ČESKÁ NÁRODNÍ RADA

VI. volební období

299

Návrh usnesení

České národní rady

ke zprávě ministra vnitra České republiky o bezpečnostní situaci

Výbor České národní rady petiční, pro právní ochranu a bezpečnost, po projednání na svých schůzích ve dnech 7. a 14. 6. 1991

doporučuje

aby Česká národní rada přijala ke zprávě ministra vnitra České republiky k bezpečnostní situaci následující usnesení:

Ochrana života, zdraví a majetku občanů je základní povinností vlády. Nárůst kriminality na území ČR, který nemá v poválečném Československu obdoby, činí bezpečnostní situaci v České republice kritickou.

Příčiny spočívají ve změnách politických a ekonomických podmínek života společnosti a zpožděné reakci vlád na ně.

Společenské změny odhalily pokles autority policie, prokuratury i soudů a pokles motivace policistů v důsledku sociální nejistoty, či pasivní resistence.

Společenské změny přinesly rozšíření svobod a práv pro všechny občany, tedy i pachatele trestné činnosti. V právním řádu se objevily mezery.

Rozpadly se staré kontrolní systémy a nové dosud nefungují.

Federální shromáždění rozdělilo kompetence mezi FMV a republiková ministerstva vnitra, avšak oddělení není dosud provedeno. Tento stav nepříznivě ovlivňuje práci MV ČR.

Vlády nestačily na vlnu kriminality reagovat potřebným zvýšením počtu policistů a zabezpečením technické vybavenosti policie na úrovni umožňující čelit růstu kriminality.

Reorganizace MV ČR a jeho koncepční legislativní práce je zdlouhavá.

Pomalé získávání důvěry veřejnosti v policii souvisí s pasivním postojem MV ČR ke kontrole odchodu zkompromitovaných kádrů z policie, s nedostatečnou podporou pro příchod nových lidí a s existencí vrstvy policistů bez zájmu o řásný výkon služby.

I.

ČNR žádá vládu ČNR, aby věnovala pozornost následujícím doporučením:

Koordinační rada pro bezpečnost

Zřídit jako trvalý orgán vlády Koordinační radu pro bezpečnost, která bude pro oblast bezpečnosti koordinovat cíle, priority a zdroje resortů ministerstva vnitra, spravedlnosti, financí a generální prokuratury a která bude složena z příslušných ministrů a generálního prokurátora.

Zvýšení rozpočtu MV ČR

Zabezpečit dodatečné finanční prostředky ve výši nejméně 1 mld Kčs pro současné potřeby MV s respektováním následujících priorit:

- přijmout do konce roku dva až tři tisíce nových policistů s tím, že uchazeči s ukončeným středoškolským vzděláním budou mít přednost,

- zvýšit počet příslušníků pořádkové služby,

- rozvinout síť policejních stanic, zlepšit jejich personální zajištění a materiální vybavení, vycházet přitom vstříc samosprávným orgánům, které pomáhají při zřizování policejních stanic,

- vybavit policejní sbor kvalitní počítačovou technikou,

- zvýšit počet aut,

- směřovat rozpočtové prostředky především pro použití v okresních správách VB,

- rozdělit rozpočtové prostředky teritoriálně tak, aby respektovaly územní růst kriminality.

Sestavit soupis věcných nároků zdůvodňujících potřebu zvýšení rozpočtu MV ČR ve skupinách označujících vzájemnou prioritu.

termín do: 30. 6. 1991

Nové legislativní úpravy

1. Urychleně předložit ČNR návrh zákona o obecní policii.

2. Vyhodnotit urychleně dosavadní zákony z hledisky nepříznivých důsledků pro bezpečnostní situaci a navrhnout novelizaci.

3. Zahájit legislativní práce:

a) na novelizaci přestupkového zákona tak, aby byl možný alternativní trest k pokutám,

b) na řešení problémů souvisejících se zrušením zákona o ochranném dohledu,

c) na zákonu upravujícím postavení a činnost soukromých bezpečnostních a detektivních služeb,

d) na zákonech postihujících hospodářskou kriminalitu:

e) na řešení problematiky bezdomovců.

Bezpečnostní doktrína

Uložit MV ČR urychlení přípravy bezpečnostní doktríny tak, aby byla ve vládě ČR projednána a následně předložena ČNR termín: ve třetím čtvrtletí 1991

II.

ČNR žádá ministerstvo vnitra ČR, aby věnovalo pozornost následujícím doporučením:

Územní organizace

1. Považovat okresní správy VB za rozhodující organizační článek v boji s kriminalitou.

2. Omezit řídící funkce i počty dopravní, kriminální a pořádkové služby na krajských správách VB na nezbytně nutnou míru a posílit řídící funkce okresních správ VB.

3. Poskytnout okresním správám VB větší samostatnost rozhodování o použití přidělených finančních prostředků.

4. Organizační samostatnost policejního sboru uvnitř MV ČR posílit i samostatným rozhodováním hlavního velitelství VB o užití rozpočtových prostředků určených policii.

Součinnost federální a české policie

1. Přijmout opatření k odstranění neodůvodněných rozdílů mezi příslušníky policejního sboru ČR a příslušníky policejního sboru ČSFR při povyšování a v mzdovém a sociálním zajištění.

2. Urychleně provést delimitaci činností, prostředků, budov a směrných čísel mezi FMV ČR.

Mobilizace mimorozpočtových zdrojů

1. Vyčíslit celkovou sumu, která je vynakládána z rozpočtu ČR na potřeby FMV a podniknout urychlené opatření, aby tento stav byl ukončen anebo prostředky refundovány z rozpočtu federace.

2. Převést ze služebního poměru na civilní pracovní poměr všechny ty činnosti, které nevyžadují služební poměr.

3. Prověřit oprávněnost přibližně osmi tisíc administrativních pracovníků policie, kteří nejsou v přímém výkonu služby a případně uvolněnými pracovníky posílit výkon služby.

4. Prověřit opodstatněnost 5 368 příslušníků na krajských správách VB a případně uvolněnými pracovníky posílit výkon služby na okresech.

Personální otázky

provést kontrolu personálního obsazení bezpečnostního úseku MV ČR, hlavního velitelství VB, krajských zpráv VB a školských zařízení MV ČR v plném rozsahu všech funkcí a u okresních správ všech velitelských funkcí.

Tyto podklady budou obsahovat především informace, zda byli pracovníci pro jednotlivé zastávané funkce prověřeni, zda vůbec byli prověřováni, jaké je jejich vzdělání a kde bylo získáno, jaký byl průběh jejich služebního postupu, jejich zařazení do kádrových rezerv.

Získané podklady a vlastní vyhodnocení předložit VPPOB.

termín do: 30. 8. 1991

1. Podpořit příchod vysokoškolsky vzdělaných civilistů splňujících všechny kvalifikační požadavky, mimo policejní vzdělání, na ta místa v policejním sboru, kde jsou odbornou kvalifikací především řídící schopnosti.

2. Urychleně připravit návrh Zákona o služebním poměru policisty, který poskytne nově specifikované sociální jistoty policistům.

3. Vypracovat nový způsob hodnocení kvalifikace a práce policisty, který nebude vycházet pouze z represivní funkce policie, nýbrž bude motivovat i k plnění nerepresivní služby společnosti

termín do: 30. 11. 1991

4. Přikázat policejním velitelům na úrovni krajů a okresů, aby učinili rázná opatření, která by zamezila, aby v služebním poměru setrvávali příslušníci bez zájmu o řádný a svědomitý výkon služby.

Předložit rozbor současného stavu školství, vzdělávání a doškolování v policii a koncepci celého policejního školství

termín do: 30. 9. 1991

Zcivilnění policejní služby

1. Iniciovat teoretickou přípravu a zahájit legislativní práce na přípravě nového Zákona o policejních sborech, který

a) zcivilní policejní službu,

b) vyčlení institut vyšetřování z MV ČR,

c) zakotví, že povolení k používání operativní techniky bude vydávat jiná instituce než MV ČR.

Vztah MV ČR a veřejnosti

1. Přehodnotit utajované skutečnosti, umožnit okresním a krajských velitelům širší spolupráci s tiskem a orgány územní samosprávy, otevřít policii kontrole veřejnosti.

III.

ČNR žádá vládu, aby předložila v prosinci 1991 zprávu o bezpečnostní situaci v ČR s podrobnou informací o plnění těchto doporučení.

Heda Čechová
Ing. Jiří Müller
  
ověřovatelka výboru ČNR
předseda výboru ČNR
petičního pro právní ochranu
petičního pro právní ochranu
a bezpečnost
a bezpečnost



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP