Ministr pro hospodářskou politiku a rozvoj České
republiky Karel Dyba odpověděl z pověření
předsedy vlády České republiky poslanci
Jiřímu Frkalovi na jeho interpelaci dopisem ze dne
22. dubna 1991.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď ministra pro hospodářskou
politiku a rozvoj České republiky Karla Dyby na
interpelaci poslance Jiřího Frkala, která
zní:
"Odpověď na interpelaci poslance ČNR pana
Jiřího Frkala ve věci snižování
spotřeby energií v budovách a bytech, zvyšování
cen energií a nájemného:
Ad 1) Problematika zateplování stávajících
bytových objektů patří mezi prioritní
záležitosti při řešení bytové
reformy. Souhlasím s názorem pana poslance, že
odstranění dosavadního nepříznivého
stavu, vzhledem k jeho rozsahu, si vyžádá systémový
přístup a nikoliv jednorázové opatření.
V návrhu zásad státní bytové
politiky se uvažuje s tím, že stát bude
podporovat různými formami nejen bytovou výstavbu,
ale i modernizaci bytů a domů a odstraňování
vad stávající panelové výstavby.
Mezi hlavní podpůrné programy, které
bude stát sledovat v rámci systému rozvoje
bydlení a bytové politiky bude zahrnuta problematika
racionálního energetického zásobování.
Za základní nástroj stimulace výstavby
a modernizace bytů a domů se předpokládá
úvěr právnickým a půjčky
fyzickým osobám s úrokovými sazbami
zvýhodněnými proti obecným úrokovým
podmínkám peněžních ústavů.
Po roce 1993 bude tento systém propojen s principy daňové
reformy.
Ad 2) Při úplném odstranění
státních dotací přechází
výrobci tepla u soustav s dálkovou dodávkou
tepla v podstatě k individuální kalkulaci
ceny tepla, která v sobě zahrnuje nejen náklady
související s vlastní výrobou tepla,
ale i náklady spojené s dodávkou vyrobeného
tepla odběrateli, tzn., že zahrnuje i ztráty
v primárních rozvodech tepla až do předávacího
místa, kde teplo přechází ze zařízení
dodavatele do zařízení odběratele.
Toto beze zbytku platí u dálkové dodávky
tepla pro organizace. Po provedení předběžné
kalkulace nákladů pro dálkové zdroje
tepla v ČR vychází, že převážná
část zdrojů, kde jsou uhelné kotelny,
se skutečné náklady pohybují v rozmezí
65 - 90,- Kčs/GJ. Do tohoto rozmezí se nedostanou
pouze ty uhelné zdroje, kde je nutná akutní
oprava kotlů, příp. i primárních
rozvodů a pro tyto opravy je třeba vytvořit
příslušný fond finančních
prostředků. Na zdrojích, kde je spalován
plyn a nebo kapalné palivo, jsou skutečné
náklady ve výši nad 150,- Kčs/GJ. V
průměru se tedy v rámci ČR tyto náklady
pohybují na úrovni zhruba 120,- Kčs/GJ.
U dálkové dodávky tepla pro obyvatelstvo
je navržena jednotná cena tepla ve výši
89,- Kčs/GJ v předávaném místě,
kterým bývá zpravidla předávací
stanice tepla. Tato cena by tedy měla pokrývat již
uváděné náklady spojené s výrobou
tepla včetně tepelných ztrát v primárních
rozvodech až po předávací místo.
Z výše uvedeného je zřejmé, že
při této ceně budou provozně rentabilní
v převážné míře pouze
uhelné zdroje a zdroje na plyn a paliva kapalná
nejsou touto cenou řešeny, neboť zde se skutečné
náklady pohybují nad 150,- Kčs/GJ.
Ztráty v primárních rozvodech jsou tedy také
součástí jednotné ceny tepla. Tyto
ztráty se v praxi pohybují v rozmezí od 5%
do 20%. Jako hospodárnou výši těchto
ztrát je možno považovat do 6% pro horkou vodu
a do 8% pro páru. Zatím zůstává
velmi závažným nedostatkem, že do kalkulace
ceny tepla jsou zahrnovány náklady odpovídající
skutečně dosahované provozní účinnosti
kotlů a skutečně dosahované ztráty
v primárních rozvodech tepla, přičemž
se skutečně dosahované hodnoty provozních
ztrát mnohdy výrazně liší od
hospodárné výše těchto ztrát.
Podíl nákladů odpovídající
hospodárné výši ztrát a ztrát
skutečně v provozu dosahovaných by byl účtován
k tíži odběratelů, a tedy i občanů!
Částečnou eliminaci tohoto negativního
jevu zabezpečuje novelizace bývalé vyhl.
č. 94/1987 FMH v obecných zásadách
hospodárnosti (§ 3). Předpokládá
se, že MHPR ČR zabezpečí úpravu
této vyhlášky pro potřeby ČR
specifickou úpravou některých paragrafů
tak, aby byla v maximální míře podpořena
a zabezpečena otázka hospodárnosti při
výrobě a rozvodu tepla, její kontrola a mechanismus,
který bude ekonomicky provozovatele zdrojů tepla
k hospodárnému provozu nutit. Uvedené otázky
a úpravy budou řešeny společně
s Federální energetickou agenturou a předpokládá
se jejich realizace v I. polovině roku 1991.
Při dodávce tepla je dodavatel v čase vůči
odběrateli monopolistou, který musí být
omezován protimonopolními opatřeními
státu tak, aby mu bylo zabráněno dosahovat
nepřiměřeného zisku, nebo aby nemohl
promítat do ceny výrobku svou nehospodárnost.
V oblasti dodávek tepla lze považovat za protimonopolní
opatření Zákon o cenách s prováděcí
vyhláškou a výměr FMF, MF ČR
a MF SR č. 01 z roku 1991, kterým se vydává
seznam výrobků s regulovanými cenami, dále
Zákon o teple č. 89/1987 s prováděcí
vyhláškou č. 94/1987 Sb. a zejména jejich
připravované novely, které nařizují
technická a organizační opatření,
omezující možnost nehospodárné
výroby a spotřeby tepla a teplé vody užitkové.
Ad 3) Mezinárodní srovnání ukazují
na reálnost snížení měrné
spotřeby tepla v ČSFR pro otop a ohřev vody
až o 30 - 50%, což je však spojeno se značnými
investičními náklady a vyžaduje rozsáhlé
zvýšení nabídky potřebných
technických řešení oproti stavu, který
je v čs. ekonomice v současné době.
Jednorázové náklady na zavedení regulace
a měření činí na jeden byt
cca 7000 - 8000 Kčs včetně regulační
a měřicí techniky společné
pro více bytů a provozní náklady cca
800 Kčs ročně v současných
cenách. Zateplení bytů však představuje
investici s dlouhodobou návratností. Výše
těchto investic na jeden byt se odhaduje na 30 - 35 tisíc
Kčs s dobou návratnosti okolo 10 let (za stávajících
ekonomických podmínek). Proto bude nutné
řešit tuto otázku separátně.
Jako nezbytnou součást kompenzačních
opatření zvýšení maloobchodních
cen paliv a energie, které se promítne do důchodové
situace obyvatelstva, schválila vláda ČSFR
svým usnesením č. 132/1991 ze dne 1. 3. 1991
Zásady státní účasti při
snižování spotřeby paliv a energie v
obytných budovách a bytech. Zároveň
schválila uvolnění 0,5 mld. Kčs z
účelové rezervy státního rozpočtu
ČSFR na strukturální změny na podporu
snižování spotřeby paliv a energie v
obytných budovách a bytech v roce 1991.
Z uvolněné části účelové
rezervy bylo uloženo vyčlenit pro Českou republiku
251 mil. Kčs na podporu nákupu a zavedení
regulační a měřicí techniky,
vybraných energetických spotřebičů,
vybraných stavebních a izolačních
materiálů a konstrukcí, zařízení
pro majitele obytných budov a bytů a na podporu
informačních, poradenských služeb a
ostatní podpory.
V současné době se pracuje na transformaci
usnesení vlády ČSFR č. 132/1991 do
podmínek České republiky a je zpracován
návrh usnesení vlády ČR o zásadách
státní účasti při snižování
spotřeby paliv a energie v obytných budovách
a bytech.
Hlavním cílem Zásad je poskytnout potřebné
podmínky k maximálně rychlé a ekonomicky
přínosné změně spotřebitelského
chování v oblasti spotřeby tepla a teplé
vody. Současně jsou navrženy principy úpravy
právních předpisů a technických
norem při iniciaci dodavatelů tepla i majitelů
objektů k realizaci opatření, umožňujících
snížení spotřeby tepla a teplé
vody.
Zásady představují formu programového
řešení prvního kroku realizace procesu
úspor paliv a energie v obytných budovách
a bytech, tj. urychlené zavedení regulační
a měřicí techniky a vyregulování
otopných soustav. Současně vytvářejí
svoji podporou informačních a poradenských
středisek příznivé podmínky
pro realizaci dalších opatření.
Zároveň respektují existenci zpracovaných
návrhů na obecnou podporu podnikatelské průmyslové
činnosti a snižování spotřeby
energie při provozu budov, které se mj. zabývají
také zvýšením nabídky tepelně
izolačních a stavebních materiálů
a progresivních stavebních prvků, umožňujících
snížení spotřeby paliv a energie.
Základní důraz je kladen na podporu zainteresovanosti
majitelů obytných budov a bytů na snížení
spotřeby paliv a energie, zejména tam, kde spotřebitel
zatím nemůže sám ovlivnit spotřebu.
Jde především o sídliště
s CZT, kde se proto předpokládá vynaložení
rozhodující části finančních
prostředků ze zdroje federace.
Z jednotlivých variant k využití uvolněných
prostředků ze státního rozpočtu
se jeví nejúčelnější podpora
majitelům obytných budov a bytů formou úhrady
úroků z půjček (úvěrů)
na zakoupení regulační a měřicí
techniky, izolačních materiálů apod.
Orientační rozdělení rozpočtových
prostředků z účelové rezery
státního rozpočtu ČSFR (v mil.
Kčs)
1. Podpora majitelům obyt. budov, bytů | |||
- úhrada nároků z půjček (úvěrů) na zakoupení regulační a měřicí techniky, energetických spotřebičů, stavebních konstrukcí a izolačních a izolačních materiálů | 300 | 700-750 | 1100-1300 |
z toho dotace ČR | 197,3 | ||
- úhrada úroků z půjček na zakoupení zařízení pro využití druhotných a obnovitelných zdrojů energie | 30 | 75-85 | 125140 |
z toho dotace ČR | 19,7 | ||
CELKEM 1 | 330 | 775-835 | 1220-1440 |
z toho dotace ČR | 217 | ||
2. Podpora informačních a poradenských služeb | |||
CELKEM 3 | 37 | 30-40 | 30-40 |
z toho dotace ČR | 24 | ||
SR | 13 | ||
3. Ostatní podpory | |||
- demonstrační projekty | 10 | 20 | 10 |
- propagace snižování spotřeby paliv a energie | 5 | 5 | 5 |
CELKEM 5 | 15 | 25 | 15 |
z toho dotace ČR | 10 | ||
4. CELKEM 1 - 6 | 492-532 | 940-1060 | 1385-1655 |
z toho dotace ČR | 251 |
Navrhované podpory majitelům obytných
budov a bytů a uživatelům
1. Majitelům obytných budov a bytů a jejich
uživatelům mohou být u určených
peněžních ústavů poskytnuty půjčky
(úvěry) na nákup a zavedení regulační
a měřicí techniky, energetických spotřebičů,
izolačních materiálů a konstrukcí
dle kapitoly VI., a to za těchto podmínek:
a) výše zvýhodněné půjčky
(úvěru) je max. 15. tis. Kčs na 1 bytovou
jednotku,
b) doba splatnosti je maximálně 10 let,
c) výše úrokové sazby bude vyplývat
z tržní situace,
d) doba čerpání půjčky je 6
měsíců u jednotlivců, 12 měsíců
u organizací.
2. Příspěvek státu na tyto půjčky
(úvěry) bude činit 75% úhrady úroků,
nemůže však přesáhnout výši
odpovídající 10% úrokové sazbě.
Podmínkou je, že z půjčky (úvěru)
bylo čerpáno alespoň 50%.
Zvolený přístup řešení
vychází z nutnosti postupné realizace těchto
kroků:
1) Urychlené zavedení regulace a měření
v obytných budovách s ústředním
topením (minimální technická opatření).
2) Zlepšení tepelně izolačních
vlastností užívaných budov, který
je z hlediska nedostatku finančních prostředků
a tepelně izolačních materiálů
dlouhodobým procesem, pro jehož zajištění
je nutno zvýšit nabídku izolačních
materiálů a tepelně úsporných
stavebních prvků. Bez zateplení budov může
být výraznějšího snižování
spotřeby energií dosahováno pouze za cenu
nežádoucího snižování tepelné
pohody a doprovázeného rizikem vzniku plísní
v bytech.
3. Zavádění účinnějších
systémů výroby tepla a teplé vody,
využívání odpadních a obnovitelných
druhů energie s orientací zejména na novou
výstavbu a přirozenou výměnu energetického
zařízení v důsledku opotřebení,
zesilovanou ekonomickým tlakem cen. Lze jej realizovat
současně s krokem druhým a předpokládá
však výrazné zvýšení podnikatelské
iniciativy v této oblasti.
4. Zavádění technicky i finančně
náročnějších komplexních
řešení úspor s vysokým uživatelským
komfortem, což je krok, který lze realizačně
ve větším měřítku zajistit
až s delším časovým odstupem.
5. Zavádění nové generace energeticky
úsporných spotřebičů v domácnostech.
Bude představovat průběžný proces
iniciovaný tržním prostředím
s podporou státu, realizovanou v rámci obecných
programů podpory podnikatelského úsilí.
Nanejvýš naléhavé je řešit
situaci především cca 1,4 mil. bytů
v rámci ČR v panelové či obdobné
výstavbě sídlištního typu. Zbytek
představují především rodinné
domky, kde neexistují problémy měření
spotřeby, ale pouze otázka regulace a kde mají
majitelé podstatně větší manévrovací
prostor pro změnu svého chování. Přesto
se předpokládá poskytnout jim stejné
podmínky, jako pro ostatní typy bytů s tím,
že jejich účast na státní podpoře
pro uvedené účely nebude, zejména
v roce 1991, podstatná.
Návrh zásad státní účasti
předpokládá při využívání
zvýhodněných půjček (úhrada
úroků) vybavení asi 140 tis. bytů
v roce 1991, v dalších letech cca 280 tis. bytů
ročně v ČR.
Provedení celého programu je uvažováno
za 5 - 6 let, přičemž se předpokládá
15 - 20% nižší spotřeba tepla na otop
a ohřev teplé vody a cca 40% úspora spotřeby
teplé vody.
Efekt pro obyvatelstvo se v navrhovaném řešení
může projevit reálně po cca 10 letech.
Navrhovaná opatření by po své postupné
realizaci měla umožnit dosáhnout v roce 1995
úspory až 1,5 mil. tun měrného paliva.
Současně by měla přispět k
oživení podnikatelské činnosti, spojené
s regulací a měřením tepla a zateplováním
budov a vytvořit nové pracovní příležitosti
až pro 5 tisíc osob. Snížení spotřeby
paliv a energie se projeví též v omezení
emisí popílku SO2 a NOx.
Současná etapa prací je zaměřena
především na nastartování prvního
realizačního kroku dlouhodobého procesu snižování
spotřeby paliv a energie v bytech a obytných budovách,
kterým je využití technických a technicko-organizačních
opatření pro zajištění hospodárného
využití otopných soustav včetně
regulace a měření tepla a zlepšení
tepelně izolačních vlastností budov.
Současně se opatřeními v oblasti informačních
a poradenských služeb vytvářejí
podmínky pro zahájení dlouhodobého
procesu řešení úspor paliv a energie
v dalších směrech. Celkové systémové
řešení problematiky úspor paliv a energie
bude zpracováno v návaznosti na přijaté
zásady státní energetické politiky.
Ad 4) V návrhu zásad státní bytové
politiky se předpokládá, že pro tvorbu
nájemného po roce 1991 bude vydán nový
předpis, který bude sestaven na zcela odlišných
metodických principech. Uplatňuje se, aby vedle
základní sazby vztažené na 1 m2
užitkové plochy bytu zahrnoval tzv. přípočtové
a odpočtové položky, které budou zohledňovat
i polohové umístění bytů v
domě.
V souvislosti s nastávající reformou bydlení,
tedy i úpravami výše nájemného,
návrh zásad státní bytové politiky
zahrnuje i s tím spojené sociální
souvislosti. Proto se v zásadách předpokládá,
aby prostředky, které státní rozpočet
ušetří odstraněním dotování
provozu státního bytového fondu byly užity
výlučně na zvýšení příspěvků
na nájemné sociálně potřebným
občanům. V rámci toho se předpokládá,
že stát bude přispívat na bydlení
sociálně potřebným občanům
ve všech formách bydlení.
Ad 5) Připravované změny právních
předpisů a technických norem
K realizaci snižování spotřeby paliv
a energie se předpokládá:
- harmonizace ČSN s normami Evropského společenství,
- revize ČSN 73 05 40 a návazných ČSN
(tepelně technické vlastnosti stavebních
konstrukcí a budov),
- revize ČSN 06 02 10 (výpočet tepelných
ztrát budov při ústředním vytápění),
- vypracování ČSN na větrání
budov,
- vypracování ČSN na vnitřní
klima budov,
- vypracování systému ověřování
odborné způsobilosti žadatelů (zřízení
odborných komor),
- novelizace vyhlášky FMPE č. 94/1987 Sb.,
o hospodaření s teplem, připojovacích
podmínkách a změně teplonosné
látky a č. 75/1989 o základních podmínkách
dodávky tepla,
- novelizace vyhlášky č. 197/1957 ministerstva
místního hospodářství ze dne
10. října 1957 o úplatě za ústřední
(dálkové) vytápění a za dodávku
teplé vody a návazných směrnic i předpisů,
- novelizace vyhlášky Ústřední
správy pro rozvoj místního hospodářství
č. 60/1964 Sb., o úhradě za užívání
bytu a za služby spojené s užíváním
bytu,
- novelizace Typové směrnice Studijního a
typizačního ústavu č. 1560 vybavování
otopných soustav KBV měřicím a regulačním
zařízením,
- novelizace zákona o územním plánování
a stavebním řádu (stavební zákon)
č. 50/1976 Sb.,
- novelizace zákona o výrobě, rozvodu a spotřebě
tepla č. 89/1987 Sb.,
- novelizace zákona o výrobě, rozvodu a spotřebě
elektřiny (elektrizační zákon) č.
79/1957 Sb.,
- novelizace zákona o výrobě, rozvodu a využití
topných plynů (plynárenský zákon)
č. 67/1960 Sb.,
- vytvoření nového zákona o veřejně
prospěšných organizacích, který
bude řešit systém ekonomické regulace
podniků, které vyrábějí, přepravují
nebo dodávají elektřinu, plyn a teplo, výkonnou
moc a pravomoc regulačních orgánů
(soustava regulačních zásad - aktuální
upravování tarifů, sledování
a kontrola provozů i systémů), dále
kvalitu služeb a ochranu práv spotřebitelů,
- snížení daně z obratu u zařízení
na využití odpadního tepla, nových a
obnovitelných zdrojů energie (sazebník daně
z obratu č. j. FMF XIII/1-23000/90 provádějící
zákon č. 107/1990 Sb.).
Z uvedených změn počítá vláda
ČSFR s novelizací vyhlášky 94/1987 Sb.
a 197/1957 Sb. v termínu k 1. 5. 1991, zákonů
89/1987 Sb., 67/1960 v termínu do 31. 12. 1991.
V Praze dne 22. dubna 1991 | Karel Dyba, v.r." |