Ministr zemědělství České republiky
Bohumil Kubát zaslal odpověď na interpelaci
poslance Václava Moskala dopisem ze dne 29. října
1991.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď ministra zemědělství
České republiky Bohumila Kubáta na interpelaci
poslance Václava Moskala, která zní:
"Vládní orgány ČR ve spolupráci
s federací v roce 1990 navrhly ve scénáři
ekonomické reformy základní strategický
koncept rozvoje zemědělství, začleněný
do celkového národohospodářského
projektu reformy včetně odstátnění,
cenové liberalizace, uplatnění vlastnických
práv a privatizace.
V závěru minulého roku pokračovaly
práce na konkretizaci ekonomické reformy v podmínkách
APK. V rámci spolupráci s federálními
orgány byla formulována konkretizace ekonomické
reformy v APK, která byla schválena usnesením
vlády ČSFR č. 689/1990 a usnesením
vlády ČR č. 332/1990.
Vlastní agrární program, o němž
v interpelaci hovoříte, byl připravován
prakticky od počátku roku.
Tento dokument zásadně mění dosavadní
přístupy k zemědělství a zakládá
podmínky pro koordinovaný postup řešení
agrární problematiky nejen opatřeními
hospodářské politiky resortního ministerstva,
ale celou soustavou rozhodnutí a nástrojů
zákonodárných a výkonných orgánů
státní moci, tj. parlamentů a vlád
jako celku i jednotlivých ministerstev. Program vychází
ze scénáře ekonomické reformy a respektuje
jeho specifickou část, týkající
se APK. Je chápán jako jeden ze základních
stavebních kamenů české ekonomiky,
kterým se formulují strategické cíle
agrárního sektoru při respektování
tří základních funkcí zemědělství
- výrobní, ekologické a sociální
a jejich vzájemné propojenosti.
V programu navrhujeme vytvořit základní zemědělskou
strukturu, založenou na výstavbě soukromých
tržních hospodářství a na sdruženích
fyzických a právnických osob transformovaných
z původních zemědělských družstev
a státních statků. Snažíme se
vymezit takovou formu privatizace agrárního sektoru,
která umožní integrovat zemědělství
a potravinářský průmysl vč.
kapitálové integrace.
Jako součást Agrárního programu předkládáme
podnikatelské sféře indikativní informace
o trhu se zemědělskými a potravinářskými
výrobky a především koncepci státního
vlivu na vývoj agrárního trhu, tj. uplatnění
regulační a intervenční politiky,
importní a exportní politiky, vč. ochrany
vnitřního trhu. Navrhujeme nové přístupy
k uplatnění tržních řádů,
ustavení veřejnoprávních institucí
a samosprávných organizací, které
jsou základním atributem fungujícího
trhu.
Takto pojatý Agrární program byl projednán
v Hospodářské radě vlády České
republiky dne 13. 8. t. r. s tím, že se jedná
o otevřený program, který je zároveň
podkladem pro dopracování zásad vládní
politiky v zemědělství a potravinářském
průmyslu, jenž jsou koncipovány na základě
návrhů vládních orgánů
obou republik a federace. Agrární program je podle
našeho názoru konstruktivním podkladem pro
hledání konsensu a koncepčním základem
agrární hospodářské politiky
v ČR, ale i ve vztahu ke kompetencím federace. Dává
možnost vytvářet jednotící pozici
státu mezi zájmy podnikatelské sféry,
zájmových seskupení a nositelů segmentů
národohospodářské strategie.
Výsledkem spolupráce FMH s ministerstvy zemědělství
ČR a SR je Návrh zásad hospodářské
politiky vlády v zemědělství a potravinářském
průmyslu i se zainteresovanými státními
i samosprávnými orgány. Jedním ze
základních vstupů pro přípravu
těchto společných zásad byl Agrární
program Mze ČR.
Zásady byly projednány a schváleny Hospodářskou
radou vlády ČR 1. října t. r.
Návrh navozuje obecně platné hlavní
zásady, které by měla přijmout státní
sféra na úrovni federace a ve specifické
formě uplatňovat a rozpracovat státní
sféra na úrovni republik.
Hlavní zásady jsou v podstatě konformní
s přístupy, které jsou zpracovány
do Agrárního programu MZe ČR. Musíme
si však uvědomit, že úroveň poznání
a postupný vývoj hospodářské
situace resortu včetně změn organizační
struktury, vnějších vztahů, působení
dotační politiky a tržní regulace navozuje
nové problémy, které budou posunovat taktické
scénáře do stále nových poloh.
Příští vývoj v legislativě
(zákon o transformaci družstev, zákon o Federálním
fondu tržní regulace, zákony o daních
a další), které budou projednávány
ve Federálním shromáždění
mohou pozměnit i strategický scénář
a vymezit nové podmínky, se kterými budou
muset zásady počítat.
Návrh zásad vychází ze scénáře
ekonomické reformy a respektuje tři základní
funkce zemědělství - výrobní,
ekologickou, sociální včetně jejich
vzájemné provázanosti.
Navrhovaná státní politika považuje
princip vlastnictví jako základní prostředek
k vyšší kapitalizaci a efektivnosti zemědělské
činnosti.
Neodděluje zemědělskou činnost od
procesu vytváření venkovského způsobu
života a zvyšování ekologické úrovně
venkova a tvorby krajiny.
Navrhuje podporu pouze racionálně rozmístěné
výroby, stimuluje potřebu zvýšení
úrovně výživy.
Vytváří podmínky a stanovuje zásady
pro narušení monopolní struktury a služeb
a současně pro vyšší integraci
v zemědělství a potravinářském
průmyslu.
Klíčovými oblastmi zásad, které
budou v příštím období přímo
ovlivňovat úroveň, strukturu a vývoj
zemědělství bude dotační politika
a rozsah regulačních zásahů státu
trhu se zemědělskými a potravinářskými
výrobky.
K tomu, aby byly mechanismy působení dotační
politiky a regulace trhu funkční, je nutné
precizovat rozpočtové vazby a kompetenční
vztahy mezi republikami a federací. V této souvislosti
bude nezbytné dále dopracovat celou síť
kompetenčních vazeb zajišťujících
ucelený výkon agrární hospodářské
politiky vlád a účelnou spolupráci
nositelů segmentů národohospodářské
politiky.
Agrární program MZe ČR i Návrh zásad
hospodářské politiky vlády v zemědělství
a potravinářském průmyslu spolu se
Zprávou o postupu ekonomické reformy a hospodářské
situaci v zemědělství byly projednány
1. 10. 1991 v národohospodářském výboru
ČNR.
V obsáhlé a věcné diskusi, které
jste se rovněž zúčastnil, byly zmíněny
a vysvětlovány prakticky všechny otázky
interpelace, a to na základě zásad projednávaných
dokumentů.
K písemné odpovědi na interpelaci přikládám
Agrární program MZe ČR i Návrh zásad
hospodářské politiky vlády v zemědělství
a potravinářském průmyslu (pro podrobnější
informovanost p. poslance Moskala). Pro komplexní posouzení
je na programu 24. schůze ČNR, která se koná
ve dnech 6. - 8. listopadu t. r., zařazena "Zpráva
vlády ČR o postupu ekonomické reformy a hospodářské
situaci v zemědělství" (sněmovní
tisk 386).
V Praze dne 29. října 1991 | Bohumil Kubát, v.r." |