Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
Státní správu ochrany ovzduší
vykonávají
a) ministerstvo životního prostředí
České republiky,
b) Česká technická inspekce ochrany ovzduší,
c) okresní úřady,
d) orgány obce.
Ministerstvo životního prostředí České
republiky (dále jen "ministerstvo")
a) provádí vrchní státní dozor
na úseku ochrany ovzduší,
b) zaujímá stanoviska k záměrům,
které mohou výrazně ovlivnit čistotu
ovzduší, zejména k prognózám
rozvoje jednotlivých oborů a odvětví,
c) stanovuje zvláštní imisní limity
[§ 12 odst. 6 zákona č. /1991 Sb., o ochraně
ovzduší před znečišťujícími
látkami (zákon o ovzduší).]
d) schvaluje smogový varovný a regulační
systém pro ochranu před silně znečištěným
ovzduším, na jehož základě ostatní
orgány ochrany ovzduší vyhlašují
smogová varovná a regulační opatření,
e) zabezpečuje v rámci své působnosti
výzkum, sleduje technicky rozvoj v rámci ochrany
ovzduší a podporuje rozšiřování
technologií omezujících znečišťování
ovzduší,
f) plní další úkoly jako ústřední
orgán státní správy ochrany ovzduší.
/1/ Zřizuje se Česká technická inspekce
ochrany ovzduší (dále jen "inspekce")
jako orgán státní správy ochrany ovzduší,
který je podřízen ministerstvu.
/2/ Inspekce se člení na ústředí
a oblastní inspektoráty. V čele inspekce
je ředitel, kterého jmenuje a odvolává
ministr životního prostředí České
republiky. V čele oblastního inspektorátu
je vedoucí, kterého jmenuje a odvolává
ředitel inspekce.
/3/ Inspekce je rozpočtovou organizací. Podrobnosti
o organizaci inspekce upraví její statut, který
schválí ministerstvo.
/1/ Inspekce kontroluje, jak jsou orgány státní
správy, právnickými a fyzickými osobami
dodržována ustanovení právních
předpisů a rozhodnutí tykající
se ochrany ovzduší. Přitom zejména kontroluje
a) množství vypouštěných emisí,
b) vedení provozní evidence u zdrojů a její
údaje a ústřední evidenci o zdrojích
a jejich emisích a vyhodnocuje získané údaje,
c) dodržování projektové dokumentace
a podmínek, za nichž byly poskytnuty dotace nebo příspěvky
ze státního rozpočtu na ochranu kvality ovzduší
u investorů staveb a navrhuje příslušným
orgánům opatření při zjištění
nedostatků,
d) dodržování povinností provozovateli
velkých a středních zdrojů znečišťování
[§ 3 písm. a) a b) zákona o ovzduší.],
a to včetně kontroly tmavosti kouře,
e) dodržování varovných a regulačních
opatření vyhlášených orgánem
obce, popřípadě okresním úřadem
za smogové situace.
/2/ Inspekce dále
a) vydává souhlasy obsahující podmínky
ochrany ovzduší [§ 6 zákona o ovzduší],
b) rozhoduje o úplatách za znečišťování
ovzduší,
c) schvaluje návrhy změny technických podmínek
pro zařízení k omezování znečišťování
ovzduší,
d) schvaluje regulační řády pro provoz
zdrojů znečišťování,
e) schvaluje nové technologie, výrobky a zařízení
sloužící k ochraně ovzduší
včetně technických podmínek provozu
a návrhů provozních předpisů
výrobce,
f) uděluje oprávnění právnickým
a fyzickým osobám k provádění
měření emisí a imisí a kontroluje
správnost jejich výsledků,
g) ukládá provozovatelům zdrojů znečišťování,
kteří neplní povinnosti při ochraně
ovzduší, opatření ke zjednání
nápravy, včetně zastavení nebo omezení
provozu zdroje [§ 7 zákona o ovzduší.],
h) ukládá provozovatelům zdrojů znečišťování,
výrobcům a dovozcům mobilních zdrojů
pokuty za porušení stanovených povinností
[§ 16 zákona o ovzduší.], pokud
je neukládá orgán obce,
i) ukládá tomu, kdo maří, narušuje
nebo jinak ztěžuje výkon kontroly pořádkovou
pokutu až do výše 1 000 Kčs, a to i opakovaně.
/3/ Inspekce při výkonu své činnosti
též
a) spolupracuje s místně příslušnými
orgány státní správy a s Českým
hydrometeorologickým ústavem,
b) poskytuje technickou pomoc provozovatelům zdrojů
znečišťování při řešení
technických otázek ochrany ovzduší,
c) navrhuje ministerstvu technickoekonomické parametry
pro zadávání úkolů technického
rozvoje v oblasti ochrany ovzduší,
d) navrhuje ministerstvu stanovení zvláštních
imisních limitů,
e) vyžaduje informace o znečišťování
ovzduší a poskytuje výsledky Českému
hydrometeorologickému ústavu, orgánům
hygienické služby a ostatním orgánům.
/1/ Úkoly inspekce plní inspektoři. Inspektoři
se prokazují průkazy inspekce.
/2/ Inspektoři jsou oprávněni ukládat
ústně závazné příkazy
k odstranění zjištěných závad
a nedostatků a při vážném a bezprostředním
ohrožení životního prostředí
též závazné příkazy k
zastavení nebo omezení provozu zdroje znečišťování
nebo jeho části, jakož i jiných činností
způsobujících znečišťování
ovzduší, a to v nezbytně nutném rozsahu.
Závazný příkaz je inspektor povinen
po ukončení kontroly zaznamenat do zápisu
o kontrole.
/3/ Rozhodnutí inspekce, s výjimkou ústních
závazných příkazů podle odstavce
2, vydává vedoucí oblastního inspektorátu.
/4/ O odvolání proti rozhodnutí vedoucího
oblastního inspektorátu a inspektora rozhoduje ředitel
inspekce.
/1/ Okresní úřad
a) je dotčeným orgánem v územním
a stavebním řízení z hlediska ochrany
ovzduší, pokud není stavebním úřadem,
b) zpracovává koncepce ochrany ovzduší
s přihlédnutím ke složení fondu
paliv ve své územní působnosti,
c) navrhuje ministerstvu, po dohodě s dotčenými
orgány obcí v oblastech mimořádně
zatížených znečišťováním
ovzduší, rozsah území, v němž
bude provozován smogový varovný a regulační
systém,
d) vyhlašuje v dohodě s dotyčnými orgány
obcí a v souladu se schváleným smogovým
varovným a regulačním systémem (§
2 písm. d) za smogové situace varovná a regulační
opatření k omezení emisí ze zdrojů
znečišťování, které se na
území okresu rozhodujícím způsobem
podílejí na znečišťování
ovzduší, pokud nebyla vyhlášena orgány
obce, a kontroluje jejich dodržování: zjistí-li
porušení povinností, informuje o tom inspekci
a orgány obce,
e) vykonává dozor nad obecními úřady,
jak zabezpečují ochranu ovzduší ve své
působnosti.
/2/ V hlavním městě Praze vykonává
působnost okresního úřadu podle tohoto
zákona Magistrátní úřad hlavního
města Prahy.
/1/ Obec je dotčeným orgánem v územním
a stavebním řízení z hlediska ochrany
ovzduší, pokud není pověřena
funkcí stavebního úřadu.
/2/ Orgány obce
a) mohou stanovit obecně závaznou vyhláškou
městské zóny s omezením provozu zdrojů
znečišťování,
b) vyhlašují v souladu se schváleným
smogovým varovným a regulačním systémem
/§ 2 písm. d)/ za smogové situace varovná
a regulační opatření k omezení
emisí ze zdrojů znečišťování,
které se rozhodujícím způsobem na
území obce podílejí na znečišťování
ovzduší a kontrolují jejich dodržování,
c) kontrolují dodržování povinností
provozovateli malých zdrojů znečišťování
[§ 3 písm. c) zákona o ovzduší.]:
pokud provozovatel nesplní opatření uložená
při kontrole, mohou nařídit zastavení
nebo omezení provozu zdroje,
d) kontrolují vypouštění tmavého
kouře,
e) ukládají pokuty provozovatelům zdrojů
znečišťování, kteří
nesplní opatření orgánu ochrany ovzduší
vyplývající ze smogového varovného
a regulačního systému [§ 16 odst.
1 písm. d) zákona o ovzduší.] a
provozovatelům velkých a středních
zdrojů ze překročení emisního
limitu pro tmavost kouře [§ 16 odst. 1 písm.
a) č. 1 a písm. b) zákona o ovzduší.],
a to i v případech, kdy důvod pro uložení
pokuty zjistila inspekce.
Inspektoři a pracovníci ostatních orgánů
ochrany ovzduší jsou při plnění
svých úkolů oprávněni vstupovat,
popřípadě vjíždět v nezbytném
rozsahu do zařízení a objektů provozovatelů
zdrojů znečišťování, požadovat
potřebné doklady, údaje a písemná
nebo ústní vysvětlení, jakož
i zhotovovat fotografické snímky a jinou dokumentaci,
týkající se předmětů
kontroly, pokud k tomu není třeba povolení
podle zvláštních předpisů [Např.
zákon č. 169/1949 Sb., o vojenských újezdech,
zákon č. 102/1971 Sb., o ochraně státního
tajemství.]
/1/ Úplaty a pokuty, které uloží inspekce,
jsou příjmem Fondu ochrany ovzduší.
/2/ Pokuty, které uloží orgány obce,
jsou příjmem rozpočtu obce.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem. . . . . . . . .
ČÁST OBECNÁ
Návrh zákona České národní
rady o státní správě ochrany ovzduší
navazuje na návrh zákona o ochraně ovzduší
před znečišťujícími látkami.
Určuje působnost jednotlivých orgánů
státní správy v souladu s uvedeným
zákonem, úpravou působnosti ministerstva
životního prostředí ČR a úpravami
působnosti okresních úřadů
a obcí tak, aby bylo zajištěno co nejefektivněji
urychlené zlepšení jedné z nejvýznamnějších
složek životního prostředí, a to
ovzduší.
Společně s dalšími navazujícími
právními úpravami (např. nařízením
vlády ČR o úplatách za znečišťování
ovzduší, návrhem úpravy emisních
limitů atd.) by měl tento návrh zákona
napomoci k dosažení sledovaného účelu.
Do systému orgánů státní správy
se proto návrhem včleňuje nový orgán
státní správy - Česká technická
inspekce ochrany ovzduší. Inspekce není zcela
novým orgánem - jako odborný a kontrolní
orgán ministerstva plnila řadu úkolů
spolu s Hydrometeorologickým ústavem, a to jak v
oblasti měření, tak i při navrhování
opatření ke zlepšení stavu ovzduší.
Tím, že se včleňuje do systému
orgánů státní správy a svěřuje
se jí pravomoc kontrolní, rozhodovací a sankční,
bude moci významněji ochranu ovzduší
a jeho postupné zlepšování zajišťovat.
Realizace návrhu zákona České národní
rady o státní správě ochrany ovzduší
si nevyžádá nové nároky na státní
rozpočet. Zvýšené požadavky na
pracovní síly a materiální vybavení
inspekce bude řešeno v rámci prostředků
v působnosti ministerstva životního prostředí
České republiky racionalizačními a
organizačními opatřeními.
ČÁST ZVLÁŠTNÍ
K jednotlivým ustanovením
K § 1
V ustanovení je obsažen výčet orgánů,
které v ochraně ovzduší vykonávají
státní správu. Kromě ministerstva
životního prostředí ČR, okresních
úřadů a orgánů obcí
je orgánem státní správy i Česká
technická inspekce ochrany ovzduší.
K § 2
Ministerstvu životního prostředí ČR
jako ústřednímu orgánu státní
správy se návrhem zákona stanoví působnost
v oblasti koncepční, zejména pokud jde o
výzkum, technický rozvoj v ochraně ovzduší,
prosazování technologií k omezení
znečišťování ovzduší,
a to i pokud jde o záměry, projekty a technologie
jednotlivých oborů a odvětví na území
ČR.
Ministerstvu rovněž přísluší
výkon vrchního státního dozoru.
Ministerstvo, podle ustanovení § 2 písm. c)
návrhu zákona ČNR o státní
správě ochrany ovzduší stanovuje zvláštní
imisní limity. Tyto limity budou stanoveny pro účely
smogových varovných a regulačních
systémů pro dobu nepříznivých
meteorologických podmínek a zvýšeného
znečištění ovzduší (§
12 odst. 6 návrhu zákona FS o ochraně ovzduší
před znečišťujícími látkami).
Jestliže nastane smogová situace, resp. když
úroveň znečištění překročí
zvláštní imisní limit, budou vyhlášena
varovná opatření a regulační
opatření k omezení emisí ze zdrojů,
které se na znečišťování
ovzduší rozhodujícím způsobem
podílejí.
Zásady vytváření a provozu smogového
varovného a regulačního systému podle
§ 17 písm. h) návrhu zákona FS o ochraně
ovzduší před znečišťujícími
látkami, upraví prováděcím
předpisem ministerstvo. V zájmu jednotné
funkce smogového varovného a regulačního
systému v České republice je nezbytné,
aby podléhal schválení ministerstva. Ministerstvo
přitom bude využívat podřízené
organizace, tj. Českého hydrometeorologického
ústavu, který bude vysílat signál
upozornění a signál regulačních
opatření.
Signál upozornění má za účel
vyhlásit pokyn pro přípravu zdroje na případné
vyhlášení regulace emisí. Signálem
regulačních opatření se přímo
vyhlásí příslušná regulace
emisí na vybraných zdrojích, která
bude probíhat podle předem schválených
regulačních řádů pro provoz
zdrojů. K jejich schválení je podle §
4 odst. 2 písm. d) návrhu zákona ČNR
o státní správě ochrany ovzduší
příslušná inspekce.
K § 3, § 4 a § 5
Česká technická inspekce ochrany ovzduší
zabezpečuje jako další orgán státní
správy (podřízený ministerstvu životního
prostředí) nezávisle na ostatních
orgánech státní správy, kontrolu dodržování
právních předpisů a rozhodnutí
příslušných orgánů vydaných
na základě těchto právních
předpisů.
Inspekce je organizována dvoustupňově (ústředí,
oblastní inspektoráty). V ochraně ovzduší
plní úkoly kontrolní (kontrola množství
vypouštěných emisí, dodržování
podmínek provozu znečišťovatelů
ovzduší, dodržování regulačních
opatření vyhlášených orgány
obcí, popř. okresními úřady
za smogové situace), má pravomoci rozhodovací
(§ 4 odst. 2 a 3), zejména vydává souhlasy
podle zákona FS o ovzduší, schvaluje nové
technologie, výrobky a zařízení pro
ochranu ovzduší, ukládá opatření
k odstranění nedostatků a závad, včetně
zastavení nebo omezení provozu velkých a
středních zdrojů znečištění
ovzduší, spolupracuje s místně příslušnými
orgány státní správy, orgány
hygienické služby a ministerstvem v otázkách
zlepšení stavu ovzduší a v technických
otázkách. Má rovněž na základě
zákona FS o ovzduší sankční pravomoc
(§ 4 odst. 2) - ukládá subjektům, které
porušily povinnosti stanovené zákonem, pokuty,
pokud je neukládají orgány obcí: kromě
toho má právo ukládat pořádkovou
pokutu do výše 1 000 Kčs (i opakovaně)
subjektům, které neumožňují výkon
kontrolní činnosti. Pokuty ukládají
ve správním řízení oblastní
inspektoráty, odvolacím orgánem je ústředí.
K § 6
Okresní úřady jako orgány státní
správy v ochraně ovzduší
- zpracovávají koncepce ochrany ovzduší
pro své správní území, navrhují
ministerstvu v dohodě s orgány obcí rozsah
území, v němž bude provozován
smogový varovný a regulační systém,
- vykonávají dozor nad obecními úřady,
zda zabezpečují ochranu ovzduší: v dohodě
s orgány obcí v souladu se smogovým varovným
a regulačním systémem vyhlašují
za smogové situace varovná a regulační
opatření k omezení emisí ze zdrojů
znečištění (při nedodržení
vyhlášených opatření informují
inspekci a obce),
- jsou dotčenými orgány státní
správy v územním a stavebním řízení
z hlediska ochrany ovzduší (pokud samy nejsou stavebními
úřady).
K § 7
Pro jimi spravované území mají obce
pravomoc kontrolovat provoz malých zdrojů znečištění
a nařizovat provozovatelům zastavení nebo
omezení provozu, pokud nedodržují podmínky,
vyhlašují za smogové situace opatření
k omezení emisí a kontrolují jejich dodržování,
ukládají za podmínek zákona pokuty
za nesplnění opatření orgánů
státní správy vyplývající
ze smogového regulačního systému a
za překročení emisních limitů.
Jestliže nesplnění opatření a
překročení emisních limitů
současně zjistila inspekce, pokuty i v takovém
případě uloží orgány obce.
K § 8
V tomto ustanovení je upravováno pro pracovníky
zabezpečující úkoly státní
správy v ochraně ovzduší právo
vstupu do objektů a zařízení znečišťovatelů
ovzduší a právo požadovat informace, dokumentaci
a další spolupráci kontrolovaných subjektů.
K § 9
Toto ustanovení upravuje otázku nakládání
s pokutami zaplacenými subjekty za porušení
povinností při ochraně ovzduší
tak, že
- pokuty uložené inspekcí jsou příjmem
Fondu ochrany ovzduší,
- pokuty uložené orgány obce jsou příjmem
rozpočtu obce.
K § 10
Předpokládaným datem účinnosti
je datum účinnosti zákona FS o ovzduší
(tento návrh zákona byl projednáván
vládou ČR dne 10. 4. 1991.
V Praze dne 17. 4. 1991
JUDr. Petr PITHART v. r.
předseda vlády České republiky
Ing. Ivan DEJMAL v. r.
ministr životního prostředí ČR
kterým se mění a doplňuje zákon
č. 33/1965 Sb., o úhradě nákladů
vznikajících státu z úrazů,
nemocí z povolání a jiných poškození
na zdraví (o regresních náhradách)
Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
Zákon č. 33/1965 Sb., o úhradě nákladů
vznikajících státu z úrazů,
nemocí z povolání a jiných poškození
na zdraví (o regresních náhradách),
se s působností pro Českou republiku mění
a doplňuje takto:
1. V § 4 odst. 1 za slova "v opilosti" se na konci
připojují tato slova: "anebo pod vlivem zneužití
omamných prostředků".
2. V § 4 odst. 2 částka "10.000 Kčs"
se nahrazuje částkou "20.000 Kčs",
částka "20.000 Kčs" se nahrazuje
částkou "40.000 Kčs" a za slova
"v opilosti" se vkládá text "anebo
pod vlivem zneužití omamných prostředků".
3. § 5 zní:
(1) Podklady pro rozhodování o regresních
náhradách připravují a o regresních
náhradách rozhodují s výjimkou uvedenou
v § 12 odst. 1 okresní ústav národního
zdraví, v hlavním městě Praze obvodní
ústav národního zdraví (dále
jen "ústav národního zdraví")
a v případě zániku ústavu národního
zdraví zdravotnická organizace určená
okresním úřadem, v hlavním městě
Praze obvodním úřadem (dále jen "okresní
úřad").
(2) Místně příslušné k
přípravě podkladů a k rozhodování
o regresních náhradách jsou ústav
národního zdraví nebo určená
zdravotnická organizace, v jejichž obvodu došlo
k poškození zdraví, které je důvodem
povinnosti k regresní náhradě. U nemocí
z povolání jsou místně příslušné
ústav národního zdraví nebo určená
zdravotnická organizace, v jejichž obvodu poškozený
pracoval za podmínek, za kterých nemoc z povolání
vzniká; tato organizace projedná regresní
náhradu co do povinnosti všech zúčastněných
organizací (§ 2 odst. 4).
(3) Nelze-li místní příslušnost
určit podle odstavce 2 nebo směřuje-li regresní
náhrada proti místně příslušnému
ústavu národního zdraví nebo proti
místně příslušné určené
zdravotnické organizaci nebo proti nadřízenému
okresnímu úřadu, určí ministerstvo
zdravotnictví České republiky, který
ústav národního zdraví nebo která
určená zdravotnická organizace regresní
náhradu projednají; toto pověření
nesmí být vzájemné.".
4. Za § 5 se vkládají nové § 5a
až 5d, které znějí:
(1) O odvolání proti rozhodnutí ústavu
národního zdraví nebo určené
zdravotnické organizace rozhoduje regresní komise
okresního úřadu.
(2) Regresní komisi jako zvláštní orgán
zřizuje přednosta okresního úřadu,
v hlavním městě Praze obvodní rada.
(1) Jestliže ústav národního zdraví
nebo určená zdravotnická organizace při
přípravě podkladů pro rozhodování
o regresních náhradách zjistí podle
výsledků provedeného šetření,
že povinnost k regresní náhradě není
dána, regresní náhradu neuplatní a
věc odloží. Rozhodnutí se v odkládaných
věcech nevydává.
(2) Dospěje-li ústav národního zdraví
nebo určená zdravotnická organizace podle
výsledků šetření k názoru,
že občan nebo organizace jsou povinni k regresní
náhradě, oznámí jim to písemně
s konkrétním odůvodněním této
povinnosti a výše požadované regresní
náhrady. Zároveň je vyzve, aby do 15 dnů
regresní náhradu zaplatili, popřípadě
povinnost uznali co do důvodu i výše anebo
aby v této lhůtě uplatnili námitky
k požadavku a k jeho podkladům i ke způsobu
jejich zjištění.
(3) Neshledají-li ústav národního
zdraví nebo určená zdravotnická organizace
po přešetření námitek důvody
k odložení věci, rozhodnou ve věci samé.
(4) Ústav národního zdraví nebo určená
zdravotnická organizace vydají rozhodnutí
o regresní náhradě také v případech,
v nichž občan nebo organizace uznali povinnost k regresní
náhradě písemně co do důvodu
i výše, avšak regresní náhradu
neplní.
Ústav národního zdraví, určená
zdravotnická organizace a regresní komise okresního
úřadu rozhodují též o snížení
a prominutí regresních náhrad a o ukládání
povinností k úhradě nákladů
řízení o regresních náhradách.
Pokud tento zákon nestanoví jinak, postupuje se
při rozhodování o regresních náhradách
podle správního řádu. [Zákon
č. 71/1967 Sb., o správním řízení
(správní řád)]".
5. V § 7 odst. 2 se slova "do jednoho roku" nahrazují
slovy "do tří let".
6. § 8 odst. 1 zní:
"(1) S výjimkou regresních náhrad, které
uplatňuje jiný orgán než ústav
národního zdraví nebo určená
zdravotnická organizace, platí se regresní
náhrady okresnímu úřadu, jehož
jsou příjmem.".
7. V § 8 odst. 2 se vypouštějí slova "spravovaného
okresními národními výbory".
8. V § 8 odst. 3 se za slova "po slyšení"
vkládají slova "okresní správy
sociálního zabezpečení" a slova
"a výrobního družstevnictví"
se vypouštějí.
9. V § 10 odst. 1 se za slova "ústavu národního
zdraví" vkládají slova "nebo určené
zdravotnické organizaci".
10. V § 12 odst. 1 se na konci prvé věty připojují
slova "a regresní náhrady z poškození
zdraví příslušníků Sboru
nápravné výchovy uplatňují
orgány ministerstva spravedlnosti České republiky."
a na konci druhé věty se připojují
slova "v jejichž obvodě má sídlo
orgán federálního ministerstva obrany nebo
ministerstva spravedlnosti České republiky nebo
federálního ministerstva vnitra nebo ministerstva
vnitra České republiky, který je příslušný
k uplatnění regresní náhrady.".
11. V § 12 odst. 2 se za slova "Ministerstvo národní
obrany" vkládají slova "ministerstvo spravedlnosti
České republiky".
12. V § 12 odst. 3 se za slova "orgány ministerstev
národní obrany" vkládají slova
"spravedlnosti České republiky" a za slova
"ministerstva národní obrany" se vkládají
slova "ministerstva spravedlnosti České republiky".
13. V § 12 odst. 4 se za slova "Ministerstvo národní
obrany" vkládají slova "ministerstvo spravedlnosti
České republiky".
14. V textu zákona se nahrazují názvy "okresní
národní výbor" nebo "národní
výbor" názvem "okresní úřad",
název "Ústřední rada odborů"
názvem "příslušný ústřední
odborový orgán", název "orgány
Revolučního odborového hnutí"
názvem "příslušné odborové
orgány", název "ministerstvo národní
obrany" názvem "federální ministerstvo
obrany", název "ministerstvo vnitra" názvem
"federální ministerstvo vnitra nebo ministerstvo
vnitra České republiky", název "Státní
úřad sociálního zabezpečení"
názvem "federální ministerstvo práce
a sociálních věcí", název
"ministerstvo financí" názvem "ministerstvo
financí České republiky".
15. V textu zákona se slova "Socialistická"
a "socialistických" vypouštějí.
Zrušují se položky 60 až 62 přílohy
I a položky 41 a 42 přílohy II k zákonu
České národní rady č. 425/1990
Sb., o okresních úřadech, úpravě
jejich působnosti a o některých dalších
opatřeních s tím souvisejících.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Vláda České republiky schválila v
prosinci 1990 nový systém zdravotní péče.
Podle tohoto systému zdravotní péče
budou postupně od 1. 7. 1991 podle stupně připravenosti
zanikat okresní ústavy národního zdraví,
které podle stávajících regresních
předpisů jsou základním článkem
regresního řízení a které zajišťují
jak podklady pro rozhodování, tak i o regresních
náhradách rozhodují v případech,
v nichž výše uplatněné regresní
náhrady nepřesahuje 35.000 Kčs. Vzhledem
k tomu je třeba zabezpečit plynulý přechod
regresní agendy na jiné organizace. Proto se navrhuje,
aby o regresních náhradách po zrušení
okresních ústavů národního
zdraví rozhodovala a veškeré další
úkoly ústavů národního zdraví
v regresních věcech v každém okrese
převzala a vykonávala zdravotnická organizace,
kterou určí okresní úřad. Tyto
určené zdravotnické organizace budou tedy
mít v regresním řízení stejné
postavení jako dosavadní okresní ústavy
národního zdraví.
Navrhovaná právní úprava umožňuje,
aby v přechodném období v prvním stupni
o regresních náhradách rozhodovaly po dobu
své existence okresní ústavy národního
zdraví a po jejich zániku určené zdravotnické
organizace, a to bez výše uvedeného omezení.
Ve druhém stupni budou rozhodovat regresní komise
okresních úřadů.
Pouze dílčí novelizace regresního
zákona se navrhuje vzhledem k tomu, že nový
systém zdravotní péče počítá
se zavedením povinného zdravotního pojištění
a se vznikem zdravotních pojišťoven, a to na
základě zákona o zdravotním pojištění,
který by měl být vydán k 1. 1. 1992.
Zdravotní pojišťovna bude financovat služby
lékařů a zdravotnických zařízení
a kontrolovat množství, druh a účelnost
výkonů a posuzovat zdravotní způsobilost
k práci. Předpokládá se, že tyto
pojišťovny vzhledem ke své náplni činnosti
převezmou i postih vůči těm, kteří
svým jednáním zavinili, že došlo
u zdravotnických organizací k vyšším
nákladům za poskytnutou zdravotní péči
osobám, jež poškodily na zdraví, tedy
převezmou regresní činnost.
Vzhledem k tomu, že platnost regresních předpisů
je časově omezena, nenavrhuje se celková
novelizace regresního zákona, i když jde o
předpis z roku 1965. Pouze se navrhuje nově stanovit
limit regresní náhrady, je-li k jejímu zaplacení
povinen občan, a prodloužit lhůtu k vymáhání
přiznané regresní náhrady.
V návaznosti na navrhovanou novelu zákona je třeba
novelizovat prováděcí vyhlášku
č. 34/1965 Sb. Vzhledem k tomu, že se jedná
již o čtvrtou novelizaci této vyhlášky,
bylo přistoupeno k vypracování jejího
celého nového znění. Protože
však stávající vyhláška
je svým obsahem poplatná době svého
vzniku a upravuje regresní řízení
včetně odchylek od správního řádu,
je nutné s ohledem na současné legislativní
požadavky převzít ustanovení upravující
regresní řízení do zákona;
proto se navrhuje vedle změny § 5 též
doplnit ustanovení § 5a až 5d.
Předložený návrh novely se nedotýká
základních principů uplatňování
regresních náhrad. Jeho obsah vychází
z aktuální potřeby zabezpečit výkon
regresní agendy po zániku okresních ústavů
národního zdraví a to též s ohledem
na finanční potřeby zdravotnictví.
Z uplatňování regresních náhrad
se totiž do příjmů okresních
úřadů vrací značné finanční
prostředky dosahované celkem minimálními
náklady na regresní aparát. Příjem
z regresních náhrad činí každoročně
v České republice cca 180 miliónů
Kčs. Tento výnos používají okresní
úřady na účely stanovené regresními
předpisy, které preferují potřeby
zdravotnických zařízení. To odpovídá
skutečnosti, že tato zařízení
nesou největší výdaje spojené
s léčením úrazů a s odstraňováním
jejich následků.
Vzhledem k částečně rozdílné
koncepci nového systému zdravotní péče
realizované ve Slovenské republice je novelizace
zákonné úpravy regresních náhrad,
která vznikla v době unitárního státu,
navrhovaná jen s působností pro Českou
republiku.
Navrhované znění zákona neklade nároky
na rozpočet republiky.