Předseda vlády České republiky Petr
Pithart odpověděl poslanci Miroslavu Čapkovi
na jeho ústní interpelaci dopisem ze dne 21. května
1991.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď předsedy vlády České
republiky Petra Pitharta na interpelaci poslance Miroslava Čapka,
která zní:
"Poslanec Čapek rozšířil svou první
interpelaci o následující konkrétní
otázky:
1. Zda byl koncept Smlouvy o dobrém sousedství a
přátelské spolupráci mezi ČSFR
a SRN předložen vládě ČR a zda
Smlouva obsahuje i otázky vzájemných pohledávek
či odškodnění našich občanů
ze strany Německa, např. za totální
nasazení?
2. Zda skutečně došlo k posunu v postoji německé
vlády v důsledku tlaku sudetoněmeckého
krajanského sdružení?
3. Zda vláda ČSFR jedná s příslušnými
čs. organizacemi, např. Svazem bojovníků
za svobodu?
4. Zda bude smlouva podléhat ratifikaci FS a ČNR
nebude mít možnost se k ní vyjádřit,
ačkoliv se uváděné důsledky
Smlouvy týkají především ČR?
5. O obsahu připravované Smlouvy by měla
být podrobně a průběžně
informována nejen ČNR, ale i veřejnost, aby
se předešlo dohadům a spekulacím.
Ad 1) Čs. koncept Smlouvy o dobrém sousedství
a spolupráci mezi ČSFR a SRN zaslalo FMZV vládě
ČR k připomínkám 22. 3. 1991 včetně
návrhu postupu v příštím kole
jednání se stranou SRN. Vládní výbor
pro mezinárodní vztahy ČR zaslal své
připomínky k tomuto materiálu 8. 4. 1991
(č.j. VMV 25.572/91). Pokud jde o otázky majetkoprávního
vypořádání, považuje VMV za bezpodmínečně
nutné dosažení jednoznačné dohody
ohledně způsobu jejich vyřešení
(např. formou memoranda) ještě před
podpisem Smlouvy a dále zdůraznil, že tyto
uvedené problémy jsou obzvláště
citlivé ve vztahu k ČR. FMZV navržený
postup pro jednání ve věci majetkoprávního
vypořádání plně odpovídá
těmto doporučením vlády ČR.
ČSFR eviduje vůči SRN a jejím subjektům
tyto kategorie nároků z doby před 8. 5. 1945:
1. Reparační nároky
Jde o nároky na náhradu válečných
škod, z nichž bylo dosud uhrazeno podle Pařížské
reparační dohody z r. 1945 celkem 230.1 mil. Kčs,
tj. 0.07%. (Počítáme-li i restituce, tak
0.47%.) Celkový vývoj reparační otázky,
která měla být konečným způsobem
vyřešena mírovou smlouvou s Německem,
svědčí o tom, že na reparace již
nebude nic plněno. Mezispojenecký reparační
úřad v Bruselu ukončil svoji činnost
21. 11.1959.
Do těchto čs. reparačních nároků
nespadají škody, které byly způsobeny
okupací části čs. území
Německem na základě mnichovské dohody.
2. Nereparační pohledávky
Jde o tyto kategorie:
a/ pohledávky zbožové a finanční:
Tyto pohledávky byly sepsány podle devizových
hlášení pohledávek vůči
cizině v r. 1945.
b/ pohledávky z pojištění a zajištění:
Jde o pohledávky z obchodního styku mezi čs.
a německými pojišťovnami.
c/ Pohledávky z cenných papírů:
Jde o nároky z cenných papírů emitovaných
za války Německou říší
nebo obcemi.
d/ Pohledávky ze sociálního pojištění:
Jde o náš odhad provedený na základě
počtu osob nasazených za války na nucené
práce v říši. Jedná se o nárok
čs. státu na náhradu za to, že těmto
osobám za uvedenou dobu přiznává a
vyplácí starobní důchod.
e/ Pohledávky za bankovky RM:
Při peněžní reformě v SRN po
válce byly honorovány také bankovky RM. Vzhledem
k neexistenci diplomatických styků v této
době se čs. strana akce nezúčastnila.
f/ Žirový účet:
Jde o aktivní saldo býv. Národní banky
československé vůči Reichsbance v
Berlíně z doby války z platebního
styku mezi protektorátem a říší.
Obě banky byly zrušeny.
g/ Nárok obce Chebu na vrácení dispozičního
práva s jejím polesím v Bavorsku (cca 600
ha).
Podle zákona SRN z r. 1965 bylo dispoziční
právo obci Cheb odňato s odůvodněním,
že údajně ztratila právní subjektivitu.
3. Nároky za perzekuční škody:
Jde o tyto druhy nároků:
a/ Náhrada škody osobám perzekvovaným
z důvodů politických a rasových, popř.
jejich dědicům
Politická perzekuce se týká | 74 000 osob |
Rasová perzekuce židovská | 201 000 osob |
Rasová perzekuce cikánská | 8 000 osob |
283 000 osob |
b/ Náhrady za nucené práce v Říši
Nároky čs. občanů byly uplatněny
v r. 1959 v rámci reparací (před skončením
činnosti Mezispojeneckého reparačního
úřadu v Bruselu). V Praze se ustavila pro čs.
občany nasazené na nucené práce zájmová
organizace. Požadavky na odškodnění vzneslo
zatím cca 300 000 osob.
c/ Náhrady z titulu sociálního zabezpečení
Jak již uvedeno (viz 2d) lze v rámci perzekučních
škod uplatnit také nároky čs. státu
z titulu sociálního zabezpečení. Jde
o náhradu za důchodové částky,
jež čs. stát vyplácí za dobu,
kdy nasazené osoby pracovaly v říši.
4. Majetkoprávní nároky Slovenského
státu
Výše uvedený přehled čs. majetkoprávních
nároků nezahrnuje specifikované pohledávky
bývalého Slovenského státu vůči
Německé říši. Jejich zjišťováním
a upřesněním se nyní zabývá
pracovní komise vlády SR.
Ad 2) FMZV nemá žádných informací
ani důkazů svědčících
o skutečném posunu v postoji německé
spolkové vlády k majetkoprávním otázkám
v důsledku tlaku sudetoněmeckého krajanského
sdružení.
Ministr H.-D. Genscher při své poslední návštěvě
v Praze 11. 4. 1991 vyslovil přesvědčení,
že je třeba pokračovat při přípravě
smlouvy dohodnutým směrem a její politické
hodnocení nechat až na závěr jednání.
Vyjádřil rovněž názor, že
není správné vyzdvihovat pouze jeden bod
a nechat si při práci na smlouvě diktovat
od určitých skupin.
Ad 3) FMZV udržovalo pracovní kontakty k těmto
organizacím již v období přípravy
jednání a dokumentace čs. nároků
a pověření pracovníci mezinárodně-právního
odboru FMZV informovali o stavu příprav majetkoprávních
jednání zástupce příslušných
federálních i republikových organizací
(Svazy bojovníků za svobodu a proti fašismu,
Svazy židovských náboženských obcí,
Výbor pro lidská práva).
V současné době je otázkami spolupráce
a konzultací relevantních otázek s těmito
čs. společenskými organizacemi pověřen
poradce ministra zahraničních věcí
dr. Otto Klička, který je členem mezinárodního
oddělení Čs. svazu bojovníků
za svobodu a proti fašismu.
Ad 4) Smlouva o dobrém sousedství a přátelské
spolupráci bude samozřejmě podléhat
ratifikaci FS ČSFR v souladu s čs. právním
řádem. Z toho také vyplývá,
že bude předložena i vládě ČR
k vyjádření.
Ad 5) FMZV není proti tomu, aby ve vhodnou dobu
a vhodným způsobem byla o obsahu Smlouvy informována
čs. veřejnost co nejpodrobněji. Nelze však
zveřejňovat v průběhu přípravných
jednání jednostranné dílčí
informace k jednotlivým pasážím nebo
článkům smlouvy před tím, než
bylo z obou stran dosaženo dohody o textu smlouvy. Jejich
zveřejnění, zvláště v
případě citlivých otázek vzájemných
vztahů, by mohlo způsobit oslabení pozice
čs. delegace a ohrozit tak prosazení čs.
zájmů.
V tomto konkrétním případě
Smlouvy mezi ČSFR a SRN je FMZV přesvědčeno
o tom, že čs. veřejnost má dostatek
objektivních informací k tomu, aby nemusely vznikat
žádné důvody k podezření
nebo dokonce k obavám, že se připravuje návrat
sudetských Němců a restituce jejich majetku
na základě revize poválečných
mezinárodních dohod nebo čs. vnitrostátních
právních norem. V tomto smyslu se vedoucí
státní představitelé ČSFR vyjadřovali
jasně a jednoznačně.
V Praze 21. května 1991 | Petr Pithart, v.r." |