ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1991

VI. volební období

260 D

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Jaromíra Kapusty

na ministra průmyslu České republiky Jana Vrbu

ve věci řešení odbytové a zaměstnanecké krize při výrobě osobních kolejových vozidel v Moravskoslezské vagonce Studénka

Ministr průmyslu České republiky Jan Vrba odpověděl poslanci Jaromíru Kapustovi na jeho interpelaci dopisem ze dne 17. května 1991.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, předkládám České národní radě odpověď ministra průmyslu České republiky Jana Vrby na interpelaci poslance Jaromíra Kapusty, která zní:

"Vzhledem k závažnosti uvedené problematiky a na základě opakovaných jednání s FMD byl dne 13. března 1991 dohodnut na úrovni mého náměstka Ing. Vašici a náměstka ministra dopravy ČSFR Ing. Sokolíka zásadní postup dořešení situace v oblasti odběru kolejových vozidel v roce 1991. Ve vztahu k Moravskoslezské vagonce byl na nákup kolejových vozidel vyčleněn objem 185 mil. Kčs, který pokrývá odběr dvou prototypových souprav elektrických předměstských jednotek EM 3kV, doplatek za prototypy motorových vozů M 273.2 a 12 ks osobních vagonů řady Bte. Odběr a úhrada zbývajících rozpracovaných 188 ks osobních vozů řady Bte /v hodnotě 890 mil. Kčs/ do celkového počtu 200 ks bude řešen formou leasingu, jehož konkrétní podmínky se v současné době projednávají mezi s. p. Moravskoslezská vagonka, ČSD a Čs. - rakouskou leasingovou společností CAC.

Podmiňující pro převzetí záruk za plnění leasingové smlouvy ze strany FMD bylo projednání materiálu "program nové strategie železniční dopravy do roku 1995 v podmínkách ekonomické reformy" vládou ČSFR a přijetí navržených závěrů v oblasti poskytnutí státních záruk za překlenovací a dlouhodobý úvěr pro ČSD.

V oblasti modernizace interiéru dodávaných vozů Bte byl mezi FMD a s. p. Moravskoslezská vagonka dohodnut věcný a termínový postup navrhovaných úprav dne 21. března 1991. Současně s. p. Moravskoslezská vagonka připravuje po dohodě s ČSD konstrukci nového osobního vagonu o délce 26,4 m moderní koncepce.

V otázce nabídky a předvádění zahraničních osobních vlakových souprav pro ČSD /Pendolino - Itálie, Talgo - Španělsko/ sdílím Váš názor o nezbytnosti využití technického a výrobního potenciálu čs. výrobců kolejových vozidel při obnově a modernizaci parku železničních vozidel ČSD. Cenová úroveň čs. kolejových vozidel je i přes liberalizaci cen výrazně nižší než u srovnatelných zahraničních vozů.

Vzhledem k tíživé situaci, vyvolané ve s. p. Moravskoslezská vagonka negativními dopady do ekonomiky podniku z dosud neuzavřené leasingové smlouvy na odběr vagonů Bte, jsem požádal ministra dopravy ČSFR Ing. Nezvala o jednání, které se uskutečnilo dne 6. 5. 1991. Protože možnost dořešení odběru kolejových vozidel byla ze strany FMD podmíněna projednáním již zmíněného materiálu ve vládě ČSFR, dohodnul jsem opakované jednání na úrovni mého náměstka Ing. Vašici a náměstka ministra dopravy ČSFR Ing. Sokolíka, které se uskutečnilo dne 14. 5. 1991 za Vaší účasti.

Vzhledem k tomu, že vláda ČSFR svým usnesením č. 278/91 ze dne 8. května 1991 poskytla FMD pouze překlenovací úvěr na rok 1991 a zamítla poskytnutí dlouhodobého sanačního úvěru na léta 1992 - 1995, souhlasí sice FMD s převzetím záruky za splátky leasingu v roce 1991, ale odmítá převzetí záruky za splátky v letech 1992 - 1995. Poskytnutí záruky navrhuje ČSD řešit následujícím způsobem:

- přednostní splácení leasingu z plateb inkasovaných ČSD

- propůjčení dispozičního práva na majetek ČSD leasingové firmě CAC, která pronájmem získá potřebné prostředky.

S ohledem na situaci ve s. p. Moravskoslezská vagonka je nezbytné dořešit podmínky záruky a uzavření leasingové smlouvy mezi ČSD a firmou CAC do 31. května 1991.

Poskytnutím úvěru na rok 1991 k datu 20. 5. 1991 podle UV ČSFR č. 278/91 bude možno vyrovnat dříve dohodnuté platby za dodávaná kolejová vozidla v roce 1991 mimo 188 ks vagonů řady Bte, které budou řešeny uvedenou leasingovou smlouvou.

Z uvedených skutečností a z průběhu jednání, konaného dne 14. 5. 1991, vyplývá nezbytnost rozhodnějšího přístupu resortu dopravy k dořešení vzniklé situace, kdy přes opakovaná jednání, konaná z iniciativy MP ČR, nejsou ze strany FMD a jmenovitě Ústředního ředitelství ČSD plněny dohodnuté závěry v oblasti odběru železničních kolejových vozidel v roce 1991.

Závěrem bych Vás chtěl ujistit, že s. p. Moravskoslezská vagonka je i nadále zařazena mezi podniky, kterým je věnována vedením ministerstva průmyslu ČR zvýšená pozornost s cílem společně překonat dopady nepříznivé odbytové situace do ekonomiky a návazně do zaměstnanosti v podniku. Současně musí vedení podniku intenzivněji hledat nová odbytiště svých výrobků a včas přistupovat k přípravě nových výrobních programů, které sníží stávající zranitelnost, převážně jednostranného výrobního a odbytového zaměření.

V Praze dne 17. května 1991 Jan Vrba, v.r."

V Praze dne 20. května 1991

Dagmar Burešová, v.r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP