ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1991

VI. volební období

283

Ústní interpelace, podněty a otázky

přednesené

na 18. schůzi České národní rady

konané ve dnech 23. dubna až 14. května 1991

Z pověření předsednictva České národní rady předkládám poslancům ČNR přehled ústních interpelací vznesených na členy vlády ČR na 18. schůzi České národní rady. Texty interpelací se řídí stenografickým záznamem.

18.I01 Interpelace poslanců Petra Pospíšila, Dagmar Hochové, Lenky Šepsové, Jána Kadlece, Josefa Pavely, Antonína Procházky a Karla Štindla na vládu České republiky ve věci přesídlení československých občanů českého původu a jejich rodinných příslušníků z oblasti postižené černobylskou havárií do ČSFR a politiky české vlády vůči našim krajanům žijícím v zahraničí

Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, jak jistě všichni víte, v minulých dnech do Československa přesídlila první skupina našich krajanů, žijících v oblasti postižené černobylskou havárií a včera jsme i my, jako členové komise církevního a humanitárního výboru pro otázky krajanů v zahraničí, měli možnost účastnit se slavnostního přivítání našich krajanů v oblasti pobytu první skupiny v Rovné u Sokolova. Zdánlivě to vypadá, že otázka přesídlení našich krajanů se úspěšně řeší a nejsou s ní žádné problémy. Mám obavu, že tomu tak úplně není a proto si dovoluji jménem svým a dále jménem poslanců Dagmar Hochové, Lenky Šepsové, Jána Kadlece, Josefa Pavely, Antonína Procházky a Karla Štindla přednést na vládu České republiky interpelaci ve věci přesídlení československých občanů českého původu a jejich rodinných příslušníků z oblasti postižené černobylskou havárií do ČSFR a politiky české vlády vůči našim krajanům žijícím v zahraničí. Omlouvám se, že vás všechny budu zdržovat, domníváme se ovšem, že tato otázka je velice naléhavá.

V prosinci 1990 řekly všechny tři vlády ČSFR své ano v otázce přesídlení sovětských občanů českého a slovenského původu z oblasti postižené černobylskou havárií do ČSFR. Tento souhlas byl přímou odpovědí na výzvu ukrajinské, běloruské a ruské vlády vládám zemí celého světa a mezinárodním organizacím k poskytnutí pomoci při likvidaci černobylské havárie. Aby mohl být tento významný humanitární čin uskutečněn, zpracovalo ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj ČR program věcného zabezpečení všech podmínek umožňujících přesídlení sovětských občanů českého původu a jejich rodinných příslušníků na území České republiky. Vytvořením těchto podmínek, projednaných vládou ČR dne 20. února 1991 (viz usnesení č. 48), byly dány možnosti k trvalému ubytování 270 rodin, tedy asi 1000 osob a zaměstnání více než 300 osob po dobu nejméně jednoho roku. Byly řešeny i všechny potřeby zdravotnické (vstupní a speciální prohlídky, včetně vytvoření registru sledování zdravotního stavu), školské intenzívní výuky češtiny více jak dvou set dětí již v dubnu, květnu a červnu tohoto roku, kulturní programy zaměřené na poznání života v naší společnosti a sportovní vyžití.

Přesídlení krajanů, vázané rovněž na termíny dokončení rekonstrukčních a modernizačních prací na bytovém fondu, se mělo uskutečnit ve čtyřech etapách, z nichž první měla proběhnout už v březnu 1991. Proto byla po předchozích neoficiálních jednáních 31. 1. 1991 zahájena i oficiální jednání mezi ČSFR a SSSR. Průběh těchto jednání se zpočátku jevil velice pozitivně, ale při řešení zcela konkrétních otázek začal váznout vinou kompetenčních nejasností mezi Sovětským svazem a Ukrajinskou SSR. Tak se stalo, že první etapa přesídlení 42 osob - 12 rodin, vzájemně dohodnutá na 26. březen 1991, se i přes přímou demonstraci připravenosti české strany na místě samém, tj. v obci Malá Zubovština na Ukrajině, nemohla uskutečnit a byla odsunuta až na pozdější termín. Odklad přesídlení, čs. stranou nezaviněný, má vedle značných negativních dopadů na psychiku našich krajanů za následek i riziko neplnění usnesení vlády ČR č. 48, a to v těchto bodech:

1) Při dalším zpoždění přesídlení nemohou být nadále blokovány některé pracovní příležitosti pro přesídlence, ku příkladu v lokalitě Broumov odpadlo už dnes 29 pracovních míst zajištěných k 1. červenci 1991. Veba Broumov nemůže vzhledem k počtu nezaměstnaných na okrese a vzhledem k zajištěnému odbytu svých výrobků blokovat pracovní místa k posunutému termínu, tedy listopadu 1991. Vinou toho odpadá i možnost ubytování našich krajanů.

2) Při plynulém průběhu přesídlování by se už největší počet dětí pobývajících u nás v dubnu až v červnu nemusel vracet do kontaminovaného prostředí. Zpoždění přesunu znamená další negativní zásah do jejich zdravotního stavu.

3) Další odklady při přesídlování znamenají i růst finančních nákladů spojených s liberalizací cen a dalšími neplánovanými náklady.

Již zmíněné usnesení České vlády č. 48 z letošního roku naráží na problémy i v některých ministerstvech České republiky. V současné době řešíme s panem ministrem Špačkem některé otázky, související s převedením prostředků potřebných k realizaci programu. Přesídlení našich krajanů probíhá podle připraveného plánu, přesto zájem dalších už dnes jeden a půl krát přesahuje možnosti vytvořené usnesením vlády České republiky. 950 vydaných žádostí zahrnuje pouze obec Malá Zubovština a část Chorostěně, včetně blízkých příbuzných žadatelů. Asi 100 žadatelů z Malinovky a 350 z Kyjeva, žijících v zóně stejného stupně zasažení, s nejistotou očekává svou budoucnost a československá strana nemůže bez dalších rozhodnutí vytvářet potřebné podmínky pro přesídlení a přednášet jakékoliv sliby.

V zóně zakázaného pásma vedle obce Bober žije další česká komunita ve vesnicích Puchov, Markov I a II a Vlčkov. Ani obyvatelům těchto obcí nelze pomoc zatím ani přislíbit.

Situace v jaké se naši krajané ocitli, není zaviněna našimi orgány. Přesto nás přivedla k závěru interpelovat českou vládu a vznést na ni několik požadavků. Poznání situace našich krajanů i v jiných zemích, např. v Rumunsku a v Jugoslávii, vyvolává potřebu neřešit ji pouze jednorázovými rozhodnutími, ale jasnou, ucelenou, dlouhodobou koncepcí a soustavou pevně a přesně na sebe navazujících kroků. Aby případná další přesídlování měla jasná pravidla a nestala se popř. zdrojem těžko zvládnutelných a kontrolovatelných situací požadujeme:

1. Aby vláda ČR vypracovala a České národní radě předložila zásady politiky vůči našim krajanům žijícím v zahraničí a zásad imigrační politiky, čerpající ze zkušeností zemí, které tuto problematiku již dlouho řeší na vysoké společenské úrovni.

2. Aby se otázky politiky vůči krajanům a případná imigrace některých z nich staly trvalou součástí politiky české vlády a bylo k nim přihlédnuto i při vytváření návrhu státního rozpočtu České republiky.

Připomínáme, že podle usnesení vlády ČR č. 277 ze dne 11. října 1990 byl zřízen vládní výbor pro mezinárodní vztahy jako poradní, iniciativní a koordinační orgán vlády. Podle svého statutu má výbor plnit rovněž úkoly na úseku kontaktů s krajany v zahraničí. Byli bychom rádi, kdyby tomu tak bylo. Obáváme se však, že vzhledem k materiálním a personálním podmínkám vytvořeným pro jeho činnost není v možnostech tohoto výboru stát se tím, čím by podle našich představ i podle svého statutu být měl: iniciativním a koordinačním orgánem vlády a také gestorem a informačním centrem pro aktivity a iniciativy státních orgánů i nevládních institucí. Vytvořme tedy pro jeho činnost vskutku odpovídající podmínky. Děkuji vám za pozornost i trpělivost.

18.I02 Interpelace poslankyně Hedviky Čechové na ministra zemědělství Bohumila Kubáta ve věci rozhodnutí transformovat "Mlékárenský průmysl České Budějovice, státní podnik" na státní akciovou společnost

Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové. Byla jsem požádána zemědělci z jihočeského regionu, abych přednesla následující interpelaci na pana ministra zemědělství. Je to vlastně dopis, který tito zemědělci panu ministrovi poslali.

Vážený pane ministře, my, soukromí zemědělci "Pošumavského regionu" a statutární zástupci zemědělských družstev a statků, spojení v regionální zemědělsko-potravinářsko-lesnické komoře, nesouhlasíme s Vaším rozhodnutím transformovat "Mlékárenský průmysl České Budějovice, státní podnik" na státní akciovou společnost. Je to v rozporu se zákonem o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby ze dne 26. 2. 1991.

Jihočeské mlékárny vznikly z bývalých družstevních mlékáren. Myslíme si, že při tak důležitém rozhodnutí by měl být slyšen hlas zemědělců, kteří k těmto podnikům dali podnět a vnesli základní kapitál.

Věříme, že přehodnotíte svoje rozhodnutí a pomůžete nám, jihočeským zemědělcům, přetransformovat výše uvedený podnik na družstevní a tak propojit zpracovatelský průmysl s prvovýrobou, což je záměrem ekonomické reformy v agropotravinářském komplexu.

Tento dopis byl odeslán ministru zemědělství dne 26. března 1991. Dodnes nedostali odpověď. Jako příloha byly přiloženy podpisové listiny, které mám tady k dispozici a přikládám je ke své interpelaci. Děkuji za pozornost.

18.I03 Interpelace poslance Františka Kozla na ministra životního prostředí Ivana Dejmala ve věci výroby zdravotně závadných panelů v bývalém státním podniku Prefa Hýskov a odškodnění vlastníků obytných domů a rodinných domků postavených z těchto panelů

Paní předsedkyně, vážená vládo, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych přednesl interpelaci na ministra životního prostředí pana Ivana Dejmala. Aniž jsem se domlouval nějak s kolegou, který zde interpeloval jako první, volně na něj naváži.

Víte, že ještě nedávno na této schůzi, která byla přerušena, jsme si připomněli Černobyl. Dodnes nikdo neví a asi ani nikdy vědět nebude, jaké oběti na životech a zdraví přinesla tato tragédie, která byla zaviněna nezodpovědností lidí a tato nezodpovědnost lidí pramenila z nezodpovědnosti státní mašinérie.

Ani náš bývalý režim však bohužel nezaostával za svým "velkým bratrem" v této oblasti a podobnou nezodpovědností dal vzniknout "našemu malému českému Černobylu". Náš český Černobyl má jméno Hýskov. Bývalý státní podnik Prefa se sídlem právě v Hýskově používal k výrobě panelů materiál z haldy škvárového odvalu elektrárny v Rynholci. Již v roce 1956 vydal příslušný orgán hygienické služby zákaz využívání tohoto materiálu pro bytovou výstavbu, protože bylo zjištěno, že rynholecká škvára je silně radioaktivní. Toto opakovaně vydané rozhodnutí však bylo jako přísně tajné uloženo do trezoru a výroba běžela dál celých 27 let až do roku 1983. Za tuto dobu bylo z tohoto materiálu nastavěno 2 353 nejrůznějších objektů, mezi nimi i rodinné domky typu Start. Zhruba u 3/4 těchto domků jednak koncentrací radioaktivního radonu, ale navíc i úrovně záření gama. Do této situace se majitelé domků Start dostali nikoli vlastní vinou, ale vědomým porušením stanovených ze strany výrobce, tj. státního podniku.

Je tedy na státu, aby řešil tuto svízelnou situaci řádově několika tisíc občanů. Dosavadní postup příslušných státních orgánů je více než liknavý. Na posledním zasedání pracovní skupiny protiradonové skupiny na ministerstvu životního prostředí dne 15. února 1991 byl dojednán postup zejména legislativních prací spojených s řešením tohoto problému. Souhlas s tímto postupem vyslovili zástupci všech zainteresovaných ministerstev - financí, zdravotnictví i životního prostředí.

Když však 17. dubna letošního roku byla projednávána informace o plnění úkolů vyplývajících z usnesení vlády ČR ze dne 23. 9. 1990 č. 150, nebyl vládě přiložen návrh zásad zákona o náhradě vlastníkům obytných domů a rodinných domků s tím, že celý problém bude prý jak bylo ústně řečeno, řešen jinak.

Při mém posledním jednání na ministerstvu životního prostředí dne 30. dubna 1991 se mi dostávalo ze strany příslušného referenta natolik vyhýbavé a mlhavé odpovědi, že jsem nucen vznést své dotazy přímo na vás, pane ministře, formou interpelace.

První dotaz - kdo a z jakých důvodů rozhodl o tom, že návrh zásad zákona nebyl dán do informace pro jednání vlády 17. dubna 1991?

Druhý dotaz - jak jinak než cestou zákona České národní rady má být řešeno odškodnění majitelů domků Start?

Třetí dotaz - je to žádost jménem majitelů domků Start. Žádám vás o urychlené předložení jasně termínovaného postupu prací při přípravě zákonných úprav nezbytných k řešení celého tohoto problému. Toto vám ukládá také usnesení vlády č. 71 z letošního roku. Děkuji vám za pozornost.

18.I04 Interpelace poslance Pavla Janečka na vládu České republiky ve věci hospodaření Československé armády s byty v regionu města Mladé Boleslavi

Vážená paní předsedkyně, vážený pane premiére, vážená vládo, obracím se na vás s interpelací, týkající se hospodaření Československé armády s byty v regionu města Mladé Boleslavi. Československá armáda má v současné době dispoziční právo na 465 bytových jednotek. Po odchodu Sovětské armády oznámila Československá armáda, že si ponechá právo hospodaření u dalších 280 bytových jednotek a na 96 z nich si vyhrazuje dispoziční právo.

Chtěl bych zdůraznit, že v Mladé Boleslavi nebyla, není a neuvažuje se o rozmístění posádky Československé armády. Podotýkám, že v Milovicích je dostatek volných bytů pro vojáky, kteří pracují ve Staré Boleslavi, ale v současné době jsou rozmístěni v Mladé Boleslavi.

Obdobně žádám, aby naše vláda sledovala činnost civilní obrany. Opět se to týká Mladé Boleslavi, města s rozpadlým zdravotnictvím, rozpadlým pavilonem GPO, kde se nyní staví kryty. Žádám proto, aby byly přehodnoceny úkoly civilní obrany v souvislosti se současnou ekonomickou situací a aby slova o humanizaci společnosti byla naplněna skutky. Děkuji.

18.I05 Interpelace poslance Pavla Duška na předsedu české vlády Petra Pitharta a ministra školství, mládeže a tělovýchovy Petra Vopěnku ve věci poskytování dotací soukromým školám

Vážená paní předsedkyně, vážená Česká národní rado, zřejmě nebezpečí z prodlení mě nejvíce nutí seznámit vás již dnes s interpelací na předsedu české vlády Petra Pitharta a ministra školství, mládeže a tělovýchovy Petra Vopěnku ve věci poskytování dotací soukromým školám.

Nařízení vlády ČR č. 379 ze dne 31. 8. 1990 o poskytování dotací soukromým školám stanoví v §1, odst. 2, že dotace se poskytuje na základě žádosti ředitele soukromé školy předložené ministerstvu do 15. června pro následující školní rok.

V §2, odst. 2 se dále uvádí, že ministerstvo stanoví výši dotace procentním podílem z průměrných neinvestičních nákladů na jednoho žáka připadajících na srovnatelný druh a typ ostatních škol. Vzhledem k již zahájenému tolik potřebnému rozvoji též soukromých speciálních škol, je nutné stanovit konkrétní výši průměrných neinvestičních nákladů na jednoho žáka připadajících na státní speciální školu před podáváním žádostí o dotace na ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, stejně jako procento dotace z této výše. Toto bylo konstatováno za účasti zástupce ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy dr. Vrány na 2. schůzi Komise pro zdravotně postižené Církevního a humanitárního výboru ČNR dne 13. března 1991. Na závěr tohoto jednání jsem byl pověřen projednáním problému s ministrem školství, mládeže a tělovýchovy panem Vopěnkou. Na tomto jednání dne 8. dubna pan ministr vyjádřil podporu v této věci a přislíbil její vyřešení do 30. dubna. Protože však komise nemá do dnešního dne žádnou zprávu o vyřízení a termín o podání žádostí o dotace se značně blíží, považuji za nutné upozornit formou interpelace na tento problém a žádat jeho vyřešení.

Vzhledem k problematičnosti výše dotací i na jiné typy soukromých škol, navrhuji urychlenou novelizaci nařízení vlády ČR č. 379 ze dne 31. srpna o poskytování dotací soukromým školám, které je již dnes fakticky v rozporu s § 10, odst. 2 zákona ČNR č. 564 o státní správě a samosprávě ve školství. Podle tohoto zákona přiděluje soukromým školám zařazeným do sítě škol finanční prostředky školský úřad a nikoliv ministerstvo. Nařízení vlády ČR je navíc v rozporu vlastně i s požadavky každodenní praxe. Nové nařízení vlády by mělo především zaručit výrazně rovnoprávnější, ne-li zcela rovnoprávné postavení soukromých škol vůči současným státním.

18.I06 Interpelace poslance Ladislava Krčmy na federálního ministra financí Václava Klause ve věci promítnutí zvýšených nákladů na paliva a energie do rozpočtů škol

Vážená paní předsedkyně, vážená sněmovno, vážená vládo, původně jsem nechtěl vystupovat, chtěl jsem se pouze dotázat pana ministra Špačka, ale bohužel je to nad jeho síly. Zřejmě se to bude týkat pana ministra Klause, proto si dovolím na pana ministra Klause přímo provést interpelaci.

Provedl jsem si v minulých dnech v Šumperku průzkum potřeby školství na finance, pokud jde o zvýšení ceny paliv a energie. V loňském roce to činilo 5 261 tis. Kčs, pro rok 1991 bude třeba 9 769 tis. Kčs. Domnívám se, že tato situace je obdobná v jiných městech a obcích. Prosím proto o odpověď na tuto otázku. Jedná se o zvýšení asi o 80% původních nároků škol. Jak se zabezpečí palivo a energie na příští zimu?

18.I07 Interpelace poslance Zdeňka Bárty na vládu České republiky ve věci znečišťování životního prostředí výrobou kordů v SCHZ Lovosice

Dámy a pánové nerad vystupuji s interpelací, ale jsem nucen okolnostmi u nás na Litoměřicku. Jde o SCHZ Lovosice a výrobu kordů.

Již delší dobu se ekologicky orientovaná veřejnost v okrese Litoměřice snaží o řešení katastrofálního znečišťování ovzduší okresu Litoměřice emisemi ze závodu SCHZ Lovosice. Rozhodnutím odboru výstavby MěNV v Lovosicích z 30. 1. 1989 byla nařízena revize vyhlášeného pásma hygienické ochrany s tím, že pásmo bylo vyhlášeno již před 22 lety za podmínek značně odlišných od současného stavu. Předpokládalo se, že obyvatelé žijící uvnitř tohoto pásma jsou trvale ohrožováni na zdraví a životě emisemi ze závodu SCHZ Lovosice; proto objednal u Chemoprojektu Praha vypracování rozptylové studie s návrhem na pásmo hygienické ochrany.

Tato rozptylová studie odhalila některé otřesné skutečnosti tušené pouze zdravotníky na okrese Litoměřice, kteří vycházeli ze zdravotního stavu obyvatelstva. Prakticky u většiny emisí produkovaných závodem dochází k překračování nejvyšší přípustné koncentrace v ovzduší, a to mnohonásobně. Jako nejvážnější problém se jeví úniky sirovodíku a sirouhlíku z výrobny kordového vlákna. U těchto dvou škodlivin dochází k překračování nejvyšší přípustné koncentrace při všech třídách stability a všech rychlostech větru. Snižování emisí z výroben tohoto typu je problematické a technické řešení není na dosah. Tolik rozptylová studie.

Na tomto podkladě vydal okresní hygienik v Litoměřicích návrh na zastavení výroby kordového vlákna a okresní odbor životního prostředí vydal rozhodnutí o zastavení této výroby do září 1990. Vedení SCHZ Lovosice se odvolalo na KNV Ústí nad Labem, který věc předal k přešetření krajskému hygienikovi. Z takto získaných pokladů KNV Ústí nad Labem potvrdil správnost rozhodnutí o zastavení této výroby. Výroba však zastavena nebyla, pouze poklesla o 50%, což z ekologického hlediska má jen malý vliv na zlepšení situace. V současné době se dovídáme, že Institut hygieny a epidemiologie Praha vydal stanovisko k celé záležitosti asi v tom duchu, že škodlivost emisí sirovodíku a sirouhlíku z výroby kordového vlákna v SCHZ Lovosice považuje za alarmující, avšak zároveň zpochybňuje jejich vliv na zdravotní stav obyvatel okresu Litoměřice.

Měli bychom být právním státem, jak je však možné v právním státě, že vedení SCHZ Lovosice nerespektuje rozhodnutí o zastavení výroby kordového vlákna, a jak je možné, že Institut hygieny a epidemiologie Praha, spadající pod resort zdravotnictví místo toho, aby hájil zdraví lidí, hájí pravý opak.

Byl jsem požádán občany Litoměřicka, abych vyjádřil jejich názor, že se nemohou zbavit dojmu, že někomu jde o něco jiného než o zdraví lidí a pod rouškou jakési pochybné prosperity dělá všechno možné, aby nemusel řešit tento problém. Děkuji za pozornost.

18.I08 Naléhavá ústní interpelace poslance Luďka Fendrycha na ministryni obchodu ČR Vlastu Štěpovou a ministra ČR pro správu národního majetku a jeho privatizaci Tomáše Ježka ve věci předávání prodejen do ekonomického pronájmu

"Vážená paní předsedkyně, vážený pane předsedající, paní poslankyně, páni poslanci, vážení nepřítomní členové vlády, navrhuji s okamžitou platností zastavit tzv. ekonomické pronájmy jednotlivých prodejen podniku Pramen. Ku příkladu v Olomouci má být dána do ekonomického pronájmu největší prodejna v Olomouci "Hanačka" s 57 zaměstnanci, s ročním obratem 70 miliónů 781 tis. Kčs a s čistým ziskem 4 milióny 227 tis. Kčs. A právě o tento čistý zisk při tzv. ekonomickém pronájmu je stát ochuzen a jde do kapsy tomu jedinci či těm několika jedincům, kterým je, eventuelně bude ta či ona prodejna do ekonomického pronájmu svěřena.

Není dost dobře pochopitelné, proč vytipované prodejny k ekonomickému pronájmu nejdou ihned do velké či malé privatizace. Značný zisk - čistý, mimo daní, které budou placeny státu novým majitelem, právě tak jako dosud - by bylo možné použít pro sociální či zdravotní oblast, která na tom není dosud dobře. Mimochodem před nedávnem chodili u nás v Olomouci studenti medicíny dům od domu a vybírali na nedostatečně dotované zdravotnictví.

V pátek minulý týden, 10. 5., kdy se pracovníci Pramenu dozvěděli o těchto záměrech, byli doslova šokováni, poněvadž ani oni, natož pak veřejnost, nebyli informováni o tom, že právě ty nejlepší, prosperující prodejny, včetně jmenované "Hanačky" budou či mají být dány do ekonomického pronájmu, počínaje 18. 5., tedy do týdne, a to akciové společnosti Belura. Je naprosto nepochopitelné, proč nejsou dány tyto prodejny do aukce a nechť si tato společnost Belura v aukci je koupí, tak jako to ministerstvo obchodu a cestovního ruchu dopisem ze dne 26. 4. 1991, zn. 47631/91 doporučuje společnosti Pinie v Olomouci, která o ekonomický pronájem některé z velkoprodejen požádala privatizační komisi v Olomouci, která tedy odpověděla akciové společnosti Pinii dopisem č.j. Priv - 545/91. V odpovědi ministerstva obchodu a cestovního ruchu se uvádí jako důvod, proč vytypovaných údajně devět velkých prodejen, které jsou vyňaty z malé privatizace pro tzv. břemeno, což je výuka učňů. Toto břemeno ovšem, podle mého názoru, břemenem není, neboť během výuční doby učeň odvádí, zvláště ve druhém a třetím ročníku práci, jejíž hodnota převyšuje kapesné i odvody ve výši 3000,- Kčs za jednoho učně za rok. Pochybuji, že by právě Olomouc byla ojedinělým jevem v celé České republice v této záležitosti.

V tom případě, kde již tyto tzv. ekonomické pronájmy byly provedeny či se potichu bez vědomí veřejnosti nebo i samotných zaměstnanců prodejen a závodů Pramen provádějí, uniká státu značný, opakuji značný finanční obnos jdoucí do kapes jedinců. To není nic jiného, než přesouvání státního majetku do soukromého vlastnictví bez aukcí, na kterých stát získá potřebné finance na restituci a další financování sociální politiky, školství apod. Jinak řečeno ústy rozhořčených občanů, že jde o podvod. Výše uvedeného dne, tedy 10. 5., podala skupina pracovníků maloobchodu závodu Pramen protest okresní privatizační komisi, ministryni Štěpové, ministru Ježkovi, federálnímu ministru Klausovi a podnikovému řediteli Pramene ing. Navrátilovi v Ostravě.

V intencích výše uvedených skutečností interpeluji ministryni Štěpovou a ministra Ježka a žádám, aby s okamžitou platností byly ekonomické pronájmy zastaveny a to nejen v Olomouci, ale v celé České republice. Zároveň žádám ministra kontroly, či jeho statutárního zástupce, aby podnikl patřičné kroky k objasnění celého případu tzv. ekonomických pronájmů s tím, aby byly vyčísleny již ušlé či plánované finanční újmy, které státu tímto vznikají. Zároveň žádám podle § 89 jednacího řádu ČNR, odst. 2, aby tato interpelace byla prohlášena za naléhavou a lhůta k odpovědi byla zkrácena na dobu 3 dnů, tedy do pátku včetně.

Pro vaši informaci ještě uvádím čísla všech devíti prodejen, která do tohoto ekonomického pronájmu mají být dána: 028 Hanačka, 030, 046, 002, 006, 020, 045, 047, 026. Všech těchto devět má čistý výtěžek 10 miliónů, 130 tisíc."

V Praze 16. května 1991

Dagmar Burešová, v.r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP