Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
(1) Ke zvýšení péče o obnovu
a rozvoj zařízení cestovního ruchu
a k podněcování podnikatelské aktivity
v oblasti cestovního ruchu se zřizuje Státní
fond cestovního ruchu České republiky (dále
jen "Fond") [§ 15 zákona České
národní rady č. 576/1990 Sb., o pravidlech
hospodaření s rozpočtovými prostředky
České republiky a obcí v České
republice (rozpočtová pravidla republiky).].
(2) Fond spravuje a jeho jménem jedná ministerstvo
obchodu a cestovního ruchu České republiky
(dále jen "správce Fondu")
(3) Za hospodaření s finančními prostředky
Fondu odpovídá ministr obchodu a cestovního
ruchu České republiky vládě České
republiky.
Správce Fondu sestavuje pro každý rozpočtový
rok návrh rozpočtu příjmů a
výdajů, přehled pohledávek a závazků
a závěrečný účet Fondu,
který předkládá ministerstvu financí
České republiky ve lhůtách stanovených
pro sestavování státního rozpočtu
České republiky a státního závěrečného
účtu České republiky k projednání.
K závěrečnému účtu Fondu
předkládá správce Fondu vyhodnocení
vynaložených finančních prostředků.
(1) Příjmy Fondu jsou zejména:
a) splátky na půjčky poskytnuté z
Fondu, jakož i splátky na nesplacené půjčky
poskytnuté z Fondu na vybudování nebo rekonstrukce
těch provozních jednotek, které byly nebo
budou převedeny právnickým a fyzickým
osobám [Zákon č. 427/1990 Sb., o převodech
vlastnictví státu k ně kterým věcem
na jiné právnické nebo fyzické osoby.],
b) úroky z finančních prostředků
Fondu uložených u peněžního ústavu
a z půjček poskytnutých žadatelům,
c) výnosy u loterií organizovaných správcem
Fondu,
d) finanční prostředky vrácené
při nedodržení podmínek při poskytování
příspěvku z Fondu,
e) příspěvky od tuzemských i zahraničních
právnických a fyzických osob,
f) dotace ze státního rozpočtu,
g) další příjmy stanovené zvláštními
zákony.
(1) Finanční prostředky Fondu lze poskytovat
právnickým a fyzickým osobám na základě
žádosti pouze ve formě půjčky.
(2) Výši půjčky a výši úrokové
sazby lze sjednat ve smlouvě podle druhu zařízení
cestovního ruchu, doby návratnosti vložených
finančních prostředků a ekonomické
efektivnosti. Při poskytování půjček
správce Fondu vyžaduje zajištění
pohledávek za osobami, kterým byly finanční
prostředky Fondu poskytnuty.
(3) K řešení celospolečenských
potřeb rozvoje cestovního ruchu správce Fondu
vyhlašuje veřejné soutěže [§
356a hospodářského zákoníku
č. 109/1964 Sb., ve znění pozdějších
předpisů.].
Z Fondu lze poskytovat, při respektování
všech požadavků na ochranu životního
prostředí, půjčky na:
a) výstavbu a rekonstrukci hygienicko-technických
a provozních zařízení k zajištění
odpovídajícího standardu úrovně
služeb v oblastech cestovního ruchu,
b) výstavbu, rekonstrukci a modernizaci ubytovacích
a stravovacích kapacit, vytváření
podmínek pro poskytování služeb účastníkům
cestovního ruchu ve vybraných památkových
objektech,
c) nákup speciálních strojů a zařízení
zajištujících bezpečnost provozu ve
střediscích zimních sportů a rekreace
zejména při úpravě lyžařských
a běžeckých tratí,
d) rozšiřování naučných
stezek v místech soustředěného cestovního
ruchu, národních parcích a zlepšování
orientačního značení v oblastech cestovního
ruchu.
(1) Finanční prostředky poskytnuté
z Fondu jsou účelově vázány
a žadatel je povinen použít jich podle podmínek
stanovených v uzavřené smlouvě podle
§ 4, odstavec 2. V případě nedodržení
podmínek je žadatel povinen finanční
prostředky vrátit ve lhůtě stanovené
správcem Fondu.
(2) Správce Fondu je oprávněn použít
prostředky Fondu i na další účely
podporující rozvoj cestovního ruchu, zejména
na státní propagaci.
(1) Zůstatek finančních prostředků
Fondu se převádí do dalšího kalendářního
roku.
(2) Na poskytnutí půjčky z Fondu není
právní nárok.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem..........
V etapě současných hospodářských
přeměn a nastupující ekonomické
reformy vzrůstá ekonomický i sociální
význam cestovního ruchu. V důsledku demokratizačních
procesů ve společnosti dochází i v
cestovním ruchu k výrazným změnám
směrem k radikálnímu přechodu na tržní
mechanismus. Existují potenciální předpoklady,
aby se cestovní ruch stal velice progresivně se
rozvíjející sférou ekonomiky s vysokou
efektivností devizových přínosů.
K tomu napomůže i plnění usnesení
vlády České republiky č. 318/1990
o zaměření dalšího rozvoje cestovního
ruchu v České republice, které uložilo
ministerstvu obchodu a cestovního ruchu ve spolupráci
s ministerstvem financí ČR zpracovat návrh
zákona o tvorbě a zásadách využívání
Státního fondu cestovního ruchu.
Jeho posláním je napomáhat rozvoji podnikavosti
a dynamickému rozvoji domácího i zahraničního
cestovního ruchu především zkvalitňováním
a rozšiřováním jeho materiálně
technické základny a nezbytně infrastruktury
s cílem maximalizace devizových přínosů
z návštěvnosti zahraničních turistů.
Zásadním problémem při zpracování
návrhu zákona bylo proto zabezpečení
vlastní tvorby zdrojů Fondu.
Specifikou cestovního ruchu je, že není zajišťován
přesně vymezeným okruhem hospodářských
subjektů v rámci jednoho odvětví.
Přínos cestovního ruchu pro československou
ekonomiku se projevuje především prostřednictvím
hospodářských výsledků řady
organizací (odvody do státního rozpočtu),
místních daní a poplatků a devizových
příjmů bank nebo podniků, a tato inkasující
místa již není možno dle ministerstva
financí ČSFR a SBČS zatížit dalším
závazkem ve prospěch cestovního ruchu. Pro
podporu tvrzení o přínosu cestovního
ruchu pro ekonomiku možno uvést, že např.
důchodová situace organizací cestovního
ruchu, jejichž zakladatelem je ministerstvo obchodu a cestovního
ruchu České republiky, se "efektivně
zúročuje" jak v akumulaci zdrojů v organizacích
samotných (jako zdroj příštího
rozvoje), tak i ve vazbě na odvody do státního
rozpočtu. Tyto skutečnosti jsou průkazně
doloženy i vývojem v roce 1990, kdy v důsledku
úspěšné turistické sezóny
byl dosažen v těchto subjektech zisk ve výši
1,016 mld Kčs.
Nenahraditelným přínosem cestovního
ruchu jsou jeho devizové příjmy, které
v roce 1990 dosáhly výše 316 mil. US $. Vhodná
koncentrace podnikových, individuálních i
centrálních zdrojů a jejich alokace dle stanovených
koncepčních záměrů by umožnila
v nejbližších 3 letech dosáhnout zvýšení
devizových příjmů z cestovního
ruchu na 500 až 600 mil. US $ ročně s perspektivou
rychlého přiblížení ke hranici
cca 2 mld. US $ ročně v dalších letech.
V situaci klesajícího čs. exportu, růstu
odbytových potíží čs. organizací
v zahraničí a zároveň trendu trvalého
růstu účastníků cestovního
ruchu ve vyspělých zemích se tak cestovní
ruch stává jednou ze sfér, jejíž
rozvoj je účelné všestranně podporovat.
Pro plynulé strukturální změny v tržní
ekonomice je nutné vytvářet i předpoklady
pro aktivní politiku zaměstnanosti a v tom to směru
může stimulační funkce Státního
fondu cestovního ruchu napomáhat rozšiřování
nabídky pracovních míst a tím i zlepšovat
úroveň a kvalitu poskytovaných služeb
v oblastech cestovního ruchu kde v řadě případů
nejsou jiné nebo je málo jiných pracovních
příležitostí.
Předkládaný návrh zákona České
národní rady o Státním fondu cestovního
ruchu proto uvažuje v souladu s principy ekonomické
reformy s jejím scénářem se zaměřením
úsilí na podněcování podnikatelské
aktivity v cestovním ruchu k řešení
koncepčních otázek jeho dalšího
rozvoje, akcelerování jeho dynamiky v oblastech
a místech jeho prioritního zájmu s komplexním
rozvinutím služeb všem účastníkům.
Předpokládá se, že požadavky investorů
a provozovatelů na dokompletaci vybavenosti středisek
a míst soustředěného cestovního
ruchu, které byly v minulých letech podporovány
z fondu cestovního ruchu, budou již následně
financování z tzv. municipálních fondů
spravovaných nižšími orgány státní
správy, které budou naplňovány z místních
poplatků souvisejících s cestovním
ruchem.
Zabezpečení odpovídajících
příjmů pro činnost Státního
fondu cestovního ruchu k podpoře podnikatelské
aktivity subjektů s důrazem na soukromé podnikatele
bude vycházet zejména ze splátek půjček
poskytnutých z fondu cestovního ruchu v minulých
letech (v současné době má resort
uzavřeny půjčky se 135 investory s objemem
finančních prostředků přesahujících
částku 400 mil. Kčs).
Na základě projednání návrhu
tohoto zákona ve vládě České
republiky se počítá s tím, že
dalším zdrojem Fondu bude příspěvek
ve výši 0,50 Kčs z vydání pohlednice
s tématickou cestovního ruchu a turistických
map. Tato povinnost bude stanovena vydavatelům v zákoně
o pravidlech hospodaření s rozpočtovými
prostředky České republiky.
K netradičním dalším zdrojům
by bylo účelné využít formu loterie
cestovního ruchu, příspěvky od organizací
cestovního ruchu, zejména cestovních kanceláří
a jejich afilací ze zahraničí i z tuzemska,
od Národní federace hotelů a restaurace a
od Asociace cestovních kanceláří,
dobrovolné příspěvky od podniků
a subjektů zainteresovaných na rozvoji cestovního
ruchu.
Při užití Fondu v oblasti investic do cestovního
ruchu bude sledován jako nadřazený cíl
ochrana životního prostředí a omezování
negativních účinků dynamického
rozvoje cestovního ruchu s tím, že bude kladen
důraz především na rozvoj potřebné
infrastruktury.
V současném období návazně
na aplikaci zákona o soukromém podnikání
a připravované projekty privatizace se dostává
do popředí i podpora subjektům podnikajícím
v cestovním ruchu. V tomto směru by Státní
fond cestovního ruchu měl plnit rovněž
funkci "záručního fondu" pro zajištění
úvěrů, které by banky poskytovaly
soukromým podnikatelům. S Komerční
bankou v Praze byly projednány zásady sledující
vzájemně výhodné úrokové
postupy u žádoucích a efektivních záměrů
v oblasti cestovního ruchu (úhrada části
úrokových nákladů podnikateli, refundace
části úrokových nákladů
bance s tím, že v případě zvýšení
diskontní sazby SBČS bude Komerční
banka automaticky o tento nárůst úrokové
sazby zvyšovat úroky z termínovaných
vkladů ve prospěch Fondu aj.).
Ve vyspělých zemích Evropy a světa
je rozvoj cestovního ruchu rovněž podporován
státem. Za tím účelem jsou v těchto
státech zřízena ministerstva pro cestovní
ruch, přičemž někde spadá do
jejich kompetence i jiná činnost (Francie, Španělsko,
Itálie, Kanada), případně v komplexu
s jinými agendami je cestovní ruch začleněn
při ministerstvu hospodářství (SRN),
ministerstvu práce (Velká Británie), ministerstvu
obchodu (Maďarsko), ministerstvu obchodu, živností
a průmyslu (Rakousko) nebo dopravní centrále
(Švýcarsko).
Řídícími orgány cestovního
ruchu jsou i státem zřízené národní
turistické organizace.
Státní podpora rozvoje cestovního ruchu v
uvedených zemích se soustřeďuje na zajišťování
(včetně financování) spolupráce
se zahraničím, náboru, propagace, marketing
a dále na poskytování příspěvků
ve formě dotací, poskytování částečných
půjček na perspektivní projekty investičního
charakteru soukromníkům i organizacím na
rozvoj ubytovacích, stravovacích, zábavních
a dalších zařízení cestovního
ruchu a zlepšování celkové turistické
vybavenosti, infrastruktury a informačního servisu.
Podpora je poskytována z různých fondů,
které jsou spravovány buď ministerstvy (např.
Rakousko, Francie) nebo národními turistickými
organizacemi (např. Velká Británie) a jsou
vytvářeny jednak přímou dotací
z centrálních zdrojů, tak i z příspěvků
subjektů podnikajících v cestovním
ruchu, přičemž tyto příspěvky
jsou zohledněny při stanovení daní.
Vzhledem ke specifickému postavení cestovního
ruchu v ČSFR danému historickým vývojem,
tradicemi, státoprávním uspořádáním
i tvořícím se novým uspořádáním
ekonomiky se navrhuje zřídit Státní
fond cestovního ruchu tak jak je uvedeno v materiálu.
Z návrhu zákona nevyplývají přímé
požadavky na dotace ze státního rozpočtu,
s výjimkou dotací na zabezpečení plánu
státní propagace (cca 30 mil. Kčs ročně),
ani další nároky na pracovní síly.
K § 1
Ministerstvo obchodu a cestovního ruchu České
republiky bude řídit a spravovat Fond. Zřízení
Státního fondu je v souladu s rozpočtovými
pravidly (§ 15 zákona ČNR o pravidlech hospodaření
s rozpočtovými prostředky České
republiky a obcí v České republice. K rozhodování
o použití prostředků Fondu bude ustavena
Rada Fondu jako poradní a konzultační orgán,
která bude složena ze zástupců podnikatelských
subjektů, Sdružení podnikatelů ČR,
živnostenské komory, průřezových
resortů (kultura, finance, životní prostředí)
a bank i finančních institucí které
významně přispějí k objektivnímu
posuzování jednotlivých žádostí.
K § 2
Správce Fondu bude ministerstvu financí České
republiky předkládat návrh rozpočtu
Fondu, přehled pohledávek a závazků
a závěrečný účet v souladu
se zákonem o rozpočtových pravidlech republiky.
K § 3
Předpokládané příjmy Fondu
vycházejí ze splátek půjček
po skytnutých žadatelům v minulých letech
na rozvoj a obnovu materiálně technické základny
volného cestovního ruchu, příspěvků
od vydavatelů pohlednic s tématikou cestovního
ruchu a turistických map a dalších zdrojů
vyplývajících z činnosti subjektů
podnikajících v oblasti cestovního ruchu.
Účelovým zaměřením dotací
ze státního rozpočtu se rozumí krytí
nákladů spojených se zabezpečením
plánu státní propagace.
K § 4
Finanční prostředky lze poskytovat všem
investorským sférám formou úročených
půjček s výhodným úrokem na
podporu podnikatelské aktivity v oblasti cestovního
ruchu. Všechny příspěvky žadatelům
musí respektovat kriteria vysoké efektivnosti, návratnosti
a hospodárnosti s cílem plnění funkce
iniciační k dalšímu zlepšování
služeb čs. cestovního ruchu.
Státní fond cestovního ruchu bude spolupracovat
se všemi právnickými a fyzickými osobami
na základě jejich rovného přístupu
k prostředkům, převážně
formou veřejné soutěže s cílem
objektivizace postupů, které budou vycházet
z prioritních potřeb cestovního ruchu, ekologické
a ekonomické efektivity podporovaných záměrů.
K § 5
Využití finančních prostředků
Fondu v jednotlivých složkách materiálně
technické základny volného cestovního
ruchu akcentuje zvláště podporu k budování
nezbytné infrastruktury, která je limitujícím
faktorem dalšího rozvoje odpovídající
materiálně technické základny. Při
účelovém zaměření příspěvků
bude kladen důraz na řešení a uspokojování
požadavků ve smyslu usnesení vlády České
republiky č. 318/1990 o zaměření dalšího
rozvoje cestovního ruchu v České republice,
přičemž k realizaci projektů budou využívány
i možnosti sdružení finančních
prostředků (municipální zdroje orgánů
samospráv obcí a měst).
K § 6
Příjemce finančních prostředků
z Fondu je musí použít pouze na účel,
pro který byly schváleny. Příspěvky
z Fondu nevyčerpané v plánované lhůtě
realizace, jsou příjemci povinni vrátit zpět
do Fondu. V případech neoprávněného
použití finančních prostředků
Fondu je příjemce povinen zaplatit sankci stanovenou
v zákoně č. 134/1970 Sb. Pokuta činí
1 promile z neoprávněně použitých
prostředků za každý den neoprávněného
použití.
Použití prostředků Fondu na zabezpečení
plánu státní propagace bude směřovat
na akce v rozsahu schváleném Správcem Fondu.
K § 7
Protože úkoly spojené s budováním
a obnovou materiálně technické základny
cestovního ruchu a zabezpečováním
státní propagace československého
cestovního ruchu jsou převážně
charakteru dlouhodobého, je třeba, aby finanční
prostředky bylo možno využívat průběžně
bez limitování koncem každého kalendářního
roku.
Stávající fond cestovního ruchu v
gesci ministerstva obchodu a cestovního ruchu České
republiky se stane dnem nabytí účinnosti
tohoto zákona součástí Fondu.