Místopředseda vlády České a
Slovenské Federativní Republiky Jozef Mikloško
odpověděl poslanci Petru Koháčkovi
na interpelaci dopisem ze dne 29. července 1991.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď místopředsedy vlády
České a Slovenské Federativní Republiky
Jozefa Mikloška na interpelaci poslance Petra Koháčka,
která zní:
"Vážený pane poslanče, dovolte
mi, abych Vám tímto odpověděl na interpelaci
klubu Občanské demokratické strany, kterou
jste přednesl v průběhu jednání
19. schůze České národní rady.
Vláda ČSFR hodlá dle svého programového
prohlášení uskutečnit demonopolizaci
rozhlasového a televizního vysílání.
Tento proces, k němuž je zavázána i
usnesením Federálního shromáždění
č. 33/1990, ukládajícím vládě,
aby podnikla legislativní kroky k zajištění
plurality a nezávislosti sdělovacích prostředků,
probíhá v několika etapách.
První z nich a zároveň předpokladem
realizace všech dalších opatření
bylo přijetí zákona č. 136/1991 Sb.
Tento kompetenční zákon otevírá
cestu k přebudování dosavadního vysílání,
neboť na základě navazujících
federálních i národních zákonů
umožňuje jednak transformovat a strukturovat tradičně
státní audiovizuální sdělovací
prostředky do jiné podoby a zároveň
zavést i do této sféry konkurenční
prostředí otevřením prostoru pro soukromé
rozhlasové a televizní stanice. Model tzv. duálního
systému vysílání, který by
měl takto vzniknout, je znám a aplikován
v naprosto převažujícím počtu
zemí demokratické Evropy.
Předpokládáme, že vedle Československého
rozhlasu a Československé televize a ve spolupráci
s nimi budou působit samostatné národní
rozhlasy a televize (Český rozhlas, Slovenský
rozhlas, Česká televize, Slovenská televize).
Příslušné právní předpisy
by měly nově definovat tyto instituce veřejného
sektoru a zakotvit jejich nové postavení, strukturu
a funkci. Na tomto základě a po potřebných
ekonomických opatřeních by všechna tato
média měla dosáhnout maximálně
možného stupně deetatizace a nezávislosti
na státu, zejména ve smyslu nezávislosti
na politické moci. Plné finanční nezávislosti
tato média zřejmě v blízké
době nedosáhnou: s rozvojem jejich vlastních
komerčních aktivit by se však vazba na státní
rozpočet měla oslabovat a snižovat. Pokud je
stát bude dotovat či jinak podporovat (a bez přispění
státu to zatím pravděpodobně nepůjde),
pak proto, že má zájem, aby se každému
občanu, bez ohledu na místo bydliště,
dostalo určitého penza základních
informací a programu, nezávisle na tom, zda jsou
v dané lokalitě další technickokapacitní
a finanční možnosti pro alternativní
zdroje informací, i když i toto je naším
perspektivním cílem. Demokratické duální
vysílací systémy se však všude
v zahraničí budovaly několik let, obdobně
dlouhá byla i příprava a schvalování
příslušného zákonodárství,
které se navíc pod vlivem technického pokroku
a měnících se potřeb neustále
proměňuje. Je třeba vidět i fakt,
že ve srovnání s vyspělými sousedy
a na rozdíl od nich nemá ČSFR odpovídající
právní řád, ale ani silnou ekonomiku,
trh, sítě, techniku a zejména dostatek kapitálu,
ať již státního nebo soukromého.
Nadšení ani jakkoliv oprávněné
požadavky většiny z nás zde tedy nestačí.
Vybudování potřebných základů
si vyžádá celou řadu systémových
opatření věcných, technických,
ekonomických i právních a bude nutně
dlouhodobou záležitostí seriózní
a namáhavé práce nejen legislativy, ale i
celého státního aparátu i soukromých
iniciativ.
Jak jsem již uvedl, hodlá stát poskytnout určitou
pomoc nově vytvářeným veřejnoprávním
rozhlasům a televizím a bude hledat i cesty a formy
podpory rozvoje soukromého sektoru vysílání
formulováním právních podmínek
i koncipováním vhodných ekonomických
nástrojů. Státní příspěvek
na činnost první z uvedených kategorií
médií nemá v budoucnu rozhodně sloužit
tomu, aby veřejnoprávní rozhlasy a televize
fungovaly jako propagandistický prostředek a hlásná
trouba jedné skupiny, ať již vlády, parlamentu
nebo nejsilnější politické síly
ve společnosti. Mají se naopak stát mj. prostředníkem
vyjádření její názorové
plurality a plnit další funkce, které se snaží
obecně vyjádřit navrhovaný zákon
o rozhlasovém a televizním vysílání
a podrobněji pak příslušné institucionální
předpisy. Zároveň mají být
zakotveny i určité garance plnění
jejich úlohy a zajišťování zájmů
veřejnosti (různých společenských
skupin) v jejich činnosti a programové nabídce.
Tyto instituce jsou na základě zákona č.
136/1991 Sb., k vysílání oprávněny
ze zákona a na rozdíl od jiných právnických
osob a osob fyzických nepotřebují licenci.
Tu u nich prakticky nahrazuje zákon, jímž jsou,
nebo budou zřízeny.
Zákony SNR o Slovenskom rozhlase a o Slovenskej televízii
jsou už přijaty a od 1. 7. t. r. v účinnosti.
Návrhy zákonů ČNR o Českém
rozhlase a o České televizi prošly již,
pokud jsem správně informován, připomínkovým
řízením. Příprava nových
zákonů o Čs. rozhlase a o Čs. televizi
je v počátečním stádiu. Zpomaluje
ji především obtížnost dohody s
českými a slovenskými partnery o šíři
vlastní programové tvorby federálních
médií a o způsobu jejich financování.
Čs. televize již předložila první
návrh, který pravděpodobně - vzhledem
k neexistenci příslušného federálního
resortu - bude posouzen a dále zpracováván
k tomu ustavenou komisí. Obdobný postup bude zřejmě
zvolen i u Čs. rozhlasu.
Veřejnoprávní média rozhodně
nemají být médii vládními,
vládou řízenými a kontrolovanými.
Nepředpokládá se, že by napříště
jejich ředitele jmenovaly vlády: podle našeho
názoru mají být tato média odpovědna
parlamentu a jeho prostřednictvím i kontrolována.
Nejvyšším orgánem Čs. televize
(a obdobně i Čs. rozhlasu) by měl být
speciální kolegiální orgán
typu programové rady, složený ze zástupců
nejrůznějších společenských
skupin a aktivit. Tento nový orgán by měl
rozhodovat o všech zásadních koncepčních,
programových, finančních a investičních
otázkách, vč. jmenování a odvolávání
ředitele. Měl by zajišťovat také
to, aby se do programové skladby promítly odpovídajícím
způsobem zájmy všech skupin veřejnosti.
Předpokládáme, že v této souvislosti
bude ředitel jmenován podle klíče,
zakotveného v příslušném zákoně
a dojde zřejmě k potřebným dalším
personálním změnám. Některé
z nich však byly již provedeny, konkrétně
z redakce zpravodajství Čs. televize odešlo
od listopadu 1989 celkem 81 pracovníků, z toho 46
redaktorů. Přijato bylo naopak 87 pracovníků,
z toho 65 redaktorů, z nich 10 rehabilitovaných
a 21 na konkurs - vesměs mladých novinářů,
16 osob (sportovní redaktoři, ekonomové,
ekolog) bylo z organizačních důvodů
převedeno z jiných částí ČST.
Tyto změny by měly přinést zkvalitnění
činnosti veřejnoprávních sdělovacích
prostředků, samy o sobě však nejsou
ještě zárukou žádoucí objektivity.
Nestrannost zpravodajství, objektivitu, všestrannost
a vyváženost informací požaduje i navrhovaný
zákon o rozhlasovém a televizním vysílání.
Jsme si přitom však vědomi faktu, že objektivita
je poněkud abstraktní a relativní kategorií
a těžko ji lze zajistit rozhodnutím, ať
již vlády, či jiného státního
orgánu. Za klíčovou pokládáme
proto zejména vyváženost informací,
které lze dosáhnout souběžným
působením dvou faktorů:
Za prvé - činností zmíněných
programových rad (uvnitř veřejnoprávních
médií) a orgánů pro rozhlasové
a televizní vysílání, které
budou zřízeny na úrovni federace a republik.
Za druhé - vytvořením plurality informačních
zdrojů, tj. doplněním informační
nabídky servisem soukromých stanic.
Návrh zákona o rozhlasovém a televizním
vysílání je již připraven a dne
24. 6. byl rozeslán ke stanovisku vládám
ČR a SR. V současné době je projednáván
podle legislativních pravidel odbornými poradními
orgány vlád. Po vyjádření vlád
ČR a SR projedná návrh zákona vláda
ČSFR na svém nejbližším zasedání.
Vzhledem k tomu, že jsme tato stanoviska do dnešního
dne neobdrželi, nemohla tak federální vláda
učinit, aniž by porušila předepsaný
legislativní postup. Pokud vláda návrh schválí,
postoupí jej samozřejmě neprodleně
Federálnímu shromáždění.
Otázka, na které zasedání parlamentu
bude zákon zařazen, je již mimo kompetenci
vlády. Věřím však, že bude
přihlédnuto k naléhavosti přijetí
potřebné právní úpravy.
Vláda ČSFR, vědoma si zdlouhavosti legislativního
procesu, podnikla ještě před schválením
příslušných zákonů tyto
kroky:
1. S cílem prověřit možnosti vysílacích
kapacit pro nestátní sektor zadala Výzkumnému
ústavu spojů úkol zmapovat soubor frekvencí
využitelných pro nestátní rozhlasové
a televizní vysílání.
2. Na základě takto získaných údajů
o možnostech rozhlasového vysílání,
Meziresortní komise vlády ČSFR pro výběr
uchazečů o nestátní vysílání
po dohodě se zástupci vlády ČR přistoupila
k udílení licencí ke zkušebnímu
lokálnímu rozhlasovému vysílání
soukromých žadatelů. Po nabytí účinnosti
kompetenčního zákona byla pak ustavena na
úrovni České republiky obdobná komise
při ministerstvu kultury ČR.
V současné době na základě
licencí udělených meziresortními komisemi
vlády ČSFR a vlády ČR připravuje
své vysílání 10 rozhlasových
stanic pražských a 9 stanic, které budou na
území České republiky zajišťovat
nezávislé regionální vysílání
(viz příloha).
Obdobným způsobem však nebylo možno před
schválením příslušných
zákonů postupovat u nestátního televizního
vysílání, které vyžaduje mnohem
větší investice a s tím spojené
podnikatelské záruky. Přidělení
licence pro nestátní televizní vysílání
dosud brní i § 2 stávajícího
zákona o Československé televizi č
18/1964 Sb., který hovoří o výhradním
oprávnění Československé televize
k televiznímu vysílání. toto ustanovení
navrhujeme zrušit ještě před předložením
nového zákona o Čs. televizi, a to derogační
klauzulí zákona o rozhlasovém a televizním
vysílání.
3. Meziresortní komise vlády ČSFR ve spolupráci
s výzkumným ústavem spojů zajistila
zpracování možností televizního
vysílání na území ČSFR,
jež budou k dispozici nezávislému orgánu,
který vznikne na základě zákona o
rozhlasovém a televizním vysílání,
ihned po jeho ustanovení.
Chtěl bych Vás, vážený pane poslanče,
ubezpečit, že vláda ČSFR činí
vše pro to, aby maximálně urychlila vytvoření
zákonného rámce nezbytného pro vznik
pluralitního demokratického systému vysílání
na území ČSFR a nezávislost sdělovacích
prostředků. Domnívám se však,
že všechna média, ať již veřejnoprávní,
či soukromá, budou vždy v určité
závislosti na zdroji svých financí, a proto
hovořit o stoprocentní nezávislosti je poněkud
iluzorní. Musíme proto hledat mechanismy, kterými
by mohla být tato podmíněnost minimalizována
a vyvažována.
Závěrem chci zdůraznit, že vláda
ČSFR si je vědoma faktu, že stav ve sdělovacích
prostředcích rozhodně není ideální,
že uplynul přece jen příliš krátký
čas na to, aby se i v jejich činnosti zásady
demokracie dostatečně vžily a zachovávaly.
Celou situaci chápeme proto jako přechodné
období, a to jednak do dopracování příslušné
legislativy, ale především do doby, než
se v praxi vytvoří nové modely chování
a vztahů mezi státem, sdělovacími
prostředky a veřejností. Nesmíme zapomenout,
že na rozdíl od tiku, kde lze navazovat na určitou
demokratickou tradici z první republiky, v oblasti rozhlasu
a především televize nemáme z čeho
vycházet. Právo v oblasti sdělovacích
prostředků je u nás prakticky novým
právním odvětvím. z těchto
důvodů lze očekávat, že projednávání
zákona o rozhlasovém a televizním vysílání
bude velmi obtížnou záležitostí.
Doufáme nicméně, že i přesto
se podaří zákon přijmout a postupně
vytvořit demokratický model vysílání.
S pozdravem
V Praze dne 29. července 1991 | Jozef Mikloško, v.r." |
Příloha
Pražské a mimopražské rozhlasové
stanice, kterým meziresortní komise vlád
ČSFR a ČR pro nestátní rozhlasové
vysílání udělily licence ke zkušebnímu
vysílání do konce roku 1992
Pražské: | Mimopražské: |
hallo world | radio most |
bonton | radio d.j. liberec |
t.r.s. | radio f.č. budějovice |
evropa 2 | radio fm plus plzeň |
kolegium/fontana | agra chomutov |
radio vox | radio brno "kmitočet" |
radio informatika | radio station brno |
radio golem | radio kolej ostrava |
radio independence | radio pardubice |
radio interprague |