Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
Tento zákon upravuje působnost ministerstva financí
České republiky (dále jen "ministerstvo"),
finančních ředitelství, okresních
úřadů a obcí v oblasti cen.
(1) Ministerstvo vykonává působnost při
uplatňování, regulaci a kontrole cen, pokud
tento zákon nestanoví jinak.
(2) Ministerstvo
a) se podílí na tvorbě koncepce cenové
politiky České a Slovenské Federativní
Republiky, přípravě zákonných
úprav a uplatňování cenového
moratoria,
b) se podílí na zařazování
výrobků, výkonů, prací a služeb
(dále jen "zboží") do jednotného
seznamu zboží s regulovanými cenami, které
je předmětem oběhu a směny na celém
území České a Slovenské Federativní
Republiky, a na určení způsobu a zásadních
podmínek regulace těchto cen,
c) určuje zboží, které se zařazuje
nebo vyřazuje ze seznamu zboží s regulovanými
cenami, s výjimkou zboží uvedeného v
písmenu b),
d) stanovuje a mění úředně
stanovené ceny, podmínky věcného a
časového usměrňování
cen v rozsahu podle písmene c) a podle zásadních
podmínek regulace cen zboží vymezeného
v písmenu b) i ceny a podmínky usměrňování
tohoto zboží,
e) vydává obecně závazné právní
předpisy a podílí se na vydávání
předpisů, které federální ministerstvo
financí, ministerstvo financí České
republiky a ministerstvo financí Slovenské republiky
vydávají společně [§ 20 zákona
č. 526/1990 Sb., o cenách.],
f) vydává cenová rozhodnutí,
g) určuje zásady cenové kontroly a zabezpečuje
odborné řízení a koordinaci cenové
kontroly,
h) provádí cenovou kontrolu a ukládá
za porušení cenových předpisů
pokuty [§ 17 zákona č. 526/1990 Sb.],
i) pověřuje okresní úřady a
obce regulací cen a prováděním cenové
kontroly, včetně ukládání pokut
za porušení cenových předpisů
[§ 17 zákona č. 526/1990 Sb.],
j) zabezpečuje informační systém pro
regulaci cen, analyzuje vývoj cen, působení
cen a cenových regulačních opatření
a zpracovává prognózy vývoje cen.
(1) Finanční ředitelství [Zákon
České národní rady č. 531/1990
Sb., o územních finančních orgánech.]
provádí cenovou kontrolu právnických
a fyzických osob, které mají sídlo
v obvodu jeho působnosti, pokud ministerstvo nestanoví
jinak.
(2) Finanční ředitelství na základě
cenových kontrol ukládá za porušení
cenových předpisů pokuty [§ 17 zákona
č. 526/1990 Sb.].
(1) Okresní úřady a obce stanovují
maximální ceny nebo snižují maximální
ceny stanovené cenovými orgány [§
5 zákona č.526/1990 Sb.]. Dále provádějí
cenovou kontrolu a ukládají za porušení
cenových předpisů pokuty [§ 17 zákona
č. 526/1990 Sb.].
(2) Činnosti podle odstavce 1 provádějí
okresní úřady a obce v rozsahu pověření
udělených ministerstvem (§ 2 odst. 2 písm.
i).
Pokuta uložená za porušení cenových
předpisů, jakož i majetkový prospěch
získaný v souvislosti s porušením cenových
předpisů [§ 18 zákona č. 526/1990
Sb.] se stávají
a) příjmem rozpočtu obce, pokud došlo
k porušení cenové regulace stanovené
obcí,
b) v ostatních případech příjmem
rozpočtu republiky.
Zrušují se
1. zákon České národní rady
č. 134/1973 Sb., o působnosti orgánů
České socialistické republiky v oblasti cen,
ve znění zákona České národní
rady č. 39/1983 Sb., kterým se mění
a doplňuje zákon České národní
rady o působnosti orgánů České
socialistické republiky v oblasti cen, a zákona
České národní rady č. 209/1988
Sb., kterým se mění a doplňuje zákon
České národní rady o působnosti
orgánů České socialistické
republiky v oblasti cen,
2. nařízení vlády České
socialistické republiky č. 117/1985 Sb., o provádění
dodatkových odvodů národními výbory
a rozpočtovými a příspěvkovými
organizacemi řízenými ústředními
orgány České socialistické republiky
a národními výbory v oblasti cen.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem ......... 1991.
I. Obecná část
Od 1. ledna 1991 na základě zákona č.
526/1990 Sb., o cenách, začala v rámci ekonomické
reformy působit liberalizace cen.
Nová soustava státního řízení
cen a dělba působností mezi federaci a republiky
v oblasti cen vychází z čl. 15 a čl.
28a ústavního zákona o čs. federaci.
Podle znění čl. 15 písm. b) se svěřuje
federaci "vyhlašování zásadních
cenových regulačních opatření".
Pojem "zásadní cenové regulační
opatření" není v systému cenových
předpisů definován. Proto bylo nutno s federálním
ministerstvem financí a ministerstvem financí Slovenské
republiky dohodnout upřesnění dělby
působnosti, které obsahuje § 2 odst. 2 písm.
b) a písm. d) předkládaného návrhu
zákona. Obdobně byla stanovena působnost
orgánů SR v oblasti cen zákonem, který
byl Slovenskou národní radou přijat dne 7.
března 1991. Odpovídající znění
bude podle úmluvy navrhováno i do zákona
Federálního shromáždění
o působnosti orgánů ČSFR.
Navrhovaný zákon má nahradit dosud platný
zákon ČNR č. 134/1973 Sb., o působnosti
orgánů ČSR v oblasti cen, ve znění
zákona č. 39/1983 Sb. a č. 209/1988 Sb.
Návrh zákona nemá dopad na příjmy
a výdaje státního rozpočtu.
II. Zvláštní část
K § 1
V úvodním ustanovení zákona České
národní rady o působnosti orgánů
České republiky v oblasti cen jsou taxativně
vyjmenovány orgány, které mohou vykonávat
regulaci a kontrolu cen v České republice.
Rozsah působnosti České a Slovenské
Federativní Republiky v oblasti cen vyplývá
z článku č. 15 a čl. 28a ústavního
zákona č. 143/1968 Sb., o československé
federaci, ve znění změn a doplňků,
a ze zákona o cenách.
K §2
Tímto ustanovením se specifikuje činnost
ministerstva financí České republiky při
regulaci a kontrole cen. V odst. 2 se vymezuje působnost
ministerstva jednak v oblasti společné působnosti
s federálním ministerstvem financí a ministerstvem
financí Slovenské republiky (písmeno a),
b) a d)) a dále samostatná působnost ministerstva
financí České republiky. Výkon společné
působnosti je vymezen okruhem zboží, které
je předmětem oběhu a směny na celém
území ČSFR, a paragrafem 20 zákona
o cenách.
K § 3
V tomto paragrafu se svěřuje výkon cenové
kontroly finančním ředitelstvím, která
působí jako finanční orgány
v územním rozsahu krajů. Předpokládá
se, že tuto zákonem danou působnost k výkonu
cenové kontroly bude možno omezit rozhodnutím
ministerstva financí ČR. V odůvodněných
případech provede cenovou kontrolu samo ministerstvo
financí ČR nebo pověří ve smyslu
§ 2 odst. 2, písm. i) výkonem cenové
kontroly obce, případně okresní úřady.
Toto pověření se uplatní zejména
v případech, kdy budou tyto orgány regulovat
ceny.
K § 4
Tímto ustanovením se vymezují oprávnění
okresních úřadů a obcí v případě,
že budou v určitém rozsahu ministerstvem financí
ČR pověřeny výkonem regulace cen a
cenové kontroly. Vyhovuje se tak požadavkům
některých územních orgánů
a současně se umožňuje specifikovat
rozsah jejich působnosti rozhodnutím ministerstva
financí ČR v návaznosti na rozvoj tržní
ekonomiky a okamžitý vývoj lokálních
tržních vztahů.
K § 5
Zákon Federálního shromáždění
o cenách umožňuje ukládání
pokut a odvodů neoprávněného majetkového
prospěchu v důsledku porušení cenových
předpisů. Federální zákon o
cenách však neřeší, do kterého
rozpočtu budou tyto prostředky odváděny.
V ustanovení § 5 tohoto návrhu zákona
ČNR se proto určuje, ze příjem z pokut
a neoprávněně získaného majetkového
prospěchu, které budou uloženy v souvislosti
s cenovou kontrolou, bude v zásadě příjmem
rozpočtu republiky. Pouze v případech, kdy
dojde k porušení cenové regulace stanovené
pověřenou obcí, půjde příjem
z pokut a neoprávněně získaného
majetkového prospěchu do rozpočtu této
obce.
K § 6
Kromě zákona č. 134/1973 Sb., kterým
byla až dosud upravena působnost státních
orgánů v oblasti cen, se zrušuje také
nařízení vlády ČSR č.
117/1985 Sb. Toto nařízení vlády ČSR
upravovalo v návaznosti na nařízení
vlády ČSSR č. 112/1985 Sb., o státním
řízení cen, cenové odvody rozpočtových
a příspěvkových organizací
ČSR včetně národních výborů.
Zpracoval:
Ing. Pavel Slaný
ředitel odboru 16
ministerstvo financí