kterým se mění a doplňuje zákon
č. 33/1965 Sb., o úhradě nákladů
vznikajících státu z úrazů,
nemocí z povolání a jiných poškození
na zdraví (o regresních náhradách)
Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
Zákon č. 33/1965 Sb., o úhradě nákladů
vznikajících státu z úrazů,
nemocí z povolání a jiných poškození
na zdraví (o regresních náhradách),
se s působností pro Českou republiku mění
a doplňuje takto:
1. V § 4 odst. 1 za slova "v opilosti" se na konci
připojují tato slova: "anebo pod vlivem zneužití
omamných prostředků".
2. V § 4 odst. 2 částka "10.000 Kčs"
se nahrazuje částkou "20.000 Kčs",
částka "20.000 Kčs" se nahrazuje
částkou "40.000 Kčs" a za slova
"v opilosti" se vkládá text "anebo
pod vlivem zneužití omamných prostředků".
3. § 5 zní:
(1) Podklady pro rozhodování o regresních
náhradách připravují a o regresních
náhradách rozhodují s výjimkou uvedenou
v § 12 odst. 1 okresní ústav národního
zdraví, v hlavním městě Praze obvodní
ústav národního zdraví (dále
jen "ústav národního zdraví")
a v případě zániku ústavu národního
zdraví zdravotnická organizace určená
okresním úřadem, v hlavním městě
Praze obvodním úřadem (dále jen "okresní
úřad").
(2) Místně příslušné k
přípravě podkladů a k rozhodování
o regresních náhradách jsou ústav
národního zdraví nebo určená
zdravotnická organizace, v jejichž obvodu došlo
k poškození zdraví, které je důvodem
povinnosti k regresní náhradě. U nemocí
z povolání jsou místně příslušné
ústav národního zdraví nebo určená
zdravotnická organizace, v jejichž obvodu poškozený
pracoval za podmínek, za kterých nemoc z povolání
vzniká; tato organizace projedná regresní
náhradu co do povinnosti všech zúčastněných
organizací (§ 2 odst. 4).
(3) Nelze-li místní příslušnost
určit podle odstavce 2 nebo směřuje-li regresní
náhrada proti místně příslušnému
ústavu národního zdraví nebo proti
místně příslušné určené
zdravotnické organizaci nebo proti nadřízenému
okresnímu úřadu, určí ministerstvo
zdravotnictví České republiky, který
ústav národního zdraví nebo která
určená zdravotnická organizace regresní
náhradu projednají; toto pověření
nesmí být vzájemné.".
4. Za § 5 se vkládají nové § 5a
až 5d, které znějí:
(1) O odvolání proti rozhodnutí ústavu
národního zdraví nebo určené
zdravotnické organizace rozhoduje regresní komise
okresního úřadu.
(2) Regresní komisi jako zvláštní orgán
zřizuje přednosta okresního úřadu,
v hlavním městě Praze obvodní rada.
(1) Jestliže ústav národního zdraví
nebo určená zdravotnická organizace při
přípravě podkladů pro rozhodování
o regresních náhradách zjistí podle
výsledků provedeného šetření,
že povinnost k regresní náhradě není
dána, regresní náhradu neuplatní a
věc odloží. Rozhodnutí se v odkládaných
věcech nevydává.
(2) Dospěje-li ústav národního zdraví
nebo určená zdravotnická organizace podle
výsledků šetření k názoru,
že občan nebo organizace jsou povinni k regresní
náhradě, oznámí jim to písemně
s konkrétním odůvodněním této
povinnosti a výše požadované regresní
náhrady. Zároveň je vyzve, aby do 15 dnů
regresní náhradu zaplatili, popřípadě
povinnost uznali co do důvodu i výše, anebo
aby v této lhůtě uplatnili námitky
k požadavku a k jeho podkladům i ke způsobu
jejich zjištění.
(3) Neshledají-li ústav národního
zdraví nebo určená zdravotnická organizace
po přešetření námitek důvody
k odložení věci, rozhodnou ve věci samé.
(4) Ústav národního zdraví nebo určená
zdravotnická organizace vydají rozhodnutí
o regresní náhradě také v případech,
v nichž občan nebo organizace uznali povinnost k regresní
náhradě písemně co do důvodu
i výše, avšak regresní náhradu
neplní.
Ústav národního zdraví, určená
zdravotnická organizace a regresní komise okresního
úřadu rozhodují též o snížení
a prominutí regresních náhrad a o ukládání
povinností k úhradě nákladů
řízení o regresních náhradách.
Pokud tento zákon nestanoví jinak, postupuje se
při rozhodování o regresních náhradách
podle správního řádu. [§ 34
zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích.]".
5. V § 7 odst. 2 se slova "do jednoho roku" nahrazují
slovy "do tří let".
6. § 8 odst. 1 zní:
"(1) S výjimkou regresních náhrad, které
uplatňuje jiný orgán než ústav
národního zdraví nebo určená
zdravotnická organizace, platí se regresní
náhrady okresnímu úřadu, jehož
jsou příjmem.".
7. V § 8 odst. 2 se vypouštějí slova "spravovaného
okresními národními výbory".
8. V § 8 odst. 3 se za slova "po slyšení"
vkládají slova "okresní správy
sociálního zabezpečení" a slova
"a výrobního družstevnictví"
se vypouštějí.
9. V § 10 odst. 1 se za slova "ústavu národního
zdraví" vkládají slova "nebo určené
zdravotnické organizaci".
10. V § 12 odst. 1 se na konci prvé věty připojují
slova "a regresní náhrady z poškození
zdraví příslušníků Sboru
nápravné výchovy uplatňují
orgány ministerstva spravedlnosti České republiky."
a na konci druhé věty se připojují
slova "v jejichž obvodě má sídlo
orgán federálního ministerstva obrany nebo
ministerstva spravedlnosti České republiky nebo
federálního ministerstva vnitra nebo ministerstva
vnitra České republiky, který je příslušný
k uplatnění regresní náhrady.".
11. V § 12 odst. 2 se za slova "Ministerstvo národní
obrany" vkládají slova "ministerstvo spravedlnosti
České republiky".
12. V § 12 odst. 3 se za slova "orgány ministerstev
národní obrany" vkládají slova
"spravedlnosti České republiky" a za slova
"ministerstva národní obrany" se vkládají
slova "ministerstva spravedlnosti České republiky".
13. V § 12 odst. 4 se za slova "Ministerstvo národní
obrany" vkládají slova "ministerstvo spravedlnosti
České republiky".
14. V textu zákona se nahrazují názvy "okresní
národní výbor" nebo "národní
výbor" názvem "okresní úřad",
název "Ústřední rada odborů"
názvem "příslušný ústřední
odborový orgán", název "orgány
Revolučního odborového hnutí"
názvem "příslušné odborové
orgány", název "ministerstvo národní
obrany" názvem "federální ministerstvo
obrany", název "ministerstvo vnitra" názvem
"federální ministerstvo vnitra nebo ministerstvo
vnitra České republiky", název "Státní
úřad sociálního zabezpečení"
názvem "federální ministerstvo práce
a sociálních věcí", název
"ministerstvo financí" názvem "ministerstvo
financí České republiky".
15. V textu zákona se slova "Socialistická"
a "socialistických" vypouštějí.
Zrušují se položky 60 až 62 přílohy
I a položky 41 a 42 přílohy II k zákonu
České národní rady č. 425/1990
Sb., o okresních úřadech, úpravě
jejich působnosti a o některých dalších
opatřeních s tím souvisejících.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Vláda České republiky schválila v
prosinci 1990 nový systém zdravotní péče.
Podle tohoto systému zdravotní péče
budou postupně od 1. 7. 1991 podle stupně připravenosti
zanikat okresní ústavy národního zdraví,
které podle stávajících regresních
předpisů jsou základním článkem
regresního řízení a které zajišťují
jak podklady pro rozhodování, tak i o regresních
náhradách rozhodují v případech,
v nichž výše uplatněné regresní
náhrady nepřesahuje 35.000 Kčs. Vzhledem
k tomu je třeba zabezpečit plynulý přechod
regresní agendy na jiné organizace. Proto se navrhuje,
aby o regresních náhradách po zrušení
okresních ústavů národního
zdraví rozhodovala a veškeré další
úkoly ústavů národního zdraví
v regresních věcech v každém okrese
převzala a vykonávala zdravotnická organizace,
kterou určí okresní úřad. Tyto
určené zdravotnické organizace budou tedy
mít v regresním řízení stejné
postavení jako dosavadní okresní ústavy
národního zdraví.
Navrhovaná právní úprava umožňuje,
aby v přechodném období v prvním stupni
o regresních náhradách rozhodovaly po dobu
své existence okresní ústavy národního
zdraví a po jejich zániku určené zdravotnické
organizace, a to bez výše uvedeného omezení.
Ve druhém stupni budou rozhodovat regresní komise
okresních úřadů.
Pouze dílčí novelizace regresního
zákona se navrhuje vzhledem k tomu, že nový
systém zdravotní péče počítá
se zavedením povinného zdravotního pojištění
a se vznikem zdravotních pojišťoven, a to na
základě zákona o zdravotním pojištění,
který by měl být vydán k 1. 1. 1992.
Zdravotní pojišťovna bude financovat služby
lékařů a zdravotnických zařízení
a kontrolovat množství, druh a účelnost
výkonů a posuzovat zdravotní způsobilost
k práci. Předpokládá se, že tyto
pojišťovny vzhledem ke své náplni činnosti
převezmou i postih vůči těm, kteří
svým jednáním zavinili, že došlo
u zdravotnických organizací k vyšším
nákladům za poskytnutou zdravotní péči
osobám, jež poškodily na zdraví, tedy
převezmou regresní činnost.
Vzhledem k tomu, že platnost regresních předpisů
je časově omezena, nenavrhuje se celková
novelizace regresního zákona, i když jde o
předpis z roku 1965. Pouze se navrhuje nově stanovit
limit regresní náhrady, je-li k jejímu zaplacení
povinen občan, a prodloužit lhůtu k vymáhání
přiznané regresní náhrady.
V návaznosti na navrhovanou novelu zákona je třeba
novelizovat prováděcí vyhlášku
č. 34/1965 Sb. Vzhledem k tomu, že se jedná
již o čtvrtou novelizaci této vyhlášky,
bylo přistoupeno k vypracování jejího
celého nového znění. Protože
však stávající vyhláška
je svým obsahem poplatná době svého
vzniku a upravuje regresní řízení
včetně odchylek od správního řádu,
je nutné s ohledem na současné legislativní
požadavky převzít ustanovení upravující
regresní řízení do zákona;
proto se navrhuje vedle změny § 5 též
doplnit ustanovení § 5a až 5d.
Předložený návrh novely se nedotýká
základních principů uplatňování
regresních náhrad. Jeho obsah vychází
z aktuální potřeby zabezpečit výkon
regresní agendy po zániku okresních ústavů
národního zdraví a to též s ohledem
na finanční potřeby zdravotnictví.
Z uplatňování regresních náhrad
se totiž do příjmů okresních
úřadů vrací značné finanční
prostředky dosahované celkem minimálními
náklady na regresní aparát. Příjem
z regresních náhrad činí každoročně
v České republice cca 180 miliónů
Kčs. Tento výnos používají okresní
úřady na účely stanovené regresními
předpisy, které preferují potřeby
zdravotnických zařízení. To odpovídá
skutečnosti, že tato zařízení
nesou největší výdaje spojené
s léčením úrazů a s odstraňováním
jejich následků.
Vzhledem k částečně rozdílné
koncepci nového systému zdravotní péče
realizované ve Slovenské republice je novelizace
zákonné úpravy regresních náhrad,
která vznikla v době unitárního státu,
navrhovaná jen s působností pro Českou
republiku.
Navrhované znění zákona neklade nároky
na rozpočet republiky.