stížností fyzických a právnických
osob na postup soudů. S ohledem na její specifický
charakter musí být pro oblast soudnictví
i toto ústavní právo občanů
vymezeno tak, aby jím nemohlo být zasahováno
do nezávislého výkonu soudnictví.
Úprava obsažená v části šesté
návrhu zákona je limitována ustanovením
§ 6 zákona o soudech a soudcích, podle něhož
se mohou fyzické a právnické osoby obracet
na orgány státní správy soudu se stížnostmi
na postup soudu jen tehdy, jde-li o průtahy v řízení,
nevhodné chování soudních osob nebo
narušování důstojnosti řízení
před soudem.
Dosud platná právní úprava stížností
a jejich vyřizování je obsažena ve vládní
vyhlášce č. 150/1958 Ú.l., o vyřizování
stížností, oznámení a podnětů
pracujících, v oblasti soudnictví pak podrobnější
úprava byla obsažena v interních resortních
předpisech. Navržená právní úprava
má tuto úpravu pro oblast soudnictví nahradit
a zákonnou formou reagovat na její specifika v oblasti
soudnictví.
K § 1
V ustanovení je vymezen účel navrhované
právní úpravy.
K § 2 a 3
Návrhem novely občanského soudního
řádu je k projednávání a rozhodování
věcí obchodních dána pravomoc soudů
v občanském soudním řízení
(§ 7 odst. 1). Ustanovením § 9 odst. 3, 4 téhož
návrhu je rozhodování ve věcech obchodních
týkajících se věcí vymezených
v § 9 odst. 3, 4 svěřeno krajským soudům
jako soudům prvního stupně. Tato agenda věcí
obchodních proto účinností novely
občanského soudního řádu bude
tvořit součást agendy krajských soudů.
Specifická situace v hlavním městě
Praze, Středočeském, Jihomoravském
a Severomoravském kraji spočívá v
očekávaném značném objemu věcí
této agendy, která bude proti jiným krajům
vyžadovat i podstatně vyšší počet
soudců a ostatních pracovníků soudů,
kteří se budou jejím vyřizováním
zabývat. Tím by v uvedených krajích
vznikly krajské soudy personálním obsazením
i objemem agendy tak rozsáhlé, že by to ohrožovalo
jejich funkčnost. Je proto navrhováno vytvořit
krajské obchodní soudy, a to krajský obchodní
soud v Praze, který by byl společný pro prvostupňovou
agendu ve věcech obchodních pro obvod hlavního
města Prahy a Středočeského kraje,
dále krajský obchodní soud v Brně
pro prvostupňovou agendu věcí obchodních
pro obvod Jihomoravského kraje, a krajský obchodní
soud v Ostravě pro obvod Severomoravského kraje.
K § 4 a 5
Podle čl. 38 odst. 1 Listiny základních práv
a svobod (ústavní zákon č. 23/1991
Sb.) nikdo nesmí být odňat svému zákonnému
soudci. Příslušnost soudu i soudce stanoví
zákon.
Dosavadní právní úprava umožňovala
ministru spravedlnosti určit, že věci určitého
druhu z obvodu několika soudů bude vyřizovat
jeden okresní soud. Na základě tohoto zmocnění
byly vydány vyhlášky MS ČSR č.
56/1976 Sb. a č. 125/1980 Sb.
Z hlediska činnosti soudů se jeví potřebné
tuto právní úpravu věcně zachovat,
je však nezbytné ji zakotvit přímo v
zákoně, a to k dosažení souladu s čl.
38 odst. 1 Listiny základních práv a svobod
a § 33 zákona o soudech a soudcích.
K § 6 až 8
Dosavadní právní úprava daná
zákonem České národní rady
č. 98/1991 Sb., zakotvuje sídla a obvody okresních
a krajských soudů. Vzhledem k tomu, že není
důvodné sídla a obvody okresních a
krajských soudů měnit, přejímá
tento návrh zákona úpravu, tak jak je provedena
zákonem ČNR č. 98/1991 Sb.
Vzhledem k tomu, že zákon o soudech a soudcích
(§ 33) ponechává úpravu určení
sídla Nejvyššího soudu republik zákonům
národních rad, je tímto návrhem zákona
ČNR zakotvováno v ustanovení § 6 sídlo
Nejvyššího soudu České republiky.
Současně je navrhována v této části
zákona úprava obvodů a sídel krajských
obchodních soudů, které jsou zřizovány
v ustanoveních části první tohoto
zákona.
K § 9 až 11
I navržená ustanovení, upravující
volbu přísedících okresních
a krajských soudů, přejímají
podstatným způsobem dosavadní právní
úpravu danou zákonem ČNR č. 566/1990
Sb., o volbách soudců z lidu.
Zůstává zachováno, že volba přísedících
okresních a krajských soudů je svěřena
obecním zastupitelstvím v obvodu příslušného
soudu, která přísedící volí
z řad občanů, splňujících
předpoklady stanovené zákonem o soudech a
soudcích pro výkon funkce přísedících
a kteří jsou v obvodu zastupitelstva přihlášeni
k trvalému pobytu nebo v něm pracují.
Z dosavadní úpravy není přejímána
úprava, podle níž navrhoval vhodné kandidáty
pro výkon funkce předseda příslušného
soudu. Tato úprava se v praxi neosvědčila
z toho důvodu, že znalosti předsedy příslušného
soudu o občanech, kteří by byli vhodnými
kandidáty, je omezena pouze na ty občany, kteří
již vykonávali funkci soudců z lidu a v ní
se osvědčili.
Návrh zákona proto předpokládá,
že předsedům příslušných
soudů bude příslušet stanovení
počtu přísedících, jichž
je k řádnému výkonu soudnictví
třeba; výběr a volba vhodných občanů
přísedícími příslušných
soudů je pak svěřována obecním
zastupitelstvím. Kriteriem, podle něhož předseda
soudu bude určovat počet přísedících,
kteří mají být zvoleni v obvodu příslušného
obecního zastupitelstva, je počet jeho obyvatelstva.
Úpravy ve vztahu k soudcům z lidu, kteří
byli do funkce zvoleni podle zákona ČNR č.
566/1990 Sb., o volbách soudců z lidu, není
v tomto návrhu zákona zapotřebí, neboť
zákon o soudech a soudcích v ust. § 70 odst.
1 stanoví, že soudci z lidu, zvolení do funkce
podle dosavadních předpisů, se dnem účinnosti
tohoto zákona považují za přísedící
podle tohoto zákona na funkční období,
na které byli jako soudci z lidu zvoleni.
Ve smyslu § 27 odst. 2 písm. d) zákona ČNR
č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení),
v Praze plní funkci obecního zastupitelstva zastupitelstvo
hlavního města Prahy. Vzhledem k tomu, že z
hlediska potřebné informovanosti o možných
kandidátech pro výkon přísedících
se jeví vhodnější pověřit
volbou přísedících obvodní
a místní zastupitelstva, je navrhována úprava,
podle které budou v hlavním městě
Praze volit přísedící obvodních
soudů a městského soudu obvodní a
místní zastupitelstva, působící
v obvodu příslušného soudu. Tato zastupitelstva
budou za splnění podmínek stanovených
v § 12 a 13 i rozhodovat o zproštění nebo
o odvolání z funkce jimi zvolených přísedících.
K § 12 až § 14
Úprava zproštění a odvolání
z funkce přísedících okresních
a krajských soudů je v plném rozsahu přejímána
z dosavadní právní úpravy obsažené
v zákoně ČNR č. 566/1990 Sb.
Důvody, pro které lze přísedícího
z funkce odvolat, jsou zákonem stanoveny taxativně
a jsou v zásadě koncipovány obdobným
způsobem, jako je tomu u soudců příslušných
soudů. Návrh zákona rovněž zakotvuje
právo přísedícího na zproštění
z funkce, pokud ji dále nechce vykonávat.
Důvody zániku funkce přísedícího
jsou stanoveny obdobně, jako je tomu u soudců (§
47 zákona o soudech a soudcích).
K § 15
Stanoví se základní úkoly státní
správy v oblasti soudnictví, kterými je potřebné
realizovat řádný výkon soudní
činnosti okresních a krajských soudů
a Nejvyššího soudu České republiky.
Uvedené úkoly mají za cíl zajistit
těmto soudům personální a materiální
podmínky k tomu, aby mohly svoji soudní činnost
řádně vykonávat a současně
mají i odpovědným orgánům státní
správy umožnit za určitých, zákonem
stanovených podmínek, dohlížet na to,
aby soudy své poslání plnily.
V tomto ustanovení je zakotvován i základní
omezující faktor výkonu státní
správy v oblasti soudnictví, jímž je
nezávislý výkon soudcovské činnosti,
nepodléhající kontrolní ani dohledové
činnosti správních orgánů.
K § 16
Postavení ministerstva spravedlnosti České
republiky jako ústředního orgánu státní
správy pro oblast soudnictví je dáno zákonem
ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení
ministerstev a jiných ústředních orgánů
státní správy České socialistické
republiky, ve znění pozdějších
předpisů.
Výkon státní správy soudů je
dále svěřován předsedům
soudů a jejich místopředsedům. Výkon
funkce předsedy a místopředsedy soudu je
potřebné důsledně oddělit od
jejich soudcovské funkce, kterou současně
vykonávají, a v jejímž výkonu
je třeba respektovat soudcovskou nezávislost. Proto
navržená právní úprava výslovně
zakotvuje, že funkce předsedy a místopředsedy
soudu jsou funkce správní a tito soudní funkcionáři
mají postavení orgánu státní
správy soudů.
K § 17 až 19
Odpovědnosti ministerstva spravedlnosti České
republiky za výkon státní správy justice
odpovídá i zakotvení možnosti tohoto
orgánu vykonávat správu soudu buď přímo,
nebo prostřednictvím předsedů soudů.
Předsedové soudů odpovídají
za výkon státní správy v rozsahu stanoveném
tímto zákonem. V rozsahu jimi určeném
pověřují, při zachování
vlastní odpovědnosti, výkonem státní
správy své místopředsedy.
Předsedové soudů mohou podle navržené
úpravy pověřit výkonem činnosti
v oblasti státní správy soudů i soudce
příslušného soudu. Tímto ustanovením
je sledováno zakotvit možnost, aby předseda
soudu např. mohl pověřit zkušeného
soudce úkoly v souvislosti s přípravou justičních
čekatelů nebo prověrkovou činností.
Odpovědnost předsedy soudu za řádný
výkon i těchto úkolů státní
správy zůstává zachována.
K § 20
Působnost ministerstva spravedlnosti České
republiky je možno shrnout do dvou základních
okruhů.
Prvním okruhem jsou úkoly, které mají
zabezpečit soudům České republiky,
vůči nimž má ministerstvo spravedlnosti
postavení ústředního orgánu
státní správy, řádné
fungování po stránce personální
a materiální.
K tomu účelu zejména směřují
úkoly, jimiž je správnímu orgánu
svěřeno stanovit počty soudců a odborných
pracovníků soudů, úkoly v oblasti
personální ve vztahu k soudům a úkoly,
které mají zajistit přípravu justičních
čekatelů na výkon soudcovské funkce
i další odbornou výchovu pracovníků
resortu justice.
Pokud jde o úkoly v oblasti personální, vycházejí
z právní úpravy, stanovené v čl.
101 Ústavy a jsou upraveny zákonem o soudech a soudcích.
Úkoly v oblasti plánování a rozpočtování,
hospodaření s národním majetkem, účetnictví
a ekonomické kontrole, jimiž je sledováno zabezpečení
soudů po stránce finanční a hospodářské,
předpokládají, stejně jako je tomu
podle dosavadní úpravy, zachování
třístupňového řízení,
v němž ministerstvo spravedlnosti České
republiky ve vztahu ke krajským soudům plní
funkci ústředního článku řízení.
Druhým okruhem je sledování práce
soudů, kde je výkon státní správy
limitován tím, že nesmí zasahovat do
nezávislého výkonu soudní činnosti.
Soudní správa proto může při
plnění své dohledové funkce sledovat
a hodnotit postup soudů v konkrétních věcech
jen z toho hlediska, zda nedochází k průtahům
řízení, a z hlediska dodržování
zásad důstojnosti jednání a soudcovské
etiky. Způsobem vyřízení pravomocně
skončených věcí se může
zabývat jen z hlediska získaných poznatků
o nejednotnosti soudního rozhodování a může
dávat Nejvyššímu soudu České
republiky, popř. Nejvyššímu soudu České
a Slovenské Federativní Republiky podněty
k zaujetí stanoviska k jednotnému výkladu
zákonů a jiných obecně závazných
právních předpisů.
Právo ministra spravedlnosti České republiky
podat stížnost pro porušení zákona
je realizací příslušných ustanovení
zákonů o soudním řízení.
K § 21 až 23
Úkoly svěřené jednotlivým orgánům
státní správy soudů respektují
stupeň jejich odpovědnosti za výkon státní
správy v oblasti soudnictví.
Úkoly předsedy Nejvyššího soudu
vyplývají z jeho postavení orgánu
státní správy Nejvyššího
soudu České republiky. Ve vztahu k tomuto soudu
mu přísluší úkoly státní
správy směřující k zajištění
řádného chodu soudu po stránce materiální,
v oblasti organizační a personální
pak zajišťuje řádné obsazení
soudů odbornými a dalšími pracovníky
a vyřizuje personální věci soudců
i ostatních pracovníků soudu. Jeho dohledová
činnost je koncipována na shodných zásadách,
jako bylo uvedeno ve zdůvodnění k ustanovení
§ 20 ve vztahu k dohledové činnosti ministerstva
spravedlnosti České republiky. Na rozdíl
od krajských soudů je ve smyslu § 17 odst.
2 tohoto zákona vždy jeho prostřednictvím
vykonávána i státní správa
příslušející ministerstvu spravedlnosti
České republiky.
Výkon státní správy předsedy
krajského soudu v sobě zahrnuje jak úkoly
ve vztahu ke krajskému soudu, jimiž je sledováno
zajistit řádné fungování tohoto
soudu v oblasti personální i v oblasti materiální,
tak i úkoly ve vztahu k okresním soudům v
obvodu krajského soudu, v nichž je mu svěřena
organizátorská, řídící
a kontrolní činnost k výkonu státní
správy těchto soudů, prováděnému
jejich předsedy. Výkon státní správy
v oblasti soudního dohledu vychází ze stejných
principů jako je tomu i u ostatních orgánů
státní správy soudů.
Výkon státní správy předsedů
okresních soudů obsahuje úpravu, která
má zajistit vytvoření potřebných
personálních a materiálních podmínek
k výkonu soudní činnosti na okresních
soudech. Ve vztahu k dohledové činnosti jsou i u
tohoto orgánu státní správy soudů
vymezeny zákonem taxativně jeho meze a oprávnění
tak, aby nebylo správním orgánem zasahováno
do nezávislosti soudů.
K § 24
Nezávislost soudců ve výkonu soudcovské
činnosti a specifické postavení soudce ve
vztahu k orgánu státní správy soudů,
vyplývající ze zákona o soudech a
soudcích, vyžaduje specifickou úpravu pro případy,
kdy orgán státní správy soudů
v rámci plnění svých úkolů
zjistí, že soudce porušil své povinnosti
uložené mu právními předpisy,
které měly za následek průtahy v řízení,
nebo že soudce porušil zásady důstojnosti
jednání a soudcovskou etiku. V těchto případech
může orgán státní správy
soudu postupovat pouze v souladu se zákonem o kárné
odpovědnosti soudců. Může tedy drobné
nedostatky v práci nebo drobné poklesky soudci vytknout
(§ 3 odst. 5 návrhu zákona o kárné
odpovědnosti soudců), anebo podat návrh na
zahájení kárného řízení
(§ 6 téhož návrhu zákona).
K § 25 až 27
Navržená právní úprava vychází
z ustanovení § 6 zákona o soudech a soudcích,
který stanoví, že na orgány státní
správy soudu se lze obracet se stížnostmi jen,
jde-li o průtahy řízení, nevhodné
chování soudních osob nebo narušování
důstojnosti řízení před soudem.
Současně týž zákon, který
je pro úpravu zákonem České národní
rady určující, stanoví, že anonymní
podání se nevyřizují.
Předmětem stížnosti ve smyslu shora
citované úpravy zákona o soudech a soudcích,
nemohou být tedy podání, polemizující
se soudním dokazováním anebo soudním
rozhodnutím, neboť nemohou být předmětem
přezkoumávání orgánem státní
správy soudů. Účastníci se
mohou domáhat nápravy pouze procesními prostředky
stanovenými zákony o soudním řízení.
Podání stížnosti na postup soudu nesmí
být stěžovateli na újmu.
Stížnosti je zásadně třeba podávat
u toho orgánu státní správy soudu,
který je příslušný k jejich vyřízení.
K § 28 až 31
Ustanovení vymezují, kterému z jednotlivých
orgánů státní správy soudů
přísluší vyřízení
stížnosti.
Navrženou úpravou je zakotvováno, že stížnosti
na postup soudů zásadně vyřizuje předseda
toho soudu, jehož postup je stížností
napadán. Pouze v těch případech, kdy
stížnost napadá postup soudu ve věcech,
v nichž jako soudce rozhodoval předseda soudu anebo
podání obsahuje nesouhlas se způsobem, jakým
byla předsedou soudu stížnost v téže
věci vyřízena, vyřizuje stížnost
předseda krajského soudu, popřípadě
ministerstvo spravedlnosti České republiky.
K § 32 až 34
Při přešetřování stížnosti
bude zpravidla příslušný orgán
státní správy vycházet z listinných
materiálů, především soudního
spisu. Protože však předmětem stížnosti
může být i nevhodné chování
soudních osob, je v návrhu zákona zakotveno,
že orgán státní správy soudů,
je-li to k řádnému přešetření
stížnosti potřebné, vyslechne stěžovatele,
soudní osoby, vůči nimž stížnost
směřuje, i další osoby, které
mohou přispět k objasnění předmětu
stížnosti.
Specifika činnosti soudnictví vyžadují,
aby lhůta k vyřízení stížnosti
byla stanovena v takovém rozsahu, aby zajišťovala
právo stěžovatelů na včasné
vyřízení stížnosti, ale současně
také orgánu státní správy soudu
umožňovala soustředit všechny potřebné
podklady pro její přešetření,
aniž by tímto šetřením byly způsobeny
průtahy v soudním řízení. Z
těchto důvodů je v návrhu stanovena
povinnost orgánu státní správy soudu
zásadně vyřídit stížnosti
ve lhůtě 2 měsíců, která
může být překročena pouze ve
výjimečných případech, kdy
tomu budou bránit vážné důvody.
Takovými důvody budou především
případy, kdy soudní spis, který je
k přešetření stížnosti potřebný,
není pro orgán státní správy
soudu ve lhůtě k vyřízení stížnosti
dosažitelný, poněvadž je předmětem
procesního úkonu jiného soudu, nebo v této
lhůtě nejsou dosažitelné osoby, které
pro přešetření stížnosti
musí být slyšeny.
O vyřízení stížnosti je třeba
ve stanovené dvouměsíční lhůtě
stěžovatele informovat a pokud by stížnost
byla alespoň částečně shledána
důvodnou, je potřebné mu sdělit, jaká
opatření byla přijata k odstranění
zjištěných závad. Jestliže však
došlo k porušení povinnosti soudcem, může
orgán státní správy soudu postupovat
pouze v souladu s návrhem zákona o kárné
odpovědnosti soudců.
K § 35
Podle § 58 zákona o soudech a soudcích zákony
národních rad upraví působnost profesních
zájmových organizací soudců soudů
republik v otázkách upravených tímto
zákonem.
Navrhuje se proto zakotvit zásadu součinnosti orgánů
státní správy soudů s profesní
zájmovou organizací soudců, s níž
budou projednávány zejména návrhy
nových zákonů, které se podstatně
dotýkají rozsahu pravomoci soudů a způsobu
jejího výkonu, a zásadní opatření
týkající se organizace soudů, postavení
soudců a výkonu státní správy
soudů.
K § 36
Úprava je navrhována s ohledem na to, že v
rámci soudů České republiky vykonávají
působnost krajských a okresních soudů
i soudy jinak pojmenované.
K § 37
Navržená úprava bude umožňovat
řešit případné zproštění
nebo odvolání z funkce přísedícího,
který byl do funkce zvolen podle zákona ČNR
č. 35/1970 Sb. V těchto případech
by nebylo totiž možno postupovat podle ustanovení
§ 12 a 13, neboť orgánem, který přísedícího
do funkce zvolil, byl okresní případně
krajský národní výbor.
K § 38
Dosavadní právní úprava vyřizování
stížností je upravena vládní
vyhláškou č. 150/1958 Ú. l. o vyřizování
stížností, oznámení a podnětů
pracujících, a dále interními resortními
předpisy. Navržené ustanovení upravuje
způsob vyřízení těch stížností,
které byly podány přede dnem účinnosti
tohoto zákona.
K § 40
Odchylná účinnost ustanovení §
2 a 3 je navrhována z toho důvodu, že předpokladem
zřízení krajských obchodních
soudů je přijetí a účinnost
navržené novely občanského soudního
řádu, která v § 9 odst. 3, 4 zakládá
působnost krajských soudů k rozhodování
ve věcech obchodních. Tato novela by měla
nabýt účinnosti k 1. lednu 1992, proto i
k tomuto datu je navrhována účinnost §
2 a 3.
Přijetí navrhované právní úpravy
si nevyžádá zvýšené nároky
na státní rozpočet ani na počet pracovníků.
Náklady na zřízení obchodního
soudnictví jsou obsaženy v důvodové
zprávě k zákonu o soudech a soudcích.