Ministr pro správu národního majetku a jeho
privatizaci České republiky Tomáš Ježek
odpověděl poslanci Jiřímu Karasovi
na jeho interpelaci dopisem ze dne 2. května 1991.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď ministra pro správu národního
majetku a jeho privatizaci České republiky Tomáše
Ježka na interpelaci poslance Jiřího Karase,
která zní:
"Vážený pane poslanče, obrátil
jste se na mne s interpelací ve věci postupu malé
privatizace. Položil jste mi více než dvě
desítky nejrůznějších otázek.
Odpovědět na všechny by vyžadovalo zpracovat
rozsáhlou studii, pokusím se o odpověď
stručnější, globálnější.
Na některé odpovědět nelze, protože
vychází v Vaší politováníhodné
neznalosti faktů i zákonů. Největší
počet Vašich otázek se týkal pracovníků
ministerstva pro správu národního majetku
a jeho privatizaci, způsobu jejich výběru,
jejich odborné a morální způsobilosti,
řečeno dřívější
terminologií kádrového zabezpečení
procesu privatizace. Dovolte, abych začal odpovědí
na Vaši poslední otázku týkající
se tohoto problému. Tážete se mne, zda je ministerstvo
vybaveno specialisty z oboru strojírenství, stavebnictví,
zemědělství, elektrotechniky, petrochemie,
kvalifikované chemie a dalších oborů?
Odpovídám, že těmito odborníky
vybaveno není a nebude. Nejedná se z mé strany
o nedbalost, nýbrž záměr. Tvoříme
pravidla hry procesu privatizace, její právní
rámec. Ten nemůže a nesmí být
zásadně jiný pro petrochemii a jiný
pro elektrotechniku. Věcnou problematikou privatizačních
projektů se budou zabývat odvětvová
ministerstva - chceme aby proces privatizace byl v maximálně
možné míře decentralizovaný.
Ministerstvo pro správu národního majetku
zaměstnává výhradně právníky
a ekonomy, kteří jsou kompetentní k tomu,
aby vytvářeli ekonomickou filozofii privatizace
a dováděli ji až do návrhů zákonných
norem a posléze usilovali o naplnění těchto
norem. Nezaměstnáváme strojní inženýry,
architekty ani zemědělce. Vážený
pane poslanče, dovedete si představit, jaký
počet lidí by musel být na ministerstvu pro
správu národního majetku a jeho privatizaci
zaměstnán, aby byl Váš požadavek
adekvátního zastoupení "specialistů"
ze všech oborů splněn? Odborné expertízy
privatizačních projektů budeme objednávat
u domácích i zahraničních firem. Světová
banka k tomuto účelu zřizuje pracoviště
při Federálním ministerstvu hospodářství.
Využíváme také služeb nadace americké
vlády.
Nemám vytvořeno žádné teoretické
národohospodářské pracoviště,
které by reagovalo na vývoj názorů
na otevírání ekonomiky postkomunistických
zemí a provádělo průběžné
analýzy transformačních kroků do vývoje
národního hospodářství. Požaduji
od pracovníků ministerstva, aby byli dostatečně
vybaveni znalostmi relevantní teorie, vytváření
zvláštního teoretického pracoviště
na ministerstvu však považuji za luxus, který
si nemůžeme dovolit. Mé zkušenosti s výzkumnými
ústavy a jejich neefektivností jsou pro mne dostatečným
varováním před zakládáním
Výzkumného ústavu pro privatizaci. Prostředky
daňových poplatníků lze využít
mnohem účelněji, například
při likvidaci ekologické situace v Severních
Čechách.
Možnosti využít delimitace pracovníků
z ministerstva financí a ministerstva pro hospodářskou
politiku a rozvoj jsem akceptoval a zaměstnal jsem ty pracovníky,
kteří jsou odborně způsobilí
a dostatečně zralí k činnosti na ministerstvu
pro správu národního majetku a jeho privatizaci
ČR.
Ptáte se mne dále, zda jsem prověřoval
charakterové vlastnosti tak, aby byla vyloučena
možnost snah o osobní obohacování, úplatkářství,
korupci apod.? Přiznám se, že jsem žádné
rozsáhlé prověřování
charakterových vlastností svých spolupracovníků
neuskutečnil. Mám k němu zásadní
odpor, ale i nedůvěru. Nikdy jsem nečetl
ani neslyšel o způsobu prověřování,
který by neponižoval lidskou důstojnost, ale
ani o způsobu, který by byl skutečně
efektivní.
U mých spolupracovníků mi stačí
čistý trestní rejstřík a reference
důvěryhodných osob. Nejlépe lidi prověřuje
sama práce. Kdybyste alespoň jednou navštívil
naše ministerstvo, jak to dělají ostatní
poslanci, viděl byste moje lidi při práci
- i na prvního máje a o sobotách a nedělích.
Kladu důraz na založení takových pravidel
privatizace, která sama o sobě vylučují
v maximálně možné míře
osobní obohacování, korupci a úplatkářství.
Základním principem privatizace je veřejná
aukce, která je nejlepším známým
způsobem, jak těmto jevům čelit.
Odborné testy pracovníci ministerstva neskládali.
Nehlásilo se nám tolik uchazečů a
v takové kvalitě, abychom je mohli a museli prosívat
hustým sítem testů (které jsou ostatně
vždy jen jednostranným hodnocením uchazeče).
Zdá se však, že stejně dobře, ne-li
lépe než toto síto, působí vlastní
práce na ministerstvu, která je psychicky i časově
více než náročná a několik
pracovníků, kteří nebyli schopni nebo
ochotni nasazené tempo vydržet, již ministerstvo
opustilo. Bohužel, jedna vynikající pracovnice
doplatila na pracovní tempo svým zdravím.
Druhá skupina Vašich otázek se týká
vlastního postupu privatizace, vyjadřuje Vaše
obavy a skepsi s tímto postupem související.
Rád bych se i k těmto otázkám vyjádřil.
Nenazývejte, prosím státní akciové
společnosti pseudoakciovými společnostmi.
Jejich vytváření představovalo a představuje
nutnou fázi privatizace. Byla nutná zejména
s ohledem na připravovanou kupónovou metodu privatizace
a s ohledem na otevření dveří pro
vstup zahraničního kapitálu. Ten nebyl a
není ochoten vstupovat do nám důvěrně
známé formy socialistického vlastnictví
- státního podniku. Chce vědět přesně,
jaká část podniku, náleží
jemu a jaká státu, proto musely vznikat státní
akciové společnosti, u nichž je majetek zásadně
dělitelný.
Z ministerstva pro správu národního majetku
a jeho privatizaci ČR nepocházejí žádné
náměty na vyčlenění provozních
jednotek do státních akciových společností.
Tento dojem máte zřejmě z četby špatných
novin. Bylo by lépe informovat se přímo u
nás.
Přirozeně, snaha uchránit státní
vlastnictví před privatizací je úporná
a představitelé státních podniků
jsou v tomto ohledu velmi vynalézaví. Není
snadné odhalit a rychle zatarasit cesty, kterých
využívají a které jim stále ještě
- byť ve zmenšující se míře
- naše zákonné normy nabízejí.
Pokud jde o pojetí privatizace jako dražby užívacího
práva i zde jste podlehl novinářské
hantýrce. Nedraží se užívací
právo, nýbrž provozní jednotka. Majitel
nemovitosti je pak ze zákona povinen pronajmout vydražiteli
nabyté prostory alespoň na 2 roky. Mezitím
jsme však připravili novelu tohoto ustanovení
zákona Federálního shromáždění,
která tuto povinnost prodlužuje na 5 let, tj. na dobu,
kterou jsme posledně navrhovali. Ve věci restitucí
se mýlíte snad ze všeho nejvíce. Je
všeobecně známo, že již třináctý
den existence našeho ministerstva jsme předložili
návrh zákona č. 403/1990 Sb. o nápravě
některých majetkových křivd. Jestliže
to neví prostý občan, může nás
to mrzet, ale u poslance je takováto neznalost stěží
omluvitelná.
Na závěr odpovědi jsem si nechal ty Vaše
otázky, kterým příliš nerozumím.
Tážete se mne, co se stane s tisíci nepotřebných
úředníků státní správy
a podnikových ředitelství a zda nebudou chtít
zaujmout místa ve správních radách
státních akciových společností.
Nevím, co se s nimi stane a ani mne to příliš
nezajímá.
Nevím dost dobře, co si mám počít
s Vašimi otázkami, kterými se mne tážete,
jak využívám teoretických a praktických
zkušeností externistů erudovaných v
otázkách transformace hospodářství,
a jestli spolupracuji s daňovými a finančními
odborníky. Vážený pane poslanče,
jsem členem federální Finanční
rady, takže není jediný Vámi jmenovaný
problém, kterým bych se nemusel zabývat a
s někým na něm nespolupracovat. Toto všechno
jsou však základní informace, které
bych Vám byl kdykoli ochotně sdělil o přestávce
na chodbě parlamentu, o kterých mám však
plné právo předpokládat, že jsou
všeobecně známé. Děkuji Vám