Návrh

STATUT

Státního fondu životního prostředí České republiky

Ministerstvo životního prostředí České republiky vydává podle § 15 odst. 1 zákona České národní rady č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice /rozpočtová pravidla republiky/, a podle § ... zákona České národní rady č. .../1991 Sb., o Státním fondu životního prostředí České republiky, tento statut Státního fondu životního prostředí České republiky.

§ 1

/1/ Státní Fond životního prostředí /dále jen "Fond"/ je aktivním nástrojem podpory realizace opatření v oblasti ochrany životního prostředí.

/2/ Správce Fondu stanoví celkovou koncepci a finanční zaměření Fondu.

§ 2

/1/ Správce Fondu sestavuje každoročně rozpočet a závěrečný účet Fondu, které předkládá k projednání ministerstvu financí ve lhůtách stanovených pro sestavení republikového rozpočtu. Rozpočet a závěrečný účet Fondu předkládá ministerstvo financí jako součást republikového rozpočtu a republikového závěrečného účtu ke schválení vládě České republiky a České národní radě.

§ 3

/1/ Prostředky Fondu je možno použít jen na účel, na který byly poskytnuty, za podmínek, které určí správce Fondu.

/2/ Nepoužité prostředky nebo prostředky, které byly neoprávněně použity k jinému účelu, je žadatel povinen v plné výši vrátit.

§ 4

/1/ Jako poradní orgán ministra pro účel posuzování užití Fondu se zřizuje Rada Fondu. V čele Rady je předseda volený Radou z jejích členů.

/2/ Rada Fondu zasedá nejméně dvakrát ročně. Jednání svolává ministr.

/3/ Závěry Rady jsou odborným podkladem a doporučením pro rozhodnutí ministra.

§ 5

/1/ Činnost Fondu zabezpečuje odborný aparát, v jehož čele je ředitel.

/2/ Odborný aparát Fondu zajišťuje zejména:

a/ příjem a evidenci žádostí o poskytnutí prostředků z Fondu,

b/ odborné posouzení podkladů potřebných pro rozhodnutí o poskytnutí prostředků z Fondu,

c/ přípravu podkladů pro jednání Rady Fondu,

d/ kontrolu účelnosti a správnosti vynaložení prostředků Fondu a plnění podmínek pro jejich přiznání,

e/ přípravu podkladů pro rozpočet a závěrečný účet Fondu,

f/ další úkoly v souvislosti se zajištěním činnosti Fondu.

§ 6

/1/ O prostředky Fondu mohou žádat právnické i fyzické osoby. Žádosti budou odborně posouzeny a spolu s vyjádřením Fondu předloženy Radě Fondu. Návrhy doporučené Radou Fondu předkládá její předseda k rozhodnutí.

/2/ Plátce úplat, v případě, že zahájí realizaci potřebného opatření ke snížení nebo likvidaci jím způsobovaného znečištění životního prostředí může použít 40% úplat pro financování výstavby tohoto opatření. Podrobnosti budou uvedeny v příslušných složkových zákonech.

§ 7

Fond vede evidenčně operativní, účetní a statistickou evidenci podle složek a faktorů životního prostředí v těchto kapitolách:

a/ ochrana vod,

b/ ochrana ovzduší,

c/ ochrana půdy,

d/ nakládání s odpady,

e/ ochrana a využívání přírodních zdrojů,

f/ ostatní.

§ 8

Zrušuje se statut Státního fondu vodního hospodářství č. 13/67 Ú.v. /poř. č. 32/

§ 9

Tento statut byl schválen usnesením vlády České republiky č. ... ze dne .............. 1991 a nabývá účinnosti dnem .............. 1991.

Návrh

Jednací řád

Rady Státního Fondu životního prostředí

čl. 1

Základní ustanovení

Rada Státního Fondu životního prostředí /dále jen "Rada"/ je poradním orgánem ministra životního prostředí České republiky, který byl zřízen podle zákona ČNR č. .../1991 o Státním fondu životního prostředí České republiky /dále jen "Fondu"/. V souladu s § 1 odst. 9 zákona o Fondu se vydává tento jednací řád.

čl. 2

Úkoly Rady

Rada projednává na svých zasedáních zásadní otázky tvorby a užití Fondu, a to zejména:

1. posuzuje:

a/ koncepční zaměření tvorby a užití Fondu,

b/ roční rozpočty příjmů a výdajů Fondu,

c/ systém navržených opatření a jejich zabezpečení Fondem,

d/ návrhy na poskytnutí prostředků z Fondu,

2. projednané materiály opatřuje svým stanoviskem a doporučením pro ministra životního prostředí, k projednaným návrhům na poskytnutí prostředků /včetně jejich výše/ samostatně pro jednotlivé konkrétní případy,

3. při posuzování předložených materiálů vychází ze zásad ochrany a péče o životní prostředí České republiky.

čl. 3

Řízení Rady

Jednání a veškerou činnost Rady řídí její předseda nebo jím pověřený člen Rady.

čl. 4

Členství v Radě

1. Členy Rady jsou: ... poslanců ČNR, po jednom zástupci Svazu měst a obcí, ministerstva financí, ministerstva pro hospodářskou politiku a rozvoj, ministerstva zemědělství, ministerstva průmyslu a ... zástupců ministerstva životního prostředí.

2. Členy Rady jmenuje a odvolává ministr životního prostředí.

3. Členové Rady jsou jmenováni na dobu ... let.

4. K jednání Rady mohou být přizváni na doporučení ministra životního prostředí další odborní pracovníci zabývající se projednávanou problematikou.

Návrh

Směrnice

ministerstva životního prostředí České republiky o hospodaření s prostředky Státního fondu životního prostředí

Ministerstvo životního prostředí České republiky vydává v dohodě s ministerstvem financí České republiky podle § ... zákona České národní rady č. .../1991 Sb., o Státním fondu životního prostředí /dále jen "zákon"/ tuto směrnici:

čl. 1

Úvodní ustanovení

/1/ Tato směrnice stanoví formy a účel užití finančních prostředků Státního fondu životního prostředí /dále jen "Fond"/, které jsou v zájmu České republiky poskytovány jako dodatkový zdroj na podporu realizace ekologických opatření směřujících k omezení nebo odstranění negativních účinků lidských aktivit na životní prostředí v oblasti čistoty ovzduší, čistoty vod, ochrany půdy, ochrany přírodního bohatství a nakládání s odpady a podporu činností s tím souvisejících.

/2/ Na podporu není právní nárok, je přiznávána na základě odborného posouzení a v rámci použitelných prostředků Fondu.

čl. 2

Předmět podpory

Podpora může být poskytována podle § 3 zákona na tyto druhy opatření v oblasti čistoty ovzduší, čistoty vod, ochrany půdy, ochrany přírodního bohatství a nakládání s odpady:

/1/ Jedná se zejména o:

a/ výstavbu zařízení jejichž provozem dojde ke snížení vypouštěného znečištění do povrchových a podzemních vod, ovzduší nebo půdy,

b/ rekonstrukci, modernizaci a rozšíření dosavadního zařízení, které je prováděno za účelem dosažení vyšší účinnosti čistícího procesu,

c/ výstavbu zařízení k regulovanému vypouštění škodlivin za podmínky využití samočistících schopností vodních toků, ovzduší a půdy,

d/ úpravu režimů ve výrobním procesu, která umožní snížení množství vypouštěného znečištění,

e/ úpravu výrobních technologií, které jsou prováděny za účelem snížení nebo likvidace vypouštěného znečištění,

f/ výstavbu čistících zařízení u náhradních výrobních kapacit s progresivní technologií, která omezí nebo zlikvidují dosud vypouštěné znečistění,

g/ výstavbu výrobních zařízení s novou výrobní technologií, jejímž provozováním ve srovnání s dosud používanými technologiemi bude dosaženo výrazného snížení vypouštěného znečištění,

h/ výstavbu výrobních a účelových zařízení, která zabrání vypouštění znečišťujících látek,

i/ výstavbu zařízení pro nezávadné zpracování škodlivin,

j/ výstavbu zařízení k likvidaci nebo využívání odpadů a výstavbu řízených skládek odpadů,

k/ sanaci starých zátěží /především skládek/,

l/ protierozní a zúrodňovací opatření [Podle § 4 odst. 3 zákona po odsouhlasení ministerstvem zemědělství],

m/ zavádění alternativních zdrojů energie.

/2/ Podpora právnických a fyzických osob uskutečňujících opatření ke zlepšení životního prostředí zahrnuje finanční výpomoce související se zajištěním těchto opatření

/3/ Podpora programů výzkumu, vývoje, výroby a zavádění vhodných technologií a akcí vědeckotechnického rozvoje v oblasti životního prostředí zahrnuje:

a/ výdaje na řešení úkolů rozvoje vědy a techniky řešících vývoj a zdokonalování metod a zařízení sloužících ke snížení znečištění ovzduší, vod a půdy, využívání alternativních zdrojů energie a využívání a zpracování odpadů,

b/ výstavbu modelových a experimentálních zařízení na světové úrovni, která by byla využitelná oblastně či celostátně,

c/ zavádění výroby těch výrobků, které proti dosud vyráběným mají příznivý vliv na zlepšení čistoty ovzduší, vod a půdy.

/4/ Podpora ekologických opatření samosprávných orgánů zahrnuje finanční výpomoce zejména na opatření nadregionálního významu.

/5/ Podpora opatření souvisejících s funkcemi vodních toků zahrnuje náklady spojené s realizací opatření v ochranných pásmech vodních toků.

/6/ Podpora monitorování složek životního prostředí zahrnuje:

a/ výstavbu zařízení sloužících k regulaci, měření a kontrole vznikajících škodlivin,

b/ zřizování specializovaných výrob přístrojů a zařízení na ochranu čistoty ovzduší, vod a půdy.

/7/ Podpora výchovných akcí a rozšiřování informací o životním prostředí zahrnuje finanční výpomoce pro osvětovou a publikační činnost.

/8/ Podpora nevládních organizací a hnutí na úseku ochrany životního prostředí zahrnuje finanční výpomoce na vybrané akce podle konkurzního řízení.

/9/ Fond může ze svých prostředků rovněž hradit náklady spojené se zpracováním zvlášť obtížných studií, rozborů a expertíz pro řešení ochrany životního prostředí

/10/ Dále lze z Fondu hradit:

a/ pokrytí rozdílu mezi prokázanými náklady na zjišťování a odstraňování škod způsobených životnímu prostředí a finanční prostředky, které je povinen uhradit původce škody,

b/ náklady na zjišťování a odstranění škod způsobených životnímu prostředí, nebyl-li původce škody zjištěn,

c/ náklady na provedení náhlých opatření, které je nutno realizovat tak, aby se zabránilo nebezpečím ohrožující život nebo zdraví lidí, způsobených znečištěním ovzduší, vod nebo nebezpečnými odpady.

/11/ Z Fondu nelze poskytovat podporu na:

a/ opatření, u nichž je ekologicky a ekonomicky výsledek neúměrný nákladům na realizaci,

b/ opatření nebo zdroje, u nichž je opatření prováděno, jsou technicky zastaralá nebo nevyhovující,

c/ opatření odporující právním předpisům,

d/ náklady na provoz a údržbu zařízení k ochraně životního prostředí,

e/ kompenzační opatření /např. stabilizační příspěvky, školy v přírodě/.

čl. 3

Poskytování podpory

/1/ Finanční prostředky z Fondu jsou poskytovány právnickým a fyzickým osobám, které realizují ekologická opatření podle § 2 této směrnice.

/2/ Na finanční podporu není právní nárok. Přiznání podpory podléhá výběrovému řízení a posouzení Radou Fondu. Zásadní předpoklady pro přiznání podpory jsou uvedeny v čl. 4 této směrnice. Konečné rozhodnutí o přiznání podpory náleží ministrovi.

čl. 4

Základní předpoklady pro poskytnutí podpory

/1/ Pro poskytnutí podpory je rozhodující zejména:

a/ výše snížení negativního dopadu na životní prostředí,

b/ ekologická a technickoekonomická úroveň připravovaného opatření,

c/ připravenost k zahájení provedení opatření,

d/ lokalita, v níž je opatření prováděno,

e/ důchodová situace žadatele.

/2/ U staveb, činností a technologií podléhajících hodnocení jejich vlivu na životní prostředí [Zákon č. .../1991 Sb., o hodnocení vlivu staveb, činností, technologií, látek a výrobků na životní prostředí] /systém Environmental Impact Assessment - EIA/ bude brán v úvahu posudek tohoto hodnocení.

/3/ Právnická i fyzická osoba musí být registrována podle právního předpisu [Zákon č. 105/1990 Sb., o soukromém podnikáni občanů].

čl. 5

Druh a výše podpory

/1/ Druh a výši podpory posuzuje Rada Fondu na návrh Fondu, s konečnou platností o druhu a výši podpory rozhoduje ministr. Hlavním kriteriem je ekologický a ekonomický efekt posuzovaný podle druhu opatření a jeho umístění, dále se vyhodnotí úroveň technického řešení a celospolečenský význam prováděného opatření.

/2/ Na jednotlivá opatření bude poskytována:

a/ návratná půjčka s úrokem a stanovenou dobou splatnosti,

b/ návratná půjčka bez úroku a stanovenou dobou splatnosti,

c/ finanční příspěvek do plné hodnoty úroků z úvěrů poskytnutých bankou na provedení opatření,

d/ záruky za úvěr do předem stanovené výše těm subjektům, které nemohou poskytovat samostatně záruku,

e/ dotace, nejvýše však do 90% rozpočtových nákladů,

f/ úleva z placených poplatků či úplat, ve výši 40% předepsané hodnoty, za předpokladu likvidace nebo omezení zpoplatněného zdroje znečištění [příslušné právní předpisy v ochraně vod, ovzduší a nakládání s odpady /složkové zákony],

/4/ Výše finanční podpory bude porovnávána se skutečně vynaloženými náklady na provedení opatření, nejvýše však do výše stanovené smlouvou.

/5/ Konkrétní úrokové sazby za půjčky a výše podpory v procentech podle jednotlivých okruhů prováděných ekologických opatření budou vyhlašovány pro příslušný rok samostatnými pokyny Fondu.

čl. 6

Žádost poskytnutí podpory a doklady

Žádosti se předkládají ve lhůtách stanovených Fondem.

/1/ Žádost musí obsahovat:

a/ odůvodnění naléhavosti realizace opatření a výše požadovaných prostředků včetně jejich čerpání v jednotlivých letech,

b/ zhodnocení úrovně technického řešení,

c/ vyhodnocení ekologického a ekonomického efektu.

/2/ K žádosti nutno přiložit tyto doklady:

a/ stanovisko příslušného odborného a inspekčního orgánu,

b/ stanovisko příslušného okresního úřadu,

c/ prohlášení žadatele o zajištění provedení opatření včetně výsledku výběrového řízení,

d/ výpis z podnikového rejstříku,

e/ průkaz o všech zdrojích financování navrhovaného řešení, včetně časového průběhu,

f/ doklad o ekonomické situaci žadatele /kopie účetní rozvahy a výsledovky za minulý rok a za poslední vykazovací období, u nově vznikajících podniků základní údaje o jmění a závazcích podniku/,

g/ projekt [u staveb projekt podle vyhlášky Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj č. 43/1990 Sb., o projektové přípravě staveb],

h/ rozhodnutí o poplatcích nebo úplatách v případě žádosti o úlevu z titulu zahájení realizace příslušného opatření.

i/ prohlášení žadatele, že umožní Fondu kontrolovat průběh realizace opatření a užití poskytnutých finančních prostředků a bude informovat Fond o termínu projednání závěrečného vyhodnocení.

/2/ Podle druhu opatření a uvažované finanční podpory je Fond oprávněn si vyžádat další potřebné doklady.

/3/ Lhůta pro vyřízení žádosti je do 30 dnů od obdržení stanoviska Rady Fondu, nejpozději však do 6 měsíců ode dne podání žádosti.

čl. 7

Smlouva o poskytnutí podpory

/1/ Na základě posouzení a projednání žádosti uzavře Fond s žadatelem smlouvu.

/2/ Smlouva musí obsahovat zejména:

a/ předmět podpory,

b/ druh a výši podpory s přesným ujednáním splácení,

c/ lhůty zahájení a ukončení prováděného opatření,

d/ způsob vyúčtování a termín ve vazbě na ukončení prováděného opatření,

e/ způsob a termíny předkládání potřebných zpráv a kontrol,

f/ přesné vymezení podmínek poskytnutí podpory a důsledky případného neplnění těchto podmínek /pozastavení, odebrání nebo vrácení podpory/.

/3/ Podle charakteru opatření a druhu finanční podpory může smlouva obsahovat další ujednání.

/4/ Podpora je po dobu realizace opatření prozatímní, a to až do doby jejího konečného přiznání.

čl. 8

Konečné přiznání a vyúčtování podpory

/1/ Příjemce podpory musí Fondu oznámit zahájení a dokončení realizace opatření. Náklady, které vzniknou před zahájením, popřípadě po lhůtě dokončení, kromě plnění v předstihu, jsou z podpory vyloučeny. Změna smluvně dohodnutých lhůt pro zahájení a dokončení opatření je přípustná jen v odůvodněných případech na základě posouzení a vyjádření Rady Fondu.

/2/ Příjemce podpory je smluvně zavázán bez prodlení informovat Fond o všech změnách při provádění opatření a vyžádat si souhlas Fondu.

/3/ Fond musí smluvně zajistit, aby mu příjemce podpory:

a/ pravidelně předkládal zúčtování finančních vztahů s Fondem,

b/ umožnil věcnou a účetní kontrolu,

c/ v potřebném termínu předložil vyhodnocení a vyúčtování opatření.

/4/ Konečné přiznání podpory se provádí na základě vyhodnocení podmínek stanovených smlouvou.

čl. 9

Pozastavení a vrácení podpory

/1/ Příjemce je povinen vrátit částečné nebo kompletně poskytnuté finanční prostředky nebo dosud nesplacenou půjčku v případě, že:

a/ opatření nemohlo být z jakéhokoliv důvodu provedeno,

b/ nebylo dosaženo cílů podpory,

c/ nebyly dodrženy podmínky pro poskytnutí podpory,

d/ Fond byl o podstatných okolnostech nesprávně nebo neúplně informován,

e/ příjemce podpory nepodá požadovanou zprávu nebo nepředloží potřebné doklady,

f/ u příjemce podpory došlo před dokončením opatření ke změně vlastnických práv vůči prováděnému opatření.

čl. 10

Přechodná a závěrečná ustanovení

/1/ Pro uvolňování finančních prostředků na akce, pro něž byla poskytnuta dotace ze Státního fondu vodního hospodářství a Fondu ochrany ovzduší před 31. 12. 1991, platí tato směrnice, přičemž zůstávají v platnosti podmínky, za nichž bylo vydáno rozhodnutí o předběžném poskytnutí dotace.

/2/ Zrušuje se:

a/ směrnice ministra lesního a vodního hospodářství ČSR o hospodaření s prostředky Státního fondu vodního hospodářství ze dne 28. 3. 1980 /č. 2/1980 Ú. v. ČSR/,

b/ směrnice ze dne 21. 11. 1977 o hospodaření s účelovými prostředky ministerstva lesního a vodního hospodářství ČSR, určenými k ochraně ovzduší /částka 22/1977 Věstníku ministerstva lesního a vodního hospodářství ČSR, poř. č. 9/.

/3/ Tato směrnice nabývá účinnosti dnem ......................

ministr



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP