ke zprávě ministra vnitra České
republiky o bezpečnostní situaci
Výbor České národní
rady petiční, pro právní ochranu a
bezpečnost, po projednání na svých
schůzích ve dnech 7. a 14. 6. 1991
doporučuje
aby Česká národní rada přijala
ke zprávě ministra vnitra České republiky
k bezpečnostní situaci následující
usnesení:
Ochrana života, zdraví a majetku občanů
je základní povinností vlády. Nárůst
kriminality na území ČR, který nemá
v poválečném Československu obdoby,
činí bezpečnostní situaci v České
republice kritickou.
Příčiny spočívají
ve změnách politických a ekonomických
podmínek života společnosti a zpožděné
reakci vlád na ně.
Společenské změny odhalily pokles
autority policie, prokuratury i soudů a pokles motivace
policistů v důsledku sociální nejistoty,
či pasivní resistence.
Společenské změny přinesly
rozšíření svobod a práv pro všechny
občany, tedy i pachatele trestné činnosti.
V právním řádu se objevily mezery.
Rozpadly se staré kontrolní systémy
a nové dosud nefungují.
Federální shromáždění
rozdělilo kompetence mezi FMV a republiková ministerstva
vnitra, avšak oddělení není dosud provedeno.
Tento stav nepříznivě ovlivňuje práci
MV ČR.
Vlády nestačily na vlnu kriminality reagovat
potřebným zvýšením počtu
policistů a zabezpečením technické
vybavenosti policie na úrovni umožňující
čelit růstu kriminality.
Reorganizace MV ČR a jeho koncepční
legislativní práce je zdlouhavá.
Pomalé získávání důvěry
veřejnosti v policii souvisí s pasivním postojem
MV ČR ke kontrole odchodu zkompromitovaných kádrů
z policie, s nedostatečnou podporou pro příchod
nových lidí a s existencí vrstvy policistů
bez zájmu o řásný výkon služby.
I.
ČNR žádá vládu ČNR,
aby věnovala pozornost následujícím
doporučením:
Koordinační rada pro bezpečnost
Zřídit jako trvalý orgán vlády
Koordinační radu pro bezpečnost, která
bude pro oblast bezpečnosti koordinovat cíle, priority
a zdroje resortů ministerstva vnitra, spravedlnosti, financí
a generální prokuratury a která bude složena
z příslušných ministrů a generálního
prokurátora.
Zvýšení rozpočtu MV ČR
Zabezpečit dodatečné finanční
prostředky ve výši nejméně 1
mld Kčs pro současné potřeby MV s
respektováním následujících
priorit:
- přijmout do konce roku dva až tři
tisíce nových policistů s tím, že
uchazeči s ukončeným středoškolským
vzděláním budou mít přednost,
- zvýšit počet příslušníků
pořádkové služby,
- rozvinout síť policejních stanic,
zlepšit jejich personální zajištění
a materiální vybavení, vycházet přitom
vstříc samosprávným orgánům,
které pomáhají při zřizování
policejních stanic,
- vybavit policejní sbor kvalitní počítačovou
technikou,
- zvýšit počet aut,
- směřovat rozpočtové prostředky
především pro použití v okresních
správách VB,
- rozdělit rozpočtové prostředky
teritoriálně tak, aby respektovaly územní
růst kriminality.
Sestavit soupis věcných nároků
zdůvodňujících potřebu zvýšení
rozpočtu MV ČR ve skupinách označujících
vzájemnou prioritu.
termín do: 30. 6. 1991
Nové legislativní úpravy
1. Urychleně předložit ČNR návrh
zákona o obecní policii.
2. Vyhodnotit urychleně dosavadní zákony
z hledisky nepříznivých důsledků
pro bezpečnostní situaci a navrhnout novelizaci.
3. Zahájit legislativní práce:
a) na novelizaci přestupkového zákona
tak, aby byl možný alternativní trest k pokutám,
b) na řešení problémů
souvisejících se zrušením zákona
o ochranném dohledu,
c) na zákonu upravujícím postavení
a činnost soukromých bezpečnostních
a detektivních služeb,
d) na zákonech postihujících hospodářskou
kriminalitu:
e) na řešení problematiky bezdomovců.
Bezpečnostní doktrína
Uložit MV ČR urychlení přípravy
bezpečnostní doktríny tak, aby byla ve vládě
ČR projednána a následně předložena
ČNR termín: ve třetím čtvrtletí
1991
II.
ČNR žádá ministerstvo vnitra
ČR, aby věnovalo pozornost následujícím
doporučením:
Územní organizace
1. Považovat okresní správy VB za rozhodující
organizační článek v boji s kriminalitou.
2. Omezit řídící funkce i
počty dopravní, kriminální a pořádkové
služby na krajských správách VB na nezbytně
nutnou míru a posílit řídící
funkce okresních správ VB.
3. Poskytnout okresním správám VB
větší samostatnost rozhodování
o použití přidělených finančních
prostředků.
4. Organizační samostatnost policejního
sboru uvnitř MV ČR posílit i samostatným
rozhodováním hlavního velitelství
VB o užití rozpočtových prostředků
určených policii.
Součinnost federální a české
policie
1. Přijmout opatření k odstranění
neodůvodněných rozdílů mezi
příslušníky policejního sboru
ČR a příslušníky policejního
sboru ČSFR při povyšování a v
mzdovém a sociálním zajištění.
2. Urychleně provést delimitaci činností,
prostředků, budov a směrných čísel
mezi FMV ČR.
Mobilizace mimorozpočtových zdrojů
1. Vyčíslit celkovou sumu, která
je vynakládána z rozpočtu ČR na potřeby
FMV a podniknout urychlené opatření, aby
tento stav byl ukončen anebo prostředky refundovány
z rozpočtu federace.
2. Převést ze služebního poměru
na civilní pracovní poměr všechny ty
činnosti, které nevyžadují služební
poměr.
3. Prověřit oprávněnost přibližně
osmi tisíc administrativních pracovníků
policie, kteří nejsou v přímém
výkonu služby a případně uvolněnými
pracovníky posílit výkon služby.
4. Prověřit opodstatněnost 5 368
příslušníků na krajských
správách VB a případně uvolněnými
pracovníky posílit výkon služby na okresech.
Personální otázky
provést kontrolu personálního obsazení
bezpečnostního úseku MV ČR, hlavního
velitelství VB, krajských zpráv VB a školských
zařízení MV ČR v plném rozsahu
všech funkcí a u okresních správ všech
velitelských funkcí.
Tyto podklady budou obsahovat především
informace, zda byli pracovníci pro jednotlivé zastávané
funkce prověřeni, zda vůbec byli prověřováni,
jaké je jejich vzdělání a kde bylo
získáno, jaký byl průběh jejich
služebního postupu, jejich zařazení
do kádrových rezerv.
Získané podklady a vlastní vyhodnocení
předložit VPPOB.
termín do: 30. 8. 1991
1. Podpořit příchod vysokoškolsky
vzdělaných civilistů splňujících
všechny kvalifikační požadavky, mimo policejní
vzdělání, na ta místa v policejním
sboru, kde jsou odbornou kvalifikací především
řídící schopnosti.
2. Urychleně připravit návrh Zákona
o služebním poměru policisty, který
poskytne nově specifikované sociální
jistoty policistům.
3. Vypracovat nový způsob hodnocení
kvalifikace a práce policisty, který nebude vycházet
pouze z represivní funkce policie, nýbrž bude
motivovat i k plnění nerepresivní služby
společnosti
termín do: 30. 11. 1991
4. Přikázat policejním velitelům
na úrovni krajů a okresů, aby učinili
rázná opatření, která by zamezila,
aby v služebním poměru setrvávali příslušníci
bez zájmu o řádný a svědomitý
výkon služby.
Předložit rozbor současného
stavu školství, vzdělávání
a doškolování v policii a koncepci celého
policejního školství
termín do: 30. 9. 1991
Zcivilnění policejní služby
1. Iniciovat teoretickou přípravu a zahájit
legislativní práce na přípravě
nového Zákona o policejních sborech, který
a) zcivilní policejní službu,
b) vyčlení institut vyšetřování
z MV ČR,
c) zakotví, že povolení k používání
operativní techniky bude vydávat jiná instituce
než MV ČR.
Vztah MV ČR a veřejnosti
1. Přehodnotit utajované skutečnosti,
umožnit okresním a krajských velitelům
širší spolupráci s tiskem a orgány
územní samosprávy, otevřít
policii kontrole veřejnosti.
III.
ČNR žádá vládu, aby předložila
v prosinci 1991 zprávu o bezpečnostní situaci
v ČR s podrobnou informací o plnění
těchto doporučení.