Z pověření předsednictva České
národní rady předkládám v souladu
s §89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím
řádu ČNR, poslancům České
národní rady následující písemnou
interpelaci poslance ČNR Zbyňka Mácy na předsedu
vlády České republiky Petra Pitharta, na
ministra zdravotnictví ČR Martina Bojara, na ministra
školství, mládeže a tělovýchovy
ČR Petra Vopěnku a na ministra práce a sociálních
věcí ČR Milana Horálka:
"Dorostová lékařka OÚNZ v Českém
Krumlově mne seznámila s problematikou, jejíž
řešení považuji za natolik závažné,
že ji činím obsahem interpelace, a to současně
na tři ministry, jichž se týká, i na
předsedu vlády jakožto předsedu vládního
výboru pro zdravotně postižené.
Na málokterém zdravotnickém pracovišti
se zároveň stýká tolik záležitostí
zdravotnického, školského i sociálního
charakteru. Hlavním úkolem dorostových lékařů
je všestranná péče o tělesné
a duševní zdraví pacientů, kteří
jsou ve vývoji. Jakákoli posudková činnost
má velký dopad, žádný závěr
by neměl být definitivní.
Minimálně 6 procent dětí, které
vycházejí ze škol, musí mít přiznanou
pracovní schopnost /ZPS/, přestože jim tato
skutečnost do značné míry komplikuje
budoucí život. Pokud by se postupovalo podle maximálně
přísných měřítek, bylo
by možno přiznat ZPS až 20 procentům dětí.
Posuzování ohledně jejich dalšího
pracovního zařazení je velice svízelné
a vyžaduje nejen znalost choroby, ale především
znalost prostředí, do něhož děti
půjdou.
Praxe posledních let staví dorostové lékaře
často do role "advokátů dorostenců".
Setkávají se stále častěji
s tím, že mladiství, kteří mají
přiznanou ZPS, jsou pro toto své označení
v nevýhodě oproti ostatním vrstevníkům,
neboť jejich zařazení do učebního
poměru je daleko složitější. Dokonce
složitější než tomu bylo v minulosti.
Pokud by organizace s poměrně atraktivními
učebními obory odmítaly brát osoby
se ZPS, dostaneme se do situace, kdy se buďto pustí
dítě tam, kde je vezmou, a nebudeme brát
ohled na jeho zdravotní stav a dispozice, nebo je prostě
nebudeme mít kam umístit. Za této situace
by představa, že včasným přiznáním
ZPS můžeme zabránit invaliditě v dospělosti,
byla iluzorní.
Nejsou sjednocena ani posudková kritéria závodních
a ostatních posuzujících lékařů.
Závodní lékař logicky hájí
zájmy závodu, a pro ten je lepší, má-li
samé zdravé pracovníky.
Nesmíme dopustit, aby v mladistvém vzniklo přesvědčení,
že je pro společnost nepotřebný. Nesmíme
v něm však živit představu, že společnost
mu nabízí jen invalidní důchod.
K výše uvedenému pokládám tyto
otázky:
1/ Odlišuje se vůbec pojem "mladistvý
se ZPS" od pojmu "invalidní mladistvý"?
2/ Může být a bude i v současnosti pro
podniky zajímavé nechat u sebe vyučit mladistvé
se ZPS?
3/ Existuje právní dokument, který se vztahuje
na postavení těchto dětí?
4/ Počítají právní úpravy
zaměstnanosti se zmíněnými mladistvými,
kteří se na zaměstnání teprve
připravují?
Doma dnes zůstávají děti, o které
nemá nikdo zájem. Nejsou tak nemocné, aby
byly předmětem zájmu charity, ani tolik zdravé,
aby byly zajímavé pro podniky. Jsou momentálně
navíc? Jaká je představa o koncepčním
řešení? Co lze udělat ihned a k čemu
směřovat?
V Praze dne 1. června 1991 | Zbyněk Máca, v. r." |