ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1991

VI. volební období

338 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Františka Kačenky

na vládu České republiky

ve věci zabezpečení topné sezóny 1991 - 1992 předzásobením pevnými palivy

Ministr pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky Karel Dyba odpověděl poslanci Františku Kačenkovi na jeho interpelaci dopisem ze dne 12. července 1991.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, předkládám České národní radě odpověď ministra pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky Karla Dyby na interpelaci poslance Františka Kačenky, která zní:

"Byl jsem požádán předsedou vlády České republiky o odpověď na interpelaci poslance ČNR JUDr. Františka Kačenky, týkající se zabezpečení topné sezóny 1991 - 1992 tuhými palivy.

Nebezpečí, na které ve své interpelaci upozorňuje pan poslanec, si rovněž plně uvědomuji. Těžiště problému je v tom, že úroková sazba z úvěru na zásoby tuhých paliv v uhelných skladech i u soukromých podnikatelů je tak vysoká (více než 20 %), že prakticky zamezuje tvorbě potřebného předzásobení před topnou sezónou. Zásoby paliv u konečných prodejců patří, na rozdíl od zásob paliv v průmyslových a energetických podnicích (kde se jedná o tzv. trvale se obracející zásoby), do kategorie obchodního zboží a je na ně z hlediska úrokové sazby pohlíženo stejně, jako na kterýkoliv jiný druh spotřebního zboží. Přitom toto zboží má zvláštní charakter spočívající v jeho nezbytnosti a sezónnosti spotřeby. Současně ho není možné z hlediska technického i neprůchodnosti distribučních cest v zimě centrálně skladovat. Je tedy bezpodmínečně nutné pravidelné předzásobení, které bylo dosud zabezpečováno uhelnými sklady.

Přitom náklady plynoucí ze zvýšené úrokové sazby nemohou prodejci paliv promítnout do zvýšení ceny pro konečného spotřebitele, neboť se jedná o zboží, pro které jsou stanoveny limitní ceny.

Dalším faktorem, který negativně ovlivňuje předzásobení prodejců paliv, je snaha těchto podniků zařazených do privatizace minimalizovat své zásoby.

Tím dochází k odbytovému umístění kvalitního tříděného paliva do jiných odvětví a pro tržní fondy, tedy pro potřebné předzásobení obyvatelstva je toto množství nenávratně ztraceno. Tento výpadek nebude pak ve zbývající části roku možno již nahradit, neboť z celkové těžby lze vyrobit jen omezené množství tříděného paliva.

K řešení vzniklé situace doporučuji přijetí jedné z následujících variant:

1. Vytvořit pro prodejce tuhých paliv stejné úrokové podmínky, jako pro podniky s trvale se obracejícími zásobami (cca 11 - 13 % úroková sazba).

2. Vytvoření zvláštního zvýhodněného úroku pro sezónní předzásobení (úroková sazba do 10 %) s tím, že rozdíl by byl financující bance hrazen ze státního rozpočtu ČR.

3. Změnit cenové výměry stanovující ceny tuhých paliv tak, aby prodejce paliv měl možnost promítnout zvýšené náklady vyplývající z úrokové sazby na zásoby do ceny pro konečného spotřebitele.

Všechny tyto návrhy jsou v kompetenci ministerstva financí ČR, příp. federálního ministerstva financí.

Přestože síť konečných prodejců paliv nepatří do kompetence mnou řízeného resortu, jsem ochoten při řešení situace maximálně spolupracovat. S pozdravem

V Praze dne 12. července 1991 Karel Dyba, v.r."

V Praze dne 29. července 1991

Dagmar Burešová, v.r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP