ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1991

VI. volební období

336 D

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

skupiny poslanců ČNR Daniely Kolářové, Miroslava Čapka, Hedy Čechové, Jiřího Hájka, Josefa Kašuby, Jiřího Macháčka, Gerty Mazalové, Vladimíra Mišíka, Eduarda Vacka a Vladislava Vaňáka

na vládu České republiky

a

ministra kultury České republiky Milana Uhdeho

ve věci vývozu a ochrany kulturních památek

Ministr kultury České republiky Milan Uhde odpověděl na interpelaci skupiny poslanců Daniely Kolářové, Miroslava Čapka, Hedy Čechové, Jiřího Hájka, Josefa Kašuby, Jiřího Macháčka, Gerty Mazalové, Vladimíra Mišíka, Eduarda Vacka a Vladislava Vaňáka dopisem ze dne 12. srpna 1991.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, předkládám České národní radě doplňující odpověď ministra kultury České republiky Milana Uhdeho na interpelaci skupiny poslanců Daniely Kolářové, Miroslava Čapka, Hedy Čechové, Jiřího Hájka, Josefa Kašuby, Jiřího Macháčka, Gerty Mazalové, Vladimíra Mišíka, Eduarda Vacka a Vladislava Vaňáka, která zní:

"Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dne 11. 7. 1991 nepřijala ČNR mou odpověď na Vaši interpelaci ve věci vývozu a ochrany kulturních statků a požádala zejména zodpovědět otázku nevyjasněných kompetenčních problémů a nezájmu legislativních orgánů o pomoc při řešení tohoto stavu.

Nevyjasněné kompetenční vztahy spočívají v tom, že:

a) problematiku vývozu kulturních památek a předmětů muzejní a galerijní hodnoty upravují předpisy z oblasti kultury, přijaté v působnosti České republiky (zák. ČNR č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, prov. vyhl. č. 66/1988 Sb., zák. č. 54/1959 Sb., o muzeích a galeriích a vyhl. č. 239/1959 Ú. l., o vývozu předmětů muzejní hodnoty),

b) problematiku neobchodního a obchodního vývozu a dovozu starožitností upravují vyhlášky federálního ministerstva zahraničního obchodu a nařízení vlády ČSFR tímto způsobem:

- neobchodní dovozy a vývozy upravuje vyhl. č. 41/1985 Sb., ve znění vyhl. č. 179/1988 Sb., č. 118/1989 Sb., č. 4/1990 Sb., č. 52/1990 Sb., č. 225/1990, č. 423/1990 Sb. a č. 534/1990 Sb. Podle cit. vyhl. - příloha č. 2 k § 7 odst. 1 vyhl. - platí zákaz vývozu starožitností; tzn. pro individuální vývozy, prováděné fyzickými osobami ve smyslu cit. vyhl., by celní orgány neměly povolit vývoz starožitností. V praxi ovšem k takovým vývozům dochází a zabránit únikům kulturních hodnot z území ČR je dnes zcela mimo působnost orgánů kultury;

- obchodní dovozy a vývozy věcí jsou upraveny nařízením vlády ČSFR č. 256/1990 Sb., kterým se stanoví vývozy a dovozy věcí a další činnosti, k jejichž provádění se vyžaduje povolení k zahraničně obchodní činnosti. Podle přílohy k cit. vl. nař. (bod I) je třeba povolení k zahraničně obchodní činnosti pro vývoz starožitností a jiných věcí kulturní hodnoty podle vymezení ministerstva kultury. Podrobnosti postupu při udělování povolení upravuje vyhl. č. 533/1990 Sb., ve znění vyhl. č. 27/1991 Sb. Ministerstvo kultury ČR toto vymezení provádí v konkrétních případech pro jednotlivé žadatele tím způsobem, že stanoví výčet předmětů (druhově), jichž se bude povolení k zahraničně obchodní činnosti týkat. Požadavek, aby pojem "starožitnost" byl vymezen obecně v právním předpisu, není reálný vzhledem k tomu, že se mění hodnotová i časová kritéria pro posuzování uvedených předmětů. Navíc toto hodnocení úzce souvisí i se situací na trhu s uměleckými předměty a u jednotlivých druhů starožitností odráží momentální nabídku a poptávku.

Neoprávněné a spekulativní vývozy kulturních hodnot z území ČSFR, na něž upozorňujete ve své interpelaci, se netýkají kulturních památek ani předmětů muzejní a galerijní hodnoty ve smyslu cit. právních předpisů, ale týkají se právě tzv. starožitností, tj. širokého potenciálu kulturních statků na našem území. Vývoz těchto předmětů však nepovoluje ministerstvo kultury ČR ani jiné orgány kultury, tyto vývozy jsou plně v působnosti FMZO a celních orgánů. Zde je zásadní nedostatek a kompetenční problém právní úpravy, neboť podle názoru MK ČR by mělo povolování veškerých vývozů kulturních statků, tj. jak kulturních památek a předmětů muzejní a galerijní hodnoty, tak i starožitností podléhat souhlasu orgánů kultury (resp. ministerstva kultury) udělovaného na základě jasně stanoveného povolovacího režimu, který bude upraven právními normami v působnosti České republiky (zákon ČNR, popř. vyhl. MK ČR). Za současného rozdělení působnosti mezi ČSFR a obě republiky a v situaci, kdy není vyjasněný další osud FMZO ani osud právní úpravy zahraničně obchodních vztahů a povolování zahraničně obchodní činnosti a vývozu a dovozu některých druhů zboží, hodlá ministerstvo kultury ČR jednoznačně upravit uvedené otázky v navrhovaných zákonech o muzeích a galeriích a o památkové péči, jejichž zásady budou předloženy k projednání vládě ČR a ČNR na podzim t. r. K tomu, aby povolování veškerých vývozů (individuálních, obchodních i neobchodních) kulturních statků, tedy i starožitností, bylo ve výlučné působnosti ministerstva kultury ČR, je třeba dořešit otázku federální právní úpravy této problematiky a jednoznačně tuto činnost svěřit do působnosti republik.

Tento postoj MK ČR vychází z toho, že současná právní regulace vývozu starožitností a předmětů kulturního dědictví z ČSFR je velmi roztříštěná a neefektivní a prakticky zcela nedostatečná. Neexistuje jednoznačná vazba republikových předpisů, které upravují vývoz kulturních památek a předmětů muzejní a galerijní hodnoty, s federální právní úpravou, která reguluje neobchodní a obchodní vývozy starožitností. Pokud nebudou dořešeny naznačené kompetenční rozpory a nebude jednoznačně rozhodnuto o tom, v jaké působnosti budou tyto otázky řešeny a na jaké úrovni bude provedena jejich právní úprava, nelze úspěšně překonat současný negativní stav, který nedostatečnou právní regulací a tím, že není stanoven přesný a jasný povolovací režim, spíše napomáhá úniku kulturního dědictví z území ČSFR.

Požadavek jasné právní regulace vyplývá i z Úmluvy o opatřeních k zákazu a zamezení nedovoleného dovozu, vývozu a převodu vlastnictví kulturních statků, k níž ČSFR přistoupila (vyhl. FMZV č. 15/1980 Sb.). Ze všech citovaných platných právních předpisů, které regulují vývozy kulturních statků, se uvedená Úmluva promítla pouze do režimu vývozu kulturních památek.

S uvedenými problémy souvisí i konstatování nezájmu legislativních orgánů o řešení tohoto stavu. Ministerstvo kultury ČR na uvedené právní mezery opakovaně upozorňuje a uplatňuje své požadavky z titulu ochrany kulturního dědictví a zabránění jeho nedovoleného vývozu při předkládaných nových návrzích legislativních úprav. Naposledy byly tyto připomínky uplatněny ve vládě ČR při projednávání návrhu nařízení vlády ČSFR, kterým se stanoví položky, k jejichž vývozu nebo dovozu se vyžaduje povolení zahraničně obchodní činnosti, a při projednávání návrhu zákona o zahraničně obchodních stycích a vývozech a dovozech věcí v květnu t. r. Vzhledem ke změně koncepce navrhované právní úpravy nebyly dosud připomínky a náměty MK ČR akceptovány. Negativní postoj FMZO k návrhům MK ČR se však projevil i při jednáních na konci roku 1990, kdy MK ČR uplatňovalo požadavek na zákaz vývozu kulturních statků. V příloze pro Vaši informaci přikládám záznam z jednání s FMZO ze dne 23. 11. 1990, dopis ministra kultury ČR ministrovi zahraničního obchodu ČSFR z 11. 2. 1991 a odpověď na něj.

MK ČR proto po dosavadních zkušenostech vidí jediné možné řešení v přijetí nové právní úpravy, jež by svěřovala celou oblast vývozu kulturních statků do působnosti republik a umožnila jednoduchou a jasnou právní regulaci, odpovídající situaci ve vyspělých státech ve druhé polovině 20. století.

V tomto směru navrhuji vést další jednání mezi vládou ČR a vládou ČSFR. S pozdravem

V Praze dne 12. srpna 1991 Milan Uhde, v.r."

V Praze dne 30. srpna 1991

Dagmar Burešová, v.r.

ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1991

VI. volební období

336 D

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

skupiny poslanců ČNR Daniely Kolářové, Miroslava Čapka, Hedy Čechové, Jiřího Hájka, Josefa Kašuby, Jiřího Macháčka, Gerty Mazalové, Vladimíra Mišíka, Eduarda Vacka a Vladislava Vaňáka

na vládu České republiky

a

ministra kultury České republiky Milana Uhdeho

ve věci vývozu a ochrany kulturních památek

(PŘÍLOHOVÁ ČÁST)

Ministr kultury České republiky Milan Uhde odpověděl na interpelaci skupiny poslanců Daniely Kolářové, Miroslava Čapka, Hedy Čechové, Jiřího Hájka, Josefa Kašuby, Jiřího Macháčka, Gerty Mazalové, Vladimíra Mišíka, Eduarda Vacka a Vladislava Vaňáka dopisem ze dne 12. srpna 1991.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, se doplňující odpověď ministra kultury České republiky Milana Uhdeho na interpelaci skupiny poslanců Daniely Kolářové, Miroslava Čapka, Hedy Čechové, Jiřího Hájka, Josefa Kašuby, Jiřího Macháčka, Gerty Mazalové, Vladimíra Mišíka, Eduarda Vacka a Vladislava Vaňáka předkládá České národní radě jako tisk 336 D.

Na žádost skupiny interpelujících poslanců se k tisku 336 D dále České národní radě předkládají vysvětlující přílohy připojené k odpovědi ministra kultury ČR na interpelaci.

V Praze dne 12. srpna 1991 Milan Uhde, v.r."

V Praze dne 11. září 1991

Dagmar Burešová, v.r.

PŘÍLOHY

1. Návrh dopisu předsedy vlády ČR ministrovi zahraničního obchodu ČSFR

2. Záznam z jednání mezi MK ČR a FMZO z listopadu 1990

3. Dopis ministra kultury ministrovi zahraničního obchodu ČSFR z 11. 2. 1991

4. Odpověď ministra zahraničního obchodu ČSFR ministrovi kultury

V Praze dne

Vážený pane ministře,

skupina poslanců České národní rady se obrátila na vládu České republiky s interpelací ohledně vývozu a ochrany kulturních památek a poukazuje v ní zejména na nekontrolované spekulativní vývozy kulturních památek z území ČSFR.

Podle informací, které mi k této problematice poskytl ministr kultury ČR, vyplývá současný neuspokojivý stav v této oblasti, na nějž právem upozorňují poslanci i veřejnost, z roztříštěnosti právní úpravy a nedořešených kompetenčních vztahů v oblasti dovozu a vývozu kulturních statků. Komplexní řešení uvedených otázek je prakticky mimo možnosti a působnost vlády České republiky a resortu kultury. Přesto, že ministerstvo kultury ČR na tyto problémy opakovaně upozorňovalo na jednáních s Federálním ministerstvem zahraničního obchodu i při projednávání návrhů novelizace právních předpisů v oblasti zahraničně obchodní činnosti, nebyly návrhy MK ČR akceptovány.

Domnívám se proto, že je nezbytné uskutečnit v brzké době pracovní jednání zainteresovaných republikových a federálních státních orgánů, na němž by byly tyto otázky ze všech hledisek posouzeny a bylo přijato takové opatření, které by účinně bránilo dalšímu úniku kulturního dědictví z území naší republiky.

S Pozdravem

Příloha - interpelace, texty odpovědí MK ČR

Vážený pan

Ing. Jozef Bakšay

ministr zahraničního obchodu ČSFR

Praha

Záznam

z jednání konaného dne 23. 11. 1990 mezi zástupci federálního ministerstva zahraničního obchodu a ministerstva kultury České republiky o vývozních kvótách zboží vyváženého v roce 1991 a podléhajícího licenčnímu řízení

S přihlédnutím k současné situaci v oblasti vývozu starožitností a uměleckých předmětů i dalších kulturních hodnot, projednalo FMO a MK ČR zákaz vývozu následujících předmětů pro rok 1991:

HSnázev položky dle celního sazebníku
9701obrazy, malby a kresby zhotovené zcela ručně, koláže a podobné obrázky
9702původní rytiny, tisky a litografie
9703původní díla výtvarného modelářství a sochařství
9705sbírky a sběratelské předměty pro zoologické, botanické, mineralogické nebo anatomické sbírky nebo mající historickou archeologickou, paleontologickou, etnografickou nebo numismatickou hodnotu
9706starožitnosti starší než 100 let

za FMZO:za MK ČR:
ing. Ivan FrostRNDr. František Skřivánek
ředitel licenčního odboru ředitel odboru památkové péče, muzeí a galerií

V Praze dne 27. 11. 1990

Ministr kultury

České republiky

V Praze dne 11. února 1991

Vážený pane ministře,

obracím se na Vás ve věci, jež nesnese odkladu a jejíž řešení vyžaduje přijetí okamžitých opatření. Prosím, přijměte následující výklad:

Na jednání dne 23. 11. 1990 mezi zástupci FMZO a MK ČR o vývozních kvótách zboží vyváženého v roce 1991 a podléhajícího licenčnímu řízení s přihlédnutím k současné situaci v oblasti vývozu starožitností a uměleckých předmětů i dalších kulturních hodnot projednalo FMZO a MK ČR zákaz vývozu následujících předmětů pro rok 1991 - položky dle celního sazebníku - 9701, 9702, 9703, 9706 /viz kopie dohody/. Dohoda byla podepsána za FMZO ředitelem licenčního odboru ing. Frostem dne 27. 11. 1990.

Nyní jsme byli informováni, že při jednáních s Mezinárodním měnovým fondem, jež vedli zástupci FMF a FMZO, nebyla dohoda uzavřená s MK ČR vůbec respektována a uvedené položky celního sazebníku byly vyňaty ze seznamu položek, k jejichž vývozu se vyžaduje úřední povolení.

Zarážející na celé věci je skutečnost, že zástupci MK ČR nebyli vůbec o jednání s FMF a jejich výsledku informováni a jednání o tak závažné problematice, jako je vývoz vzácných kulturních statků, probíhala bez jejich účasti.

Naprosté ignorování uzavřené dohody mne hluboce znepokojilo. Považuji za naprosto nezbytné učinit rázné kroky k nápravě bezprecedentního postupu FMZO. Očekávám, že FMZO využije všech dostupných možností, aby bylo zabráněno zcela nekontrolovatelnému obchodnímu vývozu našeho kulturního bohatství.

Jsem okamžitě připraven s vámi spolupracovat.

S pozdravem





Vážený pan

ing. Jozef Bakšay

Federální ministr zahraničního obchodu

Praha

MINISTR ZAHRANIČNÍHO OBCHODU
PRAHA

V Praze dne
Č. j.: 403/91

Vážený pane ministře,

k Vašemu dopisu ze dne 11. února 1991 sděluji, že federálnímu ministerstvu zahraničního obchodu nebylo umožněno při jednáních s Mezinárodním měnovým fondem prosadit do seznamu licencovaných položek starožitnosti a umělecké předměty, které byly předmětem dřívější dohody mezi MK ČR a FMZO, podepsané ředitelem licenčního odboru ing. Frostem dne 27. 11. 1990. Chybou zůstává, že jste o této skutečnosti nebyl ze strany FMZO neprodleně informován.

Pokud však jde o řešení tohoto problému, nesdílím Váš názor, že odstraněním této regulace je umožněn volný vývoz kulturních statků. Nedomnívám se ani, že je nadále účelné regulovat vývoz kulturních statků dalším administrativním nástrojem - t. j. povoláváním zahraničně obchodní činnosti. Vycházím přitom z ustanovení zákona č. 54/1959 Sb., o muzeích a galeriích a zejména z ustanovení vyhlášky ministerstva školství a kultury č. 239/1959 Úř. l., o vývozu kulturních památek a předmětů muzejní hodnoty. Uvedená vyhláška přesně stanoví postup žadatele i schvalujícího orgánu při vývozu uvedených druhů zboží. jeho regulace je v plné pravomoci orgánů a institucí činných oblasti kultury.

Nemohu bohužel podpořit zdvojení regulačních systémů ani v této velmi citlivé oblasti. Z principiálních důvodů nemohu souhlasit ani s případným monopolem kteréhokoli č. subjektu v oblasti vývozu kulturních památek a předmětů muzejní hodnoty.

S úctou





Vážený pan

PhDr. Milan Uhde

ministr kultury ČR

Praha



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP