Ministerstvo životního prostředí České
republiky vydává podle § 15 odst. 1 zákona
České národní rady č. 576/1990
Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými
prostředky České republiky a obcí
v České republice /rozpočtová pravidla
republiky/, a podle § ... zákona České
národní rady č. .../1991 Sb., o Státním
fondu životního prostředí České
republiky, tento statut Státního fondu životního
prostředí České republiky.
/1/ Státní Fond životního prostředí
/dále jen "Fond"/ je aktivním nástrojem
podpory realizace opatření v oblasti ochrany životního
prostředí.
/2/ Správce Fondu stanoví celkovou koncepci a finanční
zaměření Fondu.
/1/ Správce Fondu sestavuje každoročně
rozpočet a závěrečný účet
Fondu, které předkládá k projednání
ministerstvu financí ve lhůtách stanovených
pro sestavení republikového rozpočtu. Rozpočet
a závěrečný účet Fondu
předkládá ministerstvo financí jako
součást republikového rozpočtu a republikového
závěrečného účtu ke
schválení vládě České
republiky a České národní radě.
/1/ Prostředky Fondu je možno použít jen
na účel, na který byly poskytnuty, za podmínek,
které určí správce Fondu.
/2/ Nepoužité prostředky nebo prostředky,
které byly neoprávněně použity
k jinému účelu, je žadatel povinen v
plné výši vrátit.
/1/ Jako poradní orgán ministra pro účel
posuzování užití Fondu se zřizuje
Rada Fondu. V čele Rady je předseda volený
Radou z jejích členů.
/2/ Rada Fondu zasedá nejméně dvakrát
ročně. Jednání svolává
ministr.
/3/ Závěry Rady jsou odborným podkladem a
doporučením pro rozhodnutí ministra.
/1/ Činnost Fondu zabezpečuje odborný aparát,
v jehož čele je ředitel.
/2/ Odborný aparát Fondu zajišťuje zejména:
a/ příjem a evidenci žádostí
o poskytnutí prostředků z Fondu,
b/ odborné posouzení podkladů potřebných
pro rozhodnutí o poskytnutí prostředků
z Fondu,
c/ přípravu podkladů pro jednání
Rady Fondu,
d/ kontrolu účelnosti a správnosti vynaložení
prostředků Fondu a plnění podmínek
pro jejich přiznání,
e/ přípravu podkladů pro rozpočet
a závěrečný účet Fondu,
f/ další úkoly v souvislosti se zajištěním
činnosti Fondu.
/1/ O prostředky Fondu mohou žádat právnické
i fyzické osoby. Žádosti budou odborně
posouzeny a spolu s vyjádřením Fondu předloženy
Radě Fondu. Návrhy doporučené Radou
Fondu předkládá její předseda
k rozhodnutí.
/2/ Plátce úplat, v případě,
že zahájí realizaci potřebného
opatření ke snížení nebo likvidaci
jím způsobovaného znečištění
životního prostředí může
použít 40% úplat pro financování
výstavby tohoto opatření. Podrobnosti budou
uvedeny v příslušných složkových
zákonech.
Fond vede evidenčně operativní, účetní
a statistickou evidenci podle složek a faktorů životního
prostředí v těchto kapitolách:
a/ ochrana vod,
b/ ochrana ovzduší,
c/ ochrana půdy,
d/ nakládání s odpady,
e/ ochrana a využívání přírodních
zdrojů,
f/ ostatní.
Zrušuje se statut Státního fondu vodního
hospodářství č. 13/67 Ú.v.
/poř. č. 32/
Tento statut byl schválen usnesením vlády
České republiky č. ... ze dne ..............
1991 a nabývá účinnosti dnem ..............
1991.
Rada Státního Fondu životního prostředí
/dále jen "Rada"/ je poradním orgánem
ministra životního prostředí České
republiky, který byl zřízen podle zákona
ČNR č. .../1991 o Státním fondu životního
prostředí České republiky /dále
jen "Fondu"/. V souladu s § 1 odst. 9 zákona
o Fondu se vydává tento jednací řád.
Rada projednává na svých zasedáních
zásadní otázky tvorby a užití
Fondu, a to zejména:
1. posuzuje:
a/ koncepční zaměření tvorby
a užití Fondu,
b/ roční rozpočty příjmů
a výdajů Fondu,
c/ systém navržených opatření
a jejich zabezpečení Fondem,
d/ návrhy na poskytnutí prostředků
z Fondu,
2. projednané materiály opatřuje svým
stanoviskem a doporučením pro ministra životního
prostředí, k projednaným návrhům
na poskytnutí prostředků /včetně
jejich výše/ samostatně pro jednotlivé
konkrétní případy,
3. při posuzování předložených
materiálů vychází ze zásad
ochrany a péče o životní prostředí
České republiky.
Jednání a veškerou činnost Rady řídí
její předseda nebo jím pověřený
člen Rady.
1. Členy Rady jsou: ... poslanců ČNR, po
jednom zástupci Svazu měst a obcí, ministerstva
financí, ministerstva pro hospodářskou politiku
a rozvoj, ministerstva zemědělství, ministerstva
průmyslu a ... zástupců ministerstva životního
prostředí.
2. Členy Rady jmenuje a odvolává ministr
životního prostředí.
3. Členové Rady jsou jmenováni na dobu ...
let.
4. K jednání Rady mohou být přizváni
na doporučení ministra životního prostředí
další odborní pracovníci zabývající
se projednávanou problematikou.
ministerstva životního prostředí České
republiky o hospodaření s prostředky Státního
fondu životního prostředí
Ministerstvo životního prostředí České
republiky vydává v dohodě s ministerstvem
financí České republiky podle § ...
zákona České národní rady č.
.../1991 Sb., o Státním fondu životního
prostředí /dále jen "zákon"/
tuto směrnici:
/1/ Tato směrnice stanoví formy a účel
užití finančních prostředků
Státního fondu životního prostředí
/dále jen "Fond"/, které jsou v zájmu
České republiky poskytovány jako dodatkový
zdroj na podporu realizace ekologických opatření
směřujících k omezení nebo
odstranění negativních účinků
lidských aktivit na životní prostředí
v oblasti čistoty ovzduší, čistoty vod,
ochrany půdy, ochrany přírodního bohatství
a nakládání s odpady a podporu činností
s tím souvisejících.
/2/ Na podporu není právní nárok,
je přiznávána na základě odborného
posouzení a v rámci použitelných prostředků
Fondu.
Podpora může být poskytována podle §
3 zákona na tyto druhy opatření v oblasti
čistoty ovzduší, čistoty vod, ochrany
půdy, ochrany přírodního bohatství
a nakládání s odpady:
/1/ Jedná se zejména o:
a/ výstavbu zařízení jejichž
provozem dojde ke snížení vypouštěného
znečištění do povrchových a podzemních
vod, ovzduší nebo půdy,
b/ rekonstrukci, modernizaci a rozšíření
dosavadního zařízení, které
je prováděno za účelem dosažení
vyšší účinnosti čistícího
procesu,
c/ výstavbu zařízení k regulovanému
vypouštění škodlivin za podmínky
využití samočistících schopností
vodních toků, ovzduší a půdy,
d/ úpravu režimů ve výrobním
procesu, která umožní snížení
množství vypouštěného znečištění,
e/ úpravu výrobních technologií, které
jsou prováděny za účelem snížení
nebo likvidace vypouštěného znečištění,
f/ výstavbu čistících zařízení
u náhradních výrobních kapacit s progresivní
technologií, která omezí nebo zlikvidují
dosud vypouštěné znečistění,
g/ výstavbu výrobních zařízení
s novou výrobní technologií, jejímž
provozováním ve srovnání s dosud používanými
technologiemi bude dosaženo výrazného snížení
vypouštěného znečištění,
h/ výstavbu výrobních a účelových
zařízení, která zabrání
vypouštění znečišťujících
látek,
i/ výstavbu zařízení pro nezávadné
zpracování škodlivin,
j/ výstavbu zařízení k likvidaci nebo
využívání odpadů a výstavbu
řízených skládek odpadů,
k/ sanaci starých zátěží /především
skládek/,
l/ protierozní a zúrodňovací opatření
[Podle § 4 odst. 3 zákona po odsouhlasení
ministerstvem zemědělství],
m/ zavádění alternativních zdrojů
energie.
/2/ Podpora právnických a fyzických osob
uskutečňujících opatření
ke zlepšení životního prostředí
zahrnuje finanční výpomoce související
se zajištěním těchto opatření
/3/ Podpora programů výzkumu, vývoje, výroby
a zavádění vhodných technologií
a akcí vědeckotechnického rozvoje v oblasti
životního prostředí zahrnuje:
a/ výdaje na řešení úkolů
rozvoje vědy a techniky řešících
vývoj a zdokonalování metod a zařízení
sloužících ke snížení znečištění
ovzduší, vod a půdy, využívání
alternativních zdrojů energie a využívání
a zpracování odpadů,
b/ výstavbu modelových a experimentálních
zařízení na světové úrovni,
která by byla využitelná oblastně či
celostátně,
c/ zavádění výroby těch výrobků,
které proti dosud vyráběným mají
příznivý vliv na zlepšení čistoty
ovzduší, vod a půdy.
/4/ Podpora ekologických opatření samosprávných
orgánů zahrnuje finanční výpomoce
zejména na opatření nadregionálního
významu.
/5/ Podpora opatření souvisejících
s funkcemi vodních toků zahrnuje náklady
spojené s realizací opatření v ochranných
pásmech vodních toků.
/6/ Podpora monitorování složek životního
prostředí zahrnuje:
a/ výstavbu zařízení sloužících
k regulaci, měření a kontrole vznikajících
škodlivin,
b/ zřizování specializovaných výrob
přístrojů a zařízení
na ochranu čistoty ovzduší, vod a půdy.
/7/ Podpora výchovných akcí a rozšiřování
informací o životním prostředí
zahrnuje finanční výpomoce pro osvětovou
a publikační činnost.
/8/ Podpora nevládních organizací a hnutí
na úseku ochrany životního prostředí
zahrnuje finanční výpomoce na vybrané
akce podle konkurzního řízení.
/9/ Fond může ze svých prostředků
rovněž hradit náklady spojené se zpracováním
zvlášť obtížných studií,
rozborů a expertíz pro řešení
ochrany životního prostředí
/10/ Dále lze z Fondu hradit:
a/ pokrytí rozdílu mezi prokázanými
náklady na zjišťování a odstraňování
škod způsobených životnímu prostředí
a finanční prostředky, které je povinen
uhradit původce škody,
b/ náklady na zjišťování a odstranění
škod způsobených životnímu prostředí,
nebyl-li původce škody zjištěn,
c/ náklady na provedení náhlých opatření,
které je nutno realizovat tak, aby se zabránilo
nebezpečím ohrožující život
nebo zdraví lidí, způsobených znečištěním
ovzduší, vod nebo nebezpečnými odpady.
/11/ Z Fondu nelze poskytovat podporu na:
a/ opatření, u nichž je ekologicky a ekonomicky
výsledek neúměrný nákladům
na realizaci,
b/ opatření nebo zdroje, u nichž je opatření
prováděno, jsou technicky zastaralá nebo
nevyhovující,
c/ opatření odporující právním
předpisům,
d/ náklady na provoz a údržbu zařízení
k ochraně životního prostředí,
e/ kompenzační opatření /např.
stabilizační příspěvky, školy
v přírodě/.
/1/ Finanční prostředky z Fondu jsou poskytovány
právnickým a fyzickým osobám, které
realizují ekologická opatření podle
§ 2 této směrnice.
/2/ Na finanční podporu není právní
nárok. Přiznání podpory podléhá
výběrovému řízení a
posouzení Radou Fondu. Zásadní předpoklady
pro přiznání podpory jsou uvedeny v čl.
4 této směrnice. Konečné rozhodnutí
o přiznání podpory náleží
ministrovi.
/1/ Pro poskytnutí podpory je rozhodující
zejména:
a/ výše snížení negativního
dopadu na životní prostředí,
b/ ekologická a technickoekonomická úroveň
připravovaného opatření,
c/ připravenost k zahájení provedení
opatření,
d/ lokalita, v níž je opatření prováděno,
e/ důchodová situace žadatele.
/2/ U staveb, činností a technologií podléhajících
hodnocení jejich vlivu na životní prostředí
[Zákon č. .../1991
Sb., o hodnocení vlivu staveb, činností,
technologií, látek a výrobků na životní
prostředí] /systém Environmental Impact
Assessment - EIA/ bude brán v úvahu posudek tohoto
hodnocení.
/3/ Právnická i fyzická osoba musí
být registrována podle právního předpisu
[Zákon č. 105/1990 Sb., o soukromém podnikáni
občanů].
/1/ Druh a výši podpory posuzuje Rada Fondu na návrh
Fondu, s konečnou platností o druhu a výši
podpory rozhoduje ministr. Hlavním kriteriem je ekologický
a ekonomický efekt posuzovaný podle druhu opatření
a jeho umístění, dále se vyhodnotí
úroveň technického řešení
a celospolečenský význam prováděného
opatření.
/2/ Na jednotlivá opatření bude poskytována:
a/ návratná půjčka s úrokem
a stanovenou dobou splatnosti,
b/ návratná půjčka bez úroku
a stanovenou dobou splatnosti,
c/ finanční příspěvek do plné
hodnoty úroků z úvěrů poskytnutých
bankou na provedení opatření,
d/ záruky za úvěr do předem stanovené
výše těm subjektům, které nemohou
poskytovat samostatně záruku,
e/ dotace, nejvýše však do 90% rozpočtových
nákladů,
f/ úleva z placených poplatků či úplat,
ve výši 40% předepsané hodnoty, za předpokladu
likvidace nebo omezení zpoplatněného zdroje
znečištění [příslušné
právní předpisy v ochraně vod, ovzduší
a nakládání s odpady /složkové
zákony],
/4/ Výše finanční podpory bude porovnávána
se skutečně vynaloženými náklady
na provedení opatření, nejvýše
však do výše stanovené smlouvou.
/5/ Konkrétní úrokové sazby za půjčky
a výše podpory v procentech podle jednotlivých
okruhů prováděných ekologických
opatření budou vyhlašovány pro příslušný
rok samostatnými pokyny Fondu.
Žádosti se předkládají ve lhůtách
stanovených Fondem.
/1/ Žádost musí obsahovat:
a/ odůvodnění naléhavosti realizace
opatření a výše požadovaných
prostředků včetně jejich čerpání
v jednotlivých letech,
b/ zhodnocení úrovně technického řešení,
c/ vyhodnocení ekologického a ekonomického
efektu.
/2/ K žádosti nutno přiložit tyto doklady:
a/ stanovisko příslušného odborného
a inspekčního orgánu,
b/ stanovisko příslušného okresního
úřadu,
c/ prohlášení žadatele o zajištění
provedení opatření včetně výsledku
výběrového řízení,
d/ výpis z podnikového rejstříku,
e/ průkaz o všech zdrojích financování
navrhovaného řešení, včetně
časového průběhu,
f/ doklad o ekonomické situaci žadatele /kopie účetní
rozvahy a výsledovky za minulý rok a za poslední
vykazovací období, u nově vznikajících
podniků základní údaje o jmění
a závazcích podniku/,
g/ projekt [u staveb projekt podle vyhlášky Státní
komise pro vědeckotechnický a investiční
rozvoj č. 43/1990 Sb., o projektové přípravě
staveb],
h/ rozhodnutí o poplatcích nebo úplatách
v případě žádosti o úlevu
z titulu zahájení realizace příslušného
opatření.
i/ prohlášení žadatele, že umožní
Fondu kontrolovat průběh realizace opatření
a užití poskytnutých finančních
prostředků a bude informovat Fond o termínu
projednání závěrečného
vyhodnocení.
/2/ Podle druhu opatření a uvažované
finanční podpory je Fond oprávněn
si vyžádat další potřebné
doklady.
/3/ Lhůta pro vyřízení žádosti
je do 30 dnů od obdržení stanoviska Rady Fondu,
nejpozději však do 6 měsíců ode
dne podání žádosti.
/1/ Na základě posouzení a projednání
žádosti uzavře Fond s žadatelem smlouvu.
/2/ Smlouva musí obsahovat zejména:
a/ předmět podpory,
b/ druh a výši podpory s přesným ujednáním
splácení,
c/ lhůty zahájení a ukončení
prováděného opatření,
d/ způsob vyúčtování a termín
ve vazbě na ukončení prováděného
opatření,
e/ způsob a termíny předkládání
potřebných zpráv a kontrol,
f/ přesné vymezení podmínek poskytnutí
podpory a důsledky případného neplnění
těchto podmínek /pozastavení, odebrání
nebo vrácení podpory/.
/3/ Podle charakteru opatření a druhu finanční
podpory může smlouva obsahovat další ujednání.
/4/ Podpora je po dobu realizace opatření prozatímní,
a to až do doby jejího konečného přiznání.
/1/ Příjemce podpory musí Fondu oznámit
zahájení a dokončení realizace opatření.
Náklady, které vzniknou před zahájením,
popřípadě po lhůtě dokončení,
kromě plnění v předstihu, jsou z podpory
vyloučeny. Změna smluvně dohodnutých
lhůt pro zahájení a dokončení
opatření je přípustná jen v
odůvodněných případech na základě
posouzení a vyjádření Rady Fondu.
/2/ Příjemce podpory je smluvně zavázán
bez prodlení informovat Fond o všech změnách
při provádění opatření
a vyžádat si souhlas Fondu.
/3/ Fond musí smluvně zajistit, aby mu příjemce
podpory:
a/ pravidelně předkládal zúčtování
finančních vztahů s Fondem,
b/ umožnil věcnou a účetní kontrolu,
c/ v potřebném termínu předložil
vyhodnocení a vyúčtování opatření.
/4/ Konečné přiznání podpory
se provádí na základě vyhodnocení
podmínek stanovených smlouvou.
/1/ Příjemce je povinen vrátit částečné
nebo kompletně poskytnuté finanční
prostředky nebo dosud nesplacenou půjčku
v případě, že:
a/ opatření nemohlo být z jakéhokoliv
důvodu provedeno,
b/ nebylo dosaženo cílů podpory,
c/ nebyly dodrženy podmínky pro poskytnutí
podpory,
d/ Fond byl o podstatných okolnostech nesprávně
nebo neúplně informován,
e/ příjemce podpory nepodá požadovanou
zprávu nebo nepředloží potřebné
doklady,
f/ u příjemce podpory došlo před dokončením
opatření ke změně vlastnických
práv vůči prováděnému
opatření.
/1/ Pro uvolňování finančních
prostředků na akce, pro něž byla poskytnuta
dotace ze Státního fondu vodního hospodářství
a Fondu ochrany ovzduší před 31. 12. 1991,
platí tato směrnice, přičemž
zůstávají v platnosti podmínky, za
nichž bylo vydáno rozhodnutí o předběžném
poskytnutí dotace.
/2/ Zrušuje se:
a/ směrnice ministra lesního a vodního hospodářství
ČSR o hospodaření s prostředky Státního
fondu vodního hospodářství ze dne
28. 3. 1980 /č. 2/1980 Ú. v. ČSR/,
b/ směrnice ze dne 21. 11. 1977 o hospodaření
s účelovými prostředky ministerstva
lesního a vodního hospodářství
ČSR, určenými k ochraně ovzduší
/částka 22/1977 Věstníku ministerstva
lesního a vodního hospodářství
ČSR, poř. č. 9/.
/3/ Tato směrnice nabývá účinnosti
dnem ......................