ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1991

VI. volební období

352

Návrh poslanců ČNR Františka Kačenky, Josefa Kubiše a Karla Kříže:

zásady

Ústavního zákona České národní rady o hlasování v České národní radě

ZÁSADY

ÚSTAVNÍHO ZÁKONA ČESKÉ NÁRODNÍ RADY

o hlasování v České národní radě

Zásada č. 1:

Pro účely tohoto zákona tvoří Českou národní radu poslanci zvolení:

a/ v Jihočeském, Severočeském, Středočeském, Východočeském, Západočeském kraji a hl. m. Praze (dále jen česká část);

b/ v Jihomoravském a Severomoravském kraji (dále jen moravská část).

Zásada č. 2:

/1/ K platnému usnesení je třeba souhlasu nadpoloviční většiny přítomných poslanců.

/ 2/ K přijetí ústavního zákona a schválení státního rozpočtu České republiky (dále jen státního rozpočtu) je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech poslanců zvolených v české i moravské části.

Zásada č. 3:

V případech uvedených v zásadě 2 odst. 2 hlasují odděleně poslanci české části a poslanci moravské části.

Zásada č. 4:

/1/ Jestliže nedojde ke shodnému usnesení obou částí České národní rady, usnesou se obě tyto části na dohodovacím řízení. V takovém případě zvolí každá část České národní rady po pěti zástupcích ze svých poslanců do společného výboru pro dohodovací řízení.

/2/ Jestliže ani na doporučení tohoto výboru nebude přijato shodné usnesení o návrhu zákona do dvou měsíců od prvního hlasování, lze podat tentýž návrh nejdříve po uplynutí čtyř měsíců od jeho zamítnutí.

Zásada č. 5:

/1/ Nedojde-li ke shodnému usnesení obou částí České národní rady o státním rozpočtu do začátku rozpočtového roku, hospodaří se podle zákonných ustanovení o rozpočtovém provizoriu.

/2/ Jestliže dohodovací řízení o státním rozpočtu nevedlo ke shodnému usnesení obou částí České národní rady ve lhůtě uvedené v zásadě 4 odst. 2, je třeba k přijetí zákona o státním rozpočtu tříčtvrtinová většina všech poslanců České národní rady.

Zásada č. 6:

Ruší se § 24 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu ČNR.

Zásada č. 7:

Tento ústavní zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Důvodová zpráva

Obecná část

Současné období je charakterizováno především všeobecnými transformačními procesy. Systémová opatření uplatňovaná v ekonomické sféře se střetávají s dosud nutně přežívajícími prvky centrálně řízeného hospodářství. Takovým prvkem je i doposud platná daňová soustava, která svým charakterem výrazně ovlivňuje metodiku sestavování státního rozpočtu České republiky. Proto se jeho schvalování v České národní radě v r. 1990 neobešlo bez podezření o diskriminujícím charakteru tohoto rozpočtu vůči území Moravy a Slezska a následných déletrvajících politických licitací. Předkládaný návrh zákona si klade za cíl předejít analogickým situacím, které budou nutně vznikat do doby přijetí Ústavy České republiky a nové daňové soustavy. Provedení tohoto zákona si nevyžádá zvýšené prostředky ze státního rozpočtu.

Z hlediska právní úpravy se jedná o novelu § 24 zákona ČNR o jednacím řádu České národní rady, kterou se však rovněž mění postavení tohoto zákonodárného sboru. Podle čl. II ústavního zákona FS č. 566 ze dne 12. prosince 1990 mohou soustavu a postavení orgánů republik uvedených v hlavě sedmé ústavního zákona č. 143/1969 Sb., o československé federaci, ve znění pozdějších předpisů, upravit jen ústavní zákony ČNR a SNR.

Zvláštní část

K zásadě č. 1:

Poslanci ČNR se pro účely hlasování podle tohoto zákona dělí na poslance zvolené v českých krajích a poslance zvolené v moravských krajích.

K zásadě č. 2:

Ruší se podmínka, podle které je nutné k přijetí ústavního zákona třípětinová většina všech poslanců ČNR. Nově se ustanovuje podmínka, podle které je ČNR schopná v případech uvedených v zásadě 2 odst. 2 usnášet se, je-li přítomna nadpoloviční většina jak poslanců zvolených v českých krajích, tak i poslanců zvolených v moravských krajích.

K zásadě č. 3:

Zavádí se oddělené hlasování pro případy přijímání ústavního zákona a schvalování státního rozpočtu republik.

K zásadě č. 4:

Nedojde-li ke shodě při přijímání zákonů uvedených v zásadě 2 odst. 2, ustavuje se dohadovací komise, která má za cíl navrhnout řešení přijatelné pro obě části ČNR. Práce komise se omezuje na období dvou měsíců. Bude-li návrh zákona zamítnut i po doporučení komise, zákon se vrací navrhovateli a ten má možnost znovu jej předložit až po uplynutí lhůty čtyř měsíců.

K zásadě č. 5:

Odlišná právní úprava byla zvolena pro případ zamítnutí zákona o státním rozpočtu republiky. Zákon nelze vrátit předkladateli, ale k jeho přijetí je třeba tříčtvrtinová většina všech poslanců ČNR bez ohledu na místo volby.

K zásadě č. 6:

Ústavní zákon v plném rozsahu novelizuje § 24 zákona č. 35/1989, o jednacím řádu ČNR.

K zásadě č. 7:

Účinnost zákona se stanoví dnem vyhlášení, protože se jedná o naléhavou právní úpravu.

František Kačenka v.r.

Josef Kubiš v.r.

Karel Kříž v.r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP