Ministr zemědělství České republiky
Bohumil Kubát odpověděl poslanci Antonínu
Hrazdírovi na jeho interpelaci dopisem ze dne 17. června
1991.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď ministra zemědělství
České republiky Bohumila Kubáta na interpelaci
poslance Antonína Hrazdíry, která zní:
"Uvedenou záležitost jsem nechal prověřit
odbornými útvary a na základě výsledků
prověrky musím konstatovat, že zařazení
katastrálního území do produkční
ekonomické skupiny č. 11 je v souladu s platnou
metodikou i příslušným obsahem bonitační
datové báze. Tuto skutečnost potvrzuje i
přehled základních agroekonomických
podmínek, který Vám v příloze
pro informaci přikládám.
Pro zpřesnění uvádím, že
výnosem ministerstva zemědělství a
lesního hospodářství z roku 1966,
o zařazení katastrálních území
obcí do přírodních stanovišť
pro účely stanovení daně z pozemků,
bylo katastrální území obce Tvrdonice
zařazeno do přírodního stanoviště
ČMt 3, čemuž odpovídala do konce roku
1988, podle předchozí právní úpravy,
sazba daně z pozemků 700,- Kčs na 1 ha zemědělské
půdy.
Nová právní úprava zemědělské
daně, realizovaná od 1. ledna 1989 zákonem
o zemědělské dani č. 172/1988 Sb.,
byla provedena v těsné návaznosti na úpravy
nákupních a velkoobchodních cen a ostatních
ekonomických nástrojů úhrady ZPoK
s tím, že daň z pozemků, stanovená
pevnými sazbami na 1 ha zemědělské
půdy a odstupňovaná podle produkčních
ekonomických skupin, daleko důsledněji reagovala
na řešení diferenciální renty
a měla působit na maximální využívání
zemědělské půdy.
Nová kategorizace katastrálních území
do produkčních ekonomických skupin vycházela
z výsledků bonitačního mapování,
prováděného na území celého
Československa v roce 1973 - 1979 za bezprostřední
součinnosti příslušných zástupců
nejen zemědělských podniků, ale i
bývalých místních národních
výborů.
Vzhledem k tomu, že výsledná produkční
ekonomická skupina pro dané katastrální
území je podle platné metodiky stanovená
váženým průměrem všech bonitovaných
půdně ekologických jednotek vymezených
pro katastrální území, umožňuje
výše citovaný zákon o zemědělské
dani řešit případy přílišné
tvrdosti snížením daně z pozemků
až o 50 % pro daňové poplatníky, hospodařící
na pozemcích horších, než je průměr
katastrálního území vyjádření
v produkčně ekonomické skupině.
Vážený pane poslanče, nechci s Vámi
polemizovat o neobjektivnosti, či byrokratičnosti
výnosu ministerstva zemědělství o
zařazení územně technických
jednotek do produkčních ekonomických skupin
z roku 1988, uznávám, že kategorizace katastrálních
území do produkčních ekonomických
skupin nemůže být absolutně objektivní
z hlediska všech daňových poplatníků.
Odmítám však, že jeho uplatněním
vznikla daňovým poplatníkům obce Tvrdonice
křivda.
Jestliže došlo v posledních letech k tak výrazným
změnám v bonitovaných půdně
ekologických podmínkách, jak uvádíte
ve své interpelaci, doporučuji, aby příslušný
obecní úřad požádal, na základě
přesné konkretizace rozporů vymezených
bonitovaných půdně ekologických jednotek,
o provedení revize bonitačního mapování.
Teprve na základě výsledků této
revize bude možno zpracovat návrh na případnou
změnu v zařazení katastrálního
území do produkční ekonomické
skupiny. Přitom Vás však musím upozornit,
že devastaci zemědělského půdního
fondu, zejména nerespektováním zákona
o ochraně zemědělského půdního
fondu č.53/1966 Sb., ve znění pozdějších
úprav, nelze zákonem o zemědělské
dani kompenzovat.
V Praze dne 17. června 1991 | Bohumil Kubát, v.r." |