Ministr dopravy České a Slovenské Federativní
Republiky Jiří Nezval odpověděl poslanci
Jaromíru Kapustovi na jeho interpelaci dopisem ze dne 18.
července 1991.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď ministra dopravy České
a Slovenské Federativní Republiky na interpelaci
poslance Jaromíra Kapusty, která zní:
"Vážený pane, k Vaší interpelaci
sděluji, že dne 24. 6. 1991 byla uzavřena smlouva
mezi Československo-rakouskou společností
pro leasing a obchodní služby Praha (CAC) a s. o.
ČSD na pronájem 188 kusů osobních
vozů Bte pro s. o. ČSD.
Pro celkový nedostatek finančních prostředků
na investice u s. o. ČSD je nutno i v této oblasti
postupovat podle priorit, tak jako v hospodářské
politice státu. l když je zřejmá nutnost
obnovy osobních vozů provozovaných s. o.
ČSD, je třeba investovat do vozů technické
úrovně, odpovídající mezinárodním
dohodám, zejména co se týká maximální
rychlosti a vysokého cestovního komfortu zaváděných
mezinárodních přeprav (vozy 1. a 2. třídy
délky 26,4 m pro rychlost 200 km/h, restaurační
vozy aj.). Tyto parametry nabízené vozy tuzemské
produkce zatím nesplňují a jsou proto zařazovány
na méně exponované tuzemské tratě
s nižšími přepravními nároky,
kde je grafikonová potřeba vozů vykryta a
problémy jsou soustředěny do jejich údržby.
Pro informaci doplňuji, že usnesení vlády
ČSFR č. 704/1990 o stanovení zásad
hospodaření s. o. ČSD včetně
účasti státu nezahrnuje v oblasti dotací
ze státního rozpočtu nákup dopravních
prostředků, které jsou proto financovány
ze zdrojů s. o. ČSD (odpisy ZP). Na možnosti
tvorby jiných zdrojů má zásadní
vliv celková ztrátovost hospodaření
s. o. ČSD, ovlivňovaná poklesem objemu přepravy
zboží, jehož neplánovaný propad
započal v roce 1990 (o 17,3 mil. tun proti původnímu
plánu) a pokračuje i letos. Za 1. - 5. měsíc
t. r. činí další pokles přepravy
proti již redukovanému předpokladu 5,1 mil.
tun, což vede ke stavu dalšího zhoršení
platební neschopnosti s. o. ČSD. Pro krytí
základních provozních potřeb byl však
v podstatě řeší současnou úroveň
zadluženosti s. o. ČSD z roku 1990 a od počátku
roku 1991.
Řešením nepříznivé situace
se zabývala federální vláda na svém
zasedání 8. 5. 1991. K materiálu FMD "Programová
strategie železniční dopravy do roku 1995 v
podmínkách ekonomické reformy" bylo
přijato usnesení č. 278, které termínově
konkretizuje další postup restrukturalizace s. o.
ČSD na prosperující dopravní systém
ČSFR, včetně příslušného
vozidlového parku.
Za této finanční situace nemůže
s. o. ČSD investovat do potřebných moderních
kolejových vozidel objemy, které by podstatnou měrou
zlepšily technickou úroveň vozidlového
parku. S využitím všech možností,
tedy např. i leasingu, se daří částečně
pokrývat jen prostou reprodukci kolejových vozidel.
S pozdravem
V Praze dne 18. července 1991 | Jiří Nezval, v. r." |