ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1991

VI. VOLEBNÍ OBDOBÍ

303

VLÁDNÍ NÁVRH

ZÁKON

České národní rady ze dne

o Státním fondu tvorby a ochrany životního prostředí České republiky

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

§ 1

/1/ Zřizuje se Státní fond tvorby a ochrany životního prostředí České republiky (dále jen "Fond").

/2/ Fond spravuje a jeho jménem jedná ministerstvo životního prostředí České republiky (dále jen "správce Fondu").

/3/ Za hospodaření s prostředky Fondu odpovídá ministr životního prostředí České republiky vládě České republiky.

§ 2

Příjmy Fondu tvoří zejména:

a) úplaty za vypouštění odpadních vod do vod povrchových [§ 44 zákona č. 138/1973 Sb., o vodách (vodní zákon), část III. nařízení vlády ČSSR č. 35/1979 Sb., o úplatách ve vodním hospodářství.],

b) úplaty za vypouštění škodlivých látek do ovzduší [§ 2 zákona č. 35/1967 Sb., o opatřeních proti znečišťování ovzduší.],

c) úplaty podle zákona o odpadech [Zákon č. /1991 Sb., o odpadech.],

d) odvody za trvalé i dočasné odnětí zemědělské půdy zemědělské výrobě [Část VI. zákona č. 53/1966 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění zákona č. 75/1976 Sb. (úplné znění vyhlášeno pod č. 124/1976 Sb.).],

e) pokuty a penále uložené orgány správce Fondu a inspekcemi za porušení předpisů a opatření k ochraně životního prostředí,

f) dotace ze státního rozpočtu,

g) prostředky vrácené podle § 4 odst. 2,

h) výnosy z veřejných sbírek a loterií organizovaných správcem Fondu,

i) další příjmy stanovené zvláštními právními předpisy.

§ 3

Z Fondu lze poskytovat dotace, půjčky a úvěry na:

a) akce investičního charakteru související s ochranou a zlepšováním jednotlivých složek životního prostředí,

b) ekologická opatření a akce neinvestičního charakteru související s ochranou a zlepšováním životního prostředí,

c) činnosti souvisejícími s funkcemi vodních toků,

d) monitorování jednotlivých složek životního prostředí,

e) výchovné akce a rozšiřování informací o životním prostředí.

§ 4

/1/ Prostředky poskytované z Fondu jsou účelově vázány a poskytují se žadatelům za podmínek, které určí správce Fondu. Prostředky získané podle § 2 písm. d) lze použít jen se souhlasem ministerstva zemědělství České republiky.

/2/ Ten, komu byly prostředky z Fondu poskytnuty, je povinen ve lhůtě stanovené správcem Fondu vrátit prostředky, které nevyčerpal nebo použil v rozporu s podmínkami určenými podle odstavce 1.

§ 5

Zůstatek finančních prostředků Fondu se převádí do dalšího kalendářního roku.

§ 6

Státní fond vodního hospodářství [Statut Státního fondu vodního hospodářství (částka 13/1967 Ú. v., poř. č. 32)]. a Fond ochrany ovzduší [Směrnice ze dne 21. 11. 1977 o hospodaření s účelovými prostředky ministerstva lesního a vodního hospodářství ČSR, určenými k ochraně ovzduší (částka 22/1977 Věstníku ministerstva lesního a vodního hospodářství ČSR, poč. č. 9).] se stávají dnem nabytí účinnosti zákona součástí tohoto Fondu.

§ 7

Zrušují se:

a) § 4 písm. a) zákona ČNR č. 77/1969 Sb., o Státním fondu pro zúrodnění půdy, ve znění zákona ČNR č. 175/1982 Sb.,

b) § 9 a § 11 zákona č. 35/1967 Sb., o opatřeních proti znečišťování ovzduší.

§ 8

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení. Ustanovení § 2 písm. d) a § 7 písm. a) nabývají účinnosti dnem 1. ledna 1992.

Důvodová zpráva

Obecná část

Kritický stav životního prostředí a probíhající ekonomická reforma vyžadují odpovídající úpravy ekonomických nástrojů v oblasti ochrany a zlepšování životního prostředí.

Navrhovaným zákonem bude současně řešena též pozitivní stimulace znečišťovatelů na provádění opatření k minimalizaci škodlivých dopadů na životní prostředí. Výše této finanční pomoci bude v souladu s celkovou finanční a dotační politikou České republiky v podmínkách reálných možností naší ekonomiky.

Dále je třeba realizovat uvedenou podporu účelně z jednoho místa tak, aby nedocházelo ke zbytečnému tříštění prostředků a zájmů a bylo možno uplatnit princip nejlepšího rozdělování. Prostředky Státního fondu tvorby a ochrany životního prostředí České republiky budou účelově vyčleněné pouze na opatření k ochraně a zlepšování životního prostředí. Fond je účetně analyticky členěn podle zdrojů a využití zdrojů v jednotlivých složkách životního prostředí.

V oblasti státního fondového hospodářství v životním prostředí v současné době existují tyto specializované fondy:

- Státní fond vodního hospodářství,

- Fond ochrany ovzduší,

- Státní fond pro zúrodnění půdy.

S ohledem na současné rozdělení kompetencí v oblasti tvorby a ochrany životního prostředí je účelné, aby veškeré prostředky určené pro podporu ekologických akcí a opatření, byly soustředěny u ministerstva životního prostředí České republiky jako orgánu odpovědného za stav životního prostředí.

Předloženy návrh zákona nevylučuje možnost postupné budoucí decentralizace části těchto prostředků mezi Fond, státní rozpočet a rozpočty obcí.

Zřízení Fondu je v souladu se zákonem ČNR č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla republiky).

Odhad celkových disponibilních prostředků Fondu je závislý na velikosti dotace ze státního rozpočtu. Odhad prostředků Fondu bez dotace ze státního rozpočtu pro rok 1992 činí 2,5 miliardy Kčs. V roce 1993 by se tato částka měla přibližně zdvojnásobit. Výnosy plynoucí z nových právních úprav složek životního prostředí (zákon o životním prostředí, zákon o ochraně půdy, novela horního zákona atp.) budou do Fondu směrovány z titulu ustanovení § 2 písm. i).

Navrhovaný zákon nepředpokládá dodatečné nároky na pracovní síly ani na finanční prostředky.

Zvláštní část

K § 1:

Ministerstvo životního prostředí České republiky bude řídit a spravovat Fond (správce Fondu).

Podle § 15 odst. 1 zákona ČNR č. 576/1990 Sb. rozsah činnosti Fondu upraví statut Fondu, který schválí vláda České republiky. Dále se předpokládá, že statutem bude zřízena Rada Fondu, která bude konzultačním a poradním orgánem správce Fondu. Rada bude složena z předních ekonomických a ekologických odborníků a zástupců některých okresů, zejména z ekologicky nejvíce ohrožených oblastí (severní Čechy, severní Morava).

Jak vyplývá z celkového koncepčního pojetí Fondu, hlavní užití Fondu je sanace všech složek životního prostředí formou investičních a neinvestičních úvěrů, půjček a dotací a také funkce iniciační, vedoucí k dílčímu zlepšování jednotlivých složek životního prostředí.

Ministr životního prostředí České republiky odpovídá za hospodaření s prostředky Fondu vládě České republiky.

K § 2:

Příjmy (zdroje) Fondu budou tvořit:

1. Úplaty za vypouštění odpadů do prostředí, a to:

- úplaty za vypouštění odpadních vod do vod povrchových (§ 2 písm. a) návrhu),

- úplaty za znečišťování ovzduší (§ 2 písm. b) návrhu),

- úplaty podle zákona o odpadech (§ 2 písm. c) návrhu).

Tyto úplaty jsou odvozeny od nákladů na zavedení odpovídajících preventivních opatření nebo opatření k nápravě, jsou přitom úměrné druhu a množství vypouštěných odpadů, diferencované podle způsobu, místa a doby vypouštění. Při překročení stanovených limitů se progresivně zvyšují.

2. Úplaty za využívání přírodních zdrojů tvoří zatím pouze odvody za trvalé nebo dočasné odnětí zemědělské půdy zemědělské výrobě (§ 2 písm. d) návrhu). Vychází se přitom z reálného ocenění s přihlédnutím k množství, kvalitě a lokalizaci zemědělské půdy.

3. Pokuty a penále uložené orgány správce Fondu (§ 2 písm. e) návrhu). Jde především o pokuty za nedodržování právních předpisů a rozhodnutí správních orgánů (nedodržení uložených opatření k nápravě apod.).

4. Dotace ze státního rozpočtu (§ 2 písm. f) návrhu) jsou zdrojem Fondu závislým na přidělených prostředcích ze státního rozpočtu. S přihlédnutím k povaze ochrany a zlepšování životního prostředí se však bude jednat o nezanedbatelný zdroj Fondu.

5. Prostředky vrácené podle § 4 odst. 2 (§ 2 písm. g) návrhu) odpovídají rovněž všem funkcím Fondu.

6. Výnosy z veřejných sbírek a loterií (§ 2 písm. h) návrhu) se budou týkat sbírek a loterií organizovaných správcem Fondu.

7. Další příjmy stanovené zvláštními právními předpisy (§ 2 písm. i) návrhu). Pod tyto případy je možno přiřadit další zdroje Fondu, které budou do Fondu plynout z nových úprav právních předpisů.

K § 3:

Prostředky Fondu budou použity na základě hodnocení očekávaných výsledků a vyhodnocení dalších údajů zejména na: - akce investičního charakteru související s ochranou jednotlivých složek životního prostředí, - ekologická opatření a akce neinvestičního charakteru související s ochranou životního prostředí, - činnosti související s funkcemi vodních toků, - monitorování jednotlivých složek životního prostředí, - výchovné akce a rozšiřování informací o životním prostředí.

Výdaje na výše uvedené akce lze poskytovat formou dotací, půjček a úvěrů.

K § 4:

Vzhledem k tomu, že se jedná o fond na úseku tvorby a ochrany životního prostředí, budou prostředky účelově vázány. Podmínky určí správce Fondu. Ze Státního fondu pro zúrodnění půdy se dosavadní odvody za trvalé i dočasné odnětí zemědělské půdy zemědělské výrobě stávají součástí tohoto Fondu. S ohledem na charakter těchto příjmů budou získané prostředky použity správcem Fondu jen se souhlasem ministerstva zemědělství České republiky.

Zároveň se stanoví povinnost pro toho, kdo prostředky Fondu nevyčerpal nebo je použil v rozporu s podmínkami určenými správcem Fondu, tyto prostředky ve stanovené lhůtě vrátit.

K § 5:

Protože úkoly spojené s ochranou a zlepšováním životního prostředí jsou převážně dlouhodobého charakteru, je třeba, aby prostředky bylo možno využívat průběžně bez limitování koncem každého kalendářního roku.

K § 6:

Stávající dva fondy v oblasti životního prostředí v gesci správce Fondu se stanou dnem nabytí účinnosti tohoto zákona součástí Fondu.

K § 7:

Ze Státního fondu pro zúrodnění půdy se zrušuje ustanovení § 4 písm. a) zákona ČNR č. 77/1969 Sb., o Státním fondu pro zúrodnění půdy, neboť odvody za trvalé nebo dočasné odnětí zemědělské půdy zemědělské výrobě se stávají součástí Fondu. Zároveň se zrušuje § 9 a § 11 zákona č. 35/1967 Sb.

K § 8:

Havarijní stav životního prostředí České republiky vyžaduje alespoň minimální finanční prostředky k neprodlenému řešení zatím těch nejpalčivějších problémů. Jedním z hlavních finančních zdrojů v této oblasti se stane Státní fond tvorby a ochrany životního prostředí České republiky.

Vzhledem ke všem výše uvedeným skutečnostem se navrhuje, aby zákon nabyl účinnosti dnem vyhlášení. Ustanovení § 2 písm. d) a § 7 písm. a) nabude účinnosti až dnem 1. ledna 1992, neboť pro rok 1991 jsou odvody za trvalé i dočasné odnětí zemědělské půdy zemědělské výrobě zahrnuty již v rozpočtu ministerstva zemědělství České republiky.

V Praze dne 8. května 1991

předseda vlády České republiky

ministr životního prostředí České republiky
Zpracovali:JUDr. František Rodr
Ing. Erik Geuss
Ing. Zdeněk Starý




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP