ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1991

VI. volební období

260

Ústní interpelace

přednesené

na 17. schůzi České národní rady

konané ve dnech 26. - 28. března 1991

Z pověření předsednictva České národní rady předkládám poslancům ČNR přehled ústních interpelací vznesených na členy vlády ČR na 17. schůzi České národní rady. Texty interpelací se řídí stenografickým záznamem.

17.I01 Interpelace poslance Miroslava Čapka ve věci opožděné odpovědi vlády České republiky na interpelaci podanou vládě ČR a jejím prostřednictvím na vládu federální ve věci znepokojení mezi občany pokud jde o otázku navrácení majetku sudetským Němcům

Vážená paní předsedkyně České národní rady, pane předsedající, vážená vládo České republiky, kolegové a kolegyně, dámy a pánové! Ač velice nerad, musím z tohoto řečniště znovu interpelovat vládu České republiky a jejím prostřednictvím i vládu federální. Možná, že si někteří z vás vzpomenou na moje vystoupení 31. října loňského roku, kdy jsem jménem skupiny poslanců přednesl problematiku sudetských Němců. Velmi mě mrzí, že přes to, že jsem žádal odpověď písemně, musím nyní i přes moje opakované vystoupení v této sněmovně konstatovat, že jsem nedostal odpověď žádnou a že jsem nebyl vyrozuměn. Proč nebyla dodržena zákonná lhůta stanovená jednacím řádem, tj. 30 dnů? Mám za to, že doba 5 měsíců je už poněkud zarážející.

V současné době se v tisku objevily zprávy o probíhajících jednáních mezi Československem a Německem, mezi oběma státy, která by měla řešit celou problematiku. Současně však není jasné, zda do nové smlouvy budou zakomponovány požadavky sudetských Němců na odškodnění. Sudetští Němci z počátku nehovořili o svých požadavcích, v poslední době zazněly však již jasně a otevřeně. Stačí poukázat na tzv. apel Václava Havla. K objasnění celé situace rozhodně nepřispívá polemika vedená v Rudém právu s ministerstvem zahraničních věcí ČSFR. To vše musí vést k tomu, že musím interpelaci oproti původním otázkám již výše uvedeným adresátům rozšířit. Chtěl bych zdůraznit, že problematika sudetských Němců se dotýká především České republiky. Rád bych věděl, zda vláda České republiky na připravované smlouvě s Německem participuje, či zda její příprava probíhá pouze na úrovni ministerstva zahraničních věcí.

Zda vůbec koncept smlouvy byl české vládě předložen a zda pak smlouva obsahuje i otázky vzájemných pohledávek či odškodnění našich občanů ze strany Německa, a to např. za totální nasazení.

Dále jestliže skutečně došlo k posunu v postoji německé vlády v důsledku tlaku krajanského sdružení, tzn. zájmového sdružení, zda i naše vláda jedná s obdobnou organizací např. Svazem bojovníků za svobodu. Mám za to, že by mohla nastat situace, kdy mezi vládou ČSFR a SRN dojde k uzavření smlouvy, která bude podléhat ratifikaci resp. schválení ve Federálním shromáždění, ale tato sněmovna se k celé smlouvě nebude mít možnost vůbec vyjádřit. Přičemž, jak už jsem uvedl, jde o zájem především České republiky. Eventuální důsledky smlouvy by nezasahovaly pouze federaci, ale znovu opakuji, především by se dotýkaly České republiky. Stačí si připomenout, co se zeměpisně dříve považovalo za Sudety.

Rozhodně nechci problematiku zveličovat. Celá záležitost zahrnuje řadu otázek, ale v každém případě jde o otázky velice citlivé. Nevím, jaké zkušenosti mají ostatní poslanci z tzv. Sudet. Ale jsem plně přesvědčen o tom, že učiní poznatky stejné.

S ohledem na právě onu citlivost mám za to, že by měla být o obsahu připravované smlouvy podrobně a průběžně informována nejen tato sněmovna, představující nejvyšší zákonodárný sbor České republiky, ale i veřejnost, a to tak, aby se neobjevovaly různé dohady a spekulace. Věřím, že by se tak předešlo řadě problémů.

O odpověď prosím písemně. Současně žádám o podrobné vysvětlení, proč po pěti měsících nebyla na interpelaci dána odpověď. Věřím, že toto doplnění interpelace bude zodpovězeno v zákonné lhůtě. Kdo jiný by měl dodržovat zákony, než vláda této republiky a sama tato sněmovna. Děkuji vám za pozornost.

17.I02 Interpelace poslance Petra Smělíka na předsedu vlády České republiky Petra Pitharta a ministra životního prostředí Ivana Dejmala ve věci vytváření podmínek a opatření pro pokusné vypouštění dolní nádrže vodního díla Nové Mlýny

Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené paní kolegyně, vážení páni kolegové, ve svém vystoupení chci interpelovat pana premiéra Pitharta a pana ministra Dejmala ve věci vypouštění dolní nádrže vodního díla Nové Mlýny.

20 let budované vodohospodářské úpravy neúnosných hydraulických poměrů v údolní nivě řeky Dyje v celkové hodnotě 1,7 miliardy Kčs se staly v posledních 5 měsících předmětem soustředěného útoku ekologických iniciativ. Dílo, které nemohlo ještě prokázat své klady a nedostatky, je zpochybňováno, požaduje se jeho radikální revize a bezodkladné vypuštění dolní nádrže. Takový postoj je podle protagonistů iniciativ zdůvodňován tím, že na dně nádrže spočívají neuskutečněné návrhy rezervací. Pominu-li tento pochybný motiv, operují navrhovatelé termínovaného vypuštění s iluzí, že po obnažení dna dojde k rychlé sekcesi původního cenného lužního lesa na ploše 400 ha, což by mělo potvrdit jednoroční vypuštění s tím, že pařezy oživnou a kořeny vytvoří výmlatky.

Z ekonomického hlediska to má být nejlevnější dokončení díla, k němuž postačí zvednutí stavidel. Bylo by možno považovat toto stanovisko za pošetilost, kdyby nenacházelo odezvu na nejkompetentnějších místech. V důsledku toho bylo již 22. 2. t. r. z podnětu ministerstva životního prostředí ČR zahájeno vypouštění nádrže s cílem dosáhnout do konce března nejnižší provozní meze. Tento základní krok zdůvodnil pan ministr Dejmal "nebezpečím z prodlení", které by mohlo nastat, kdyby studie, na jejíž zpracování je pouhých 40 dnů, doporučila pokusné vypuštění. Podotýkám, že oponovaná interní studie, zejména tohoto roku, neshledala podle 13 nezávislých oponentních posudků podklady k vypuštění nádrže. Bez této přípravy by se voda pro pokus nedala před vegetačním obdobím vypustit a tím by nebyla dána možnost prokázat - pouze experimentální metodou - pravdivost varianty.

Nutno dodat, že vypouštění bylo po týdnu zastaveno z důvodů bezpečnostních pro silný pokryv ledu a po protestu všech obecních úřadů v okolí novomlýnské nádrže. Nicméně sledovaný cíl vypouštění v době jeho zahájení byl v rozporu s platným manipulačním řádem a tedy zákonnými předpisy. Vzniklé náhrady a ztráty z takové manipulace se zavázalo uhradit ministerstvo životního prostředí. Avšak i tak 8 mil. m3 neužitečně vypuštěné vody představuje při dnešní hladině cen ztrátu 4,5 mil. Kčs.

Tento postup operující s termínem "veřejný zájem" mě vede k názoru, že možnost pokusu "dát šanci přírodě" získává podporu bez ohledu, že nebyl předložen promyšlený a řádný projekt, co se má po vypuštění stát, kdo bude akci garantovat, co to bude stát a kdo to zaplatí. V daném případě si myslím, že hlasatelé citu k přírodě opomíjející cit k národnímu hospodářství jsou podezřelí především v této době, přestože vždy bude rozpor mezi unikátní přírodou a ekonomikou. Navíc si musím položit otázku, o jaký ekologický zájem při prosazování radikálního řešení jedná, když je pozornost obrácena k neexistujícímu lesu pod vodní hladinou, který se má křísit, a přitom bez povšimnutí jsou v sousedství nesrovnatelně větší plochy stejně cenných biomů světového významu při soutoku Moravy a Dyje a o zachování jejich původnosti se nikdo nestará, lesy nadále vysychají, v důsledku toho druhově chudnou a jejich unikátnost se snižuje. Stručně řečeno cesty k záchraně luhu se nehledaly ani nehledají a v současné době bez vhodné manipulace s vodou ani jiná cesta není.

Vzhledem k tomu, že vodní dílo se nachází v mém volebním obvodu a vedle laických názorů jsem sledoval celou situaci rovněž z odborného pohledu, dovolím si rekapitulovat alespoň pro názornost základní cíle vodního díla s přihlédnutím k významu dolní nádrže.

- Vodní dílo bylo budováno jako ochrana území před záplavami 25000 ha - max. plocha zatopení je 3226 ha. Z toho dolní nádrž zabírá polovinu plochy a má hlavní retenční funkci s projektovaným vodním objemem 87,75 mil. m3, tj. 2/3 z celého vodního díla.

- Vytvořený zdroj vody měl umožnit zásobování závlah až do plochy 45000 ha; potřebnou akumulaci zajišťuje dolní nádrž.

- Regulační funkcí stabilizovat průtoky Dyjí pod vodním dílem s tím, že minimální průtok se zvýší třikrát a odtoky vody se využijí k výrobě elektrické energie; elektrárna se nachází opět na dolní nádrži.

Dalšími pozitivy díla jsou využití nádrží k chovu ryb a rekreaci, zamezení komářích kalamit, převádění vody pro závlahy do Rakouska apod. Na řešení celé koncepce bylo vypracováno 30 studií odborných pracovišť z vysokých škol, ČSAV, výzkumných ústavů, projekčních organizací a dalších institucí.

Je pravdou, že provedení díla je poplatné době, v níž vznikalo. Přístup k výstavbě byl převážně technokratický, velikášský, nebyl brán zřetel na vhodné začlenění do krajiny, alespoň částečné zachování lužních lesů a možná i volba lokalit nádrží mohla být jiná. V každém případě nelze považovat současný stav za ukončený. Oblast nádrží je třeba promyšleně ekologizovat. Vybudovat lesní pásy vně i uvnitř hrází, pokusit se vytvořit enklávy lesa na mělkých místech nádrže, včetně úpravy pláží, což nejsou vady nenapravitelné a lze je řešit jako součást nezbytného postupu zapojování každé stavby po jejím dokončení do krajiny, i když v daném případě opožděně a se zjevně omezenými možnostmi.

Při dnešním posuzování díla je nutno mít na zřeteli, že hlavní problém nádrže nespočívá v tom, že nádrž je zaplavena, ale v tom, že je odlesněna a z území skryto a odvezeno 3/4 mil. m3 ornice. Předpoklad obnovy produkčního lesa na dně vypuštěné nádrže přirozeným zmlazováním je nereálný, lesníci takový postup tvorby lesa zásadně odmítají. Pro informaci náklady na založení lesa ve vypuštěném prostoru jsou kalkulovány na cca 60 000 Kčs/ha.

S jistotou by se vytvořil plný zápoj buření, intenzívní růst výmlatků a zvýšení účasti nitrofilních druhů v důsledku aktivizace dekompozičních procesů. Další vývoj by vedl k bujně rostoucí hospodářsky nezužitkovatelné biomase. Tyto zjevné skutečnosti lze ověřit v širokém rozsahu výsledků vědeckých studií v ekosystémech lužního lesa, vodního biomu řek a nádrží od širokého týmu vědeckých pracovníků koordinovaných Ústavem ekologie lesa VŠZ v Brně v období let 1970 - 1985. Rovněž existuje řada poznatků o původním stavu půdních pokryvů v prostoru dna prováděných VÚ pedologickým před napuštěním nádrže. Z toho vyplývá, že nutnost vypouštět nádrž letos neexistuje. Podotýkám, že vypuštěním dolní nádrže by celé vodní dílo ztratilo projektovanou funkci a nemohly by být plněny základní cíle vodního díla. Zdůrazňuji, že jednostranné řešení bez komplexního posouzení vlivu vodního díla na krajinu by mělo negativní ekonomické, společenské a politické dopady. Celý problém je nutno řešit zásadně, fundovaně a ne unáhleně a pokusně. Je nutno provést kritickou analýzu vodního díla z pohledu současné i budoucí společenské užitečnosti. Přitom je třeba opírat se o dostupné vědecké a technické doklady s využitím současného vědeckého poznání. Nutno při tom respektovat celostátní strategii s vodními a terestrickými vodními zdroji, regionální potřebou akumulované vody v nádržích pro potřeby zemědělství (nejen z hlediska ekonomiky produkce, ale i její stability, sklizňových jistot apod.), vodárenství a dalších potřeb místní populace. Zhodnotit též potřebu retenčních prostor pro ochranu pozemků proti záplavám, zabezpečení stavu zásob vody při extrémních situacích - extrémní suché periody - nadměrné průtoky. Přitom je potřeba přehodnotit dopady vodohospodářských úprav na celý prostor dyjské nivy mezi Novými Mlýny a soutokem Dyje s Moravou tak, aby byl řízeně nadlepšován vlhkostní režim v několika tisících ha lužního lesa s unikátními přírodními útvary a rezervacemi, aby již některá technická zařízení pro umělé povodňování lesů, vybudována v minulosti, mohla být začleněna do zavlažovacího systému lužního lesa. Při rozhodování je třeba mít na paměti, že osud nádrže není možné řešit izolovaně, bez znalosti dopadu na funkci celého systému v nivě Dyje, pokud chceme postupovat skutečně ekologicky.

Jsem toho názoru, že vodní hladina není v přírodě cizím prvkem a zachycování vody tam, kde má cenu zlata, je jednoznačný ekologický přístup. Naopak nevím, jak bych měl nazvat postup zbavování z území akumulované vody, kde ji příroda i lidé potřebují. O obdobném názoru obyvatel Břeclavska není těžké se přesvědčit.

Nechtěl jsem poukazovat na ekonomický dopad, který by stál naše hospodářství uskutečněný pokus. Existuje dostatek údajů pro snadný výpočet, kdy výsledné číslo by bylo minimálně osmimístné.

Jde mi o něco jiného. Existují symptomy, které s realitou uskutečnění pokusu počítají a podporují ji. Mám na mysli doporučující stanovisko výboru pro životní prostředí a urbanismus tohoto parlamentu a ve stejném duchu předanou informaci MŽP ČR pro členy vlády ČR. Z vlády přenesení rozhodovacích kompetencí, i když ze zákona vyplývajících, na okresní referát životního prostředí v Břeclavi v situaci, kdy jsou činěny MŽP kroky sledující možnost likvidace díla, považuji za úhybný manévr. Vodní dílo bylo budováno jako vládou sledovaná akce se jmenovaným pověřencem. Proto zodpovědnosti za oprávněnost investice a její účelné využití včetně zásadního rozhodnutí, se ani nástupnická vláda nemůže zbavit, protože se přímo týká nejméně šesti resortů. Také z toho důvodu, že se jedná o dořešení složité problematiky. Na zásadní stanovisko ke snaze o vypuštění dolní nádrže jsou občané o to více citliví, že v letošní zimě v jímacích územích Břeclavska anomálně poklesla hladina vod a přestože již roztály sněhy v povodí Dyje, je v přehradách minimální zásoba vod, kupř. ve Vranovské pouze 30%.

Na závěr bych si přál, aby dostal šanci zdravý lidský rozum. Příroda se nám za to určitě odvděčí. Jsem přesvědčen, že kdyby se průkazně prokázalo, že vodní dílo nemá opodstatnění, bude možno promyšleně a kvalifikovaně připravit zalesnění krajiny, řešit všechny důsledky tohoto kroku, byť by to bylo třeba i za 30 let, což v přírodě není nijak dlouhá doba.

Vzhledem k tomu, že jsme před termínem rozhodování o pokusu, žádám zodpovězení na tyto otázky:

1. Podle jakých právních norem se má začít obnovovat les, byť i pokusem, na vyňaté půdě z lesního půdního fondu a podle jakého projektu?

2. Na základě jakého rozhodnutí bude ponecháno nevyužito 1200 ha vyjmuté půdy ze zemědělského půdního fondu?

3. S jakými finančními zdroji je pokus zajištěn /trvalá údržba území, zajištění nezbytné techniky a úhrady prokazatelných ztrát/?

4. O jaké stanovisko se opírá MŽP při sledování možnosti vypuštění nádrže, když neexistuje rozhodnutí vlády ČR k danému problému jako nadřízeného orgánu? Vypuštění vody by bylo proti § 3 vodního zákona č. 138/1973 Sb., a přitom vypuštěné území by zůstalo v kompetenci jiného resortu, tedy ministerstva zemědělství, které s pokusem nesouhlasí.

5. Jak je využívána finanční částka 100 mil. Kčs z rozpočtu ČR na letošní rok pro dokončování vodního díla Nové Mlýny?

Očekávám písemnou odpověď.

17.I03 Interpelace poslance Jaromíra Kapusty na ministra průmyslu České republiky Jana Vrbu ve věci řešení odbytové a zaměstnanecké krize při výrobě osobních kolejových vozidel v Moravskoslezské vagonce Studénka

Vážený pane předsedající, vážená paní předsedkyně, vážená vládo, dámy a pánové. Se svou ústní interpelací se obracím na ministra průmyslu České republiky pana ing. Jana Vrbu.

Dne 24. února 1991 jsem zaslal sedmistránkový dopis panu premiérovi, panu ministrovi průmyslu České republiky, dále pánům ministrům Dybovi, Špačkovi, Horálkovi, ve kterém jsem upozornil na nezaviněnou těžkou odbytovou a zaměstnaneckou krizi při výrobě osobních kolejových vozidel v Moravskoslezské vagonce ve Studénce, kdy ČSD v lednu 1991 náhle vypověděly veškeré objednávky těchto vozidel a navíc výrobci nezaplatily za odebrané výrobky. Odpověď, která však situaci neřeší jsem obdržel od pana ministra průmyslu a společenskou odpověď od pana kardinála Tomáška, rodáka ze Studénky. Do situace, do které se dostala Moravskoslezská vagonka, dostala se řada podniků po rozpadu RVHP a jiných negativních vlivech. V současné době je insolventnost vyčíslena do astronomické částky více než 70 miliard Kčs. Co však nelze přehlédnout, je určitý nezájem vlády či vlád zabránit propadu našich podniků s dlouhodobou výrobní tradicí a s výraznými inovačními programy.

V souvislosti s výše uvedeným značně rozporuplně působilo předvádění španělské vlakové jednotky Talgo na trati Praha - Karlštejn za účasti čelných představitelů ČSD, v čele s ministrem dopravy ing. Nezvalem. Z reportáže v Televizních novinách a z rozhovoru s ministrem dopravy vyplynulo, že o tuto jednotku má naše doprava mimořádný zájem, a to zejména z důvodu vyššího komfortu cestujících a díky systému naklánění vozů v obloucích a možnému dosažení vyšších rychlostí i na našich tratích. Uvedená reportáž vyvolala u řady zainteresovaných pracovníků i občanů množství otazníků, které byly ještě umocněny informací španělského zástupce o úspěšném postupu jednání o zakoupení předváděné jednotky. Ptám se, proč při jednáních s ČSD dne 12. 2. 1991 byli zástupci Moravskoslezské vagonky Studénka, kteří nabízeli rychlou modernizaci interiéru dodávaných vozidel Bte, nekompromisně odmítnuti s tím, že s vagonkou ve Studénce budou jednat až budou mít peníze.

Je možno odhadnout, že cena soupravy Talgo bude 200 - 300 mil. Kčs. Je proto nepochopitelné, že ČSD otevřeně projevuje zájem nakoupit tato španělská vozidla za cenu minimálně 5x vyšší než inovovaná vozidla domácí a přitom odmítá jednat s domácími výrobci. Konkurenční prostředí je jistě nesmírně důležité, co je však nesprávné, nedává se v této citlivé době prostor domácímu výrobci s nově vyvinutými typy vozidel s nesrovnatelně vyšším komfortem proti dříve vyráběným typům.

Po prověření všech inovačních programů musím odmítnout názor, že by Moravskoslezská vagonka Studénka nedokázala vyrobit moderní a pohodlné vozy a je třeba výhradně nákup ze zahraničí. Při jednání se zahraničními odběrateli každý z nich dosud požadoval, aby v dodávaném výrobku byl určitý rozsah dílů ze země odběratele, čímž se řeší nejen unifikace, ale především zaměstnanost. Nevím, proč by to obdobně nemělo platit pro ČSD, které může část vozidel pro zvláštní použití získávat ze zahraničí, ale nesmí zapomínat na tuzemského výrobce, který je připraven vyrobit a dodat vozidla v požadovaných počtech, které ČSD dlouhodobě plánovalo.

Jsem přesvědčen proto, že cesta k prosperitě železniční dopravy nevede přes ztrátu tisíců tuzemských podniků a tisíců pracovních příležitostí při řešení obnovit železniční dopravu formou trvalých dovozů výrobků ze zahraničí s následným vzrůstem zadluženosti státu. Žádám proto o písemnou odpověď jak výše uvedená záležitost bude řešena v blízké budoucnosti.

17.I04 Interpelace poslance Jiřího Karase na ministra privatizace a správy národního majetku Tomáše Ježka ve věci postupu malé privatizace

Pane předsedající, dámy a pánové! Dovolte, abych se obrátil s interpelací na ministra privatizace a správy národního majetku pana Tomáše Ježka ve věci postupu malé privatizace.

Ministerstvo pro privatizaci a správu národního majetku je z hlediska vytváření podmínek pro liberalizaci hospodářství nejvýznamnější praktickou institucí jednak pro vytvoření kontinuity majetkoprávních vztahů a pak národohospodářským centrem pro vytváření nových pracovních příležitostí vznikem soukromého sektoru obchodu, služeb, malovýroby, až po vytváření podmínek vstupu zahraničního kapitálu.

To jistě vyžaduje maximální odbornou erudici pracovníků ministerstva v oblasti právního vědomí, znalostí evropského hospodářsko právního řádu a národohospodářské znalosti o současném stavu hospodářství a o žádoucí transformaci neprosperujících podniků až po znalosti bankovních operací pro možnou deetatizaci podniků.

Dovolím si proto panu ministrovi položit pár otázek.

Jak jste pane ministře, postupoval při výběru odborníků z oblasti národohospodářství, hospodářského a majetkového práva a bankovnictví pro práci na ministerstvu? Prověřoval jste odbornost a morální bezúhonnost pracovníků např. konkursy, odbornými testy, referenčními posudky a pod.?

Vzhledem k tomu, že ministerstvo má velké pravomoci v majetkových záležitostech, prověřoval jste charakterové vlastnosti tak, aby byla vyloučena možnost snah osobního obohacování pracovníků, úplatkářství, soukromého poradenství či jiného zasahování do vzniku podniků, např. přijímáním míst v představenstvu či dozorčích radách podniků nebo snah zapojit se do soukromého podnikání zneužitím znalostí z materiálů obhospodařovaných ministerstvem?

Vláda České republiky na základě zřizovacího zákona ČNR č. 288/90 Sb. přijala usnesení, jehož účelem bylo m.j. nezvyšovat nároky na plán a rozpočet z titulu vzniku nového Úřadu státní správy, a proto delimitovala dohodami mezi ministerstvem pro hospodářskou politiku a rozvoj, ministerstvem financí a ministerstvem pro správu národního majetku a jeho privatizaci pracovníky a finanční zdroje. Jak jste využil možnost vytvořit ministerstvo z odborníků státní správy z uvedených ministerstev, aby tato nebyla nucena po delimitaci funkčních míst propouštět? Kolik odborníků z národohospodářství a majetkoprávních vztahů jste při vytváření ministerstva využil?

V počátku bylo ministerstvo zaměřeno výhradně na vytváření pseudoakciových společností, bez odstátnění v podstatě přeskupením a přejmenováním socialistických státních podniků. Privatizace byla pojata zejména jako dražba užívacího práva a dle vašeho prohlášení měla být restituce maximálně finanční.

Velice znepokojivé jsou však zprávy, že z vašeho ministerstva a z ministerstva obchodu a cestovního ruchu stále přicházejí náměty na vyčleňování některých provozních jednotek do státních akciových společností: benzinová čerpadla, velké prodejny, cihelny apod.

Široká veřejnost projevuje názor, že udělování výjimek z procesu privatizace zakládáním akciových společností je nebezpečný precedens pro četné snahy organizací vyhnout se malé privatizaci.

K otázce státních akciových společností dostávám od členů komisí i veřejnosti jasné stanovisko: nejprve převést vlastnictví do českých rukou a pak teprve nechat vstoupit na trh cizí kapitál i s případným vznikem akciových společností. Ale především z těchto podnikatelských aktivit.

Vybírání lukrativních provozních jednotek, umístěných na strategických místech, které uzavřou kolem drobných podnikatelů clonu, jim nedovolí vytvořit množství pracovních příležitostí pro pracující ze zanikajících podniků a organizací.

Nabízí se otázka, co se stane s tisíci nepotřebných úředníků státní správy a řídících podnikové správy? Nejsou to právě oni, kdo by nejraději zaujali místa v představenstvech a správních radách oněch státních akciových společností?

Čas a zkušenosti z jiných zemí provádějících transfer centrálního hospodářství na liberální ukázaly, že v privatizaci je nejvýznamnější jednak zapojení bankovnictví do praktické privatizace pro komercializaci podniků a význam naturální restituce pro vytvoření trhu s pozemky, nemovitostmi a výrobními prostředky a tím trhu pracovní síly.

Jak reaguje vaše ministerstvo na tyto zkušenosti a jak se to promítá do konkrétních opatření v uspořádání ministerstva a jeho odborném obsazení? Jak využíváte teoretické i praktické zkušenosti externistů erudovaných v otázkách transformace hospodářství, asociace na právní a hospodářský řád platný v zemích Evropského společenství? Jak v praktických úkonech ministerstva využíváte poznatků zahraničních odborníků a služebních cest vašich vedoucích pracovníků? Máte vytvořeno teoretické národohospodářské pracoviště, které by bylo schopno reagovat na vývoj názorů na otvírání ekonomiky postkomunistických zemí a provádět průběžné analýzy dopadů transformačních kroků do vývoje národního hospodářství? Kde čerpáte údaje o vývoji národního hospodářství a dopadech privatizačních snah do změny kvality služeb obchodu a zejména prosperity podniků?

Pro rozvoj podnikání má zásadní význam daňový systém, a to jednak pro vytváření příjmů státního rozpočtu, jednak vstup kapitálu a regulaci vnějších ekonomických vztahů. Spolupracujete s odborníky na daňový systém, nebo máte vlastní informace o řešení těchto záležitostí od interních odborníků pro schopnost posuzovat správnost privatizačních projektů a možnost prosperity podniků navrhujících se k privatizaci?

Vaše ministerstvo je činné v zákonodárných iniciativách v oblasti privatizace. Právní řád je zásadním nástrojem pro následný výkon demokratických institucí státní správy a významný nástroj pro regulaci styků pracovníků státní správy s veřejností. Zaměstnáváte odborníky z oblasti státu a práva nebo tyto iniciativy ponecháváte laickým pracovníkům? Jak spolupracujete s institucemi nezbytnými pro majetkoprávní vztahy podmiňujícími vlastnictví nebo práva užívání, zápisy do evidence nemovitostí apod.? Máme koncepci, jak spolupracovat s nezávislým soudnictvím, např. vytvoření správních soudů, aby byla zajištěna ochrana občanů před chybami úředníků státní správy?

Federální shromáždění schválilo zákony rehabilitační a transformační. Oba tyto zákony se zásadně promítnou do činnosti ministerstva. Transformační zákon bude precizován o postupy tvorby privatizačních projektů a konkrétní způsob odstátnění podniků. Posuzování privatizačních projektů bude vyžadovat vysokou erudici pracovníků ministerstva, zejména z hlediska znalostí možné prosperity podniků, aby krátce po privatizaci vlivem hromadění neprodejných zásob, neschopnosti exportu a platební neschopnosti podniků podniky nezbankrotovaly a nemusely být znovu privatizovány formou bankrotu. Jak je vybaveno ministerstvo těmito specialisty z oboru strojírenství, stavebnictví, zemědělství, elektrotechniky, petrochemie, kvalifikované chemie apod.? Nebo počítá ministerstvo s formami expertiz externích pracovišť a bankových institucí? Počítá pak ministerstvo ve svém rozpočtu s těmito výdaji? Je známo pane ministře, že po ustavení do funkce ministerstva jste prohlásil, že maximálně do 3 let zprivatizujete národní hospodářství a odejdete se věnovat pedagogické činnosti. Ve sdělovacích prostředcích jste dále informoval veřejnost o možnosti provedení malé privatizace v jednom dnu. Nyní hodláte v půli roce provést privatizaci 10 tis. podniků. Není to opět optimistický výhled? Jak máte tuto akci zabezpečenu personálně, legislativně a věcně?

Vážený pane ministře, očekávám, že na vznesené dotazy podáte písemnou odpověď, která zažene moje obavy a především uspokojí soukromé podnikatele, kteří by měli být základem ničím nenahraditelného malého a středního stavu. Děkuji za pozornost.

17.I05 Interpelace poslance Jiřího Duška na předsedu vlády České republiky Petra Pitharta ve věci výrazného zvýšení rychlosti ekonomické reformy

Vážená paní předsedkyně, vážená vládo, vážené paní poslankyně, páni poslanci. Institut interpelace je velice vážná záležitost, která má funkci zásadní. Nechci jí zneužívat, dosud jsem tak neučinil, ale bohužel ekonomická reforma je věc tak zásadní, že si interpelaci zaslouží. Je to úsek života, který vede ke změně. Je žádoucí, aby tento úsek byl realizován v době co nejkratší, už vzhledem k dramatičnosti, kterou sebou tato ekonomická reforma nese.

Není věcí jen, jak tady bylo řečeno, ministerstva pro správu majetku a jeho privatizaci, resp. pana ministra Ježka. Proto interpeluji pana premiéra, a tím celou vládu.

Za prvé: jaká opatření jsou přijata, aby rychlost ekonomické reformy byla výrazně zvýšena? Jak je možné, že Bůh dělal šest dnů, sedmý den odpočíval, my podle vzoru komunistů šest dnů odpočíváme a sedmý den prodáváme. Za druhé: jakým způsobem je podporována činnost soukromých podnikatelů malé a střední vrstvy? Za třetí: jak jsou odstraňovány administrativní bariéry, které zdržují uvedení soukromého podnikání do života? Za čtvrté: daňová politika ve vztahu k soukromému podnikání - jak aplikována a jakým způsobem je soukromým podnikatelům ulehčována? Dále bych chtěl upozornit vládu, že každé její rozhodnutí dnes i budoucí by mělo být v duchu budoucí ústavy. To znamená respektovat a hájit soukromý majetek, zaručit svobodu nakládání s tímto majetkem a podle vlastního uvážení s ním naložit a zaručit dědičný přenos tohoto majetku. Děkuji za pozornost.

17.I06 Interpelace poslance Václava Moskala na vládu České republiky ve věci vydávání deníku Česká politika a vydávání dalšího deníku pro občany venkova se zemědělskou tematikou

Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, dovolte mi, abych přednesl interpelaci vládě ČR ve věci vydávání deníku Česká politika a vydávání dalšího deníku pro občany našeho venkova se zemědělskou tématikou.

Zdůvodnění: Již v minulém roce bylo vydáno několik čísel týdeníku Česká politika, ale po krátké době bylo vydávání zastaveno pro údajně neodpovídající obsah, tedy věcnou náplň článků. Za druhé bylo přislíbeno, že s vydáváním týdeníku bude započato od 1. 1. 1991, avšak dosud se nevydává.

Naši občané nejsou objektivně informováni o hlavních zásadách české politiky, čímž se zkresluje pohled na realizaci české politiky, tedy politiky ČNR a české vlády. V důsledku toho, že nejsou naší veřejnosti tiskem předkládána oficiální stanoviska a mnozí poslanci nemají možnost je někde uveřejnit, je česká politika v naší veřejnosti mnohdy posuzována jako nevýrazná a jsoucí jakýmsi odrazem politiky federální.

V deníku Česká politika by měli možnost členové české vlády a poslanci ČNR vyslovit hlavní zásady české politiky i oficiální stanoviska k politickým a hospodářským otázkám, předkládat zaměření české politiky do nejbližší budoucnosti.

Domnívám se rovněž, že občané našeho českého a moravskoslezského venkova nedostávají objektivní informace o zemědělství, neboť je zde dosud monopolní postavení jednoho deníku. Proto doporučuji, aby byly pro venkov vydávány další noviny, to je deník se zaměřením na problematiku zemědělství.

Cílem je podávat našim občanům co nejobjektivnější informace a zlepšit pozici české vlády ve vztahu k federální vládě, k FS, k vládě SR a k SNR. Děkuji vám.

V Praze 22. dubna 1991

Dagmar Burešová, v.r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP