ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1991

VI. volební období

358 C

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Jana Květa

na ministra životního prostředí České republiky Ivana Dejmala,

ministra zemědělství České republiky Bohumila Kubáta

a

ministra pro správu národního majetku a jeho privatizaci České republiky Tomáše Ježka

ve věci zabezpečení ochrany rybničních ekosystémů při privatizaci závodů Státního rybářství

Ministr životního prostředí České republiky Ivan Dejmal zaslal odpověď na interpelaci poslance Jana Květa dopisem ze dne 21. listopadu 1991.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, předkládám České národní radě odpověď ministra životního prostředí České republiky Ivana Dejmala na interpelaci poslance Jana Květa, která zní:

"Vážený pane poslanče, k Vaší interpelaci ze dne 16. října 1991 ve věci zabezpečení ochrany rybničních ekosystémů při privatizaci závodů Státního rybářství Vám sděluji, že tato problematika je i v současné době zabezpečena řadou právních norem. Jejich uplatnění v tomto případě je však skutečně problematické.

Podle zákona č. 92 /1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby, dle ustanovení § 7 a § 8, za vypracování návrhu privatizačního projektu podniku odpovídá zakladatel. Ten je povinen posoudit všechny návrhy privatizačních projektů, které obdržel a předložit je bez zbytečného odkladu se svým stanoviskem k projednání i v případě těch návrhů, které nedoporučuje uskutečnit.

Přitom se dle zákona č. 92/1991 Sb. i sdělení ministerstva pro správu národního majetku a jeho privatizaci ČR k předkládaným návrhům privatizačních projektů nevyjadřuje žádný orgán státní správy, kromě zakladatele. Zájmy ochrany životního prostředí vyplývající z Ústavy ČSFR a dalších platných právních norem na tomto úseku, musí plně respektovat jak zpracovatelé návrhů privatizačních projektů a zakladatelé privatizovaných podniků, tak ministerstvo pro správu národního majetku a jeho privatizaci České republiky.

Ve smyslu současného právního stavu a jeho výkladu, lze privatizovat pouze ta vodohospodářská díla - rybníky na vodních tocích, která nejsou nezbytná k funkcím toků, popřípadě vodnímu toku převážně neslouží a nebo neplní více celospolečenských účelů. Pokud tyto předpoklady nejsou naplněny, musí být i nadále ve státním vlastnictví a ve správě státní organizace, nebo obce u drobných vodních toků a v případě vodohospodářsky významných toků ve správě státní vodohospodářské organizace.

Zájmy státní ochrany přírody, stanovené zákonem musí tedy být při posuzování zda lze jednotlivé rybníky privatizovat z uvedeného hlediska respektovány. Váš návrh na vyřazení z privatizace těch rybničních nádrží, které jsou plně, nebo z části své plochy zařazeny do kategorie státních přírodních rezervací, je tedy řešen platnou právní úpravou. Nepochybně totiž taková vodohospodářská díla - rybníky plní více celospolečenských účelů. S ohledem na to, že takové posouzení je pro účely privatizace nutné zabezpečit, sestavuje odbor ochrany přírody MŽP ČR v současné době seznam všech rybníků, které jsou součástí státních přírodních rezervací. Tyto rybníky by v souladu s platnou právní úpravou měly zůstat ve státním vlastnictví a měly by být vyňaty z privatizace. Žádost o zdržení privatizace již byla zaslána panu ministru Ježkovi k Chráněné krajinné oblasti Třeboňsko, kde by mohlo být privatizací dotčeno 16 rybníků chráněných zcela, nebo z části. Výše uvedený seznam by měl být jedním z rozhodujících podkladů pro posouzení, zda zařadit či nezařadit jednotlivé případy do privatizace a bude ministerstvu pro správu národního majetku a jeho privatizaci ČR předán.

Hospodářská činnost (která je zde nutná), musí být prováděna v souladu se zájmy ochrany přírody. Předpokládáme, že v těchto případech mohla být prováděna i účelově na zakázku, pod odborným dohledem Českého ústavu ochrany přírody, který zpracuje pro jednotlivé lokality ochranářský plán.

V těch případech, kdy jsou rybníky vraceny původním vlastníkům dle zákona o restituci, pokud spadají zcela, nebo z části do kategorie státních přírodních rezervací, musí být rovněž při jejich obhospodařování respektovány zájmy ochrany přírody. Zákon o ochraně přírody totiž nerozlišuje různé formy vlastnictví, ale platí u zvláště chráněných částí přírody obecně.

Tam, kde budou privatizací dotčeny zájmy obecné ochrany přírody, nezajišťuje současná právní úprava jejich ochranu dostatečně. Celou tuto problematiku by měl vyřešit nový zákon o ochraně přírody a krajiny. Výjimku v tomto případě tvoří významné krajinné prvky, kde i v současné době lze uplatnit některá omezená v nakládání s nimi.

Předpokládáme, že nový zákon o ochraně přírody a krajiny nabude činnosti nejpozději k 1. 7. 1992 a umožní v těchto případech, kde to bude nutné, uložit formou břemene takové obhospodařování, které bude se zájmy ochrany přírody v souladu.

Vážený pane poslanče, s ohledem na odpovědnost ministerstva pro správu národního majetku a jeho privatizaci, vymezenou zákonem č. 92/1991 Sb. i s ohledem na nezbytnost záruky respektování oprávněných zájmů ochrany vod a ochrany přírody v procesu privatizace, zajistí MŽP ČR výklad současných právních norem k této problematice a předá jej tomuto ministerstvu.

S pozdravem

V Praze dne 21. listopadu 1991 Ivan Dejmal, v.r."

V Praze dne 4. prosince 1991

Dagmar Burešová, v.r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP