Ústavně právní výbor ČNR
a výbor ČNR pro územní správu
a národnosti navrhují, aby Česká národní
rada podle § 62, odst. 1) zákona č. 367/1990
Sb., o obcích zrušila obecně závaznou
vyhlášku č. 1/1991 o diferencovaných
sazbách nájemného z nebytových prostor,
vydanou Zastupitelstvem města Plzně, neboť
některá její ustanovení odporují
zákonům č. 367/1990 Sb., o obcích
a č. 526/1990 Sb., o cenách a nejsou v souladu se
zněním vyhlášky č. 585/1990 Sb.,
o cenové regulaci nájemného z nebytových
prostor.
České národní radě předložil
uvedenou záležitost k rozhodnutí Okresní
úřad Plzeň, který vyhlášku
zastupitelstva města Plzně pozastavil v souladu
s § 62, odst. 1) zákona č. 367/1990 Sb.. o
obcích, neboť městské zastupitelstvo
nezjednalo samo nápravu.
Oba výbory České národní rady
rozpory obecně závazné vyhlášky
se zákonem projednaly a navrhují České
národní radě přijetí tohoto
usnesení:
zrušení obecně závazné vyhlášky
č. 1/1 991 vydané Zastupitelstvem města Plzně
Česká národní rada ruší
obecně závaznou vyhlášku č. 1/1991
vydanou Zastupitelstvem města Plzně, neboť
odporuje zákonům České národní
rady č. 367/1990 Sb., o obcích a č. 526/1990
Sb.. o cenách a vyhlášce Federálního
ministerstva financí, ministerstva financí České
republiky a ministerstva financí Slovenské republiky
č. 585/1990 Sb., o cenové regulaci nájemného
z nebytových prostor.
Odůvodnění:
Čl. 3 - je v rozporu s vyhláškou č.
585/1990 Sb., o cenové regulaci nájemného
z nebytových prostor, a tím (s ohledem na §
13, odst. 2) a § 16. odst. 2) zákona ČNR o
obcích) i se zákonem ČNR o obcích
a zákonem o cenách. Zmocnění pro stanovení
výjimek je natolik blanketní, že by umožnilo
obecnímu zastupitelstvu případně i
snížení základních limitů
nájemného stanovených v § 1 vyhlášky
č. 585/1990 Sb. Zmocnění je nutno vymezit,
pokud možno přesným pravidlem, které
nesmí připustit porušení vyhlášky
č. 585/1990 Sb., a mělo by z něho být
zřejmé, zda jsou připouštěny
výjimky pro neurčitý počet osob nebo
zda jde o případy ad hoc ze sociálních,
zdravotních či jiných důvodů
a jiné.
Čl. 4 - ustanovení je v rozporu s § 16. odst.
4) zákona o obcích, neboť v něm není
výslovně uvedeno, že obecní vyhláška
nabývá účinnosti již dnem vyhlášení
(tj. prvním dnem vyvěšení na úřední
desce). Proto mohla nabýt účinnosti až
15. dnem následujícím po dni jejího
vyhlášení.
Čl. 2 - vyhláška č. 585/1990 SB., o
cenové regulaci nájemného z nebytových
prostor umožňuje podle § 1. odst. 4) zastupitelstvu
obce, s přihlédnutím k atraktivitě
prostředí nebo výhodnosti polohy nebytového
prostoru, určit objekty, popř. lokality v rámci
obce, kde stanoví diferencovaně sazby vyšší
než uvedené v odst. 1) téhož paragrafu,
popř. kde umožní sjednat nájemné
bez omezení. Ústavně právní
výbor a výbor pro územní správu
a národnosti ČNR se meritorně shodly na tom,
že může-li obec v samostatné působnosti
určit objekty, popř. lokality v rámci obce,
kde stanoví diferencovaně sazby vyšší,
má právo současně stanovit určité
meze a podmínky, kdy lze těchto zvýšených
sazeb užít, či kdy nesmí být
použity. Zastupitelstvo města Plzně se však
dopustilo chyby v tom, že toto omezení určilo
pro uživatele nebytových prostor, zatímco vyhláška
hovoří o určení objektů, případně
lokalit v rámci obce. Česká národní
rada proto doporučuje, aby při koncipování
nového znění obecně závazné
vyhlášky Zastupitelstva města Plzně
byl čl. 2 v úvodu upraven tak, aby se vztahoval
na objekty, nebo jejich části, v nichž je zajišťována
činnost dále taxativně vymezená.
JUDr. Jiří NOVÁK, v. r. | JUDr. Antonín HRAZDÍRA, v. r. |
předseda ústavně právního | předseda výboru ČNR pro |
výboru ČNR | územní správu a národnosti |