Ministr školství, mládeže a tělovýchovy
České republiky Petr Vopěnka odpověděl
poslancům Vladimíru Čechovi, Josefu Pavelovi
a Josefu Bezděkovi na jejich interpelaci dopisem ze dne
10. června 1991.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď ministra školství,
mládeže a tělovýchovy České
republiky Petra Vopěnky na interpelaci poslanců
Vladimíra Čecha, Josefa Pavely a Josefa Bezděka,
která zní:
"Výuka plavání je součástí
osnov tělesné výchovy žáků
základních a středních škol.
Instrukce MŠ ČSR o základní škole
z roku 1985 řeší organizaci a financování
výuky plavání v jednom ročníku
I. stupně základní školy. MŠMT
ČR v souvislosti s rozšířením
hodin povinné tělesné výchovy od školního
roku 1990/91 doporučilo všem školským
úřadům rozšířit výuku
plavání na dva ročníky I. stupně
základní školy v rozsahu 3 hodiny povinné
tělesné výchovy. Toto opatření
bylo doporučeno s vědomím, že výuka
plavání je vzhledem k mimořádnému
vlivu na zdravotní stav dětí a především
na prevenci úmrtí z utonutí v důsledku
plavecké negramotnosti důležitou součástí
vzdělávání.
Pro školní rok 1990/91 byla pro zajištění
výuky plavání v rámci zajištění
3. hodiny tělesné výchovy plánována
částka 90 mil. Kčs.
Současný restrikční charakter rozpočtu
školství je s ohledem na připravované
programy v oblasti tělesné výchovy vč.
výuky plavání velice znepokojivý a
je nebezpečí, že se neuváženými
škrty v rozpočtu tyto programy zlikvidují na
dlouhou dobu a navíc s velmi nepříznivými
dopady na zdravotní stav populace a komplexnost vzdělávání.
Stav rozpočtu školství a tím i možnosti
vyčlenit prostředky pro zabezpečení
ozdravných a vzdělávacích programů
je adekvátní vztahu celé společnosti
ke školství a vzdělanosti vůbec.
Vzhledem k tomu, že převážná většina
bazénů v ČR je majetkem obcí a měst,
je zcela na jejich rozhodnutí, jak s těmito zařízeními
naloží. Při ztrátovosti všech bazénů
v ČR 1/2 až 3/4 miliardy ročně nebude
asi v možnostech státního rozpočtu tato
zařízení dotovat. Resortu školství
pro srovnání chybí v současné
době 12 mld Kčs. Není možno ani odhadnout,
kdy tyto možnosti budou mít obce, města, podniky
či společnosti. S privatizací těchto
zařízení možno počítat
jen u těch zařízení, která
nejsou jednoúčelová a mají restaurační
a ubytovací zařízení. U ostatních
zařízení bude nutné překonat
období, kdy budou vytvořené příznivé
podmínky i pro sponzorskou činnost.
Věříme, že v provozu bazénů
a koupališť je možno nalézt i vhodnější
ekonomický provoz, který sníží
ztrátovost. Jisté je, že výuka plavání
v rámci povinné tělesné výchovy
přináší majitelům bazénů
zaručený příjem v době, kdy
by tato zařízení nebylo možno jinak
využít. MŠMT ČR chce tuto důležitou
součást vzdělávání zachovat
a tím zachovat i téměř 1/3 provozní
doby uvedených zařízení. Celý
problém tedy závisí na finanční
situaci resortu školství, obcí a měst.
V Praze 10. 6. 1991 | Petr Vopěnka, v. r." |