Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
Ve věcech finančních náhrad, na které
vznikl nárok podle zákona č. 87/1991 Sb.,
o mimosoudních rehabilitacích, (dále jen
"zákon"), jsou příslušné
tyto ústřední orgány státní
správy České republiky (dále jen "příslušný
ústřední orgán"):
a) ministerstvo financí České republiky ve
věcech vrácení kupní ceny (§
11 zákona), ve věcech finanční náhrady
v oblasti občanskoprávních vztahů
(§ 13 odst. 3 a 4 zákona), s výjimkou případů
uvedených v § 2 odst. 3 druhá věta zákona
a dále ve věcech finanční náhrady
za majetek, který připadl do vlastnictví
státu na základě trestu propadnutí
jmění (§ 16 odst. 2 zákona) a trestu
propadnutí majetku, propadnutí nebo zabrání
věci (§ 20 odst. 1 a 2 zákona),
b) ministerstvo pro správu národního majetku
a jeho privatizaci České republiky v případech,
kdy k odnětí vlastnického práva podle
předpisů o znárodnění z let
1945 - 1948 došlo v rozhodném období, aniž
byla poskytnuta příslušná náhrada
(§ 2 odst. 3 druhá věta zákona),
c) ministerstvo vnitra České republiky v oblasti
správních vztahů (§ 16 odst. 3 a §
17 odst. 2 zákona).
Písemná žádost o finanční
náhradu musí obsahovat skutečnosti rozhodné
pro posouzení oprávněnosti uplatněného
nároku příslušným ústředním
orgánem.
(1) K žádosti o poskytnutí finanční
náhrady (dále jen "žádost")
za odnětí věci způsobem uvedeným
v § 6 odst. 1 písm. a) až j) a odst. 2, §
16 odst. 2 a § 20 odst. 2 zákona připojí
oprávněná osoba potvrzení okresního
úřadu, v jehož územním obvodu
se věc nachází (dále jen "okresní
úřad"), o právním důvodu
odnětí věci.
(2) V p5ípadě, že k odnětí vlastnického
práva došlo podle předpisů o znárodnění
[§ 2 odst. 3 a § 6 odst. 1 písm. k) zákona
č.87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích.],
připojí oprávněná osoba k žádosti
potvrzení odvětvového ministerstva o znárodnění
nebo výměr tohoto ministerstva o znárodnění
a jeho rozsahu a o tom, komu byla věc odňata.
(3) Doklady uvedené v odstavci 1 a 2 lze nahradit výpisem
z pozemkové knihy nebo jiným věrohodným
dokladem, obsahují-li právní důvod
odnětí a jméno osoby (osob), kterým
byla věc odňata.
(1) Pokud oprávněnými osobami jsou osoby
rehabilitované podle zákona č. 119/1990 Sb.,
o soudní rehabilitaci, ve znění pozdějších
předpisů, a v případě jejich
úmrtí nebo prohlášení za mrtvého
osoby uvedené v § 3 odst. 2 zákona [§
19 odst. 1 zákona č.87/1991 Sb., o mimosoudních
rehabilitacích.], připojí oprávněné
osoby k žádosti rozhodnutí soudu [§
2 odst. 2 a § 14 odst. 1 až 3 zákona č.
119/1990 Sb., o soudní rehabilitaci, ve znění
pozdějších předpisů.] opatřené
doložkou právní moci.
(2) Podle odstavce 1 se postupuje i tehdy, jestliže žádost
podají osoby, kterým vznikl nárok na odškodnění
podle § 27 odst. 1 písm. f) zák. č.
82/1968 Sb., o soudní rehabilitaci, ve znění
pozdějších předpisů, pokud jde
o nemovité věci, které jim nebyly vráceny.
K žádosti připojí oprávněné
osoby potvrzení okresního úřadu
a) o výši pohledávky peněžního
ústavu zajištěné omezením převodu
nemovitosti a vypořádané podle zvláštních
předpisů [§ 10 odst. 2 zákona č.
87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích.],
tato částka se od finanční náhrady
odečte,
b) o výši kupní ceny nebo náhrady, která
byla původnímu vlastníkovi vyplacena [§
10 odst. 4 zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních
rehabilitacích.].
Oprávněné osoby podle § 3 odst. 2 zákona
k žádosti připojí doklad osvědčující
jejich vztah k původnímu vlastníkovi [Např.
rodný list nebo oddací list, úmrtní
list nebo pravomocné rozhodnutí, kterým soud
prohlásil občana za mrtvého, závěť,
pravomocné rozhodnutí státního notářství
vydané v dědickém řízení
apod.].
(1) Poskytuje-li se finanční náhrada za nemovitost,
předloží oprávněná osoba
znalecký nebo jiný odborný posudek o ceně
nemovitosti anebo doklady nutné k jejímu ocenění.
Nezbytné náklady spojené s pořízením
znaleckého nebo jiného odborného posudku
nese příslušný ústřední
orgán.
(2) Požádá-li oprávněná
osoba o finanční náhradu podle § 7 odst.
3, 4 a 5 zákona, připojí k žádosti
též vyjádření stavebního
úřadu, v jehož územním obvodu
se nemovitost nachází, o jejím stavebním
stavu.
Nelze-li doložit dobu strávenou v táborech
nucených prací nebo v pracovním útvaru
(§ 17 odst. 2 zákona) rozhodnutím správního
orgánu a jinými doklady, mohou být tyto doklady
nahrazeny ověřenými čestnými
prohlášeními nejméně dvou osob,
které nejsou osobami blízkými [§
116 občanského zákoníku.] osobě
oprávněné.
(1) Neúplnou žádost vrátí příslušný
ústřední orgán oprávněné
osobě k doplnění. Po dobu vrácení
žádosti lhůta stanovená zákonem
[§ 13 odst. 4 zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních
rehabilitacích.] neběží.
(2) Lhůta stanovená zákonem [§ 13
odst. 4 zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních
rehabilitacích.] neběží rovněž
po dobu od vyžádání do obdržení
znaleckého nebo jiného odborného posudku
o ceně nemovitosti, jehož vypracování
si příslušný ústřední
orgán na základě předložených
dokladů (§ 7 odst. 1) vyžádal.
Při projednání žádosti postupuje
příslušný ústřední
orgán přiměřeně podle zákona
č. 58/1969 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou
rozhodnutím orgánu státu nebo jeho nesprávným
úředním postupem.
(1) Příslušný ústřední
orgán posoudí oprávněnost uplatněného
nároku a vyplatí finanční náhradu
v hotovosti ve výši stanovené zvláštním
předpisem [Nařízení vlády
ČR č. .../1991 Sb., o výši finanční
náhrady v hotovosti poskytované podle zákona
o mimosoudních rehabilitacích.]. Pokud finanční
náhrada spočívá též ve
vydání cenných papírů [§
13 odst. 5 a 6 zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních
rehabilitacích.], věc neprodleně postoupí
k dalšímu opatření ministerstvu pro
správu národního majetku a jeho privatizaci
České republiky; o postoupení žadatele
vyrozumí.
(2) Finanční náhradu v cenných papírech
vydá oprávněné osobě ministerstvo
pro správu národního majetku a jeho privatizaci
České republiky.
(1) Osvědčení o zániku pracovního
vztahu soudců soudů České republiky
vydá na žádost ministerstvo spravedlnosti České
republiky [§ 22 odst. 5 písm. c) zákona
č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích.].
(2) Osvědčení o zániku služebního
vztahu příslušníků ozbrojených
sborů ministerstva vnitra České republiky
vydá ministerstvo vnitra České republiky
[§ 22 odst. 5 písm. b) zákona č.
87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích.].
(3) Osvědčení o zániku služebního
vztahu příslušníků Sboru nápravné
výchovy České republiky, jejichž služební
vztah zanikl po 31. prosinci 1968, vydá ministerstvo spravedlnosti
České republiky [§ 22 odst. 5 písm.
b) zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních
rehabilitacích.].
(1) O neplatnosti rozhodnutí ve věcech sociálního
zabezpečení umělců [§ 23 odst.
2 zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích.]
rozhoduje ministerstvo práce a sociálních
věcí České republiky.
(2) Posouzení toho, kdo se pro účely zákona
považuje za umělce [§ 23 odst. 2 zákona
č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích.],
náleží do působnosti ministerstva kultury
České republiky.
(1) Vlastník nebo uživatel věci (dále
jen "povinný"), která je předmětem
uplatněného nároku na poskytnutí finanční
náhrady, je povinen umožnit osobám provádějícím
ocenění prohlídku věci pro účely
ocenění.
(2) Za každé porušení povinnosti podle
odstavce 1 uloží okresní úřad
povinnému pokutu až do výše 5.000 Kčs.
(3) O uložení pokuty rozhoduje ve správním
řízení [Zákon č. 71/1967
Sb., o správním řízení (správní
řád)] okresní úřad, v jehož
územním obvodu je bydliště nebo sídlo
povinného.
(4) Pokutu lze uložit do jednoho roku ode dne, kdy se o porušení
povinnosti podle odstavce 1 okresní úřad
dozvěděl, nejdéle však do tří
let ode dne, kdy k porušení povinnosti došlo.
(5) Pokuty jsou příjmem státního rozpočtu
České republiky.
(1) Při vyřizování žádosti
poskytují okresní úřady, obecní
úřady, soudy, státní notářství,
střediska geodesie a archivy příslušnému
ústřednímu orgánu potřebnou
součinnost.
(2) Orgány uvedené v odstavci 1 jsou povinny provést
požadované šetření a předložit
spisy ve lhůtě stanovené v dožádání
příslušného ústředního
orgánu. Pokud tato lhůta stanovena není,
jsou povinny dožádání vyhovět
do 30 dnů ode dne jeho doručení. Pokud se
dožádání netýká jejich
působnosti, jsou povinny dožádání
postoupit příslušnému orgánu
uvedenému v odstavci 1 nebo dožádání
vrátit příslušnému ústřednímu
orgánu do 5 dnů ode dne jeho doručení.
(3) Příslušný ústřední
orgán pověří jednáním
v soudním sporu vyplývajícím ze zákona
pracovníka okresního nebo obvodního úřadu,
v jehož územním obvodu je sídlo příslušného
soudu.
(1) Osoba, které vznikl nárok na vrácení
kupní ceny [§ 11 zákona č. 87/1991
Sb., o mimosoudních rehabilitacích.], připojí
k žádosti dohodu o vydání věci,
výpis z evidence nemovitostí a smlouvu, na jejímž
základě nabyla věc od státu.
(2) Při vrácení kupní ceny postupuje
příslušný ústřední
orgán podle § 13 odst. 5 zákona.
(3) Kupní cena vyplacená státu před
1. červnem 1953 se přepočte v poměru
5 : 1 [Zákon č. 41/1953 Sb., o peněžní
reformě.].
(1) Vyplatil-li stát za převzatou věc kupní
cenu nebo náhradu [§ 10 odst. 4 zákona č.
87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích.],
je osoba, které byla věc vydána, povinna
vyplacenou částku odvést do 30 dnů
ode dne uzavření dohody okresnímu úřadu.
(2) K návrhu na registraci dohody [§ 5 odst. 3
zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích.]
je oprávněná osoba povinna předložit
státnímu notářství doklad o
odvedení částky uvedené v odstavci
1 tohoto zákona, popřípadě o tom,
že byla uzavřena dohoda o splátkách.
(3) Kupní cena nebo náhrada vyplacená občanovi
před 1. červnem 1953 se přepočte v
poměru 5 : 1 [Zákon č. 41/1953 Sb., o
peněžní reformě.].
Postup při uplatňování nároků
státu, jenž vstoupil do majetkových práv
oprávněných osob, které vyplývají
ze zákona [§ 34 zákona č. 87/1991
Sb., o mimosoudních rehabilitacích.], stanoví
vláda České republiky svým nařízením.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
I. Obecná část
Dnem 1. dubna 1991 nabyl účinnosti zákon
č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích
(dále jen "zákon").
Základním předpokladem, aby tento zákon
mohl být v České republice aplikován,
je:
- určení příslušných ústředních
orgánů státní správy republiky
- zákonem České národní rady,
- určení výše finanční
náhrady vyplácené v hotovosti - nařízením
vlády České republiky.
Na základě usnesení vlády České
republiky č. 71 ze dne 13. března 1991 zpracovalo
ministerstvo financí České republiky ve spolupráci
s ministerstvem spravedlnosti České republiky, ministerstvem
pro správu národního majetku a jeho privatizaci
České republiky, ministerstvem práce a sociálních
věcí České republiky a ministerstvem
vnitra České republiky návrhy obou právních
předpisů, které byly projednány dne
29. března 1991 na meziresortní připomínkové
poradě.
Návrh zákona České národní
rady o působnosti orgánů České
republiky v mimosoudních rehabilitacích by měl
upravit podrobněji:
- postup těchto ústředních orgánů,
- založit povinnost spolupráce pro některé
orgány státní správy, orgány
obcí a jiné orgány České republiky,
- upravit některé povinnosti osob, které
restituční nároky uplatňují,
popř. osob, které jsou vlastníky nebo uživateli
objektů, jež jsou předmětem restituce.
Návrh zákona České národní
rady předpokládá vydání nařízení
vlády k provedení § 34 zákona o mimosoudních
rehabilitacích.
Finanční dopad navrhovaného zákona,
který je prováděcím předpisem
k zákonu, bude spočívat:
- ve vyplácení finančních náhrad,
které budou zčásti vypláceny v hotovosti
a zbývající část v cenných
papírech,
- ve vrácení kupní ceny osobám, které
byly povinny vydat věc, kterou nabyly od státu,
oprávněné osobě,
- v úpravách v oblasti sociálního
zabezpečení.
Vyčíslit výši finančního
dopadu na státní rozpočet České
republiky je v současné době nemožné.
Důvodem je především skutečnost,
že není znám okruh dotčených
osob a ani rozsah vzniklých majetkových a jiných
křivd. Navíc není jasné, kolik osob
nároky vyplývající ze zákona
uplatní.
Pro rok 1991 je ve státním rozpočtu České
republiky pro účely odškodnění
podle zákona č. 119/1990 Sb., o soudní rehabilitaci,
a podle zákona o mimosoudních rehabilitacích
k dispozici částka 1 mld. Kčs.
Je třeba, aby Česká a Slovenská Federativní
Republika poukázala do rozpočtu České
republiky přiměřenou částku,
kterou stát nabude z výtěžku realizace
majetku KSČ. Nelze však předem určit,
o jakou částku by se jednalo.
Realizace zákona bude mít i výrazný
dopad zejména na soudy a státní notářství
v souvislosti s nárůstem agendy při vydávání
věci. Bude třeba zvýšit počet
pracovníků některých ústředních
orgánů státní správy České
republiky, a to zejména ministerstva financí České
republiky. Pro rok 1991 se předpokládá, že
tuto agendu bude zabezpečovat cca 10 nových pracovníků.
Aplikace zákona bude zřejmě velmi administrativně
náročná.
II. Zvláštní část
K § 1
Návrh zákona vychází ze skutečnosti,
že realizace státem nabytého majetku příslušela
v rámci výkonu prozatímní správy
národního majetku finančním odborům
okresních a jim na roveň postavených národních
výborů (nyní okresním úřadům).
Národní výbory byly povinny státem
nabytý majetek zjistit, sepsat a provést jeho účelné
rozmístění převodem na organizace
nebo občany. Na část těchto případů
se vztahuje zákon.
Za tento majetek by poskytovalo finanční náhrady
ministerstvo financí České republiky.
To se týká jak oblasti občanskoprávních
vztahů, tak i správních a trestně
právních vztahů, pokud státu na základě
zákona, právního úkonu nebo na základě
úředního rozhodnutí připadl
majetek (to je věci nebo jiná majetková práva).
Dalším příslušným ústředním
orgánem státní správy České
republiky (dále jen "příslušný
ústřední orgán") by mělo
být ministerstvo pro správu národního
majetku a jeho privatizaci České republiky,
a to při poskytování finančních
náhrad za znárodněný majetek - §
2 odst. 3 zákona.
Ministerstvo vnitra České republiky by mělo
poskytovat finanční náhrady za vazbu a výkon
trestu odnětí svobody uložený podle
zákona č. 88/1950 Sb. a za dobu strávenou
v táboře nucených prací nebo v pracovním
útvaru.
K § 2
Toto ustanovení zakládá povinnost oprávněné
osoby uvést v písemné žádosti
o poskytnutí finanční náhrady (dále
jen "žádost") všechny rozhodné
skutečnosti, na jejichž základě
by mohl příslušný ústřední
orgán provést bez zbytečných průtahů
nezbytná šetření.
Výsledkem tohoto šetření by potom bylo
buď přiznání finanční
náhrady nebo zamítnutí žádosti.
Již nyní se na ministerstvo financí České
republiky obrací řada občanů s požadavkem
"o vrácení majetku". Takové žádosti
podávají jak občané - oprávněné
osoby, tak i jejich právní zástupci.
Zákon vychází z konstrukce, že základní
formou zmírnění následků majetkových
křivd způsobených v rozhodném
období je naturální restituce, tedy
vydání věci původnímu vlastníkovi,
popř. jiným osobám, za podmínek, které
zákon stanoví. Vydání věci
je právním vztahem mezi oprávněnou
osobou a povinnou osobou, do kterého může stát
zasahovat pouze způsoby, které zákon předpokládá
(např. soudy v řízení o vydání
věci, státní notářství
v řízení o registraci převodu nemovitosti
apod.). Příslušný ústřední
orgán však není oprávněn řešit
za oprávněné osoby případné
problémy, které v souvislosti s vydáním
věci vzniknou.
Relutární restituce, tedy poskytnutí
finanční náhrady, je možná pouze
v případech, které zákon taxativně
stanoví (§ 13 odst. 1 a 2).
K § 3
Zákon neupravuje (na rozdíl od zákona č.
403/1990 Sb., o zmírnění následků
některých majetkových křivd, ve znění
pozdějších předpisů) povinnost
oprávněné osoby předložit příslušnému
ústřednímu orgánu některé
listiny, které jsou nezbytně nutné k provedení
řízení o žádosti.
Z těchto důvodů je tato problematika upravena
v návrhu zákona. Nedostatek takové právní
úpravy by vedl ke značnému zvýšení
administrativní náročnosti. Příslušné
ústřední orgány by nebyly schopny
žádosti včas a řádně vyřizovat.
Navrhovaná úprava by měla být obdobná
jako úprava provedená zákonem č. 403/1990
Sb. (§ 6).
K § 4
Oprávněné osoby, které byly rehabilitovány
podle zákona č. 82/1968 Sb., o soudní rehabilitaci,
ve znění pozdějších předpisů,
nebo podle zákona č. 119/1990 Sb., o soudní
rehabilitaci, ve znění pozdějších
předpisů, jsou povinny předložit příslušnému
ústřednímu orgánu pravomocné
soudní rozhodnutí o provedené rehabilitaci.
U osob, které byly rehabilitovány podle zákona
č. 82/1968 Sb. bude ještě nezbytné,
aby příslušný ústřední
orgán požádal ministerstvo spravedlnosti České
republiky o zapůjčení úředního
spisu v případě, že již těmto
osobám bylo poskytnuto odškodnění podle
tehdy platných předpisů.
K § 5
Existenci závazků původního vlastníka
věci, které souvisely s odňatou nemovitostí,
bude možné zjistit prostřednictvím okresních
úřadů, které mají k dispozici
realizační spisy bývalých okresních
národních výborů.
Z těchto spisů by měly vyplynout závazky,
které byly v rámci realizace státem nabytého
majetku vypořádány. Jedná se především
o půjčky státní spořitelny,
které souvisely s nemovitým majetkem původního
vlastníka.
Tyto půjčky byly v souladu s předpisy o prozatímní
správě národního majetku vypořádány
ze státního rozpočtu republiky, a to prostřednictvím
Správy pro věci majetkové a devizové
v Praze.
Poskytnutí finanční náhrady bez úhrady
takto vypořádaných závazků
by znamenalo založení neoprávněného
majetkového prospěchu oprávněné
osobě.
K § 6
Oprávněné osoby uvedené v §
3 odst. 2 zákona by měly předložit
příslušnému ústřednímu
orgánu doklady osvědčující
jejich vztah k původnímu vlastníkovi. Jedná
se např. o rodný nebo oddací list, úmrtní
list nebo pravomocné rozhodnutí, kterým soud
prohlásil občana za mrtvého, závěť
původního vlastníka, pravomocné rozhodnutí
státního notářství vydaném
v dědickém řízení apod.
K § 7
K určitým průtahům bude docházet
zejména v souvislosti s pořizováním
znaleckého nebo jiného odborného posudku
o ceně nemovitosti.
Návrh předpokládá, že oprávněná
osoba předloží příslušnému
ústřednímu orgánu státní
správy znalecký nebo jiný odborný
posudek o ceně nemovitosti anebo předloží
doklady nutné k ocenění nemovitosti.
Vzniklé náklady by měly být uhraženy
oprávněné osobě ze státního
rozpočtu České republiky. Obdobná
právní úprava je provedena i zákonem
č. 403/1990 Sb. (§ 21).
Žádost o poskytnutí finanční
náhrady za nemovitosti v případech uvedených
§ 7 odst. 3, 4 a 5 zákona by měl posoudit i
stavební úřad, v jehož územním
obvodu se nemovitost nachází. Pouze tento orgán
se může vyjádřit k tomu, že nemovitost
je proti svému stavu v době odnětí
znehodnocena do té míry, že ji nelze užívat
pro potřeby bydlení, výroby, obchodu a jiných
služeb bez okamžité stavební úpravy
nebo že došlo k podstatnému zhodnocení
nemovitostí anebo se věc stala neoddělitelnou
součástí jiné věci.
K § 8
Návrh vychází ze skutečnosti, že
správní rozhodnutí o zařazení
občana do tábora nucených prací bylo
těmto osobám při jejich nástupu do
tábora většinou odňato a nedošlo
již k jeho vrácení.
Řada občanů nemá rozhodnutí
ve svém držení.
Vzhledem ke skartaci části spisů nejsou tato
rozhodnutí k dispozici ani u okresních úřadů.
Z tohoto důvodu by správní rozhodnutí
nahradilo čestné prohlášení nejméně
dvou osob.
K § 9
Zákon v § 13 odst. 4 stanoví, že příslušný
ústřední orgán poskytne na žádost
oprávněné osoby finanční náhradu
nejpozději do šesti měsíců
od doručení žádosti.
Běh této lhůty by měl být zákonem
přerušen v těchto případech:
- neúplná žádost bude vrácena
k doplnění oprávněné osobě,
- příslušný ústřední
orgán pořizuje znalecký nebo jiný
odborný posudek o ceně nemovitosti.
Důvodem je především nízká
úroveň žádostí a nedostatek soudních
znalců.
Na rozdíl od soudů nemůže příslušný
ústřední orgán donutit žadatele
k podání takové žádosti, která
by obsahovala všechny rozhodné skutečnosti.
Rovněž tak nemůže donutit soudního
znalce aby včas a řádně pořídil
znalecký posudek o ceně nemovitosti.
Vzhledem k tomu, že se očekává značný
počet podaných žádostí, považuje
se toto ustanovení za nezbytné.
K § 10
O vyřízení žádosti může
být rozhodnuto ve správním řízení
nebo může příslušný ústřední
orgán postupovat přiměřeně
podle zákona č. 58/1969 Sb., o odpovědnosti
za škodu způsobenou rozhodnutím orgánu
státu nebo jeho nesprávným úředním
postupem.
V případě vydání správního
rozhodnutí lze očekávat značný
počet jak řádných, tak i mimořádných
opravných prostředků. Taková rozhodovací
činnost by neúměrně zatěžovala
příslušné ústřední
orgány a v některých případech
i vládu České republiky. Tato rozhodnutí
by byla přezkoumatelná soudem v rámci tzv.
správního soudnictví.
Vzhledem ke komplikovanosti tohoto řešení se
navrhuje, aby při projednávání žádostí
bylo postupováno přiměřeně
podle zákona č. 58/1969 Sb.
V případě, že oprávněná
osoba nebude souhlasit s výší finanční
náhrady nebo pokud bude její žádost
zamítnuta, může se přímo obrátit
na soud.
K § 11
Finanční náhradu tvoří:
- plnění v hotovosti,
- vydání cenných papírů, které
nemají povahu státního dluhopisu.
Podle nařízení vlády České
republiky o výši finanční náhrady
v hotovosti poskytované podle zákona o mimosoudních
rehabilitacích činí finanční
náhrada v hotovosti 10 000 Kčs.
Zbytek finanční náhrady by spočíval
ve vydání akcií oprávněné
osobě ministerstvem pro správu národního
majetku a jeho privatizaci České republiky, a to
prostřednictvím Fondu národního majetku.
Poskytnutí vyšší finanční
náhrady v hotovosti neumožňuje současná
ekonomická situace.
K § 12 a 13
Ve vztazích pracovních (služebních)
předpokládá zákon, že ke zmírnění
křivd způsobených v rozhodném období
by mělo dojít především v oblasti
důchodového zabezpečení.
Zákon připouští možnost, aby organizace,
která občana dříve zaměstnávala
a neplatně s ním ukončila pracovní
vztah, jej za určitých podmínek znovu zaměstnala.
Osvědčení o zániku pracovního
(služebního) vztahu by vydávalo ministerstvo
spravedlnosti České republiky (ohledně
soudců soudů České republiky a dále
příslušníků Sboru nápravné
výchovy, jejichž služební poměr
zanikl po 31. prosinci 1968). Dále by se jednalo o ministerstvo
vnitra České republiky (ohledně zániku
služebního poměru příslušníků
ozbrojených sborů ministerstva vnitra České
republiky).
Ministerstvo práce a sociálních věcí
České republiky by rozhodovalo o neplatnosti
rozhodnutí ve věcech sociálního zabezpečení
umělců, a to ve spolupráci s ministerstvem
kultury České republiky.
K § 14
Podmínkou určení výše finanční
náhrady za nemovitost je její ocenění
soudním znalcem nebo jiným odborným pracovníkem.
Lze však předpokládat, že v některých
případech odmítne vlastník nebo uživatel
věci, aby znalec se na místě samém
se stavebním stavem nemovitosti seznámil.
Zákon by měl proto obsahovat takové ustanovení,
které by chování vlastníka nebo uživatele
věci sankcionovalo.
Navrhuje se, aby tento postih byl upraven přímo
tímto zákonem.
Pokuta by měla činit v jednotlivém případě
až 5 000 Kčs. O jejím uložení by
rozhodoval ve správním řízení
okresní úřad, v jehož územním
obvodu je bydliště nebo sídlo povinného
subjektu.
Takto sankcionovány by mohly být jak osoby fyzické
tak i osoby právnické.
Pokuty budou příjmem státního rozpočtu
České republiky.
K § 15
Základním předpokladem aplikace zákona
je úzká součinnost mezi příslušným
ústředním orgánem a jinými
státními orgány České republiky
nebo obcemi.
Jedná se zejména o spolupráci:
- s okresními úřady - při vyhledávání
a zapůjčení realizačních spisů
bývalých okresních národních
výborů,
- s obecními úřady - při šetření,
jak bývalé místní nebo městské
národní výbory naložily s majetkem,
který jim byl převeden bezúplatně
z prozatímní správy okresních národních
výborů do jejich správy, resp. práva
hospodaření, zapůjčení kupních
a jiných smluv apod.,
- se soudy a státními notářstvími
- při vyhledávání a zapůjčení
soudních a notářských spisů.
S aplikací zákona bude souviset řada soudních
sporů mezi státem a oprávněnými
osobami o výši finanční náhrady,
popř. tehdy jestliže příslušný
ústřední orgán žádost
jako nedůvodnou zamítne.
V těchto případech by měl povinně
zastupovat stát okresní úřad (v hlavním
městě Praze obvodní úřad).
Přitom se vychází ze skutečnosti,
že peněžitý výtěžek
z realizace státem nabytého majetku byl doplňkovým
příjmem bývalých okresních
národních výborů.
Přímá účast příslušného
ústředního orgánu v těchto
soudních sporech by neúměrně zatěžovala
tyto orgány, a to jak po finanční stránce
tak i tlakem na zvýšení počtu pracovníků.
K § 16
Návrh předpokládá, že osoba,
která byla povinna vydat věc oprávněné
osobě, uplatní nárok na vrácení
kupní ceny (§ 11 zákona). Této osobě
ukládá povinnost předložit určité
listiny, na jejichž základě by mohl příslušný
ústřední orgán posoudit oprávněnost
uplatněného nároku.
Pokud se jedná o vrácení kupní ceny,
která byla zaplacena státu v souvislosti s uzavřením
kupní smlouvy před 1. červnem 1953, předpokládá
se, že náhrada bude redukována v souladu se
zákonem č. 41/1953 Sb., o peněžní
reformě.
K § 17
Navrhované ustanovení provádí §
10 odst. 4 zákona, podle kterého vyplatil-li stát
za převzatou věc kupní cenu nebo náhradu,
je osoba, které byla věc vydána, povinna
vyplacenou částku vrátit příslušnému
orgánu státní správy.
Tímto příslušným orgánem
státní správy by měl být okresní
úřad.
K § 18
Paragraf 34 zákona bude jedním z těžko
aplikovatelných ustanovení. V podstatě znamená,
že okresní úřady by měly přezkoumat
všechny realizační spisy a další
dispozice se státem nabytým majetkem.
Předpokládá se, že nároky
státu by směřovaly vůči fyzickým
osobám uvedeným v § 4 odst.2 zákona.
Právní úprava se navrhuje formou nařízení
vlády České republiky. Zpracovatelem návrhu
právního předpisu by mělo být
ministerstvo financí České republiky.
Zpracoval:
JUDr. Jan HERDA
ředitel odboru 22