Ministr vnitra České republiky Tomáš
Sokol odpověděl poslanci Jiřímu Fiedorovi
na jeho interpelaci dopisem ze dne 5. srpna 1991.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď ministra vnitra České
republiky Tomáše Sokola na interpelaci poslance Jiřího
Fiedora, která zní:
"Vážený pane poslanče, interpelací
ze dne 12. 6. 1991 se na mne obracíte s řadou dotazů
týkajících se současného personálního
stavu ministerstva vnitra a Policie, přičemž
poukazujete na některá konkrétní jména.
Ještě než přistoupím k reakci na
konkréta Vaší interpelace, dovolte mi obecnější
úvahu, týkající se personálních
otázek a všeho, co s tím souvisí. Mám
za to, že nebude na škodu Vám předestřít
i svůj celkový pohled na celou záležitost
a závěry, které jsem ze svých hodnocení
vyvodil. Něco z toho, co bude dále uvedeno, Vám
je již asi známo, protože s obdobnou argumentací
jsem již v minulosti vystoupil na petičním
výboru, jehož jste členem. V takovém
případě mne prosím omluvte, ale odpovědí
na Vaší interpelaci neoslovuji pouze Vás, ale
i ostatní poslance ČNR.
Po listopadu 1989 bylo základním a zřejmě
osudovým úkolem ovládnout ozbrojené
složky a vyloučit možnost jejich vystoupení
proti procesu směřujícímu k instalaci
parlamentní demokracie za současné demontáže
vedoucí úlohy KSČ. Přitom je třeba
vidět, že rychlost s jakou se minulý politický
a státní systém hroutil, v podstatě
velmi brzo prakticky vyloučila možnost i jeho násilné
reinstalace. Určitá hrozba tu, alespoň pokud
jde o bezpečnostní sbory, samozřejmě
zůstala, což s celkem reálným nebezpečím,
že ti, kteří se budou obávat postihu
za svou minulou činnost v těchto sborech budou všemožně
bránit jakýmkoliv změnám, nebo alespoň
zahlazovat stopy, vedla k rozhodnutí provést radikální
očistu na všech úrovních.
Můžeme diskutovat o kvalitě normy, která
tento postup legalizovala a upravila i následnou možnost
skončení služebního poměru, můžeme
diskutovat i o kvalitě komisí, a tedy prověrkového
procesu jako takového. Jisto je to, že tyto prověrky
nesporně zajistily rozsáhlou očistu ve všech
sborech, odklidily to nejhorší, co v nich bylo a znamenají
historickou, ale také právní realitu.
Za této situace, tedy po skončení prověrek,
jsem přebíral svoji funkci ministra vnitra ČR.
Na rozdíl od jiných profesí ministrovi nikdo
nestanoví přesný popis jeho práce
a nejspíš se očekává, že
sám ví, jak v daném čase a prostoru
svůj resort řídit. Mám za to, že
se ale příliš nezmýlím, pokud
budu předpokládat, že krom mnoha jiného
se ode mne očekávalo dosažení vyšší
efektivity policejní práce, stabilizace celkové
situace v Policii a pochopitelně i personální
zkvalitnění na všech úrovních.
V této souvislosti je třeba podotknout, že
ve většině vedoucích funkcí,
ať již v rámci ministerstva, tak v rámci
Policie, již dříve došlo k obměně,
většinou v souladu se stanovisky občanských
komisí. Přesto následně, jednak v
rámci reorganizace bezpečnostního úseku
ministerstva vnitra, která probíhala počátkem
letošního roku, jednak i mimo tento rámec došlo
k nové výměně na některých
vedoucích místech. Pro tyto výměny
je spíše než kvantita, typická kvalita,
totiž to, že postihují klíčové
funkce a k výměně došlo ani ne tak proto,
že ti, kteří ve funkcích byli, by nemohli
tato místa zastávat i po určitou dobu dále,
ale proto, že jsem měl lidi, o kterých jsem
měl za to, že jsou lepší. Namátkou
uvedu funkci hlavního inspektora, velitele hlavní
správy vyšetřování VB, ředitele
čtyř z pěti odborů MV apod. Celkový
rozsah personálních změn jsem dokumentoval
přílohami dodanými poslancům, v souvislosti
s přednesením zprávy o bezpečnostní
situaci. Při úvahách, jak přistoupit
k velmi akcentované problematice personální
situace na MV, jsem pak uvažoval následujícím
způsobem:
Kvalitu pracovního kolektivu lze hodnotit z celé
řady pohledů, přičemž většinou
se v této kvalitě promítá kvalita
jednotlivých členů tohoto kolektivu. Pro
mé posuzování byly nejdůležitější
tyto faktory:
1. profesní schopnost, tedy souhrn duševních
a fyzických předpokladů k řádnému
výkonu svěřené činnosti;
2. spolehlivost, tedy míra ochoty své schopnosti
fakticky realizovat, resp. realizovat je určeným
způsobem bezvýhradně ve prospěch určitého
subjektu, bez uplatňování postranních
úmyslů nebo zájmů;
3. morální zachovalost, tedy reálná
možnost uplatnit kvalitu sub. 1. a 2. v relaci s obecně
platnými etickými principy.
Je samozřejmě nutné doplnit, že takto
"vypreparovat" lze kvalitativní kritéria
pouze teoreticky, v praxi se projevují vesměs spojitě.
V případě resortu ministerstva vnitra byla,
jak jsem již výše uváděl, z počátku
velice specifická situace z hlediska kvalit sub. 2., neboť
minimálně na konci roku 1989 a počátkem
roku 1990 existovala obava z možné neloajality, nebo
dokonce ochoty vystoupit více či méně
veřejně proti novému vedení.
Prověrka realizovaná na základě zákona
č. 169/1990 Sb., kladla akcent na kvality sub. 2. a 3.
Již výše jsem uvedl svůj názor
na činnost všech komisí a mám za to,
že zejména díky této práci je
snad již nesporné, že ze strany Policie či
aparátu ministerstva vnitra nehrozí útok
proti státnímu a politickému zřízení.
Asi z podstaty komisí a z orientace vycházející
z historického kontextu tehdejší doby vyplynulo,
že minimálně byly prověřovány
kvality sub.
1.
Základní problém ale spočívá
v tom, že zákon č. 169/1990 Sb., upravil možnost
ukončení služebního poměru pouze
v souvislosti s rozhodnutím občanské komise.
(Pomíjím v této věci irelevantní
způsoby upravené v původním zákonu
o služebním poměru). Pokud příslušník
SNB nebo pracovník ministerstva občanskou komisí
či prověrkovou komisí "prošel"
případně v ojedinělých případech
nebyl prověřován, je velmi obtížné
dosáhnout zákonnou cestou změny jeho služebního
zařazení a prakticky nemožné ukončit
s ním služební poměr pro závady
spočívající v jeho minulém
chování, není-li toto trestným činem
anebo pro morální nezpůsobilost. Znamená
to, že i v případě policisty, s mírně
řečeno podivnou minulostí, jako je např.
pan plk. Houba, je obtížné věc adekvátně
řešit. Lze akademicky uvažovat o tom, co by bylo
na místě v případě, že
by hrozila vážná obava další destabilizace
státu právě v důsledku personální
situace na vnitru. Nelze přitom nevidět, že
i v loni na jaře, v době, kdy tato obava existovala,
byly personální změny podmíněny
mimořádnou zákonnou úpravou. Tím
spíše je nutno zákon striktně dodržovat
nyní, kdy se situace v Policii zlepšuje možná
pomaleji, než bychom si přáli, ale zcela jistě,
a podle mne, i nezvratně. Tím ani v nejmenším
nechci tvrdit, že jsem se současným stavem
spokojen, nebo smířen. Pouze se snažím
přiblížit, jak obtížné je
nyní řešit personální situaci
tam, kdy se zdá, že měla být řešena
již v rámci občanských komisí
a dále vysvětlit, proč po zhodnocení
celé situace jsem nepřistoupil k další
fázi jakýchsi plošně pojatých
prověrek. Zvolil jsem cestu individuálních
změn tam, kde se to ukáže jako nutné.
Nemohu hodnotit svoji působnost na ministerstvu vnitra,
ale za pozitivum považuji jistou stabilizaci, zejména
Policie, což se nepochybně odráží
na její práci i růstu společenské
prestiže. K tomuto by nepochybně nedošlo, kdyby
i nadále probíhaly nějaké prověrky
zaměřené do minula. Logickou daní
je ovšem ostrá kritika, která se ozve kdykoliv,
kdy se zjistí něco negativního v minulosti
některého policisty. V této souvislosti si
dovolím stručnou poznámku. Za dobu, kdy jsem
ve funkci ministra, bylo takto problematizováno maximálně
sto jmen. Mám tím na mysli jména, která
se objevila v tisku, v seznamu, o němž jste hovořil
ve své interpelaci, v dopisech občanů i občanských
komisí. l kdyby ve všech případech byly
výhrady důvodné, jde početně
o nepatrnou skupinu, zlomek procenta z celkového počtu
policistů. Tímto způsobem se také
pokouším dokázat, že případná
existence policistů, kteří prověrkami
prošli tak říkajíc omylem, nemůže
mít závažnější vliv na práci
Policie. Jiná věc je, že tito policisté
mohou být závažným zdrojem znepokojení
občanů a pochopitelně v některých
případech může jejich existence ve sboru
i značně pohoršovat. Proto se touto záležitostí
míním zabývat velmi přísně
i nadále. Bohužel je ale třeba konstatovat,
že v řadě případů jsou
informace velmi nepřesné, z husta se jedná
o polopravdy, což je mimochodem i případ pana
redaktora Pilouse a článku, o němž se
ve své interpelaci zmiňujete. Zažil jsem případy,
kdy se občanská komise rozdělila na dvě
i více frakcí a každá z nich mi o určité
osobě, míním tím pochopitelně
policistu, tvrdila něco diametrálně odlišného.
Dobrat se za této situace pravdy, když na základě
rozkazu z minulého roku jsou osobní spisy značně
zredukovány, je mnohdy nad lidský úkol.
Z řady míst je kritizováno ministerstvo vnitra
s poukazem na nevhodnou či nedostatečnou kádrovou
politiku a v této souvislosti je argumentováno i
nedostatky v činnosti Policie. Krom toho, že nevím
o jediném státním orgánu, který
by prošel takovou očistou, jako resorty MV, mám
za to, že podstata nedostatků v policejní službě
není v politické orientaci či politických
reziduích, ale v neschopnosti řady pracovníků,
a to mnohdy i vedoucích. Za tohoto stavu jsem tedy považoval
za vhodnější obrátit svoji pozornost
k problematice kvalifikovanosti policistů na vedoucích
místech. Z toho důvodu jsem vydal pokyn k vypracování
scénáře prověrky kvalifikovanosti.
Scénář této, řekněme
atestace, je prakticky hotov, realizace začne ve 3. čtvrtletí
t. r. a půjde o masívní prověrku odborných
i fyzických schopností. Ti, kteří
neobstojí, nebudou moci vykonávat velitelské
funkce. Tento postup by měl být počátkem
tvorby kvalifikačního systému, kterým
by musel projít každý policista, aspirující
na vyšší funkci. V první fázi by
kromě dalšího zkvalitnění vedoucích
pracovníků mělo toto opatření
zvýšit i odstup Policie od politické ideologie,
a podle mne i potrhat sítě osobních vazeb,
které mnohde vedly k tomu, že se zakrývala
zjevná neschopnost. Druhým opatřením,
které ale mohu pouze navrhovat, by měl být
doplněk zákona o služebním poměru,
a to v ustanovení, obdobném ustanovení zákona
o prokuratuře, umožňující ukončit
služební poměr v případě,
kdy budou zjištěny skutečnosti naprosto vylučující
další setrvání policisty ve sboru. Těmito
skutečnostmi míním chování
v období před 17. listopadem, přičemž
musí jít skutečně o hrubé porušení
základních lidských a etických norem.
Mělo by jít o ustanovení sice časově
omezené, a svoji povahou zcela výjimečné,
nicméně umožňující řešit
ony případy policistů, kteří
sice byli prověřeni, ale pro závažné
poklesky v minulosti je jejich činnost v Policii nemožná.
V každém případě ale v této
souvislosti chci zcela otevřeně zdůraznit,
že půjde o vysoce individuální záležitost
a k takovémuto postupu bude přistoupeno po skutečně
pečlivém zvážení všech skutečností.
Závěrem této obecné části
mi dovolte poznámku osobního charakteru. Vím,
že jsem podezírán z nadměrné
shovívavosti a je mi vytýkáno, že jsem
ztratil svoji rozhodnost. Toto hodnocení ponechám
jiným. Pro mne je jediným imperativem zákon.
Pokud mi zákon dá, byť i jen sebemenší
prostor, bez váhání ho využiji. To jsem
ostatně učinil i v onom dopise, který vzpomínáte
ve své interpelaci. Pokud ale tento prostor nemám,
nemohu udělat něco, co by pro mne sice bylo výhodné,
ale co by také současně bylo zcela protizákonné.
Tedy nejen extra légem, ale kontra légem. Personální
otázky, a to nejen na ministerstvu vnitra, jsou dnes ve
středu zájmu. Jistě bych se mnohým
zalíbil, kdybych se zbavil oněch lidí, kteří
se mi ostatně líbí stejně málo,
jako Vám. Zájem veřejnosti se ale časem
přesune jinam a pak bych zbyl sám se stigmatem právníka
a dokonce advokáta, který se v okamžiku, kdy
se dostal k moci, začal chovat přesně jako
jeho ideoví odpůrci, a to bych opravdu nerad.
A nyní mi dovolte, abych se vyjádřil k jednotlivým
bodům Vaší interpelace. Především
chci podotknout, že je třeba brát s jistou
rezervou některé informace, které se objeví
v denním tisku. Zejména pak je třeba hledět
určitých jmen autorů těchto zpráv,
protože mnozí z nich si počínají
velmi nekriticky a bohužel, jedním z nich je autor
článku, o kterém se v úvodu své
interpelace zmiňujete. V rámci zprávy o bezpečnostní
situaci, kterou jsem přednesl, byly dodány přílohy,
ze kterých je zřejmé, jak k podstatným
změnám na vedoucích místech došlo.
l když zřejmě tyto změny nebyly ve všech
případech dostatečné, ale tvrzení,
že lidé, kteří kormidlovali tento represívní
orgán před 17. listopadem 1989, jsou dnes na stejných
funkcích, ne-li vyšších, je zjevně
nepravdivé.
Dále ve své interpelaci konkrétně
uvádíte některá jména policistů,
kteří jsou na seznamu policistů vybraných
do kádrových rezerv z výboru pro stranickou
práci v ČSR a v současné době
vykonávají vedoucí funkce u Policie. Především
je třeba konstatovat, že seznam kádrových
rezerv nemusí zcela přesně vypovídat
o současné vhodnosti té, které osoby
pro vedoucí funkci. Myslím, že obecně
bylo vzato na vědomí, že zdrcující
většina policistů byla, či přesněji
musela být v komunistické straně. Předpokládám,
že výběr tzv. kádrových rezerv
byl výběr těch, kteří z pohledu
komunistické strany přicházejí v úvahu
do vedoucích funkcí. Jak jistě víte,
takovýto výběr se dělal na všech
pracovištích a souvisel s tzv. nomenklaturními
kádry, tj. funkcemi, na které jmenování
schvaloval příslušný orgán KSČ
podle významu funkce. To, že někdo byl zařazen
do seznamu kádrových rezerv, nebo jmenován
na některou funkci, mohlo znamenat, že je to buď
odraz jeho angažovanosti pro politiku KSČ, anebo jeho
odborných kvalit a přijatelnosti z hlediska KSČ.
Samozřejmě, že možné jsou nejrůznější
variace. Proto mne spíše zajímá konkrétní
chování v období minulém a pochopitelně
i přístup k plnění současných
povinností. Zde opět narážíme
na tradiční problém celé této
záležitosti, a to jsou prověrky občanských
komisí, neboť ti, kteří pracují
na vedoucích funkcích, všichni procházeli
těmito prověrkami. Nebylo žádných
připomínek vůči panu pplk. Moltašovi
a je i v současné době hodnocen velmi pozitivně.
Občanská komise shledala nezpůsobilým
ke službě pana plk. Houbu, avšak k jeho odvolání
byl tento výrok změněn na to, že je
této služby schopen. Z důvodů, které
rozebírám výše, je velmi obtížné
tuto situaci řešit, nicméně hlavním
velitelem jsem byl opakovaně ujištěn, že
pplk. Houba bude přeložen na nižší
funkci. Tento osud již potkal mjr. Františka Boušku
a také pplk. JUDr. Ivo Popeláře, když
u tohoto posledně jmenovaného je třeba konstatovat,
že prověrkami také prošel bez podstatných
připomínek a jeho výměna byla spíše
reakcí na celkovou brněnskou situaci. Pokud jde
o pana mjr. Jiřího Chudobu, ten pokud je mi známo,
nebyl ničím pozoruhodný, s výjimkou
toho, že na tento seznam se dostal v polovině roku
1989. Žádné negativní informace nemám
o mjr. JUDr. Vítězslavu Švehlovi.
Další část Vaší interpelace
se zabývá velice citlivou otázkou přechodu
příslušníků z bývalého
Úřadu na ochranu ústavy a demokracie do resortu
Českého ministerstva vnitra. Je především
třeba drobně poopravit základní premisu,
z které vycházíte. Udávané
počty jsou počty těch, kteří
z těch, či oněch důvodů přešli
z resortu federálního ministerstva vnitra. Z nich
pouze část jsou pracovníci bývalé
Státní bezpečnosti. Konkrétně
jde o 1984 osob, z nichž ale velká většina
byla k Policii přijata již přede dnem mého
nástupu do funkce. Tím ze sebe nechci snímat
jakoukoliv odpovědnost, pouze chci připomenout,
že v tehdejší době byl vyvíjen
značný tlak na to, aby ti příslušníci
Státní bezpečnosti, kteří projdou
prověrkami, byli použiti k posílení
Policie. Je třeba také konstatovat, že zdrcující
většina těch, kteří přešli
z federálního ministerstva vnitra pracuje buď
u pořádkové, dopravní, nebo kriminální
služby, příp. na úřadu vyšetřování.
Pokud jde o konkrétní jména Vámi uváděná,
pánové Pokorný a Průšek byli
propuštěni přímo z Úřadu
na ochranu ústavy a demokracie, kpt. Jouja pracuje jako
velitel čety SOŠ MV ČR a pan Sychra neprochází
evidencí ministerstva vnitra.
Plně s Vámi souhlasím, že situace ve
školství není taková, jakou bych si
ji přál, a proto jsem s účinností
od 1. 7. 1991 jmenoval nového velitele nástupní
školy v Hrdlořezích a bude především
jeho věcí, jakým způsobem bude realizována
personální politika v této škole.
Pokud jde o upozornění občanské komise
při ministerstvu vnitra ze dne 25. 3. 1991, šlo o
jedno z upozornění týkajících
se toho, že ne všichni příslušníci,
kteří přecházejí z resortu
Úřadu na ochranu ústavy a demokracie do resortu
Českého ministerstva vnitra, byli v minulosti prověřováni
občanskou komisí. Šlo o dosti kritickou situaci,
neboť celou záležitost bylo nutno vyřešit
do 31. 3. 1991. Za daného stavu věci, kdy se ukázalo,
že počet takto neprověřených
příslušníků není příliš
velký, jsem vyšel z ujištění, které
mi bylo dáno všemi řediteli krajských
Úřadů na ochranu ústavy a demokracie,
totiž, že doporučí pouze ty, jejichž
zaměstnání u Policie budou považovat
za vhodné. Neměl jsem, a dosud nemám, žádný
podstatnější důvod, proč těmto
ředitelům nedůvěřovat, neboť
všichni nastoupili k federálnímu ministerstvu
vnitra až po 17. listopadu 1989.
V závěru své interpelace žádáte,
abych nejen čísly vyjádřil, kolik
příslušníků býv. StB.,
později Úřadu na ochranu ústavy a
demokracie přišlo na ministerstvo vnitra ČR,
resp. policejnímu sboru a kolik z nich vykonává
náčelnické a velitelské funkce a naopak
funkce IPS a SlPS. Nerozumím přesně požadavku,
abych tyto skutečnosti vyjádřil jinak než
čísly, ale mám za to, že se celá
situace výrazně změnila v důsledku
usnesení ČNR k bezpečnostní situaci
a že v rámci šetření, která
budou podle tohoto usnesení prováděna, by
opět mělo dojít k dalšímu zprůhlednění
celé situace.
Vážený pane poslanče, odpověď
na Vaši interpelaci jsem koncipoval nikoliv jako pouhé
faktické vypořádání se s konkrétními
údaji v interpelaci obsaženými, ale ve snaze
přesvědčit Vás, že se skutečně
hluboce zamýšlím nad celou personální
problematikou a že problém ani v nejmenším
nepodceňuji. Jsem si plně vědom, že
důvěra, kterou by Policie měla u občanů
požívat je kromě konkrétního
výkonu služby ovlivněna i jistotou občanů,
že v řadách Policie nejsou ti, kteří
se ve snaze po kariéře snažili tehdejším
chlebodárcům zavděčit tím,
že aktivně zasahovali do základních
lidských práv, anebo dokonce přímo
porušovali zákony. Současně věřím,
že i Vy pochopíte, že situace mnohdy není
tak jednoznačná, jak se na první pohled zdá.
S pozdravem
V Praze dne 5. srpna 1991 | Tomáš Sokol, v.r." |