I. náměstek ministra státní kontroly
České republiky Pavel Hussar zaslal poslanci Luďku
Fendrychovi stanovisko k jeho naléhavé ústní
interpelaci dopisem ze dne 17. května 1991.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě stanovisko I. náměstka ministra státní
kontroly České republiky Pavla Hussara k interpelaci
poslance Luďka Fendrycha, které zní:
"V rámci kontroly uplatňování
zákona č. 427/90 Sb., o převodech vlastnictví
státu k některým věcem na jiné
právnické nebo fyzické osoby, provedlo MSK
ČR rovněž kontrolu na Okresní privatizační
komisi Olomouc a citovaném státním podniku.
Z výsledků kontroly, ukončené k 24.
4. 1991 ve vztahu k předmětu interpelace vyplývá,
že:
- na všechny v interpelaci uvedené prodejny (č.
002, 006, 020, 026, 028, 045, 046 a 047) byly podnikem zpracovány
a Okresní privatizační komisi předány
privatizační karty, což znamená, že
byly zahrnuty do privatizace podle zákona č. 427/90
Sb. Vzhledem k tomu, že jde o provozovny, na nichž probíhá
výuka učňů, odložila Okresní
privatizační komise jejich privatizaci v souladu
s dohodou MSNP ČR a MOCR ČR do systémového
vyřešení otázek spojených s výukou
učňů, do konce letošního školního
roku;
- MOCR ČR (zastoupeno náměstkem p. Šternem)
projednalo dne 14. 3. 1991 s Okresní privatizační
komisí projekt modelového řešení
otázky praktické výchovy učňů
spočívající v tom, že ze stávajícího
státního podniku Pramen Ostrava, závod Olomouc,
budou podle § 347 Hospodářského zákoníku
převedeny některé potravinářské
prodejny pod tzv. "realitní kancelář",
která by formou leasingu pronajímala tyto provozovny
společnosti Belura Olomouc. Okresní privatizační
komise svým stanoviskem ze dne 20. 3. 1991 tento projekt
odmítla s tím, že neřeší
praktickou výchovu učňů a že
vynětím (12-ti nejatraktivnějších
potravinářských provozoven z privatizace)
by došlo k nepřiměřenému zvýhodnění
společnosti Belura;
Z interpelace vyplývá, že projekt byl přehodnocen
a že státní podnik Pramen Ostrava, závod
Olomouc, pronajímá uvedené provozovny společnosti
Belura s tím, že tímto postupem řeší
výuku učňů.
Problematika zajištění další výchovy
učňů je v současné době
předmětem operativní kontroly MSK ČR
a k jejímu systémovému řešení
se nelze před vyhodnocením výsledků
této kontroly jednoznačně vyjádřit.
Problematiku smluv o ekonomickém pronájmu upravuje
§ 71 a navazující § 348 Hospodářského
zákoníku, z nichž vyplývá, že
takto lze státní majetek přenechat jiné
organizaci "pokud je to účelné"
a pokud jej "dočasně nepotřebuje k plnění
svých úkolů". Jde-li podle stanoviska
Okresní privatizační komise ze dne 20. 3.
1991 o nejlukrativnější provozovny, není
výše uvedená podmínka, dle našeho
názoru, v uvažovaném projektu respektována.
Vzhledem k tomu, že MSK ČR nemá k dispozici
podklady, potřebné pro posouzení okolností,
za nichž k ekonomickému pronájmu došlo,
jakož i vzhledem k naléhavosti termínu, může
být celá záležitost posouzena pouze
dodatečně s tím, že podle výsledku
šetření bude předán orgánům
státní arbitráže případný
podnět k dalším opatřením v působnosti
tohoto orgánu.
V Praze, 17. května 1991 | Pavel Hussar, v. r." |