ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1991

VI. volební období

288 l

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance ČNR Jaromíra Kapusty

na ministra dopravy České a Slovenské Federativní Republiky Jiřího Nezvala

ve věci sanování ČSD

Ministr dopravy České a Slovenské Federativní Republiky Jiří Nezval odpověděl poslanci Jaromíru Kapustovi na jeho interpelaci dopisem ze dne 18. července 1991.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, předkládám České národní radě odpověď ministra dopravy České a Slovenské Federativní Republiky na interpelaci poslance Jaromíra Kapusty, která zní:

"Vážený pane, k Vaší interpelaci sděluji, že dne 24. 6. 1991 byla uzavřena smlouva mezi Československo-rakouskou společností pro leasing a obchodní služby Praha (CAC) a s. o. ČSD na pronájem 188 kusů osobních vozů Bte pro s. o. ČSD.

Pro celkový nedostatek finančních prostředků na investice u s. o. ČSD je nutno i v této oblasti postupovat podle priorit, tak jako v hospodářské politice státu. l když je zřejmá nutnost obnovy osobních vozů provozovaných s. o. ČSD, je třeba investovat do vozů technické úrovně, odpovídající mezinárodním dohodám, zejména co se týká maximální rychlosti a vysokého cestovního komfortu zaváděných mezinárodních přeprav (vozy 1. a 2. třídy délky 26,4 m pro rychlost 200 km/h, restaurační vozy aj.). Tyto parametry nabízené vozy tuzemské produkce zatím nesplňují a jsou proto zařazovány na méně exponované tuzemské tratě s nižšími přepravními nároky, kde je grafikonová potřeba vozů vykryta a problémy jsou soustředěny do jejich údržby.

Pro informaci doplňuji, že usnesení vlády ČSFR č. 704/1990 o stanovení zásad hospodaření s. o. ČSD včetně účasti státu nezahrnuje v oblasti dotací ze státního rozpočtu nákup dopravních prostředků, které jsou proto financovány ze zdrojů s. o. ČSD (odpisy ZP). Na možnosti tvorby jiných zdrojů má zásadní vliv celková ztrátovost hospodaření s. o. ČSD, ovlivňovaná poklesem objemu přepravy zboží, jehož neplánovaný propad započal v roce 1990 (o 17,3 mil. tun proti původnímu plánu) a pokračuje i letos. Za 1. - 5. měsíc t. r. činí další pokles přepravy proti již redukovanému předpokladu 5,1 mil. tun, což vede ke stavu dalšího zhoršení platební neschopnosti s. o. ČSD. Pro krytí základních provozních potřeb byl však v podstatě řeší současnou úroveň zadluženosti s. o. ČSD z roku 1990 a od počátku roku 1991.

Řešením nepříznivé situace se zabývala federální vláda na svém zasedání 8. 5. 1991. K materiálu FMD "Programová strategie železniční dopravy do roku 1995 v podmínkách ekonomické reformy" bylo přijato usnesení č. 278, které termínově konkretizuje další postup restrukturalizace s. o. ČSD na prosperující dopravní systém ČSFR, včetně příslušného vozidlového parku.

Za této finanční situace nemůže s. o. ČSD investovat do potřebných moderních kolejových vozidel objemy, které by podstatnou měrou zlepšily technickou úroveň vozidlového parku. S využitím všech možností, tedy např. i leasingu, se daří částečně pokrývat jen prostou reprodukci kolejových vozidel. S pozdravem

V Praze dne 18. července 1991 Jiří Nezval, v. r."

V Praze dne 29. července 1991

Dagmar Burešová, v. r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP