Ministr školství, mládeže a tělovýchovy
České republiky Petr Vopěnka odpověděl
na interpelaci poslance Františka Kozla dopisem ze dne 5.
června 1991.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď ministra školství,
mládeže a tělovýchovy České
republiky Petra Vopěnky na interpelaci poslance Františka
Kozla, která zní:
"První dotaz zní, proč nebyla do globálních
rozpočtů okresních úřadů
dána jen poměrná část rozpočtu
školství, jak o tom bylo uvažováno v prosinci.
Domnívám se, že je to zbytečný
dotaz, neboť odpověď znáte nejen Vy, ale
i všichni poslanci. Zákon o státním
rozpočtu České republiky takové přidělování
prostředků neumožňuje.
Ve svém druhém dotazu žádáte
uvedení důvodů pana ministra vnitra ČR,
proč nedošlo k výpovědím pracovníků
školských referátů okresních
úřadů. Protože je nemám písemně
zaznamenány, nemohu je doslovně uvést. Myslím
si však, že to není rozhodující.
Za podstatné považuji to, že jsme ze dvou alternativ
zvolili na ministerstvu školství, mládeže
a tělovýchovy ČR tu, že při delimitacích
školských referátů okresních
úřadů na školské úřady
tyto pracovníky převezmeme s tím, že
otázku personálního obsazení dořeší
ředitelé školských úřadů.
Důvodem bylo mimo jiné i to, že proces výměny
pracovníků ve státní správě
ve školství byl prakticky započat již
po listopadu 1989. Celoplošné administrativní
opatření ukončit pracovní poměr
by sice na jedné straně zjednodušilo otázku
výběru pracovníků, na straně
druhé by však patrně vedlo ke ztrátám
některých kvalitních pracovníků,
na jejichž další práci máme zájem.
K Vašemu třetímu dotazu musím říci,
že nevím, jaké jsou představy o fungování
školství bez školní inspekce, neboť
to nejsou moje představy. Je pravda, že považuji
za naléhavý úkol vytvořit školské
úřady a delimitovat majetek školství.
Tento úkol je časově limitován zákonem
ČNR o státní správě a samosprávě
ve školství. Takové časové omezení
není dáno pro vytvoření školní
inspekce. Zde pokládám za prvořadý
úkol ji kvalitně personálně obsadit,
což samozřejmě vyžaduje čas. Sděluji
Vám, že jsem k 1. červnu t. r. jmenoval vedoucí
školní inspektory v 66 okresech České
republiky, v dalších 5 okresech rozhodnu o jejich
jmenování v nejbližší době
a ve zbývajících 15 okresech bude znovu vypsáno
konkursní řízení.
Váš čtvrtý dotaz zní, jestli
v zájmu ochrany cti zainteresovaných osob mohu vysvětlit
náhlé změny mého názoru na
paní Polanskou a proč byl Školský úřad
v Jičíně zřízen měsíc
poté, kdy byly splněny všechny podmínky
jeho vzniku. Musím říci, že nedošlo
ke změně mého názoru na paní
Polanskou. Obdržel jsem však informace zpochybňující
výsledek konkursu a bylo mou povinností si je ověřit.
Výsledkem bylo to, že byť s časovým
zpožděním jmenoval jsem paní Polanskou
do funkce ředitelky školského úřadu.
K obdobné situaci došlo i v několika málo
dalších okresech.
I když na svůj poslední dotaz nepožadujete
odpověď, přesto Vám odpovím.
Uvádíte jako mylné informace, na základě
kterých jsem rozhodl o Vašem odvolání
z funkce mého poradce. Z tohoto dotazu vyplývá,
že jste přesvědčen o tom, že znáte
všechny informace, na základě kterých
jsem rozhodoval. Ubezpečuji Vás, že jsem se
rozhodoval na základě řady dalších
informací, než které jsou obsaženy ve
Vaší interpelaci. Není mou povinností,
jak koneckonců sám uvádíte, je sdělovat.
V Praze dne 5. června 1991 | Petr Vopěnka, v. r." |