ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1991

VI. volební období

273

Vládní návrh

Zákon

České národní rady

ze dne .................

kterým se mění a doplňuje zákon č. 33/1965 Sb., o úhradě nákladů vznikajících státu z úrazů, nemocí z povolání a jiných poškození na zdraví (o regresních náhradách)

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

Čl. I

Zákon č. 33/1965 Sb., o úhradě nákladů vznikajících státu z úrazů, nemocí z povolání a jiných poškození na zdraví (o regresních náhradách), se s působností pro Českou republiku mění a doplňuje takto:

1. V § 4 odst. 1 za slova "v opilosti" se na konci připojují tato slova: "anebo pod vlivem zneužití omamných prostředků".

2. V § 4 odst. 2 částka "10.000 Kčs" se nahrazuje částkou "20.000 Kčs", částka "20.000 Kčs" se nahrazuje částkou "40.000 Kčs" a za slova "v opilosti" se vkládá text "anebo pod vlivem zneužití omamných prostředků".

3. § 5 zní:

"§ 5

(1) Podklady pro rozhodování o regresních náhradách připravují a o regresních náhradách rozhodují s výjimkou uvedenou v § 12 odst. 1 okresní ústav národního zdraví, v hlavním městě Praze obvodní ústav národního zdraví (dále jen "ústav národního zdraví") a v případě zániku ústavu národního zdraví zdravotnická organizace určená okresním úřadem, v hlavním městě Praze obvodním úřadem (dále jen "okresní úřad").

(2) Místně příslušné k přípravě podkladů a k rozhodování o regresních náhradách jsou ústav národního zdraví nebo určená zdravotnická organizace, v jejichž obvodu došlo k poškození zdraví, které je důvodem povinnosti k regresní náhradě. U nemocí z povolání jsou místně příslušné ústav národního zdraví nebo určená zdravotnická organizace, v jejichž obvodu poškozený pracoval za podmínek, za kterých nemoc z povolání vzniká; tato organizace projedná regresní náhradu co do povinnosti všech zúčastněných organizací (§ 2 odst. 4).

(3) Nelze-li místní příslušnost určit podle odstavce 2 nebo směřuje-li regresní náhrada proti místně příslušnému ústavu národního zdraví nebo proti místně příslušné určené zdravotnické organizaci nebo proti nadřízenému okresnímu úřadu, určí ministerstvo zdravotnictví České republiky, který ústav národního zdraví nebo která určená zdravotnická organizace regresní náhradu projednají; toto pověření nesmí být vzájemné.".

4. Za § 5 se vkládají nové § 5a až 5d, které znějí:

"§ 5a

(1) O odvolání proti rozhodnutí ústavu národního zdraví nebo určené zdravotnické organizace rozhoduje regresní komise okresního úřadu.

(2) Regresní komisi jako zvláštní orgán zřizuje přednosta okresního úřadu, v hlavním městě Praze obvodní rada.

§ 5b

(1) Jestliže ústav národního zdraví nebo určená zdravotnická organizace při přípravě podkladů pro rozhodování o regresních náhradách zjistí podle výsledků provedeného šetření, že povinnost k regresní náhradě není dána, regresní náhradu neuplatní a věc odloží. Rozhodnutí se v odkládaných věcech nevydává.

(2) Dospěje-li ústav národního zdraví nebo určená zdravotnická organizace podle výsledků šetření k názoru, že občan nebo organizace jsou povinni k regresní náhradě, oznámí jim to písemně s konkrétním odůvodněním této povinnosti a výše požadované regresní náhrady. Zároveň je vyzve, aby do 15 dnů regresní náhradu zaplatili, popřípadě povinnost uznali co do důvodu i výše, anebo aby v této lhůtě uplatnili námitky k požadavku a k jeho podkladům i ke způsobu jejich zjištění.

(3) Neshledají-li ústav národního zdraví nebo určená zdravotnická organizace po přešetření námitek důvody k odložení věci, rozhodnou ve věci samé.

(4) Ústav národního zdraví nebo určená zdravotnická organizace vydají rozhodnutí o regresní náhradě také v případech, v nichž občan nebo organizace uznali povinnost k regresní náhradě písemně co do důvodu i výše, avšak regresní náhradu neplní.

§ 5c

Ústav národního zdraví, určená zdravotnická organizace a regresní komise okresního úřadu rozhodují též o snížení a prominutí regresních náhrad a o ukládání povinností k úhradě nákladů řízení o regresních náhradách.

§ 5d

Pokud tento zákon nestanoví jinak, postupuje se při rozhodování o regresních náhradách podle správního řádu. [§ 34 zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích.]".

5. V § 7 odst. 2 se slova "do jednoho roku" nahrazují slovy "do tří let".

6. § 8 odst. 1 zní:

"(1) S výjimkou regresních náhrad, které uplatňuje jiný orgán než ústav národního zdraví nebo určená zdravotnická organizace, platí se regresní náhrady okresnímu úřadu, jehož jsou příjmem.".

7. V § 8 odst. 2 se vypouštějí slova "spravovaného okresními národními výbory".

8. V § 8 odst. 3 se za slova "po slyšení" vkládají slova "okresní správy sociálního zabezpečení" a slova "a výrobního družstevnictví" se vypouštějí.

9. V § 10 odst. 1 se za slova "ústavu národního zdraví" vkládají slova "nebo určené zdravotnické organizaci".

10. V § 12 odst. 1 se na konci prvé věty připojují slova "a regresní náhrady z poškození zdraví příslušníků Sboru nápravné výchovy uplatňují orgány ministerstva spravedlnosti České republiky." a na konci druhé věty se připojují slova "v jejichž obvodě má sídlo orgán federálního ministerstva obrany nebo ministerstva spravedlnosti České republiky nebo federálního ministerstva vnitra nebo ministerstva vnitra České republiky, který je příslušný k uplatnění regresní náhrady.".

11. V § 12 odst. 2 se za slova "Ministerstvo národní obrany" vkládají slova "ministerstvo spravedlnosti České republiky".

12. V § 12 odst. 3 se za slova "orgány ministerstev národní obrany" vkládají slova "spravedlnosti České republiky" a za slova "ministerstva národní obrany" se vkládají slova "ministerstva spravedlnosti České republiky".

13. V § 12 odst. 4 se za slova "Ministerstvo národní obrany" vkládají slova "ministerstvo spravedlnosti České republiky".

14. V textu zákona se nahrazují názvy "okresní národní výbor" nebo "národní výbor" názvem "okresní úřad", název "Ústřední rada odborů" názvem "příslušný ústřední odborový orgán", název "orgány Revolučního odborového hnutí" názvem "příslušné odborové orgány", název "ministerstvo národní obrany" názvem "federální ministerstvo obrany", název "ministerstvo vnitra" názvem "federální ministerstvo vnitra nebo ministerstvo vnitra České republiky", název "Státní úřad sociálního zabezpečení" názvem "federální ministerstvo práce a sociálních věcí", název "ministerstvo financí" názvem "ministerstvo financí České republiky".

15. V textu zákona se slova "Socialistická" a "socialistických" vypouštějí.

Čl. II

Zrušují se položky 60 až 62 přílohy I a položky 41 a 42 přílohy II k zákonu České národní rady č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících.

Čl. III

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Důvodová zpráva

Vláda České republiky schválila v prosinci 1990 nový systém zdravotní péče. Podle tohoto systému zdravotní péče budou postupně od 1. 7. 1991 podle stupně připravenosti zanikat okresní ústavy národního zdraví, které podle stávajících regresních předpisů jsou základním článkem regresního řízení a které zajišťují jak podklady pro rozhodování, tak i o regresních náhradách rozhodují v případech, v nichž výše uplatněné regresní náhrady nepřesahuje 35.000 Kčs. Vzhledem k tomu je třeba zabezpečit plynulý přechod regresní agendy na jiné organizace. Proto se navrhuje, aby o regresních náhradách po zrušení okresních ústavů národního zdraví rozhodovala a veškeré další úkoly ústavů národního zdraví v regresních věcech v každém okrese převzala a vykonávala zdravotnická organizace, kterou určí okresní úřad. Tyto určené zdravotnické organizace budou tedy mít v regresním řízení stejné postavení jako dosavadní okresní ústavy národního zdraví.

Navrhovaná právní úprava umožňuje, aby v přechodném období v prvním stupni o regresních náhradách rozhodovaly po dobu své existence okresní ústavy národního zdraví a po jejich zániku určené zdravotnické organizace, a to bez výše uvedeného omezení. Ve druhém stupni budou rozhodovat regresní komise okresních úřadů.

Pouze dílčí novelizace regresního zákona se navrhuje vzhledem k tomu, že nový systém zdravotní péče počítá se zavedením povinného zdravotního pojištění a se vznikem zdravotních pojišťoven, a to na základě zákona o zdravotním pojištění, který by měl být vydán k 1. 1. 1992. Zdravotní pojišťovna bude financovat služby lékařů a zdravotnických zařízení a kontrolovat množství, druh a účelnost výkonů a posuzovat zdravotní způsobilost k práci. Předpokládá se, že tyto pojišťovny vzhledem ke své náplni činnosti převezmou i postih vůči těm, kteří svým jednáním zavinili, že došlo u zdravotnických organizací k vyšším nákladům za poskytnutou zdravotní péči osobám, jež poškodily na zdraví, tedy převezmou regresní činnost.

Vzhledem k tomu, že platnost regresních předpisů je časově omezena, nenavrhuje se celková novelizace regresního zákona, i když jde o předpis z roku 1965. Pouze se navrhuje nově stanovit limit regresní náhrady, je-li k jejímu zaplacení povinen občan, a prodloužit lhůtu k vymáhání přiznané regresní náhrady.

V návaznosti na navrhovanou novelu zákona je třeba novelizovat prováděcí vyhlášku č. 34/1965 Sb. Vzhledem k tomu, že se jedná již o čtvrtou novelizaci této vyhlášky, bylo přistoupeno k vypracování jejího celého nového znění. Protože však stávající vyhláška je svým obsahem poplatná době svého vzniku a upravuje regresní řízení včetně odchylek od správního řádu, je nutné s ohledem na současné legislativní požadavky převzít ustanovení upravující regresní řízení do zákona; proto se navrhuje vedle změny § 5 též doplnit ustanovení § 5a až 5d.

Předložený návrh novely se nedotýká základních principů uplatňování regresních náhrad. Jeho obsah vychází z aktuální potřeby zabezpečit výkon regresní agendy po zániku okresních ústavů národního zdraví a to též s ohledem na finanční potřeby zdravotnictví. Z uplatňování regresních náhrad se totiž do příjmů okresních úřadů vrací značné finanční prostředky dosahované celkem minimálními náklady na regresní aparát. Příjem z regresních náhrad činí každoročně v České republice cca 180 miliónů Kčs. Tento výnos používají okresní úřady na účely stanovené regresními předpisy, které preferují potřeby zdravotnických zařízení. To odpovídá skutečnosti, že tato zařízení nesou největší výdaje spojené s léčením úrazů a s odstraňováním jejich následků.

Vzhledem k částečně rozdílné koncepci nového systému zdravotní péče realizované ve Slovenské republice je novelizace zákonné úpravy regresních náhrad, která vznikla v době unitárního státu, navrhovaná jen s působností pro Českou republiku.

Navrhované znění zákona neklade nároky na rozpočet republiky.

V Praze dne 11. dubna 1991

Předseda vlády České republiky:

Ministr zdravotnictví České republiky:


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP