ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1991

VI. volební období

336

Ústní interpelace, otázky a podněty

přednesené

na 20. schůzi České národní rady

konané ve dnech 18. až 21. června 1991

Z pověření předsednictva České národní rady předkládám poslancům ČNR přehled ústních interpelací, otázek a podnětů, vznesených na členy vlády ČR na 20. schůzi České národní rady. Texty interpelací se řídí stenografickým záznamem.

20.I01 Naléhavá interpelace skupiny poslanců Daniely Kolářové, Miroslava Čapka, Hedy Čechové, Jiřího Hájka, Josefa Kašuby, Jiřího Macháčka, Gerty Mazalové, Vladimíra Mišíka, Eduarda Vacka a Vladislava Vaňáka na vládu České republiky a ministra kultury České republiky Milana Uhdeho ve věci vývozu a ochrany kulturních památek

Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážená sněmovno, dovolte, abych vznesla interpelaci na ministerstvo kultury jménem poslanců ČNR JUDr. Miroslava Čapka, Hedy Čechové, JUDr. Jiřího Hájka, PhDr. Josefa Kašuby, Daniely Kolářové, ing. Jiřího Macháčka, Gerty Mazalové, Vladimíra Mišíka, Eduarda Vacka a Vladislava Vaňáka. Je to interpelace na vládu České republiky ohledně vývozu a ochrany kulturních památek.

V současné době dochází k nekontrolovanému vývozu uměleckých předmětů a památek a předmětů muzejní hodnoty. Vývozem těchto předmětů a památek do zahraničí se zabývají "různí podnikatelé", kteří získali "živnost" na základě zákona č. 105/1990 Sb., přičemž nemají odpovídající vzdělání a znalosti. Přesto však dostanou povolení ministerstva kultury k této činnosti. K rozporu také dochází tím, že někteří mají povolení k zahraniční obchodní činnosti, ovšem toto povolení se nevztahuje na starožitnosti, respektive na vývoz uměleckých a muzejních předmětů. Dochází tak k vývozu starého nábytku a jiných uměleckých předmětů, kdy například jedna z forem je, že ze starého nábytku se odstraní původní politura - lak, nábytek se rozebere na díly a jako dříví se vyveze postupně po dílech za hranice.

Dále usnadňuje celou situaci i neúplná právní úprava. V současné době je muzejní činnost a ochrana kulturních památek regulována především zákonem č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči a zákonem č. 54/1959 Sb.

Režim povolování vývozu uměleckých a muzejních předmětů pak upravuje vyhláška FMZO č. 2/1987 Sb., o vývozu kulturních památek. Rozhodování o této oblasti je tak svěřeno orgánům celní správy. Obecně a stručně řečeno, podle této vyhlášky platí, že za umělecký předmět se nepovažují ty předměty, které nejsou starší 100 let a jsou celními orgány bez všech problémů propuštěny k vývozu z našeho území. Přičemž podle tohoto výkladu by mohlo dojít k úplnému vývozu předmětů secese, která měla svůj vrchol kolem roku 1920.

Ve stávajícím povolovacím řízení je celá věc komplikována tím, že celnice si sice vyžaduje stanovisko příslušného muzea či jiného k tomu příslušného orgánu, ovšem celní orgány nejsou tímto stanoviskem nikterak vázány a konečné rozhodnutí zůstává na těchto orgánech. Přitom celní orgány nemohou mít odborníky na všechno. Navíc, i když k náležitostem povolení k vývozu uměleckých či muzejních předmětů patří znalecký posudek, spokojují se celní orgány s posudky znalců na "použité zboží", respektive znalců z oboru ekonomiky - ceny a odhady a nevyžadují důsledně posudky od znalců zabývajících se uměleckými a historickými předměty. Tyto posudky jsou navíc nekvalitní. A oni tzv. "živnostníci" na této přímo spekulativní činnosti vydělávají nemalé peníze ke škodě našeho kulturního dědictví, resp. národa. Podle zákona si takovýto "živnostník" může k nákupní hodnotě připočíst 30% z nákupní hodnoty, ovšem on sám, se správným uvedením údajů, získává shora zmíněným postupem zisk až ve výši 500% z nákupní hodnoty a to ve tvrdé měně.

Je proto velice naléhavé, aby okamžitě došlo k přehodnocení celého režimu povolování vývozu, a to tak, aby záporné stanovisko muzea či jiného odpovědného orgánu bylo pro celní orgány závazné. V případě záporného stanoviska by pak celní orgány nesměly propustit žádný takovýto předmět mimo území státu.

V této souvislosti stojí za zmínku, že Československo přistoupilo k Mezinárodní úmluvě z roku 1985 o ochraně uměleckých památek, shora popsaným postupem však Československo tuto Úmluvu nedodržuje, přitom již v roce 1918 prezident Masaryk jedním ze svých prvních dekretů zakázal vývoz uměleckých předmětů. Tento normativní akt však byl v další kontinuitě právních předpisů již derogován.

Druhým aspektem ochrany uměleckých předmětů a památek a jejich následného vývozu z území našeho státu je probíhající restituční proces podle zákona č. 403/1990 Sb. K tomu je však třeba, aby nedošlo k nedorozumění předeslat, že nikterak nejsme proti principu a myšlence restitucí. Jde spíše o výhrady k technickému provádění těchto restitucí a to pokud jde o navrácení uměleckých předmětů. Máme za to, že k tomu není přistupováno šetrně a s náležitou péči a odpovědností. A o tom, že se nejedná o nějaké zanedbatelné předměty, svědčí ta skutečnost, že např. součástí restituovaného majetku rodu Lobkoviců by se měla stát i unikátní výtvarná díla vystavená v Národní galerii v Praze - obrazy Rubensovy, Cranachovy, Canaletovy, Breughelovy aj. Není jisté, zda se špičkovým uměleckým dílům a památkám věnuje skutečně odborná péče. To potvrzuje např. fotografie z deníku Mladá fronta dnes ze dne 10. 6. t. r., ze stěhování 370 uměleckých předmětů ze zámku Červená Lhota, zachycující jeden z nejcennějších exponátů - portrét Filipa Kolovrata Krakovského nezahalený, zasunutý na korbě nákladního automobilu.

Zde je na místě zdůraznit, že hlavní tíha provádění restitučního zákona č. 403/1990 Sb., spočívá na regionálních pracovištích státní památkové péče a na okresních úřadech. Jejich zaměstnanci vyjadřují znepokojení nad tím, že ze strany ministerstva kultury České republiky je celý proces naprosto nepřipraven a probíhá velmi živelně. Zdá se, že MK ČR nemá základní přehled o tom, kolika a jakých kulturně uměleckých předmětů a objektů se vlastně restituce dotýkají dle zákona č. 403/1990 Sb. Vzhledem k očekávanému pokračování restitučních procesů dle zákona č. 87/1991 Sb. a zákona o půdě se takováto skutečnost jeví jako velmi zarážející.

Dovolujeme si proto na vládu České republiky vznést následující dotazy a požadavky.

1. Vstupuje MK ČR, a pokud ano, s jakými výsledky, do jednání s oprávněnými osobami, aby alespoň nejcennější předměty zůstaly nadále zpřístupněny veřejnosti?

2. Jedná MK, a pokud ano, s jakými výsledky, s osobami oprávněnými podle zák. č. 87/1991 Sb., o tom, aby restituované, zejména nejcennější předměty nebyly masově vyváženy do ciziny?

3. Jakým způsobem MK postupuje při realizaci zákona č. 20/1987 Sb., zejména jeho § 19, o státní památkové péči, dle něhož je omezen vývoz kulturně uměleckých předmětů do ciziny, pokud jsou zapsány v ústředním seznamu jako "kulturní památky"?

4. Jakým způsobem je využíváno ustanovení tohoto zákona o povinnosti vlastníka předmětu nabídnout jej k případné koupi přednostně státu? Jakým způsobem si MK ČR představuje event. finanční krytí tohoto postupu?

Současně znovu požadujeme zcela změnit systém povolování vývozu uměleckých předmětů a to tak, jak již bylo zmíněno, aby stanoviska příslušných památkových úřadů byla pro celní orgány závazná.

Jednu vlnu vývozu uměleckých památek jsme již mohli v historii zažít v době Rudolfa II. od Švédů, neměli bychom dopustit, aby druhá vlna byla umožněna i naším přičiněním.

O odpověď na interpelaci žádáme písemně a vzhledem k závažnosti věci si dovolujeme požádat sněmovnu o označení této interpelace za naléhavou tak, aby lhůta k odpovědi byla dána nejpozději do příštího pléna České národní rady. V tomto smyslu před měsícem poslal výbor pro vědu, kulturu a vzdělání ministru kultury podobnou výzvu a dodnes na ni neobdržel odpověď. Já bych vás poprosila, pane předsedo, jestli byste byl tak laskav a jestli bychom mohli sněmovnou nechat odhlasovat, že skutečně tato interpelace je velmi naléhavá.

20.I02 Naléhavá interpelace poslanců Čestmíra Hofhanzla a Miroslava Wolfa na ministra zemědělství České republiky Bohumila Kubáta ve věci lesních akciových společností

Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, chtěl bych přednést interpelaci ve věci lesních akciových společností na ministra zemědělství České republiky. Interpelaci podávají poslanec Hofhanzl a poslanec Wolf.

Vedoucí pracovníci ministerstva zemědělství České republiky připravují transformaci podniků a závodů Státních lesů v lesní akciové společnosti. Tento plán je důrazně prosazován proti vůli velmi podstatné části lesnické veřejnosti, o čemž svědčí články v denním i odborném tisku a četné protestní dopisy lesnických organizací. V této souvislosti mám k ministru zemědělství několik zásadních dotazů.

1. Nejde v daném případě o obcházení článku 10 ústavního zákona z 18. 4. 1990, který vyhlašuje základní lesní fond za státní vlastnictví?

2. Nezaměňují se při zdůvodňování této akce, ať již záměrně či z neznalosti, přednosti soukromého vlastnictví půdy s nájemným vztahem?

3. V plánu ministerstva zemědělství se hovoří o nájemních smlouvách na 20 - 30 let. Není tato skutečnost v zásadním rozporu s návratností investic v lesním hospodářství, která je řádově stoletá?

4. Stav našich lesů lze charakterizovat přinejmenším jako neutěšený. Je možno se domnívat, že akciové společnosti budou spíše než pro svůj zisk pracovat k zvelebení našich lesů, ku prospěchu budoucích generací?

5. O funkci našich lesů, jakožto nejdůležitější složky životního prostředí, asi není třeba diskutovat. Je akciová společnost větší zárukou respektování účelových funkcí lesa než řádně vedený státní lesní závod?

6. Je obecně známo, že v severních pohraničních oblastech máme zcela zdevastované lesy v důsledku působení průmyslových emisí. Organizace lesního hospodářství zde budou odkázány na státní dotace, v optimálním případě pak na nějakou formu přerozdělování výnosů z lesních oblastí dosud zachovalých. Považujete za jednodušší tyto intervence či přerozdělování řešit mezi jednotlivými akciovými společnostmi nebo v rámci podniků či závodů státních lesů?

7. Ministerstvo zemědělství počítá se zřízením právnické osoby "Státní lesy ČR" s poměrně značnými úkoly, zejména administrativními. Co bude tato organizace dělat? Zůstanou lesy ve vlastnictví státu nebo část z nich bude převedena do akciových společností, jejichž účel je jednoznačný - zisk, a zůstane jen velký administrativní aparát?

8. Existuje vůbec jediný konkrétní důvod, logický argument, který by prokázal účelnost připravované transformace státních lesů v akciové společnosti?

Žádám ministra zemědělství o zodpovězení mých dotazů, zastavení příprav celé této akce a její posouzení nestrannými odborníky. Naše lesy po šesti válečných letech a více než 40 letech komunistického panství nesmí nikomu sloužit k dalším experimentům.

Považuji tuto interpelaci za naléhavou a žádám odpověď do příštího pléna. Děkuji.

20.I03 Interpelace poslance Eduarda Vacka na ministra zdravotnictví Martina Bojara ve věci postoje zdravotníků k potřebám obviněných a odsouzených

Pane předsedající, dámy a pánové. Tato interpelace je určena ministerstvu zdravotnictví.

Vážený pane ministře, členové komise pro vězeňství ČNR jsou znepokojeni opakovanými postoji zdravotníků k potřebám obviněných a odsouzených, vyplývajících z jejich oprávněných nároků na zdravotní péči. Tyto nároky vyplývají mimo jiné i z Evropských vězeňských pravidel schválených Radou Evropy, v nichž je pod bodem Lékařská péče výslovně řečeno: "Lékařská péče by měla být organizována v úzké souvislosti se všeobecnou zdravotnickou správou na úrovni obce nebo státu. Pokud vězeň onemocní a má zapotřebí specializovaných lékařských služeb, je třeba zajistit jeho převoz do specializovaných zařízení nebo do civilních nemocnic."

Zprávy, které získává vězeňská komise přímo v jednotlivých útvarech nápravně výchovných ústavů nebo od zdravotní služby ředitelství Sboru nápravné výchovy, průkazně naznačují negativní postoje zdravotního personálu k potřebám části populace, která je ve věznicích z důvodů zajištění podle § 67 nebo § 381 tr. řádu nebo ve výkonu trestu. Neochota poskytnout rychlou zdravotní a lékařskou pomoc vyústila v posledních měsících do tragédií, které si vyžádaly tři lidské životy. Jedná se o obviněného Karla Vlastimila, narozeného 25. 9. 1955, odsouzeného Romana Smita, narozeného 3. 11.1967 a obviněného Bartoloměje Holuba, narozeného 26. 4. 1947.

U posledně jmenovaného byla třikrát vyrozuměna pohotovostní lékařská služba v Ostrově nad Ohří, která se dostavila až za 72 minut. Těmito uvedenými případy se zabývá v současné době prokuratura.

Značné problémy však vězeňská správa pociťuje téměř na všech úsecích, které se dotýkají spolupráce s Vaším resortem. Příkladem je silné vytěsňování nevybíravými prostředky léčených osob s duševními poruchami psychopatické povahy z pavilonu č. 17 v areálu Bohnice. Jeho provozní nezbytnost a nezastupitelnost chápou shodně orgány činné v trestním řízení, generální prokuratura, ministerstvo vnitra ČR i zdravotnická služba Sboru nápravné výchovy. Proti společenským zájmům však stojí názor ředitele PL Bohnice dr. Bašného, který neústupně odmítá i provozní opravy tohoto pavilonu silami nápravně výchovného ústavu. V důsledku těchto málo etických postojů se teplota v místnostech, kde byli hospitalizováni pacienti, pohybovala v lednu blízko mrazu, což přineslo onemocnění řady pacientů. Smyslem této "války" bylo snížit kapacitu pavilonu č. 17. Toto také MUDr. Bašný provedl, když snížil stav lůžek z bývalých 60 na 22 s tím, že je nutné dodržet hygienickou normu. Toto opatření vedlo k tomu, že není možno přijímat průběžně pacienty na léčení ani na zkoumání duševního stavu a musel být proto zřízen pořadník čekatelů na hospitalizaci. Cílem ředitele MUDr. Bašného je úplné vyřazení pavilonu č. 17 pro účely zvláštního oddělení ministerstva spravedlnosti České republiky, patrně jakýmikoli metodami.

V nedávno minulých dnech byla sepsána dohoda mezi ministerstvem spravedlnosti ČR a ministerstvem zdravotnictví ČR o výkonu zdravotnické služby poskytované odsouzeným a obviněným. Bez ohledu na zamýšlenou výstavbu nového specializovaného pavilonu, který má zahájit svou činnost podle předpokladů od 1. ledna 1994, je nutné zajistit, aby pavilon č. 17 mohl poskytovat své služby ve své plné kapacitě. Z toho důvodu je nutné provést nezbytné rekonstrukce navržené dopisem z 5. září 1990 MUDr. Bašnému ředitelem Sboru nápravné výchovy č. 2 pplk. Jaroslavem Smítkem.

V této souvislosti je však třeba opětovně uvážit mimořádnou konstrukční vhodnost pavilonu č. 17 pro potřeby sboru nápravné výchovy jako objektu pro trvalé užívání.

Komise pro vězeňství ČNR pořádá dne 28. 6. 1991 v 10 hodin výjezdní zasedání v pavilonu č. 17 v Bohnicích, za účasti zástupců orgánů činných v trestním řízení, zdravotnické služby a tisku. Dovoluji si vás na toto zasedání pozvat, neboť považuji za užitečné, abyste vyslechl názory všech zúčastněných resortů. Děkuji za pozornost.

20.I04 Interpelace poslanců Kamila Procházky, Jaroslava Cabala, Jaroslava Kelnara a Jaromíra Stibice na předsedu vlády České republiky Petra Pitharta ve věci nežádoucího vývoje zemědělské prvovýroby

Vážený pane předsedající, vážení kolegové, vážené kolegyně, vážená česká vládo, využívám svého práva daného mi jednacím řádem ČNR. Obracím se na vás, pane předsedo vlády, s interpelací ve věci nežádoucího vývoje prvovýroby v zemědělství. K interpelaci se připojí poslanci zemědělské komise a národohospodářského výboru pánové Cabal, Kelnar, Stibic.

Nemuseli bychom podléhat znepokojení stížnostmi nad nežádoucím vývojem prvovýroby, docházejícími předsedkyni ČNR se zdůvodněním, že jsou tendenčně ovlivněni jejími autory zastupujícími pouze vedení jednotlivých zemědělských podniků. Nemuseli bychom být vážně znepokojeni otevřenými dopisy uveřejňovanými v tisku, neboť jsou formulovány dědici bývalých struktur zemědělských podniků. Musíme však už být znepokojeni čísly z výsledovek hospodaření těchto podniků, kde už více než 80% organizací zabývajících se zemědělskou výrobou, je v oblasti záporných výsledků hospodaření a kde lze oprávněně očekávat ekonomický kolaps od jednoho do pěti měsíců, nedojde-li k zásadnímu obratu. Tento stav je nesporně zesílen obrovskými odbytovými potížemi soukromě hospodařících rolníků.

O to více musíme být znepokojeni stavem, kdy dochází k novelizaci zákona ČNR o republikovém rozpočtu přerozdělením částky 13 miliard korun, vzniklé výraznou změnou příjmové stránky rozpočtu, kde se však vůbec s resortem zemědělství nepočítá, přestože právě ono jak sekundárně enormními zisky zpracovatelského potravinářského průmyslu, tak primárně - totiž totalitárním zatížením 50procentním odvodem z mezd, který v tržním hospodářství naprosto nemá místo - se právě ono na tomto zvýšení příjmové stránky rozpočtu velmi výrazně podílí.

Musím si tedy tento fakt vykládat tím, že česká vláda neposkytuje potřebný prostor resortu zemědělství, nebo že tento sektor o současné dění neprojevuje zájem. Má-li zemědělská výroba uchovat kontinuitu potřebnou k zachování trhu potravin alespoň v nezbytné míře, musí se úprava letošního rozpočtu týkat i zemědělství. Varovných bodů signalizujících, že v resortu zemědělství není vše v pořádku, nebo že česká vláda se k němu zachovává macešsky, je podstatně více. Uvedu další.

Dne 13. 5. 1991 byla mnou předjednána a následně 14. 5. 1991 českou vládou uzavřena dohoda s panem Jelcinem, respektive s příslušnými pověřenci, o prodeji řady zemědělských výrobků z nadprodukce České republiky vzniklé snížením koupěschopnosti obyvatel České republiky v důsledku liberalizace cen. Do dnešního dne, to je více jak měsíc, neodešel do Ruské federativní republiky jediný kus hovězího dobytka. Tak se každým dnem a z každého kusu stala pokladnička, v níž skartujeme k dnešku již desítky miliónů korun.

Nejvíce ovšem musíme být znepokojeni tím, že ekonomická reforma se do zemědělství vlastně nepromítla, respektive promítla se tím nejméně žádoucím z ní, totiž liberalizací cen s následným snížením koupěschopnosti a tvorbou relativní nadprodukce.

Žádám vás proto závěrem, pane předsedo vlády, o zahájení nápravy v požadovaných bodech, zejména pak plnění vašeho vlastního vládního opatření k problematice zemědělství z 30. ledna t.r. Děkuji za pozornost.

20.I05 Interpelace poslance Miroslava Wolfa na ministra financí České republiky Karla Špačka a ministra kontroly České republiky Igora Němce ve věci delimitace majetku bývalých krajských národních výborů

Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážení kolegové, má interpelace se bude vztahovat na ministra financí ing. Špačka a na ministra kontroly dr. Němce.

Bude velice stručná. Dne 30. 6. 1991 má být dokončena likvidace bývalých KNV. Protože se množí protesty proti způsobu delimitace majetku spravovaného těmito krajskými orgány, a to hlavně z okresních úřadů i z řad samotných občanů, obracím se na oba pány ministry, aby na příštím červencovém jednání schůze ČNR předložili zprávu o majetkovém a finančním vypořádání likvidovaných KNV spolu s kontrolou majetkových a finančních převodů z rozpočtových prostředků KNV do podnikatelských hospodářských společností. Mám na mysli společnosti např. typu akciové společnosti Free-Zone, jejímž zakladatelem je největším podílem bývalý Jihomoravský KNV. To je všechno. Děkuji vám.

20.I06 Interpelace poslance Tomáše Sojky na ministra zemědělství České republiky Bohumila Kubáta ve věci zemědělské prvovýroby

Vážený pane místopředsedo, vážený pane premiére, 7. 5. jsem od tohoto pultu přednesl dotazy na ministra Kubáta ve čtyřech oblastech týkajících se, podle mého názoru, dost zásadních otázek zemědělské prvovýroby. Ctil jsem to, že interpelace je nejvyšším institutem, a proto jsem položil pouze dotazy. Bohužel, přestože jsem odpověď u pana ministra urgoval, dosud se mi jí nedostalo. Využívám možnosti interpelovat pana ministra Kubáta touto cestou s tím, že text interpelace lze vzít ze záznamu ze 7. 5.

20.I07 Interpelace poslanců Jiřího Frkala a Miroslava Rašky na ministra práce a sociálních věcí České republiky Milana Horálka ve věci zaměstnanosti čerstvých absolventů všech druhů škol

Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, dovolte mi přednést stručnou interpelaci jménem svým a jménem poslance Raška.

Nejen podle našeho názoru lze v nadcházejících období očekávat prudké zhoršení situace v zaměstnanosti mládeže, zvláště pak čerstvých absolventů všech druhů škol. Vzhledem k tomu, že dnes je konec června, táži se, jaká opatření resort pana ministra Horálka, tedy ministerstvo práce a sociálních věcí ČR, učinil k řešení tohoto problému. Žádáme, aby pan ministr poskytl poslancům urychleně veškeré informace o navrhovaných opatřeních v jeho i v dalších resortech.

20.I08 Opakovaná interpelace poslankyně Hedy Čechové na ministra zemědělství České republiky Bohumila Kubáta ve věci transformace Mlékárenského průmyslu České Budějovice na státní akciovou společnost

Pane předsedající, dámy a pánové, jak jistě víte, na 18. schůzi ČNR jsem přednesla interpelaci na pana ministra zemědělství Kubáta. Šlo o rozhodnutí transformovat Mlékárenský průmysl České Budějovice, státní podnik na státní akciovou společnost. Mám tedy podobný případ jako pan poslanec Sojka, že do dnešního dne jsem odpověď nedostala, i když jsem včera pana ministra upozorňovala, že budu dnes aspoň jeho ústní odpověď žádat, když už mi neodpověděl písemně. Pokud vím, za družstevníky v jižních Čechách nebyl. Prosím předsednictvo, zda by pana ministra nevyzvalo, aby mi písemně nebo ústně na příštím plénu odpověděl a věc vyjasnil.

20.P01 Naléhavý podnět poslankyně Daniely Kolářové vládě České republiky a ministrovi kultury České republiky Milanu Uhdemu ve věci vytvoření vládního fondu české kultury a dále divadelního zákona, zákona o knihovnách a struktury ministerstva kultury České republiky

Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, vážená vládo, omlouvám se, že vystupuji podruhé. Nemám to ve zvyku, odpusťte mi to, ale je to naléhavé. Dovolte, abych vám ocitovala z výzvy dopisu, který se mi dostal na poslaneckou lavici ze svazu knihovníků a informačních pracovníků České republiky.

Agonie České národní knihovny probíhá již řadu let. Současný stav lze bez nadsázky označit jako kulturní katastrofu a pouze okamžitý zásah a soustředěná pomoc může zabránit dalším škodám.

Obsah výzvy by neměl být chápán jako jedno z mnoha ultimat adresovaných vládě. Jsme si vědomi současné ekonomické situace a možností. Právě proto bychom chtěli zdůraznit především odpovědnost a působení každého z nás při záchraně českého kulturního dědictví.

To bylo jen několik citátů. Vzhledem ke skutečnosti, že podobných katastrof v oblasti kultury je stále více, chtěla bych pozornost sněmovny a české vlády obrátit k programovému prohlášení vlády z července 1990, ke kapitole o kultuře, kde vláda ujišťuje oblast kultury, že bude hledat takové mechanismy, které ji převedou k fungujícímu trhu a k fungujícímu daňovému systému.

Proto vznáším naléhavý podnět české vládě. Je adresován aparátu ministerstva financí ČR. Za prvé s tím, že blokuje iniciativu ministra české kultury pana Uhdeho a jeho návrh na založení státního fondu české kultury s tím, že tato vláda když nechce, nemusí do něho vložit ani korunu. Za druhé - upozorňuji na ponižující a stále fungující skutečnost, že ministr kultury a ministerstvo kultury nedisponuje penězi, které dostalo z rozpočtu republiky na rok 1991. Ministr kultury chodí žebrat o vlastní peníze vždy zvlášť.

Na adresu ministerstva kultury České republiky: naléhavě žádám pana ministra o vypracování struktury ministerstva kultury v počtu jednotlivých oborů a pracovníků. Umělecká veřejnost je silně otrávena naprostou impotencí aparátu tohoto obřího ministerstva, jehož pracovníci nám od listopadu 1989 ani v tomto volebním období nepředložili ani jediný zákon, ani novelu v oblasti kultury a při zdlouhavých jednáních nám vysvětlují, proč to či ono nejde. Ale s koncepčními návrhy nepřicházejí. V posledním případě se jednalo o novelu divadelního zákona, kdy nás pracovníci ministerstva kultury přesvědčovali o tom, že když se divadelní zákon zruší bez náhrady, nic se nestane. Pane ministře, v případě, že se tak stane, ptám se po smyslu existence divadelního odboru ministerstva kultury. Když se zruší bez náhrady, tak se opravdu vůbec nic nestane.

Naléhavě prosím českou vládu o zvýšenou pozornost pro oblast kultury ve smyslu programového prohlášení a o naprosto jasný postoj, zda se tato vláda a tato sněmovna chce kulturou zabývat.

Čekáme z ministerstva kultury ČR na novelu zákona o knihovnách. Je to novelizace zákona z roku 1921, kdy pan prezident Masaryk uložil obcím povinnost zakládat knihovny a pečovat o ně;

za druhé - na zákon o památkové péči;

za třetí - vyřešení případu s divadelním zákonem.

Prosím vládu, aby zaujala ke zmíněným skutečnostem jasný postoj a sněmovnu prosím, aby hlasováním dala najevo, zda souhlasí s termínem příštího pléna ČNR, kdy by měl pan ministr Uhde předložit strukturu ministerstva kultury ČR, jeho odborů, počtu pracovníků a pracovní náplně a s výčtem zásadních blokačních momentů ze státní správy vzhledem k ministerstvu kultury ČR. Děkuji za pozornost.

20.P02 Podnět poslance Josefa Hejska ministrovi kultury České republiky Milanu Uhdemu ve věci zachování památky Ležáků

Vážený pane předsedající, vládo, dámy a pánové. Byl jsem požádán Společností pro zachování památky Ležáků, abych tady přečetl jejich dopis vám poslancům a poslankyním i vládě. Protože nás tlačí čas, tak neučiním a řeknu stručně.

Dne 24.června uplyne 49 let ode dne, kdy byla vypálena obec Ležáky. Dne 23. června se koná v 8 hodin na tomto místě pietní vzpomínkový akt. Vyzývám vás tímto k účasti.

Rád bych řekl ještě několik slov. Vím, že asi znáte historii Ležáků, které byly vypáleny, protože měly spojitost se skupinou Silver, která byla vyslána z Anglie a s vysílačkou Libuše. Bohužel letadlo, které tuto výsadkovou skupinu přineslo, přiletělo z nesprávné strany a tak mrtví z Ležáků byli vlastně potrestáni ještě jednou. Památka Ležáků totiž zůstala ve stínu Lidic nejen díky tomu, že Ležáky byla obec nepoměrně menší, ale právě kvůli faktu, který jsem uvedl. Proto se musela vytvořit Společnost pro zachování památky Ležáků, společnost, která zcela soukromě tuto památku zachraňuje. Jen pro porovnání - zatímco na Lidice byly vypláceny statisícové částky, na Ležáky to bylo pouze 50 až 80 tisíc ročně. Dnes je situace ještě horší. Zatímco Lidice dostaly asi milion dvěstě tisíc korun a dalších dvacet tisíc prostředků s předností k uspořádání pietního aktu, Ležáky dostaly dohromady asi dvacet tisíc a ostatní hradí společnost ze sbírky.

Z tohoto důvodu bych chtěl vyzvat pana ministra kultury, pana ministra Uhdeho, aby se tímto problémem zabýval. Dále bych chtěl vyzvat i vás, abyste i vy přispěli, byť i skromným dílem, a k tomuto účelu zde položím program pietního aktu, který se bude konat v neděli, a složenky a přihlášky za členy této společnosti. Děkuji za pozornost.

20.P03 Podnět poslance Miloslava Vlka vládě České republiky ve věci situace v palivoenergetické oblasti

Vážený pane předsedající, vážený předsedo vlády, vážená vládo, vážené zbytky sněmovny. Dovolte mi, abych na chvíli upoutal vaši pozornost, tak říkajíc problémem kamenným, tedy kamenouhelným a problémy kolem něho. Budu mluvit velmi stručně, i když jsem si vědom toho, že tato problematika si vyžaduje obsáhlejšího vysvětlení, ale nedovoluji si vás v tento den zdržovat.

Naše vláda se ve svém legislativním plánu měla v měsíci květnu zabývat projednáváním novely horních zákonů 44/88, 61/88 a 62/88 Sb., a naše sněmovna je měla projednat v červenci na plénu. Bohužel, musím konstatovat, že jako většina norem a zákonů má skluz, což je škoda, ba řekl bych, chyba. Dovolím si konstatovat, že po pozemkových zákonech jsou uhelné zákony též důležité, řekl bych, kamenné.

Víme všichni, že se ocitáme v období přestavby tržního hospodářství. Zatím nejsou všechny právní normy v pořádku a ještě dlouho nebudou, ale působení trhu již začíná fungovat. Objevuje se lacinější polské uhlí, zatím z dovozu 1,5 miliónu tun, trvá dovoz z SSSR a pan Dubček inzeroval levnější uhlí z Austrálie. Náš vývoz je ovlivňován závazky z GATTu. Důlní podniky jsou naopak zatěžovány dalšími odvody a poplatky, vycházejícími z nových zákonů a vyhlášek, které jsou schvalovány a budou se schvalovat. Jak odvody z těžby, poplatky za průmyslový odpad, znečištění ovzduší, regresní náhrady za nemoci z povolání a v neposlední řadě i zvyšování cen technologií a energie.

Těžební pole se nacházejí pod obytnými částmi, kde se boří rodinné domky, občanská vybavenost, jodobromové lázně, ničí se zahrady, parky, ekologie je pojem. Města a obce, podle svých kompetencí nemají chuť povolovat další těžbu, občané se bouří, protože jsou i nadále ožebračováni při výkupech svých domků podle zastaralé vyhlášky 182/88 Sb., která má své kořeny v r. 1987. Ceny stavebnin vzrostly o 150 až 250%, ceny paliva o 200%, o dopravě ani nemluvím. Snažíme se odstraňovat křivdy z minulosti, ale nové vznikají, i nadále laxním přístupem vlády i sněmovny.

Restrukturalizace v oblasti nijak nepokračuje, nikdo nechce rozhodnout, zatím se jen mluví a naslouchá, ale čas běží a byl bych nerad, aby se reforma zastavila na uhelném kameni. Jak je vidět, problémů je hodně a všechny budou mít zásadní sociální dopad v oblasti. Každý jednotlivý problém by si zasloužil vlastní referát, ale nechci zdržovat.

Abych byl konkrétní:

1) obracím se na vládu, aby co nejdříve projednala a předložila řadu horních zákonů 44/88, 61/88 a 62/88 Sb. Vím, že jsou připraveny v přijatelné formě, dokonce jsou již připraveny návrhy prováděcích vyhlášek, což je neobvyklé;

2) aby vláda předložila palivoenergetickou koncepci, eventuelně úmysly restrukturalizace;

3) přijala postoj k regresním náhradám za administrativně vyřazené horníky v návaznosti na jejich vyřešení a platební neschopnost důlních podniků;

4) urychleně projednala novelizaci vyhlášky 182/88 o cenách nemovitostí v oblasti cen staveb ve smyslu zvýšení cen stavebních materiálů, prací a dopravy.

Tuto novelu jsem projednával s panem ministrem Špačkem na hodinkách s vládou. Bylo slíbeno, že tato novela bude ve IV. čtvrtletí 1991. Byl bych rád, kdyby se to povedlo do konce III. čtvrtletí 1991.

20.P04 Podnět poslance Miloslava Vlka ministrovi financí České republiky Karlu Špačkovi ve věci rozdělení miliardy korun pro Severomoravský kraj

Dále bych se obrátil na pana ministra Špačka. Před časem bylo řešeno na hodinkách s vládou rozdělení miliardy pro Severomoravský kraj, konkrétně pro okres Karviná v objemu 28,5 miliónu korun. Odpověď pana ministra byla kladná, ovšem od 6. 6., kdy to bylo projednáno, do dnešního dne nepřišlo na okresní úřad žádné rozhodnutí.

20.P05 Podnět poslance Miloslava Vlka vládě České republiky ve věci žádosti Karviné o udělení statutu města

Dále bych se rád obrátil na vládu, aby konečně rozhodla o žádosti Karviné o udělení statutu města, který by měl částečně vyřešit problémy se satelitními oblastmi, drobnými obcemi, administrativně připojenými v minulosti k městu a dnes poddolováním zanikajícími. Pan premiér Pithart již několikrát slíbil kladné vyřízení, ale s problémem se setkáváme dále. Řešení se stále odkládá na škodu věci.

Jak je vidět, v ostravsko-karvinské oblasti je problémů více než dost. Ani mé vystoupení nemohlo být vyčerpávající. I tato trocha dává nahlédnout na problémy, které je nutno řešit. Zdá se mi, že je to v možnostech vlády. Děkuji na pozornost.

20.D01 Dotaz poslance Jindřicha Šebora na ministra práce a sociálních věcí Milana Horálka ve věci prodlužování doby vyřízení důchodových záležitostí na České správě sociálního zabezpečení

Pane předsedající, dámy a pánové. Jen kratičký dotaz na pana ministra Horálka, který není přítomen, ale je to krátké, proto to chci přednést. Je to dotaz, aby nám odpověděl, proč se prodlužuje doba vyřizování důchodových záležitostí na České správě sociálního zabezpečení, zejména v Praze a aby nám řekl, jakým způsobem se dá toto vyřizování urychlit. Děkuji vám.

V Praze 24. června 1991

Dagmar Burešová, v.r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP