ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1991

VI. volební období

260 C

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Jiřího Karase

na ministra pro správu národního majetku a jeho privatizaci ČR Tomáše Ježka

ve věci postupu malé privatizace

Ministr pro správu národního majetku a jeho privatizaci České republiky Tomáš Ježek odpověděl poslanci Jiřímu Karasovi na jeho interpelaci dopisem ze dne 2. května 1991.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, předkládám České národní radě odpověď ministra pro správu národního majetku a jeho privatizaci České republiky Tomáše Ježka na interpelaci poslance Jiřího Karase, která zní:

"Vážený pane poslanče, obrátil jste se na mne s interpelací ve věci postupu malé privatizace. Položil jste mi více než dvě desítky nejrůznějších otázek. Odpovědět na všechny by vyžadovalo zpracovat rozsáhlou studii, pokusím se o odpověď stručnější, globálnější. Na některé odpovědět nelze, protože vychází v Vaší politováníhodné neznalosti faktů i zákonů. Největší počet Vašich otázek se týkal pracovníků ministerstva pro správu národního majetku a jeho privatizaci, způsobu jejich výběru, jejich odborné a morální způsobilosti, řečeno dřívější terminologií kádrového zabezpečení procesu privatizace. Dovolte, abych začal odpovědí na Vaši poslední otázku týkající se tohoto problému. Tážete se mne, zda je ministerstvo vybaveno specialisty z oboru strojírenství, stavebnictví, zemědělství, elektrotechniky, petrochemie, kvalifikované chemie a dalších oborů? Odpovídám, že těmito odborníky vybaveno není a nebude. Nejedná se z mé strany o nedbalost, nýbrž záměr. Tvoříme pravidla hry procesu privatizace, její právní rámec. Ten nemůže a nesmí být zásadně jiný pro petrochemii a jiný pro elektrotechniku. Věcnou problematikou privatizačních projektů se budou zabývat odvětvová ministerstva - chceme aby proces privatizace byl v maximálně možné míře decentralizovaný. Ministerstvo pro správu národního majetku zaměstnává výhradně právníky a ekonomy, kteří jsou kompetentní k tomu, aby vytvářeli ekonomickou filozofii privatizace a dováděli ji až do návrhů zákonných norem a posléze usilovali o naplnění těchto norem. Nezaměstnáváme strojní inženýry, architekty ani zemědělce. Vážený pane poslanče, dovedete si představit, jaký počet lidí by musel být na ministerstvu pro správu národního majetku a jeho privatizaci zaměstnán, aby byl Váš požadavek adekvátního zastoupení "specialistů" ze všech oborů splněn? Odborné expertízy privatizačních projektů budeme objednávat u domácích i zahraničních firem. Světová banka k tomuto účelu zřizuje pracoviště při Federálním ministerstvu hospodářství. Využíváme také služeb nadace americké vlády.

Nemám vytvořeno žádné teoretické národohospodářské pracoviště, které by reagovalo na vývoj názorů na otevírání ekonomiky postkomunistických zemí a provádělo průběžné analýzy transformačních kroků do vývoje národního hospodářství. Požaduji od pracovníků ministerstva, aby byli dostatečně vybaveni znalostmi relevantní teorie, vytváření zvláštního teoretického pracoviště na ministerstvu však považuji za luxus, který si nemůžeme dovolit. Mé zkušenosti s výzkumnými ústavy a jejich neefektivností jsou pro mne dostatečným varováním před zakládáním Výzkumného ústavu pro privatizaci. Prostředky daňových poplatníků lze využít mnohem účelněji, například při likvidaci ekologické situace v Severních Čechách.

Možnosti využít delimitace pracovníků z ministerstva financí a ministerstva pro hospodářskou politiku a rozvoj jsem akceptoval a zaměstnal jsem ty pracovníky, kteří jsou odborně způsobilí a dostatečně zralí k činnosti na ministerstvu pro správu národního majetku a jeho privatizaci ČR.

Ptáte se mne dále, zda jsem prověřoval charakterové vlastnosti tak, aby byla vyloučena možnost snah o osobní obohacování, úplatkářství, korupci apod.? Přiznám se, že jsem žádné rozsáhlé prověřování charakterových vlastností svých spolupracovníků neuskutečnil. Mám k němu zásadní odpor, ale i nedůvěru. Nikdy jsem nečetl ani neslyšel o způsobu prověřování, který by neponižoval lidskou důstojnost, ale ani o způsobu, který by byl skutečně efektivní.

U mých spolupracovníků mi stačí čistý trestní rejstřík a reference důvěryhodných osob. Nejlépe lidi prověřuje sama práce. Kdybyste alespoň jednou navštívil naše ministerstvo, jak to dělají ostatní poslanci, viděl byste moje lidi při práci - i na prvního máje a o sobotách a nedělích. Kladu důraz na založení takových pravidel privatizace, která sama o sobě vylučují v maximálně možné míře osobní obohacování, korupci a úplatkářství. Základním principem privatizace je veřejná aukce, která je nejlepším známým způsobem, jak těmto jevům čelit.

Odborné testy pracovníci ministerstva neskládali. Nehlásilo se nám tolik uchazečů a v takové kvalitě, abychom je mohli a museli prosívat hustým sítem testů (které jsou ostatně vždy jen jednostranným hodnocením uchazeče). Zdá se však, že stejně dobře, ne-li lépe než toto síto, působí vlastní práce na ministerstvu, která je psychicky i časově více než náročná a několik pracovníků, kteří nebyli schopni nebo ochotni nasazené tempo vydržet, již ministerstvo opustilo. Bohužel, jedna vynikající pracovnice doplatila na pracovní tempo svým zdravím.

Druhá skupina Vašich otázek se týká vlastního postupu privatizace, vyjadřuje Vaše obavy a skepsi s tímto postupem související. Rád bych se i k těmto otázkám vyjádřil.

Nenazývejte, prosím státní akciové společnosti pseudoakciovými společnostmi. Jejich vytváření představovalo a představuje nutnou fázi privatizace. Byla nutná zejména s ohledem na připravovanou kupónovou metodu privatizace a s ohledem na otevření dveří pro vstup zahraničního kapitálu. Ten nebyl a není ochoten vstupovat do nám důvěrně známé formy socialistického vlastnictví - státního podniku. Chce vědět přesně, jaká část podniku, náleží jemu a jaká státu, proto musely vznikat státní akciové společnosti, u nichž je majetek zásadně dělitelný.

Z ministerstva pro správu národního majetku a jeho privatizaci ČR nepocházejí žádné náměty na vyčlenění provozních jednotek do státních akciových společností. Tento dojem máte zřejmě z četby špatných novin. Bylo by lépe informovat se přímo u nás.

Přirozeně, snaha uchránit státní vlastnictví před privatizací je úporná a představitelé státních podniků jsou v tomto ohledu velmi vynalézaví. Není snadné odhalit a rychle zatarasit cesty, kterých využívají a které jim stále ještě - byť ve zmenšující se míře - naše zákonné normy nabízejí.

Pokud jde o pojetí privatizace jako dražby užívacího práva i zde jste podlehl novinářské hantýrce. Nedraží se užívací právo, nýbrž provozní jednotka. Majitel nemovitosti je pak ze zákona povinen pronajmout vydražiteli nabyté prostory alespoň na 2 roky. Mezitím jsme však připravili novelu tohoto ustanovení zákona Federálního shromáždění, která tuto povinnost prodlužuje na 5 let, tj. na dobu, kterou jsme posledně navrhovali. Ve věci restitucí se mýlíte snad ze všeho nejvíce. Je všeobecně známo, že již třináctý den existence našeho ministerstva jsme předložili návrh zákona č. 403/1990 Sb. o nápravě některých majetkových křivd. Jestliže to neví prostý občan, může nás to mrzet, ale u poslance je takováto neznalost stěží omluvitelná.

Na závěr odpovědi jsem si nechal ty Vaše otázky, kterým příliš nerozumím.

Tážete se mne, co se stane s tisíci nepotřebných úředníků státní správy a podnikových ředitelství a zda nebudou chtít zaujmout místa ve správních radách státních akciových společností. Nevím, co se s nimi stane a ani mne to příliš nezajímá.

Nevím dost dobře, co si mám počít s Vašimi otázkami, kterými se mne tážete, jak využívám teoretických a praktických zkušeností externistů erudovaných v otázkách transformace hospodářství, a jestli spolupracuji s daňovými a finančními odborníky. Vážený pane poslanče, jsem členem federální Finanční rady, takže není jediný Vámi jmenovaný problém, kterým bych se nemusel zabývat a s někým na něm nespolupracovat. Toto všechno jsou však základní informace, které bych Vám byl kdykoli ochotně sdělil o přestávce na chodbě parlamentu, o kterých mám však plné právo předpokládat, že jsou všeobecně známé. Děkuji Vám

V Praze dne 2. května 1991
Tomáš Ježek, v.r."

V Praze dne 8. května 1991

Dagmar Burešová, v.r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP