Česká národní rada 1991

VI. volební období

289

Vládní návrh

Zásady zákona České národní rady o Státním fondu České republiky pro podporu a rozvoj české kinematografie

Zásada 1

Zřizuje se Státní fond České republiky pro podporu a rozvoj české kinematografie (dále jen "Fond"). Fond spravuje a jeho jménem jedná ministerstvo kultury České republiky (dále jen "správce Fondu"). Za hospodaření s prostředky Fondu odpovídá ministr kultury České republiky vládě České republiky.

Odůvodnění:

Filmové umění nelze s ohledem na relativně nepočetnou diváckou obec v České republice pojímat jako odvětví kultury, které je objektivně způsobilé samostatné ekonomické existence založené na financovaní z nestátních zdrojů pocházejících výlučně z tuzemského soukromého sektoru. Se zřetelem na srovnatelnou situací např. v Polské republice nebo Maďarské republice vyvstávat reálné nebezpečí pohlcení české kinematografie kapitálově nepoměrně silnější zahraniční kinematografií především z amerického kontinentu. Cílem zřízení Fondu je proto především vytvoření institucionální základny pro finanční podporu národní, české kinematografie. Zřízením Fondu se současně vytvoří vhodný adresát pro eventuální dary a příspěvky soukromoprávních subjektů tuzemských i zahraničních.

Státní fond pro podporu české kinematografie se zřizuje v intencích zákona čís. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obci v České republice (rozpočtová pravidla republiky), který v ustanoveních části třetí upravuje postavení státních fondů a k jejich zřízení vyžaduje zákon České národní rady. S ohledem na vztah Fondu k české kinematografii jako nedílné součásti kultury se s ohledem na ust. § 15 odst. 1, odst. 2 rozpočtových pravidel republiky předpokládá, že Fond bude spravovat a jeho jménem jednat ministerstvo kultury České republiky.

V souladu s ust. § 15 odst. 1 zákona ČNR čís. 576/1990 Sb. bude rozsah činnosti Fondu, včetně zřízení Rady Fondu jako poradního orgánu správce Fondu pro rozhodování o žádostech o poskytnutí prostředků Fondu, upraven podrobněji ve statutu Fondu, který schválí vláda České republiky. Statut Fondu upraví činnost Rady Fondu jmenované ministrem kultury ČR z řad významných osobností umění a kultury po projednání s odborovými organizacemi a občanskými sdruženími tvůrců a pracovníků působících v oblasti české kinematografie.

Zásada 2

Finančními příjmy Fondu jsou zejména

a) příplatek k ceně vstupného za veřejnou produkci kinematografických děl,

b) podíly z příjmů kinematografických děl, na které byly poskytnuty prostředky Fondu,

c) splátky půjček a úvěrů poskytnutých žadatelům z prostředků Fondu,

d) penále za použití prostředků Fondu k jinému než stanovenému účelu,

e) výnosy z veřejných sbírek a loterií organizovaných správcem Fondu,

f) dotace ze státního rozpočtu.

Odůvodnění:

Samostatným a na státním rozpočtu České republiky nezávislým zdrojem Fondu je výnos z příplatku ke vstupnému na veřejnou produkci kinematografického díla. Povinnost účastníka takové veřejné produkce příplatek platit se upravuje zákonem o Fondu a nelze ji přenechat k úpravě toliko podzákonnému předpisu.

Důležitým zdrojem Fondu je podíl na příjmech z kinematografických děl, na které budou jeho prostředky použity. Prostředky Fondu jednou poskytnuté se budou vždy alespoň částečně Fondu touto formou vracet zpět a v případě komerční úspěšnosti kinematografického díla může podíl na příjmech z jeho šíření převýšit i výši z Fondu poskytnutých prostředků.

Příjmová základna Fondu je stanovena demonstrativním výčtem tak, aby pro futuro byla otevřena cesta pro další příjmy plynoucí do Fondu i podle jiných právních předpis. Takovým příjmem může v budoucnu být např. výnos z poplatků placených za udělení zvláštního státního povolení (koncese) k výrobě a šíření kinematografických děl včetně půjčování jejich kopií a videokazet podle předpokládaného zákona FS ČSFR o živnostenské podnikatelské činnosti (živnostenský řád).

Zásada 3

Účastník veřejné produkce kinematografického díla se vstupným zaplatí k ceně vstupného příplatek ve výši 1,-Kčs. Příplatek vyúčtuje a odvede pořadatel veřejné produkce Fondu do 15 dnů po skončení kalendářního čtvrtletí.

Odůvodnění:

Samostatným zdrojem Fondu je příplatek k ceně vstupného placený účastníkem veřejné produkce kinematografického díla. S ohledem na zatížení vstupného příslušnou daní a místním poplatkem ze vstupného (srov. ustanovení § 6 zákona ČNR č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích) nelze vlastní vstupné zatížit další dávkou. Příplatek proto platí nad rámec vstupného účastník veřejné produkce kinematografického díla, který jej v příslušné lhůtě odvádí Fondu. Protože jde o právní povinnost účastníka veřejné produkce příplatek platit, je nezbytné ji konstituovat zákonem.

Zásada 4

Prostředky Fondu se poskytují na výrobu českých kinematografických děl, na jejich využívání, na propagaci české kinematografie v zahraniční a na technický rozvoj v české kinematografii.

Prostředky Fondu lze poskytnout právnickým osobám se sídlem nebo fyzickým osobám s trvalým pobytem na území České republiky. Podnikům se zahraniční majetkovou účastí lze prostředky Fondu poskytnout jen, činí-li podíl zahraniční majetkové účasti nejvýše padesát procent. Prostředky Fondu lze poskytnout jen do výše jedné poloviny žadatelem plánovaných nákladů, správce Fondu má právo výši plánovaných nákladů přezkoumat.

Odůvodnění:

Zákon stanoví taxativním výčtem okruhy případů, ve kterých lze prostředky Fondu použít. Jde výlučně o podporu české národní kinematografie a je-li proto žadatelem o prostředky Fondu podnik se zahraniční majetkovou účastí podle zákona č. 173/1988 Sb., o podniku se zahraniční majetkovou účastí, ve znění pozdějších právních předpisů, nesmí být podíl zahraničního účastníka, resp. zahraničních účastníků většinový.

Prostředky Fondu budou pro výrobce českých kinematografických děl pouze druhotným zdrojem finančních prostředků potřebných pro výrobu českého kinematografického díla, resp. pro realizaci jiného projektu, na který lze podle tohoto ustanovení prostředky Fondu vynaložit, neboť bude možné podpořit projekt jen do výše jedné poloviny předpokládaných nákladů na realizaci projektu. Správce Fondu má právo přezkoumat výši plánovaných nákladů včetně předpokládané finanční úspěšnosti projektu a posoudit zda, v jaké výši a za jakých podmínek prostředky Fondu poskytne.

Zásada 5

Prostředky Fondu se poskytují jako dotace nebo jako půjčky anebo úvěry. Výši dotace a podmínky jejího poskytnutí stanoví správce Fondu. Výše půjčky nebo úvěru, podmínky jejich poskytnutí a výše úrokové sazby se sjednají ve smlouvě o poskytnutí půjčky nebo úvěru. Při poskytnutí půjčky nebo úvěru lze žádat zajištění. Poskytují-li se prostředky Fondu jako dotace na výrobu českého kinematografického díla, může správce Fondu s žadatelem sjednat, že se Fond bude podílet na příjmech z využívání tohoto díla.

Prostředky Fondu lze použít výhradně ke stanovenému účelu a budou-li použity jinak, je žadatel povinen poskytnuté prostředky vrátit ve lhůtě stanovené správcem Fondu a zaplatit Fondu penále ve výši poskytnutých prostředků.

Odůvodnění:

Prostředky Fondu se poskytují dvojím možným způsobem, jednak jako dotace na projekt, na jehož realizaci mohou být prostředky Fondu podle zásady č. 4 použity, jednak jako půjčka fyzické osobě nebo úvěr osobě právnické.

Budou-li prostředky Fondu vynaloženy formou dotace na výrobu českého kinematografického díla, může správce Fondu sjednat s žadatelem o poskytnutí prostředků Fondu smlouvu, kterou se žadatel zaváže v relaci k výši poskytnutých prostředků postoupit Fondu část příjmů z využívání díla s finanční podporou Fondu vyrobeného.

V případě využití prostředků v rozporu se stanoveným nebo sjednaným účelem, kterým se rozumí i jejich nepoužití, se správce Fondu bude domáhat jejich vracení včetně zaplacení stanovené sankce.

Podmínky poskytnutí prostředků Fondu jsou stanoveny jednak v tomto zákonu a jednak budou upraveny případnou smlouvou o poskytnutí prostředků Fondu uzavřenou mezi správcem Fondu a žadatelem o prostředky Fondu nebo rozhodnutím správce Fondu o jejich poskytnutí.

Zásada 6

Zůstatek finančních prostředků Fondu se převádí do dalšího kalendářního roku.

Odůvodnění:

Fond hospodaří s finančními prostředky samostatně a nezávisle na hospodaření České republiky a jeho prostředky jsou oddělené od hospodaření s rozpočtovými prostředky ČR.

V Praze dne 8. května 1991

JUDr. Petr Pithart

předseda vlády České republiky

v. r.

PhDr. Milan Uhde

ministr kultury České republiky

v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP