Ústavně právní výbor ČNR,
rozpočtový a kontrolní výbor ČNR,
národohospodářský výbor ČNR,
výbor ČNR pro sociální politiku a
zdravotnictví, výbor ČNR pro vědu,
vzdělání a kulturu a výbor ČNR
pro obchod a cestovní ruch projednaly na svých schůzích
v prosinci 1990 a dubnu 1991 vládní návrh
zákona České národní rady o
působnosti orgánů České republiky
ve věcech převodů majetku státu na
jiné osoby a o Fondu národního majetku České
republiky (tisk 104) a doporučují České
národní radě, aby vládní návrh
zákona schválila v tomto znění:
Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
Ministerstvo pro správu národního majetku
a jeho privatizaci České republiky (dále
jen "ministerstvo") řídí činnost
Fondu národního majetku České republiky
při výkonu jeho funkce zakladatele akciových
nebo jiných obchodních společností
založených podle privatizačních projektů
a při provádění jeho dalších
činností.
(1) Orgány státní správy České
republiky a obce předkládají všechny
privatizační projekty podniků za jimi založené
podniky se svým stanoviskem ministerstvu. Orgány
státní správy České republiky
a obce současně s předložením
privatizačního projektu oznámí oprávněným
osobám navržený způsob vypořádání
jejich nároků [§
47 odst. 1 zákona č. 92/1991 Sb., o podmínkách
převodu majetku státu na jiné osoby].
(2) Orgány státní správy České
republiky a obce předkládají ministerstvu
ve lhůtě stanovené vládou České
republiky (dále jen "vláda") privatizační
projekty majetkových účastí státu
na podnikání právnických osob.
(3) Privatizační projekt podniku podle odstavce
1 a privatizační projekt majetkové účasti
státu podle odstavce 2 (dále jen "privatizační
projekt") schvaluje a zveřejňuje ministerstvo.
(1) Vláda si může vyhradit schválení
privatizačního projektu.
(2) Schválení podle odstavce 1 podléhá
privatizační projekt vždy, když se jedná
o přímý prodej mimo veřejnou soutěž
nebo veřejnou dražbu.
(1) Zřizuje se Fond národního majetku České
republiky (dále jen "Fond").
(2) Fond je právnická osoba a zapisuje se do podnikového
rejstříku.
(1) Majetek zrušeného podniku nebo vyňatá
část majetku podniku podle privatizačního
projektu přechází dnem zrušení
podniku bez likvidace nebo dnem vynětí tohoto majetku
na Fond.
(2) Na Fond nepřechází ta část
majetku zrušených podniků se sídlem
v České republice, která se nachází
na území Slovenské republiky.
(3) Pro peněžní prostředky vedené
na účtech peněžních ústavů
a pro majetek spočívající v právech
a závazcích je pro případy uvedené
v odstavci 2 určující místo organizační
složky podniku, s jejíž činností
jsou tato práva a závazky spojeny.
(4) Zakladatel nevyjme část majetku podniku, kterou
tvoří nebo s níž jsou spojena práva
z průmyslového nebo jiného duševního
vlastnictví [§ 6 odst. 1 písm. j) zákona
č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu
majetku státu na jiné osoby]. Tato práva
se převádějí smlouvou.
(5) Orgány státní správy České
republiky a obce jsou povinny ke dni určenému v
privatizačním projektu převést na
Fond účasti státu na podnikání
právnických osob.
Orgány Fondu jsou presidium, výkonný výbor
a dozorčí rada.
Nejvyšším orgánem Fondu je presidium,
jež se skládá z devíti členů.
Předsedou presidia je ministr pro správu národního
majetku a jeho privatizaci České republiky. Místopředsedu
a dalších sedm členů presidia volí
Česká národní rada na návrh
vlády na dobu pěti let z řad odborníků.
Místopředsedu a další členy presidia
může Česká národní rada
odvolat i před uplynutím jejich funkčního
období.
(1) Presidium je schopné se usnášet, jestliže
se jeho zasedání účastní dvě
třetiny jeho členů včetně předsedy
nebo místopředsedy.
(2) K rozhodnutí presidia se vyžaduje souhlas většiny
přítomných. V případě
rovnosti hlasů rozhoduje hlas předsedajícího.
(3) Jménem presidia podepisují dokumenty předseda,
v jeho nepřítomnosti místopředseda
a pověřený člen presidia.
(1) Do působnosti presidia patří:
a) jmenovat a řídit výkonný výbor
a dohlížet na jeho činnost,
b) vypracovat statut Fondu, kterým se stanoví podrobnosti
o organizačním uspořádání
Fondu a jeho činnosti a předložit jej vládě,
c) schvalovat odměňování členů
výkonného výboru,
d) vypracovat návrh rozpočtu Fondu a předkládat
jej k projednání vládě,
e) schvalovat jednací řád presidia a výkonného
výboru,
f) projednávat roční účetní
závěrku Fondu a předkládat ji k projednání
vládě,
g) projednávat nejpozději do 30. dubna výroční
zprávu o činnosti Fondu za předcházející
rok.
(2) Návrh statutu, rozpočtu, roční
účetní závěrku a výroční
zprávu předkládá Fond vládě.
Vláda předkládá návrh rozpočtu,
roční účetní závěrku
a výroční zprávu se svým stanoviskem
České národní radě ke schválení.
(1) Činnost Fondu řídí v rámci
pokynů presidia výkonný výbor Fondu
(dále jen "výbor").
(2) Výbor jedná jménem Fondu v rozsahu vymezeném
statutem. Statut stanoví, ke kterým písemným
právním úkonům se vyžadují
podpisy dvou členů výboru. Statut dále
určí, kdy a v jakém rozsahu členové
výboru jednají jménem Fondu a udělují
zmocnění jednat jménem Fondu.
(3) Členové výboru oprávnění
jednat za Fond se zapisují do podnikového rejstříku.
(1) Výbor se skládá z předsedy, nejvýše
dvou místopředsedů a dalších
sedmi členů jmenovaných presidiem na dobu
pěti let. Před uplynutím této lhůty
může presidium člena výboru odvolat,
jestliže porušuje své povinnosti nebo není
schopen řádně vykonávat svou funkci.
(2) Členové výboru jsou zaměstnanci
Fondu.
(1) Dozorčí rada Fondu (dále je "rada")
dozírá na činnost a hospodaření
Fondu, jeho presidia a výboru. Podle povahy věci
upozorňuje presidium, ministerstvo, vládu, Českou
národní radu, popř. jiné příslušné
orgány na zjištěné nedostatky.
(2) Rada projednává návrh rozpočtu,
roční účetní závěrku
a výroční zprávu před jejich
předložením vládě.
(1) Rada se skládá z pěti členů
volených Českou národní radou na dobu
pěti let. Česká národní rada
může člena rady odvolat i před uplynutím
jeho funkčního období. Volba i odvolání
člena rady se provádí tajným hlasováním.
(2) Členy rady nemohou být zaměstnanci Fondu.
(1) Rada volí ze svého středu předsedu
a místopředsedu.
(2) Ustanovení § 8 platí obdobně.
(1) Člen presidia, výboru a rady se může
před uplynutím funkčního období
těchto orgánů své funkce vzdát
písemným podáním orgánu, který
jej do funkce ustanovil.
(2) Funkce člena presidia, výboru a rady jsou neslučitelné.
Členové presidia, výboru a rady nesmějí
vykonávat činnost, jež by byla v rozporu se
zájmy Fondu, zejména nesmějí být
členy orgánů akciových společností.
Členové presidia, výboru a rady nemohou nabývat
majetku Fondu, kromě akcií za kupony.
Fond zaměstnává odborné pracovníky,
jejichž odměňování schvaluje
presidium.
(1) Majetek Fondu tvoří majetek převedený
na něj podle § 5 a zisk z jeho účasti
na podnikání obchodních společností.
(2) Majetek Fondu netvoří součást
státního rozpočtu České republiky
a lze ho použít k těmto účelům:
a) v souladu se schválením privatizačním
projektem
1. k vyrovnání nároků oprávněných
osob podle zvláštních předpisů
[Např. zákon č.
403/1990 Sb., o zmírnění následků
některých majetkových křivd. Zákon
č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích.],
2. k založení akciové nebo jiné obchodní
společností s ručením omezeným
a k nakládání s účastmi na
těchto společnostech,
3. k prodeji majetku podniku nebo jeho části,
b) k převodu majetku na obce,
c) k převodu majetku pro účely nemocenského
a důchodového pojištění,
d) k plnění závazků podniků
určených k privatizaci v rozsahu a za podmínek
určených ministerstvem,
e) k posílení zdrojů bank a spořitelen
určených k poskytování úvěrů,
f) v rozsahu určeném statutem Fondu k úhradě
nákladů spojených s přípravou
a prováděním privatizačních
projektů.
Fond hradí náklady spojené se svou činností
ze svého majetku, a to v rámci svého rozpočtu
schváleného Českou národní
radou.
(1) V rámci privatizačního projektu schváleného
podle § 2 uzavírá Fond svým jménem
smlouvy a činí jiné právní
úkony při nakládání svým
majetkem, a to zejména:
a) zakládá akciové a jiné obchodní
společnosti nebo se účastní na jejich
zakládání a vkládá do nich
vklady, k nimž se zavázal,
b) nabývá akcie na základě své
účasti na podnikání akciových
společností a vykonává práva
akcionáře včetně účasti
na valných hromadách,
c) vykonává práva společníka
ve své účasti na jiných než akciových
společnostech,
d) podílí se na hospodářském
výsledku obchodní společnosti, jejíhož
podnikání se účastní a nese
jeho důsledky ve formě zisku a ztrát,
e) prodává akcie nebo podíly na jiných
než akciových společnostech,
f) podílí se na likvidačním zůstatku
společnosti v rozsahu své účasti na
jejím podnikání, jestliže dojde k jejímu
zrušení,
g) uzavírá smlouvy o prodeji podniků, jejich
organizačních složek a částí
jejich majetku, jež tvoří jeho majetek; přitom
může využít též veřejné
soutěže,
h) pronajímá tyto hodnoty na dobu určitou
do doby jejich použití pro privatizaci.
(2) Fond vypořádává též
nároky oprávněných osob, jestliže
k odnětí vlastnického práva k majetku
došlo způsobem uvedeným v § 2 odst. 3
zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích,
a to způsobem a podle časového plánu
uvedeného ve schváleném privatizačním
projektu, nejpozději však do jednoho roku od schválení
privatizačního projektu. Fond vypořádává
tyto nároky pouze tehdy, uplatní-li je oprávněné
osoby včas a uvedou-li název a sídlo podniku,
který věc drží, a způsob převzetí
majetku státem.
(3) Lhůta k uplatnění nároků
oprávněných osob stanovená zvláštním
předpisem se považuje za zachovanou, jestliže
oprávněná osoba včas uplatnila nárok
uvedený v odstavci 2 na ministerstvu, ačkoliv měl
být uplatněn u orgánu České
a Slovenské Federativní republiky nebo u orgánu
Slovenské republiky příslušného
ke schválení privatizačního projektu.
V takovém případě ministerstvo postoupí
žádost oprávněné osoby tomuto
orgánu.
(4) Ke změně schváleného privatizačního
projektu je Fond povinen vyžádat si souhlas ministerstva.
(5) Ke změně privatizačního projektu
schváleného podle § 3 je Fond povinen vyžádat
si souhlas vlády.
Při uskutečňování činností
uvedených v § 20 vznikají Fondu práva
a závazky. Fond je oprávněn domáhat
se svých práv u soudu nebo jiných příslušných
orgánů a může být žalován
za nesplnění svých závazků
nebo jiných povinností, za jejichž porušení
odpovídá celým svým majetkem.
(1) Ke dni účinnosti tohoto zákona přechází
správa prostředků uložených na
zvláštním účtu ministerstva zřízeném
podle zvláštních předpisů [Zákon
č. 427/1990 Sb., o převodech vlastnictví
státu k některým věcem na jiné
právnické nebo fyzické osoby] na Fond.
(2) Na Fond přecházejí ke dni účinnosti
tohoto zákona také prostředky pocházející
z prodeje majetkových účastí státu
uskutečněného před účinností
tohoto zákona, uložené na účtu
státních aktiv České republiky.
O ukončení činnosti Fondu, likvidaci Fondu
a o způsobu použití zůstatku na účtech
Fondu rozhodne Česká národní rada
zákonem.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Církevní a humanitární výbor
České národní rady projednal na své
schůzi dne 5. prosince 1990 uvedený vládní
návrh zákona (tisk 104) a návrh v předloženém
znění odmítl.
JUDr. Jiří NOVÁK v.r. | Ing. Petr KOZÁNEK v.r. |
předseda ústavně právního | předseda rozpočtového |
výboru ČNR | a kontrolního výboru ČNR |
Karel LEDVINKA v.r. | MUDr. Petr LOM, CSc., v.r. |
předseda národohospodářského | předseda výboru ČNR |
výboru ČNR | pro sociální politiku a zdravotnictví |
MUDr. Jaroslava MOSEROVÁ, DrSc., v.r. | JUDr. Antonín PROCHÁZKA v.r. |
předsedkyně výboru ČNR pro vědu, | předseda církevního a |
vzdělání a kulturu | humanitárního výboru ČNR |
Josef BEZDĚK v.r. | |
předseda výboru ČNR | |
pro obchod a cestovní ruch |