Ministr průmyslu České republiky Jan Vrba
odpověděl poslanci Jaromíru Kapustovi na
jeho interpelaci dopisem ze dne 17. května 1991.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď ministra průmyslu České
republiky Jana Vrby na interpelaci poslance Jaromíra Kapusty,
která zní:
"Vzhledem k závažnosti uvedené problematiky
a na základě opakovaných jednání
s FMD byl dne 13. března 1991 dohodnut na úrovni
mého náměstka Ing. Vašici a náměstka
ministra dopravy ČSFR Ing. Sokolíka zásadní
postup dořešení situace v oblasti odběru
kolejových vozidel v roce 1991. Ve vztahu k Moravskoslezské
vagonce byl na nákup kolejových vozidel vyčleněn
objem 185 mil. Kčs, který pokrývá
odběr dvou prototypových souprav elektrických
předměstských jednotek EM 3kV, doplatek za
prototypy motorových vozů M 273.2 a 12 ks osobních
vagonů řady Bte. Odběr a úhrada zbývajících
rozpracovaných 188 ks osobních vozů řady
Bte /v hodnotě 890 mil. Kčs/ do celkového
počtu 200 ks bude řešen formou leasingu, jehož
konkrétní podmínky se v současné
době projednávají mezi s. p. Moravskoslezská
vagonka, ČSD a Čs. - rakouskou leasingovou společností
CAC.
Podmiňující pro převzetí záruk
za plnění leasingové smlouvy ze strany FMD
bylo projednání materiálu "program nové
strategie železniční dopravy do roku 1995 v
podmínkách ekonomické reformy" vládou
ČSFR a přijetí navržených závěrů
v oblasti poskytnutí státních záruk
za překlenovací a dlouhodobý úvěr
pro ČSD.
V oblasti modernizace interiéru dodávaných
vozů Bte byl mezi FMD a s. p. Moravskoslezská vagonka
dohodnut věcný a termínový postup
navrhovaných úprav dne 21. března 1991. Současně
s. p. Moravskoslezská vagonka připravuje po dohodě
s ČSD konstrukci nového osobního vagonu o
délce 26,4 m moderní koncepce.
V otázce nabídky a předvádění
zahraničních osobních vlakových souprav
pro ČSD /Pendolino - Itálie, Talgo - Španělsko/
sdílím Váš názor o nezbytnosti
využití technického a výrobního
potenciálu čs. výrobců kolejových
vozidel při obnově a modernizaci parku železničních
vozidel ČSD. Cenová úroveň čs.
kolejových vozidel je i přes liberalizaci cen výrazně
nižší než u srovnatelných zahraničních
vozů.
Vzhledem k tíživé situaci, vyvolané
ve s. p. Moravskoslezská vagonka negativními dopady
do ekonomiky podniku z dosud neuzavřené leasingové
smlouvy na odběr vagonů Bte, jsem požádal
ministra dopravy ČSFR Ing. Nezvala o jednání,
které se uskutečnilo dne 6. 5. 1991. Protože
možnost dořešení odběru kolejových
vozidel byla ze strany FMD podmíněna projednáním
již zmíněného materiálu ve vládě
ČSFR, dohodnul jsem opakované jednání
na úrovni mého náměstka Ing. Vašici
a náměstka ministra dopravy ČSFR Ing. Sokolíka,
které se uskutečnilo dne 14. 5. 1991 za Vaší
účasti.
Vzhledem k tomu, že vláda ČSFR svým
usnesením č. 278/91 ze dne 8. května 1991
poskytla FMD pouze překlenovací úvěr
na rok 1991 a zamítla poskytnutí dlouhodobého
sanačního úvěru na léta 1992
- 1995, souhlasí sice FMD s převzetím záruky
za splátky leasingu v roce 1991, ale odmítá
převzetí záruky za splátky v letech
1992 - 1995. Poskytnutí záruky navrhuje ČSD
řešit následujícím způsobem:
- přednostní splácení leasingu z plateb
inkasovaných ČSD
- propůjčení dispozičního práva
na majetek ČSD leasingové firmě CAC, která
pronájmem získá potřebné prostředky.
S ohledem na situaci ve s. p. Moravskoslezská vagonka je
nezbytné dořešit podmínky záruky
a uzavření leasingové smlouvy mezi ČSD
a firmou CAC do 31. května 1991.
Poskytnutím úvěru na rok 1991 k datu 20.
5. 1991 podle UV ČSFR č. 278/91 bude možno
vyrovnat dříve dohodnuté platby za dodávaná
kolejová vozidla v roce 1991 mimo 188 ks vagonů
řady Bte, které budou řešeny uvedenou
leasingovou smlouvou.
Z uvedených skutečností a z průběhu
jednání, konaného dne 14. 5. 1991, vyplývá
nezbytnost rozhodnějšího přístupu
resortu dopravy k dořešení vzniklé situace,
kdy přes opakovaná jednání, konaná
z iniciativy MP ČR, nejsou ze strany FMD a jmenovitě
Ústředního ředitelství ČSD
plněny dohodnuté závěry v oblasti
odběru železničních kolejových
vozidel v roce 1991.
Závěrem bych Vás chtěl ujistit, že
s. p. Moravskoslezská vagonka je i nadále zařazena
mezi podniky, kterým je věnována vedením
ministerstva průmyslu ČR zvýšená
pozornost s cílem společně překonat
dopady nepříznivé odbytové situace
do ekonomiky a návazně do zaměstnanosti v
podniku. Současně musí vedení podniku
intenzivněji hledat nová odbytiště svých
výrobků a včas přistupovat k přípravě
nových výrobních programů, které
sníží stávající zranitelnost,
převážně jednostranného výrobního
a odbytového zaměření.
V Praze dne 17. května 1991 | Jan Vrba, v.r." |