Zásada č. 1:
Pro účely tohoto zákona tvoří
Českou národní radu poslanci zvolení:
a/ v Jihočeském, Severočeském, Středočeském,
Východočeském, Západočeském
kraji a hl. m. Praze (dále jen česká část);
b/ v Jihomoravském a Severomoravském kraji (dále
jen moravská část).
Zásada č. 2:
/1/ K platnému usnesení je třeba souhlasu
nadpoloviční většiny přítomných
poslanců.
/ 2/ K přijetí ústavního zákona
a schválení státního rozpočtu
České republiky (dále jen státního
rozpočtu) je třeba souhlasu nadpoloviční
většiny všech poslanců zvolených
v české i moravské části.
Zásada č. 3:
V případech uvedených v zásadě
2 odst. 2 hlasují odděleně poslanci české
části a poslanci moravské části.
Zásada č. 4:
/1/ Jestliže nedojde ke shodnému usnesení obou
částí České národní
rady, usnesou se obě tyto části na dohodovacím
řízení. V takovém případě
zvolí každá část České
národní rady po pěti zástupcích
ze svých poslanců do společného výboru
pro dohodovací řízení.
/2/ Jestliže ani na doporučení tohoto výboru
nebude přijato shodné usnesení o návrhu
zákona do dvou měsíců od prvního
hlasování, lze podat tentýž návrh
nejdříve po uplynutí čtyř měsíců
od jeho zamítnutí.
Zásada č. 5:
/1/ Nedojde-li ke shodnému usnesení obou částí
České národní rady o státním
rozpočtu do začátku rozpočtového
roku, hospodaří se podle zákonných
ustanovení o rozpočtovém provizoriu.
/2/ Jestliže dohodovací řízení
o státním rozpočtu nevedlo ke shodnému
usnesení obou částí České
národní rady ve lhůtě uvedené
v zásadě 4 odst. 2, je třeba k přijetí
zákona o státním rozpočtu tříčtvrtinová
většina všech poslanců České
národní rady.
Zásada č. 6:
Ruší se § 24 zákona ČNR č.
35/1989 Sb., o jednacím řádu ČNR.
Zásada č. 7:
Tento ústavní zákon nabývá
účinnosti dnem vyhlášení.
Obecná část
Současné období je charakterizováno
především všeobecnými transformačními
procesy. Systémová opatření uplatňovaná
v ekonomické sféře se střetávají
s dosud nutně přežívajícími
prvky centrálně řízeného hospodářství.
Takovým prvkem je i doposud platná daňová
soustava, která svým charakterem výrazně
ovlivňuje metodiku sestavování státního
rozpočtu České republiky. Proto se jeho schvalování
v České národní radě v r. 1990
neobešlo bez podezření o diskriminujícím
charakteru tohoto rozpočtu vůči území
Moravy a Slezska a následných déletrvajících
politických licitací. Předkládaný
návrh zákona si klade za cíl předejít
analogickým situacím, které budou nutně
vznikat do doby přijetí Ústavy České
republiky a nové daňové soustavy. Provedení
tohoto zákona si nevyžádá zvýšené
prostředky ze státního rozpočtu.
Z hlediska právní úpravy se jedná
o novelu § 24 zákona ČNR o jednacím
řádu České národní rady,
kterou se však rovněž mění postavení
tohoto zákonodárného sboru. Podle čl.
II ústavního zákona FS č. 566 ze dne
12. prosince 1990 mohou soustavu a postavení orgánů
republik uvedených v hlavě sedmé ústavního
zákona č. 143/1969 Sb., o československé
federaci, ve znění pozdějších
předpisů, upravit jen ústavní zákony
ČNR a SNR.
Zvláštní část
K zásadě č. 1:
Poslanci ČNR se pro účely hlasování
podle tohoto zákona dělí na poslance zvolené
v českých krajích a poslance zvolené
v moravských krajích.
K zásadě č. 2:
Ruší se podmínka, podle které je nutné
k přijetí ústavního zákona
třípětinová většina všech
poslanců ČNR. Nově se ustanovuje podmínka,
podle které je ČNR schopná v případech
uvedených v zásadě 2 odst. 2 usnášet
se, je-li přítomna nadpoloviční většina
jak poslanců zvolených v českých krajích,
tak i poslanců zvolených v moravských krajích.
K zásadě č. 3:
Zavádí se oddělené hlasování
pro případy přijímání
ústavního zákona a schvalování
státního rozpočtu republik.
K zásadě č. 4:
Nedojde-li ke shodě při přijímání
zákonů uvedených v zásadě 2
odst. 2, ustavuje se dohadovací komise, která má
za cíl navrhnout řešení přijatelné
pro obě části ČNR. Práce komise
se omezuje na období dvou měsíců.
Bude-li návrh zákona zamítnut i po doporučení
komise, zákon se vrací navrhovateli a ten má
možnost znovu jej předložit až po uplynutí
lhůty čtyř měsíců.
K zásadě č. 5:
Odlišná právní úprava byla zvolena
pro případ zamítnutí zákona
o státním rozpočtu republiky. Zákon
nelze vrátit předkladateli, ale k jeho přijetí
je třeba tříčtvrtinová většina
všech poslanců ČNR bez ohledu na místo
volby.
K zásadě č. 6:
Ústavní zákon v plném rozsahu novelizuje
§ 24 zákona č. 35/1989, o jednacím řádu
ČNR.
K zásadě č. 7:
Účinnost zákona se stanoví dnem vyhlášení,
protože se jedná o naléhavou právní
úpravu.
František Kačenka v.r.
Josef Kubiš v.r.