ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1991

VI. volební období

382 L

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Václava Moskala

na předsedu vlády České republiky Petra Pitharta

ve věci řešení vleklé neuspokojivé situace v resortu zemědělství

Ministr zemědělství České republiky Bohumil Kubát zaslal odpověď na interpelaci poslance Václava Moskala dopisem ze dne 29. října 1991.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, předkládám České národní radě odpověď ministra zemědělství České republiky Bohumila Kubáta na interpelaci poslance Václava Moskala, která zní:

"Vládní orgány ČR ve spolupráci s federací v roce 1990 navrhly ve scénáři ekonomické reformy základní strategický koncept rozvoje zemědělství, začleněný do celkového národohospodářského projektu reformy včetně odstátnění, cenové liberalizace, uplatnění vlastnických práv a privatizace.

V závěru minulého roku pokračovaly práce na konkretizaci ekonomické reformy v podmínkách APK. V rámci spolupráci s federálními orgány byla formulována konkretizace ekonomické reformy v APK, která byla schválena usnesením vlády ČSFR č. 689/1990 a usnesením vlády ČR č. 332/1990.

Vlastní agrární program, o němž v interpelaci hovoříte, byl připravován prakticky od počátku roku.

Tento dokument zásadně mění dosavadní přístupy k zemědělství a zakládá podmínky pro koordinovaný postup řešení agrární problematiky nejen opatřeními hospodářské politiky resortního ministerstva, ale celou soustavou rozhodnutí a nástrojů zákonodárných a výkonných orgánů státní moci, tj. parlamentů a vlád jako celku i jednotlivých ministerstev. Program vychází ze scénáře ekonomické reformy a respektuje jeho specifickou část, týkající se APK. Je chápán jako jeden ze základních stavebních kamenů české ekonomiky, kterým se formulují strategické cíle agrárního sektoru při respektování tří základních funkcí zemědělství - výrobní, ekologické a sociální a jejich vzájemné propojenosti.

V programu navrhujeme vytvořit základní zemědělskou strukturu, založenou na výstavbě soukromých tržních hospodářství a na sdruženích fyzických a právnických osob transformovaných z původních zemědělských družstev a státních statků. Snažíme se vymezit takovou formu privatizace agrárního sektoru, která umožní integrovat zemědělství a potravinářský průmysl vč. kapitálové integrace.

Jako součást Agrárního programu předkládáme podnikatelské sféře indikativní informace o trhu se zemědělskými a potravinářskými výrobky a především koncepci státního vlivu na vývoj agrárního trhu, tj. uplatnění regulační a intervenční politiky, importní a exportní politiky, vč. ochrany vnitřního trhu. Navrhujeme nové přístupy k uplatnění tržních řádů, ustavení veřejnoprávních institucí a samosprávných organizací, které jsou základním atributem fungujícího trhu.

Takto pojatý Agrární program byl projednán v Hospodářské radě vlády České republiky dne 13. 8. t. r. s tím, že se jedná o otevřený program, který je zároveň podkladem pro dopracování zásad vládní politiky v zemědělství a potravinářském průmyslu, jenž jsou koncipovány na základě návrhů vládních orgánů obou republik a federace. Agrární program je podle našeho názoru konstruktivním podkladem pro hledání konsensu a koncepčním základem agrární hospodářské politiky v ČR, ale i ve vztahu ke kompetencím federace. Dává možnost vytvářet jednotící pozici státu mezi zájmy podnikatelské sféry, zájmových seskupení a nositelů segmentů národohospodářské strategie.

Výsledkem spolupráce FMH s ministerstvy zemědělství ČR a SR je Návrh zásad hospodářské politiky vlády v zemědělství a potravinářském průmyslu i se zainteresovanými státními i samosprávnými orgány. Jedním ze základních vstupů pro přípravu těchto společných zásad byl Agrární program Mze ČR.

Zásady byly projednány a schváleny Hospodářskou radou vlády ČR 1. října t. r.

Návrh navozuje obecně platné hlavní zásady, které by měla přijmout státní sféra na úrovni federace a ve specifické formě uplatňovat a rozpracovat státní sféra na úrovni republik.

Hlavní zásady jsou v podstatě konformní s přístupy, které jsou zpracovány do Agrárního programu MZe ČR. Musíme si však uvědomit, že úroveň poznání a postupný vývoj hospodářské situace resortu včetně změn organizační struktury, vnějších vztahů, působení dotační politiky a tržní regulace navozuje nové problémy, které budou posunovat taktické scénáře do stále nových poloh. Příští vývoj v legislativě (zákon o transformaci družstev, zákon o Federálním fondu tržní regulace, zákony o daních a další), které budou projednávány ve Federálním shromáždění mohou pozměnit i strategický scénář a vymezit nové podmínky, se kterými budou muset zásady počítat.

Návrh zásad vychází ze scénáře ekonomické reformy a respektuje tři základní funkce zemědělství - výrobní, ekologickou, sociální včetně jejich vzájemné provázanosti.

Navrhovaná státní politika považuje princip vlastnictví jako základní prostředek k vyšší kapitalizaci a efektivnosti zemědělské činnosti.

Neodděluje zemědělskou činnost od procesu vytváření venkovského způsobu života a zvyšování ekologické úrovně venkova a tvorby krajiny.

Navrhuje podporu pouze racionálně rozmístěné výroby, stimuluje potřebu zvýšení úrovně výživy.

Vytváří podmínky a stanovuje zásady pro narušení monopolní struktury a služeb a současně pro vyšší integraci v zemědělství a potravinářském průmyslu.

Klíčovými oblastmi zásad, které budou v příštím období přímo ovlivňovat úroveň, strukturu a vývoj zemědělství bude dotační politika a rozsah regulačních zásahů státu trhu se zemědělskými a potravinářskými výrobky.

K tomu, aby byly mechanismy působení dotační politiky a regulace trhu funkční, je nutné precizovat rozpočtové vazby a kompetenční vztahy mezi republikami a federací. V této souvislosti bude nezbytné dále dopracovat celou síť kompetenčních vazeb zajišťujících ucelený výkon agrární hospodářské politiky vlád a účelnou spolupráci nositelů segmentů národohospodářské politiky.

Agrární program MZe ČR i Návrh zásad hospodářské politiky vlády v zemědělství a potravinářském průmyslu spolu se Zprávou o postupu ekonomické reformy a hospodářské situaci v zemědělství byly projednány 1. 10. 1991 v národohospodářském výboru ČNR.

V obsáhlé a věcné diskusi, které jste se rovněž zúčastnil, byly zmíněny a vysvětlovány prakticky všechny otázky interpelace, a to na základě zásad projednávaných dokumentů.

K písemné odpovědi na interpelaci přikládám Agrární program MZe ČR i Návrh zásad hospodářské politiky vlády v zemědělství a potravinářském průmyslu (pro podrobnější informovanost p. poslance Moskala). Pro komplexní posouzení je na programu 24. schůze ČNR, která se koná ve dnech 6. - 8. listopadu t. r., zařazena "Zpráva vlády ČR o postupu ekonomické reformy a hospodářské situaci v zemědělství" (sněmovní tisk 386).

V Praze dne 29. října 1991 Bohumil Kubát, v.r."

V Praze dne 5. listopadu 1991

Dagmar Burešová, v.r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP