Zásada č. 1
Obecní policie plní úkoly k zabezpečování
místních záležitostí veřejného
pořádku v rámci působnosti obce. Pracovníci
obecní policie při tom zejména dohlížejí
na dodržování předpisů na ochranu
veřejného pořádku, pravidel občanského
soužití, chrání bezpečnost osob
a majetku. Pracovníci obecní policie odhalují
přestupky a ukládají a vybírají
v blokovém řízení podle zákona
ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích,
pokuty za přestupky, jejichž projednávání
je v působnosti obce. S výjimkou přestupků
podle § 30 odst. 1 písm. a/ a b/, § 47, §
48, § 49 odst. 1 písm. a/, b/ a d/ a § 50 zákona
ČNR č. 200/1990 Sb. však takové oprávnění
nemají, pokud projednávání přestupků
v blokovém řízení je svěřeno
zvláštním zákonem jinému orgánu.
Při plnění úkolů obecní
policie pracovníci obecní policie též
upozorňují fyzické a právnické
osoby na zjištěné nedostatky, případně
též činí opatření k jejich
odstranění.
Ustanovení vymezuje v souladu se zákonem č.
367/1990 Sb., o obcích, úkoly obecní policie
tak, aby bylo zřejmé, že obecní policie
je nástrojem obce k zabezpečování
pořádku ve věcech veřejných,
pokud náležejí do působnosti obce a
obec za jejich zajišťování též
odpovídá. To platí i o úkolech obecní
policie na úseku přestupků, kde pracovníci
obecní policie odhalují přestupky obecně,
a ty, jejichž projednávání patří
do působnosti obce též podle okolností
vyřizují v blokovém řízení;
nemohou však v blokovém řízení
vyřizovat takové přestupky, jejichž
projednávání v blokovém řízení
je zákonem svěřeno jiným orgánům,
tj. orgánům státního odborného
dozoru nad bezpečností práce, orgánům
hygienické služby apod., a to ani v případě,
že projednání takových přestupků
ve správním řízení patří
do působnosti obce (např. v podmínkách
hlavního města Prahy). Působností
obce je současně vymezen též vztah obecní
policie k jiným orgánům a organizacím,
jakož i její působnost územní.
Zásada č. 2
Obecní policii zřizuje a zrušuje obecní
zastupitelstvo obecně závaznou vyhláškou.
Obecní policii tvoří pracovníci určení
k plnění úkolů podle zásady
č. 1, vybavení k tomu odpovídajícími
oprávněními a prostředky. Obec má
právo, nikoliv povinnost, obecní policii zřídit.
Z těchto důvodů se navrhuje, aby - pokud
rozhodne o zřízení obecní policie
- učinila tak obecně závaznou vyhláškou,
a to zejména v zájmu právní jistoty
občanů obce i jiných osob; předpokládá
se, že vyhláška obecního zastupitelstva
upraví podrobnosti o stejnokroji pracovníků
obecní policie (zásada č. 7), podrobnosti
o organizaci obecní policie apod.
Zásada č. 3
Pracovníci obecní policie jsou v pracovním
poměru k obci. V pracovně právních
vztazích jedná jménem obce zejména
starosta.
Jde o vyjádření skutečnosti, že
obecní policie je nástrojem obce, nikoliv jen některého
z jejích orgánů, a že má tedy
sloužit především k ochraně práv
a právem chráněných zájmů
obyvatel obce i ostatních občanů.
Zásada č. 4
Obecní policii řídí starosta a v jeho
nepřítomnosti zástupce starosty.
Obecní policii se navrhuje podřídit obci
jako právnické osobě, v zájmu její
akceschopnosti se zároveň navrhuje, aby byla řízena
při výkonu své činnosti pouze starostou
a jeho zástupcem. Návrh by tak umožnil na jednu
stranu bezproblémové působení obecní
policie v malých obcích, nevylučuje však
její faktické řízení odborným
aparátem ve velkých městech. Současně
tím není vyloučeno, aby zaměření
činnosti obecní policie bylo projednáváno
a schvalováno orgány obce.
Zásada č. 5
Pracovníkem obecní policie se může stát
jen bezúhonný občan České a
Slovenské Federativní Republiky starší
21 let, který je tělesně a duševně
způsobilý k výkonu stanovených povinností
a oprávnění.
Ministerstvo vnitra České republiky stanoví
obecně závazným právním předpisem
odborné předpoklady pracovníků obecní
policie k výkonu stanovených povinností a
oprávnění.
Zásada předpokládá vymezení
základních požadavků, kladených
na pracovníka obecní policie. Při stanovení
věkové hranice se vycházelo z povahy úkolů,
které má obecní policie plnit, a zejména
z oprávnění, která k tomu užívá.
Pokud jde o odborné předpoklady k výkonu
stanovených povinností a oprávnění,
navrhuje se stanovit je obecně závazným právním
předpisem, vydaným ministerstvem vnitra ČR;
tento předpis by umožnil vymezení těchto
požadavků s přihlédnutím k rozsahu
působnosti jednotlivých obcí, jejich potřebám
a k úkolům obecní policie. Předpokládá
se, že budou zejména požadovány zvládnutí
základních obecně závazných
právních předpisů, v rozsahu nezbytném
k výkonu jednotlivých oprávnění
(zejm. zákona o přestupcích, trestního
zákona a trestního řádu, správního
řádu) a znalost používání
donucovacích prostředků a služební
zbraně. Zároveň se předpokládá,
že splnění uvedených odborných
předpokladů se promítne do mzdového
ohodnocení pracovníků obecní policie.
Zásada č. 6
Výcvik pracovníků obecní policie,
zejména ve věcech využívání
oprávnění podle tohoto zákona a ve
věcech užívání zbraní
a donucovacích prostředků, zajišťuje
Policejní sbor České republiky.
V zájmu kvalitního a kvalifikovaného výkonu
služby pracovníky obecní policie se navrhuje,
aby jejich příprava, zejména pokud jde o
provádění konkrétních úkonů
podle tohoto zákona, využívání
příslušných oprávnění,
používání zbraní a donucovacích
prostředků, byla zabezpečována v zásadě
stejně, jako příprava příslušníků
pořádkové služby policejního
sboru. K tomu se navrhuje, aby příslušný
výcvik pracovníků obecní policie zajišťoval
policejní sbor České republiky, který
bude zřízen zákonem ČNR, jehož
paragrafované znění je předloženo
současně, takže je předpoklad, že
nabude účinnosti dříve než zákon
ČNR o obecní policii. Předpokládá
se, že pracovníci obecní policie se budou zúčastňovat
výcviku, organizovaného pro příslušníky
policejního sboru, a že budou při výcviku
užívat vlastní výzbroje (vč.
střeliva) a výstroje a dále, že výdaje
spojené s účastí na výcviku
jim uhradí vysílající obec podle příslušných
předpisů o náhradách cestovních
výdajů; s přihlédnutím k tomu
nebude plnění uvedeného úkolu klást
zvýšené nároky na státní
rozpočet.
Zásada č. 7
V pracovní době nosí pracovníci obecní
policie stejnokroj a musí být viditelně označeni
odznakem obecní policie; to platí i v případech,
kdy pracovníci obecní policie ve stejnokroji plní
úkoly obecní policie v době mimo stanovenou
pracovní dobu. V jiných případech
lze v době mimo stanovenou pracovní dobu prokázat
příslušnost k obecní policii též
služebním průkazem pracovníka obecní
policie. Vzor služebního průkazu pracovníka
obecní policie bude uveden v příloze paragrafovaného
znění zákona. Podrobnosti o stejnokroji pracovníků
obecní policie a o jeho nošení stanoví
obecně závazná vyhláška obecního
zastupitelstva o zřízení obecní policie;
stejnokroj nesmí být zaměnitelný se
stejnokrojem příslušníků čs.
ozbrojených sil, bezpečnostních sborů,
sborů PO, sborů nápravné výchovy,
celní správy, Sboru ozbrojené ochrany železnic
a Sboru ozbrojené ochrany letišť, popř.
pracovníků státních organizací
s působností na celém území
České republiky.
V zájmu ochrany pracovníků obecní
policie při plnění jejich úkolů,
zejména při užívání oprávnění
pracovníků obecní policie, a v zájmu
právní jistoty občanů se stanoví
bezvýjimečná povinnost pracovníků
obecní policie být při výkonu služby
viditelně označeni odznakem obecní policie.
Současně návrh předpokládá,
že pracovníci obecní policie budou zásadně
vykonávat službu ve stejnokroji s tím, že
podrobnosti o stejnokroji jakož i o jeho nošení
upraví obec; to souvisí s předpokladem, že
náklady na vybavení pracovníků obecní
policie stejnokroji ponese obec. V této věci návrh
přihlíží též k negativním
zkušenostem se zaváděním jednotného
stejnokroje pracovníků inspekcí veřejného
pořádku národních výborů.
Aby nedocházelo k obtížím, spojeným
s možnou záměnou pracovníků obecní
policie s příslušníky ozbrojených
sil a sborů, navrhuje se stanovit podmínku, že
stejnokroje pracovníků obecní policie nesmí
být zaměnitelné se stejnokroji uvedených
příslušníků; obdobnou podmínku
se navrhuje stanovit i ve vztahu ke stejnokrojům pracovníků
státních organizací s působností
na celém území České republiky
(ČSD, spoje apod.).
Vzhledem k tomu, že pracovníci obecní policie
budou vybaveni zvláštními oprávněními
podle tohoto zákona a školeni k jejich využívání,
bude vhodné v zájmu právní jistoty
těchto pracovníků i třetích
osob výslovně upravit plnění úkolů
pracovníků obecní policie mimo základní
dobu služby. Jde přitom o případy činností,
které byly pracovníkům uloženy (např.
vylepení vyhlášky v době mimo službu,
doručení zásilky) anebo o případy,
kdy pracovníci zasahují sami ze svého rozhodnutí.
I pro tyto případy musí být stanovena
povinnost prokázat příslušnost k obecní
policii; protože by požadavek na označení
odznakem v těchto případech byl zřejmě
nereálný, navrhuje se umožnit prokázání
příslušnosti k obecní policii též
k tomu určeným průkazem. Pokud pracovník
neprokáže příslušnost k obecní
policii, nevylučuje to možnost zasáhnout, ale
pouze za podmínek, za nichž by ve stejné situaci
mohl zasáhnout kdokoliv.
Zásada č. 8
V paragrafovaném znění zákona budou
stanoveny podrobnosti o odznaku obecní policie a jeho vzor
bude uveden v příloze.
Součástí návrhu zásad zákona
o obecní policii je rovněž návrh tří
variant výtvarného řešení odznaku
pracovníků obecní policie; navrhuje se stanovit
vzor odznaku pracovníků obecní policie tak,
aby odznak umožnil jednoznačnou identifikaci těchto
pracovníků v kterékoliv obci České
republiky, v níž bude obecní policie zřízena.
Zásada č. 9
Při plnění úkolů obecní
policie jsou pracovníci obecní policie povinni řídit
se ústavou, zákony a ostatními obecně
závaznými právními předpisy
a dbát cti, vážnosti a důstojnosti osob
i své vlastní a nepřipustit, aby osobám
v souvislosti s touto činností vznikla bezdůvodná
újma a případný zásah do jejich
práv a svobod překročil míru nezbytnou
k dosažení sledovaného účelu.
Zásada č. 10
Každý má právo obracet se na pracovníky
obecní policie se žádostí o pomoc; pracovníci
obecní policie jsou povinni v rozsahu svých úkolů
pomoc poskytnout.
Zásada č. 11
Pracovníci obecní policie jsou povinni podle svých
možností a schopností v mezích obecně
závazných právních předpisů
zakročit, popř. učinit jiné nezbytné
opatření, je-li důvodné podezření,
že je páchán přestupek či jiný
správní delikt, nebo trestný čin.
Tímto ustanovením se ukládá pracovníkům
obecní policie povinnost zakročit nebo učinit
příslušná opatření ve
stanovených případech. Jako základní
se ukládá povinnost bezprostředním
způsobem zakročit; pokud tuto povinnost nemůže
pracovník splnit (např. nestačí-li
na úspěšné dokončení zákroku)
může učinit též jiné opatření
(zejména vyrozumět nejbližší útvar
policejního sboru). Za opatření podle tohoto
ustanovení se považuje též zadržení
osoby, přistižené při trestném
činu (§ 76 tr. ř.). Zákrok musí
být proveden s využitím jen zákonem
stanovených oprávnění a prostředků.
Zásada č. 12
Pracovníci obecní policie nejsou povinni provést
zákrok k plnění úkolů obecní
policie pokud to vylučuje jejich zdravotní stav,
jsou-li pod vlivem léků nebo jiných látek,
které snižují jejich schopnost jednání,
anebo jestliže k jeho provedení nebyli řádně
vyškoleni a vycvičeni.
V zájmu ochrany právní jistoty občanů
i samotných pracovníků obecní policie
se stanoví případy, kdy tito pracovníci
nemusí provést zákrok nebo úkon k
plnění svých povinností; důvodem
tak může být např. těhotenství
pracovnice obecní policie či vliv léků
podaných v souvislosti s lékařským
zákrokem nebo ošetřením. Ze stejných
důvodů se pak vymezují případy,
kdy pracovník obecní policie jinak obecně
uloženou povinnost zakročit nebo zasáhnout
nemusí splnit neboť neodborně provedený
zákrok by mohl zmařit sledovaný účel
anebo vyvolat jiný nepříznivý následek;
protože však nelze vyloučit, že i pracovník
nevyškolený nebo nevycvičený může
konkrétní zákrok či úkon zvládnout,
ponechává se mu rozhodnutí na vůli;
z povahy věci zároveň vyplývá,
že této možnosti se lze dovolat jen pokud jde
o zákrok k jehož provedení je třeba
zvláštních znalostí nebo dovedností.
Tímto ustanovením nebude však dotčena
povinnost i v těchto případech učinit
jiné nezbytné opatření (zásada
č. 10).
Zásada č. 13
Je-li důvodné podezření, že byl
spáchán trestný čin, jsou pracovníci
obecní policie povinni bez zbytečného odkladu
oznámit věc policejnímu sboru a podle povahy
věci též zajistit místo trestného
činu proti vstupu nepovolaných osob.
Tímto ustanovením se upravuje povinnost pracovníků
obecní policie v zájmu jednoznačného
vymezení vztahu k policejnímu sboru a v zájmu
vytvoření pokud možno optimálních
podmínek pro neprodlené provedení nezbytných
úkonů, potřebných k objasnění
věci příslušníky policejního
sboru; zároveň není dotčena možnost
oznámit věc též prokurátorovi
podle příslušných ustanovení
trestního řádu.
Zásada č. 14
Pracovníci obecní policie jsou povinni oznámit
policejnímu sboru podezření, že byl
spáchán přestupek, jehož objasňování
přísluší podle zvláštních
předpisů policejnímu sboru.
Jde o oznamovací povinnost ve vztahu k přestupkům,
o nichž je třeba konat objasňování
podle § 58 zák. č. 200/1990 Sb., o přestupcích.
Zásada č. 15
Pracovníci obecní policie jsou povinni oznámit
příslušnému orgánu podezření,
že byl spáchán přestupek, jehož
projednání patří do působnosti
tohoto orgánu; přitom jsou povinni sdělit
důvody popř. předložit důkazy,
o něž se podezření opírá;
obdobně postupují i v případě
jiného správního deliktu.
Jde o ustanovení obdobné povahy, jako ustanovení
podle předchozí zásady. Navíc se zde
ukládá povinnost zajistit dostupné podklady
pro jednání příslušného
orgánu (půjde zejména o případy
zjištěné v souvislosti s činností
obecní policie).
Zásada č. 16
Při plnění úkolů obecní
policie jsou pracovníci obecní policie oprávněni
a/ vyzvat každého, u koho lze důvodně
předpokládat, že od něho bude třeba
vyžádat sdělení, důležité
pro plnění úkolů obecní policie
nebo obce, popřípadě jde-li o adresáta
úkonu, aby hodnověrným způsobem prokázal
svoji totožnost; každý má právo
být s důvodem výzvy předem seznámen
a je povinen této výzvě vyhovět;
b/ předvést osobu podezřelou ze spáchání
přestupku, pokud neprokáže hodnověrně
svou totožnost a věc nelze vyřídit na
místě v blokovém řízení;
takovou osobu jsou povinni předat neprodleně policejnímu
sboru;
c/ přesvědčit se, zda ten, koho předvádějí
nebo zadržují (§ 76 odst. 2 tr. ř.), není
ozbrojen nebo zda nemá u sebe jinou věc, jíž
by mohl ohrozit život nebo zdraví a zbraň,
popř. takovou věc odebrat; odebranou zbraň
nebo věc jsou přitom pracovníci obecní
policie povinni vrátit při propuštění
takové osoby, nebrání-li tomu zákonné
důvody, popř. předat ji spolu s osobou policejnímu
sboru;
d/ přikázat každému, aby na nezbytně
nutnou dobu nevstupoval na určená místa nebo
se na nich nezdržoval, vyžaduje-li to účinné
zabezpečení plnění úkolů
obce či úkolů obecní policie podle
tohoto zákona. Tím není dotčena možnost
učinit stejné opatření na žádost
orgánu, kterému je stejné nebo obdobné
oprávnění svěřeno jinými
obecně závaznými právními předpisy;
e/ otevřít byt a vstoupit do něj, je-li důvodná
obava, že je ohrožen život nebo zdraví osoby
anebo hrozí-li škoda většího rozsahu
na majetku; přitom jsou povinni provést nezbytná
opatření k odvrácení bezprostředního
nebezpečí. K provedení úkonů
podle předchozí věty jsou pracovníci
obecní policie povinni přizvat nezúčastněnou
osobu; to neplatí, hrozí-li nebezpečí
z prodlení. Po provedení uvedených opatření
pracovníci obecní policie neprodleně, nebrání-li
tomu závažné okolnosti, vyrozumí uživatele
bytu (popř. jinou oprávněnou osobu), zabezpečí
uzavření bytu, nemůže-li to provést
uživatel nebo jiná oprávněná
osoba a o provedených opatřeních sepíší
úřední záznam. Uvedené se přiměřeně
vztahuje i na ostatní uzavřené prostory.
Ustanovení upraví oprávnění
pracovníků obecní policie přiměřeně
oprávněním příslušníků
policejních sborů a významu zájmů,
k jejichž ochraně se obecní policie zřizuje.
S přihlédnutím k uvedenému by pracovníci
obecní policie měli být oprávněni
ve vymezených případech zjišťovat
totožnost osob; za takové případy se
navrhuje považovat jen ty, kdy je totožnost osoby třeba
znát pro účely dalšího jednání
(např. zjištění totožnosti svědků
přestupku) nebo ke zjištění totožnosti
osoby, vůči níž směřuje
úkon (např. zjištění totožnosti
adresáta zásilky). V případě
osob, podezřelých ze spáchání
přestupku, které nemohou hodnověrně
prokázat svou totožnost se navrhuje umožnit pracovníkům
obecní policie takové osoby předvést
a předat neprodleně policejnímu sboru.
Zkušenosti s prováděním služebních
zákroků příslušníky policejních
sborů ukazují na nezbytnost právní
úpravy, umožňující přesvědčit
se zda zadržovaná nebo předváděná
osoba nemá u sebe zbraň nebo jinou věc, kterou
by mohla ohrozit zdraví nebo život svůj nebo
jiné osoby; přitom nejde o osobní prohlídku
podle jiných předpisů (tr. řád).
Protože se počítá s tím, že
pracovníci obecní policie budou plnit některé
úkoly obdobně jako příslušníci
policejních sborů, navrhuje se stejné oprávnění
jaké mají tito příslušnici, upravit
i v tomto zákoně. Zbraní nebo věcí
podle této zásady se přitom navrhuje rozumět
zbraň ve smyslu § 89 odst. 5 tr. zák.
Plnění úkolů obecní policie
a obce vyžaduje za určitých okolností
(např. uzávěry míst kde došlo
k havárii, živelní pohromě, trestnému
činu) možnost zakázat nebo omezit osobám
pohyb v určitém prostoru a čase. K tomu se
navrhuje upravit příslušné oprávnění
s tím, aby nebyla vyloučena možnost využít
je i ve prospěch jiného orgánu (např.
policejního sboru), tj. nejde-li o plnění
úkolů obce nebo obecní policie. Přitom
musí být splněna podmínka, že
takový orgán musí mít stejné
oprávnění podle zvláštních
právních předpisů.
Oprávnění otevřít byt má
výrazně preventivní charakter. Jeho účelem
je umožnit zásah k ochraně života a zdraví
osoby a nebo proti významnému ohrožení
majetku v případech blížících
se podmínkám krajní nouze, např. hrozí-li
výbuch plynu, únik vody, požár. Škoda
vzniklá otevřením bytu by přitom neměla
být stejná nebo závažnější,
než škoda která hrozí. Oprávnění
otevřít byt je přitom závažným
zásahem do ústavou zaručeného práva
na nedotknutelnost obydlí, proto se navrhuje přibrat
nezúčastněnou osobu; výjimkou mohou
být jen případy, kdy hrozí nebezpečí
z prodlení. V zájmu ochrany majetku se navrhuje
uložit pracovníkům obecní policie povinnost
vyrozumět ve stanovených případech
uživatele bytu a zabezpečit uzavření
bytu. Konstrukce tohoto ustanovení má zabránit
případnému zneužití oprávnění,
které nelze v žádném případě
dávat do souvislosti s domovní prohlídkou
podle ustanovení § 82 tr. ř. Jde o obdobné
ustanovení, jaké obsahuje též návrh
zákona o Policejním sboru ČR s tím,
že na rozdíl od příslušníků
tohoto sboru nemohou pracovníci obecní policie otevřít
byt jestliže je důvodné podezření,
že se v bytě nachází osoba zemřelá.
Toto oprávnění se navrhuje vztáhnout
i na ostatní uzavřené prostory, kde možnost
ohrožení života, zdraví a majetku je v
zásadě stejná (zejm. nebytové prostory).
Zásada č. 17
Ve věcech přestupků jsou pracovníci
obecní policie oprávněni požadovat potřebná
vysvětlení od každého, u něhož
lze předpokládat, že může přispět
ke zjištění skutečného stavu
věci. Každý je povinen požadavku podle
předchozí věty vyhovět. Vysvětlení
může odepřít pouze ten, kdo by jím
sobě nebo osobě blízké (§ 68
odst. 4 zák. o přestupcích) způsobil
nebezpečí postihu za přestupek, popř.
nebezpečí trestního stíhání.
O možnosti odepřít vysvětlení
musí být každý poučen. Vysvětlení
nelze požadovat od toho, kdo by jím porušil zákonem
uloženou povinnost mlčenlivosti, ledaže byl této
povinnosti zproštěn.
K podání vysvětlení je osobu třeba
předvolat, podání vysvětlení
přímo na místě lze požadovat
jen hrozí-li nebezpečí z prodlení
(např. při pronásledování pachatele
přestupku nebo trestného činu). V souvislosti
s podáním vysvětlení nesmí
být osoba zdržena déle, než je nezbytně
nutné; o podání vysvětlení
musí být sepsán zápis, nejde-li o
vysvětlení, požadované přímo
na místě.
Jde o obdobné oprávnění, jaké
se předpokládá v návrhu zákona
o policejním sboru, lze je však užít jen
k prošetřování přestupků.
Vychází z toho, že osobu je třeba k
podání vysvětlení předvolat
a o vysvětlení je nutno sepsat zápis. Osobu
je přitom možné v souvislosti s podáním
vysvětlení zdržovat (obtěžovat)
jen v míře nezbytně nutné. V paragrafovaném
znění budou zároveň vymezeny případy,
kdy lze vysvětlení odepřít, popř.
kdy je nelze vyžadovat.
Samostatně počítá ustanovení
i s možností požadovat vysvětlení
přímo na místě; v takovém případě
nebude o vysvětlení pořizován zápis.
Pokud bude třeba osobu, která takové vysvětlení
podá, znovu předvolat, učiní k tomu
pracovníci obecní policie nezbytné úkony
(zejm. zjištění totožnosti).
Zásada č. 18
Ve věcech přestupků jsou pracovníci
obecní policie oprávněni po předchozí
marné výzvě k vydání odejmout
věc, o níž lze mít důvodně
za to, že v řízení o přestupku
může být vysloveno její propadnutí
nebo může být zabrána; nelze odejmout
věc, jejíž hodnota je v nápadném
nepoměru k povaze přestupku. O odnětí
věci musí být sepsán záznam
a osobě jíž byla věc odňata vystaveno
potvrzení; věc se předá orgánu,
do jehož působnosti patří projednání
přestupku.
Jde opět o obdobné oprávnění,
jakým jsou vybaveni příslušníci
policejního sboru. Návrh přitom vychází
z toho, že pokud pracovníci obecní policie
budou provádět úkony ve věcech přestupků,
musí k tomu mít odpovídající
oprávnění. Zároveň však
- vzhledem k tomu, že využitím tohoto oprávnění
může dojít k zásahu do práv občana
- navrhuje se přísně vymezit podmínky
jeho využití.
Zásada č. 19
Pracovníci obecní policie jsou oprávněni
při plnění úkolů k zajišťování
místních záležitostí veřejného
pořádku použít donucovacích prostředků
zejména k zajištění bezpečnosti
jiné osoby nebo své vlastní před protiprávním
útokem, není-li po výzvě od útoku
upuštěno, útok bezprostředně
hrozí, trvá nebo podle všech známek
bude pokračovat, k zabránění výtržnosti,
rvačce, fyzickému napadání osob, úmyslnému
poškozování majetku nebo jinému hrubému
jednání jímž je narušován
veřejný pořádek.
Za donucovací prostředky, které pracovníci
obecní policie mohou používat, se považují
hmaty, chvaty, údery a kopy sebeobrany, slzotvorné
prostředky, obušek a pouta; pout však mohou pracovníci
obecní policie použít jen aby předvedli
(zásada č. 15) nebo zadrželi (§ 76 odst.
2 tr. ř.) osobu, která klade odpor.
Před použitím donucovacích prostředků
jsou pracovníci obecní policie povinni vyzvat osobu,
proti které zakročují, aby upustila od protiprávního
jednání s výstrahou, že bude použito
některého z donucovacích prostředků.
Od výzvy a výstrahy mohou upustit jen v případě,
že jsou sami napadeni nebo je-li ohrožen život
nebo zdraví jiné osoby a věc nesnese odkladu.
O tom, který z donucovacích prostředků
použijí, rozhodují pracovníci obecní
policie podle konkrétní situace, aby osobě,
proti které zakročují, nezpůsobili
nepřiměřenou újmu.
Pracovníci obecní policie musí disponovat
specifickými donucovacími prostředky, obdobně
jako příslušníci policejních
sborů, aby mohli plnit úkoly obce při zajišťování
místních záležitostí veřejného
pořádku. K tomu návrh vymezuje případy,
které lze považovat za natolik závažné
zásahy do právního stavu, že odůvodňují
použití výjimečných prostředků
k jeho obnovení.
V zájmu účinné ochrany osob návrh
stanoví taxativně výčet jednotlivých
druhů donucovacích prostředků s tím,
že nepředpokládá další úpravu
prováděcím předpisem a vylučuje
tak, aby event. další donucovací prostředky
mohly být zavedeny jinak než zákonem. S ohledem
na povahu úkolů plněných pracovníky
obecní policie je na rozdíl od právní
úpravy v navrhovaném zákoně o Policejním
sboru České republiky stanoven užší
výčet donucovacích prostředků.
Obdobně jako v návrhu zákona o Policejním
sboru České republiky se navrhuje nově zakotvit
mezi donucovací prostředky údery a kopy sebeobrany.
Údery a kopy sebeobrany používají i
pracovníci obecních (místních, městských
policií ve všech vyspělých státech
jako účinný prostředek k zastavení
útoku osoby a k vytvoření podmínek
pro případné použití jiných
donucovacích prostředků. Zakotvení
těchto donucovacích prostředků vyplývá
zejména ze zvyšující se fyzické
zdatnosti a připravenosti "pachatelů"
používat prvky obranného a útočného
boje jednotlivce (karate, jiu-jitsu, kung-fu apod.). Z tohoto
hlediska je nezbytné stanovit, aby příslušníci
obecní policie, disponující jednotlivými
prvky sebeobrany, mohli přiměřeným
způsobem reagovat na takovýto protiprávní
útok.
Použití konkrétního donucovacího
prostředku se ponechává na rozhodnutí
zakročujících pracovníků obecní
policie a to podle povahy prováděného služebního
zákroku a konkrétních okolností případu,
samozřejmě při splnění zásady
zákonnosti a přiměřenosti. Zároveň
se upravuje i postup pracovníků obecní policie
před použitím donucovacích prostředků.
Zásada č. 20
Pracovníci obecní policie jsou oprávněni
použít služební zbraň v případech
nutné obrany a krajní nouze; za služební
zbraň se přitom považuje krátká
kulová zbraň (pistole, revolver), jejímž
držitelem je podle zvláštních předpisů
obec. Při použití služební zbraně
jsou pracovníci obecní policie povinni dbát
nutné opatrnosti, zejména dbát aby nebyl
ohrožen život jiných osob a co nejvíce
šetřit život osoby, proti níž je
služební zbraně použito. Pokud to okolnosti
dovolují je nutno před použitím služební
zbraně proti osobě použít výstrahu
a varovný výstřel do vzduchu.
Použití služební zbraně je nejzávažnějším
zásahem do práv a svobod osoby, neboť ji i
přímo ohrožuje na životě a zdraví.
Z těchto důvodů jsou podmínky použití
zbraně taxativně stanoveny. Následkům,
které mohou nastat při použití služební
zbraně, odpovídá i rigidní úprava
postupu pracovníků obecní policie v těchto
případech. Pracovníci obecní policie
mohou použít zbraň v případech
nutné obrany a krajní nouze; pojmy nutná
obrana a krajní nouze budou definovány v paragrafovaném
znění zákona.
Předpokládá se, že služební
zbraně bude držet obec na základě hromadného
zbrojního průkazu, a tedy budou vydávány
pracovníkům k nošení v souladu s příslušnou
úpravou režimu zbraní, držených
na hromadný zbrojní průkaz (zák. č.
147/1983 Sb., o zbraních a střelivu, a příslušné
prováděcí předpisy).
Zásada č. 21
Jestliže při použití donucovacího
prostředku nebo služební zbraně došlo
ke zranění osoby, jsou pracovníci obecní
policie povinni, jakmile to okolnosti dovolí, poskytnout
zraněné osobě první pomoc a zajistit
lékařské ošetření.
O každém použití donucovacích prostředků
nebo služební zbraně jsou pracovníci
obecní policie povinni bez zbytečného odkladu
vyrozumět starostu, popř. jiného určeného
pracovníka, a sepsat záznam; dojde-li ke zranění
nebo usmrcení osoby popř. ke škodě na
majetku nikoliv nepatrné, je starosta, zástupce
starosty, popř. jiný určený pracovník
povinen neprodleně vyrozumět prokurátora.
Pojem škoda na majetku nikoliv nepatrná bude definován
v paragrafovaném znění zákona.
Použití donucovacích prostředků
nebo služební zbraně je vážným
zásahem do tělesné integrity osob a může
být spojeno s ohrožením jejich zdraví.
Přímo v návrhu se proto upravuje postup a
povinnosti pracovníků obecní policie po použití
donucovacích prostředků nebo služební
zbraně. Zejména se jedná o poskytnutí
první pomoci zraněné osobě a zadokumentování
použití donucovacích prostředků
nebo služební zbraně pro účely
přezkoumání správnosti postupu jejich
použití ve vymezených případech.
Vzhledem k tomu, že následky použití donucovacích
prostředků mohou nastat i po delší době
navrhuje se, aby každé použití donucovacího
prostředku bylo v zájmu obce i pracovníků
obecní policie dokumentováno (byť jakkoli stručným)
záznamem; návrh přitom vychází
rovněž z toho, že nelze předpokládat
tak časté užívání těchto
prostředků, aby pořizování
záznamů pracovníky obecní policie
neúměrně zatěžovalo.
Zásada č. 22
Donucovacích prostředků nesmí být
užito proti těhotné ženě, osobě
vysokého věku, osobě se zjevnou tělesnou
vadou nebo chorobou a osobě mladší patnácti
let, vyjma případů, kdy to povaha útoku
vedeného takovou osobou nezbytně vyžaduje.
V zájmu zabezpečení zvýšené
ochrany uvedených osob se stanoví, že donucovací
prostředky nesmí pracovníci obecní
policie proti těmto osobám v zásadě
použít. Jejich případné použití
je vázáno na výslovně stanovenou podmínku.
Za těhotnou ženu se považuje žena, na které
je stav těhotenství zjevný, nebo žena,
která se před použitím donucovacích
prostředků za těhotnou prohlásí,
nebo jestliže takovéto prohlášení
za ní učiní jiná osoba. Za osobu se
zjevnou tělesnou vadou nebo chorobou je třeba považovat
zejména osobu s ochrnutými končetinami, osobu
pohybující se jen pomocí invalidního
vozíku anebo osobu s jinak podstatně sníženou
hybností končetin. Za osobu mladší patnácti
let bude v pochybnostech třeba považovat osobu, která
se za takovou prohlásí.
Zásada č. 23
Obec odpovídá za škodu, způsobenou třetím
osobám pracovníky obecní policie v souvislosti
s plněním úkolů obecní policie;
to však neplatí, jestliže škoda byla osobě
způsobena oprávněným a přiměřeným
zákrokem proti ní nebo jejímu majetku. Obec
odpovídá za škodu rovněž osobám,
které poskytly pomoc pracovníkům obecní
policie na jejich žádost nebo s jejich vědomím.
Této odpovědnosti se lze zprostit jen tehdy, způsobil-li
si poškozený škodu úmyslně.
S přihlédnutím k povaze úkolů
obecní policie nelze vyloučit možnost poškození
třetích osob. Protože obecní policii
zřizuje obec k plnění svých úkolů
při zabezpečování místních
záležitostí veřejného pořádku
navrhuje se, aby odpovědnost za případnou
škodu, způsobenou třetím osobám
pracovníky obecní policie, nesla obec. Návrh
přitom přihlíží i k tomu, že
taková úprava prohloubí právní
jistotu poškozených mimo jiné též
pokud jde o vymahatelnost náhrady škody. Jako výjimka
z této odpovědnosti se stanoví, že obec
neodpovídá za škodu tomu, vůči
komu směřoval oprávněný zákrok
(např. pachatel přestupku).
Z obdobných zásad vychází i návrh
úpravy odpovědnosti obce za škodu, způsobenou
osobám, které poskytnou pomoc pracovníkům
obecní policie (např. při zákroku
k obnovení veřejného pořádku).
Zásada č. 24
Ustanovení § 70 zák. č. 367/1990 Sb.,
o obcích, bude novelizováno tak, aby obecní
zastupitelstvo mohlo i po nabytí účinnosti
zákona o obecní policii pověřit pracovníky
obecního úřadu úkoly k zabezpečování
místních záležitostí veřejného
pořádku v rámci působnosti obce, nerozhodne-li
o zřízení obecní policie.
Návrh vychází z uznávaného
výkladu cit. ustanovení jako ustanovení přechodného,
podle něhož lze postupovat jen do té doby,
než bude přijat zákon o obecní polici.
Aby i poté mohly obce, které se nerozhodnou zřídit
vlastní obecní policii, pověřovat
plněním úkolů k zabezpečování
místních záležitostí veřejného
pořádku ve své působnosti pracovníky
obecních úřadů, je třeba cit.
ustanovení novelizovat tak, aby bylo použitelné
trvale. To lze zajistit vypuštěním první
věty cit. ustanovení a změnou věty
druhé.
Ustanovení § 37 zákona ČNR č.
367/1990 Sb., o obcích, předpokládá,
že obecní zastupitelstva budou moci zřizovat
na základě zvláštního zákona
obecní policii k zabezpečování místních
záležitostí veřejného pořádku.
K tomu se předkládá návrh zásad
zákona ČNR o obecní policii.
Návrh vychází ze zkušeností z
činnosti obecní policie před rokem 1938 a
z vyhodnocení činnosti inspekcí veřejného
pořádku národních výborů,
zřizovaných podle nařízení
vlády ČSR č. 1/1972 Sb. (toto nařízení
vlády bylo zrušeno zákonem č. 367/1990
Sb., o obcích). Zásadním problémem
obecní policie byl nedostatečný výcvik
a tím i nízká odborná úroveň
obecních strážníků, u inspekcí
veřejného pořádku to pak byl nedostatek
oprávnění, která by jejich pracovníkům
umožnila používat v odpovídající
míře bezprostředního donucení
k zajištění veřejného pořádku,
což souviselo se zaměřením činnosti
inspekcí veřejného pořádku
v zásadě na výkon dohledu nad zachováváním
veřejného pořádku a výchovné
působení.
Předpokládá se, že rozsah úkolů
obecní policie bude dán rozsahem působnosti
obce; tím budou zároveň vymezeny vztahy obecní
policie k občanům, orgánům a organizacím,
s výjimkou vztahů k policejnímu sboru republiky,
jejichž úprava vyplyne ze zákona o Policejním
sboru České republiky (návrh paragrafovaného
znění tohoto zákona byl již České
národní radě předložen a lze
předpokládat, že nabyde účinnosti
dříve, než zákon o obecní policii).
Možnost zřídit obecní policii je přitom
v návrhu chápána jako jeden z předpokladů
plnění úkolů obcí při
zabezpečování místních záležitostí
veřejného pořádku, a obecní
policie jako specifická služba obcí fyzickým
a právnickým osobám.
Vzhledem k tomu, že zabezpečování místních
záležitostí veřejného pořádku
patří do samostatné působnosti obcí,
vychází se z principů oprávnění
- nikoliv povinnosti - obecního zastupitelstva zřídit
obecní policii a plné podřízenosti
obecní policie obci spojené s bezvýjimečnou
odpovědností obce za činnost obecní
policie, a předpokládá se materiální
a finanční zabezpečení činnosti
obecní policie výhradně z prostředků
obce. K tomu, aby byla zajištěna odpovídající
odborná úroveň pracovníků obecní
policie se navrhuje, aby jejich výcvik ve věcech
používání donucovacích prostředků
a zbraní, jakož i využívání
jednotlivých oprávnění, zajišťoval
Policejní sbor České republiky; přitom
se počítá s tím, že oprávnění
pracovníků obecní policie budou odpovídat
oprávněním příslušníků
uvedeného sboru, a to v rozsahu přiměřeném
povaze jejich úkolů.
S přihlédnutím ke skutečnosti, že
zřízení obecní policie a její
vybavení je podle návrhu zcela věcí
obce, nebude klást realizace zákona nároky
na státní rozpočet; zároveň
však - protože návrh předpokládá
značnou volnost obcí ve věcech vybavení
obecní policie a vedle toho nejsou dosud ujasněny
otázky odměňování pracovníků
obecní policie - nelze odhadnout výši nákladů,
spojených se zřízením a činností
obecní policie v jednotlivých obcích. Předpokládá
se, že dopad navrhované úpravy na rozpočty
obcí bude možné vyčíslit v souvislosti
s předložením návrhu paragrafovaného
znění zákona o obecní policii.
V Praze dne 11. dubna 1991
Zpracoval: | JUDr. Karel KOTAČKA |
ředitel legislativního odboru MV ČR |