Z pověření předsednictva České
národní rady předkládám v souladu
s § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o
jednacím řádu ČNR, poslancům
České národní rady následující
písemnou interpelaci poslance Jiřího Frkala
předsedovi vlády České republiky:
"Vážený pane předsedo vlády,
z denního tisku se občané ČR dozvídají
o postupném projednávání nových
cen paliv, energií a o uvažovaných termínech
zvýšení těchto cen. Když jako poslanec
odpovídám na otázky voličů,
jsem schopen vysvětlit nezbytnost zvýšení
cen, méně již postup vlád při
odstraňování dotací cen tepla a dalších
energií. Jde o to, že občan ponese zřejmě
dopady plynoucí z odstranění dotací
sám.
V tisku uveřejněné informace však neuvádějí,
nebo jen dílčím způsobem, jak budou
řešeny příčiny vysoké
spotřeby energií v domácnostech, resp. jaké
jsou představy o dalším postupu při
zateplování bytů, odstranění
ztrát vznikajících v dálkových
vedeních energií, zamezení úniku tepla
nedostatečným těsněním oken
atd. Dosud nejasná zůstává také
otázka měření spotřeby především
tepla, teplé a studené vody přímo
v bytech a domech a způsoby jakými se zabezpečí
možnost, aby občan mohl spotřebu regulovat.
Žádám Vás proto, pane předsedo
vlády, o odpověď na níže uvedené
otázky.
1) Stavební stav bytových objektů. Objekty
ve své většině neodpovídají
tepelným normám, jde především
o nutnost zateplení štítů a otvorových
prvků, (nemluvě o problémech s tepelnou prostupností
panelů). Na tyto věci je dnes zapomínáno
a přitom jde o prioritní záležitost
v úspoře energií. Vzhledem k tomu, že
jde o problém, který nelze řešit "ze
dne na den", žádám o vyjádření,
jakou koncepci vláda v této oblasti má, neboť
náklady na výše uvedené úpravy
nemůže dlouhodobě nést pouze občan.
S úpravami se započalo již v minulosti (viz
na sídlištích zateplování štítů
objektů, výměna oken) a bez koncepčního
řešení není do budoucna možné
ovlivňovat výrazně spotřebu tepla
v bytových objektech. Počítá vláda
s dotacemi pro správce či majitele převážně
panelových domů na sídlištích?
Podle předběžných výpočtů
částka v cenách r. 1991, kterou bude třeba
vynaložit v průměru na jeden byt na zateplení
štítů a těsnění oken představuje
jednorázově zhruba 10.000,- Kčs.
2) Ztráty na teplovodech a parovodech podle odhadů
pracovníků bytového hospodářství
představují podle technického vybavení
a doby provozu 30 - 50%. Zvýšení cen tepla,
dojde-li k úplnému odstranění státní
dotace, bude znamenat, že v ceně tepla, kterou bude
platit odběratel (občan), budou "zahrnuty"
i tyto ztráty. Zajímá mně proto další
postup a opatření vlády vůči
výrobcům tepla a teplé vody, kterými
by vláda nutila tyto podniky snižovat ztráty.
I zde bude zřejmě nezbytná jistá subvence,
resp. výhodný úvěr, který bude
nutné poskytnout na rekonstrukce rozvodů.
3) K zajištění měřící
techniky je podle tisku vyčleněno 500 mil. Kčs
pro rok 1991. Upozorňuji, že musí jít
nejen o měřící, ale i regulační
techniku, neboť ve většině bytů
nelze spotřebu tepla regulovat. Odhaduje se, že např.
v Praze bude činit náklad na zajištění
a osazení měřičů pouze u tepla
cca 1.500,- Kčs na jeden byt, což znamená,
že při více jak 400.000 bytech (včetně
družstevních) nestačí výše
uvedená částka ani pro hlavní město.
Nebo se uvažuje o tom, že měřiče
se budou instalovat více let? Jaká je představa
o zajištění možné regulace tepla
v bytech? Počítá vláda s dotací
i na toto vybavení domácností?
4) Počítá se i se zvýšením
nájemného. V některých zemích
je i různého nájemného využíváno
k regulaci spotřeby tepla. Např. byty v přízemí
a v posledních patrech či na štítech
mají nižší nájemné, než
byty "uvnitř" objektu. Tyto totiž nespotřebují
tolik tepla, neboť jsou vytápěny ze všech
stran. Táži se, zda se počítá
s využitím i této možnosti už vzhledem
k tomu, že je nutno spravedlivě rozdělit náklady
na občany.
Dále upozorňuji, že z odhadů zpracovaných
ministerstvy vyplývá, že při předpokládaném
zvýšení cen paliv a dalších energií
a zvýšení nájemného by se prudce
zvýšil počet domácností, které
se dostanou pod hranici bídy. Některé prameny
uvádí až 70% domácností v ČR.
Jestliže dnes se pod touto hranicí pohybuje zhruba
16% domácností, jaká opatření
vláda připravuje v roce 1991, aby v důsledku
zvýšení cen a nájemného nedošlo
k prudkému nárůstu počtu těchto
domácností? Pokles pod hranici sociální
potřebnosti totiž znamená nejen sociální
napětí, nepokoje, ale také prudký
růst počtu neplatičů a dlužníků
z řad občanů. Nebylo by účelnější
postupovat po dílčích krocích a dotace
odbourávat v časově delších úsecích?
5) Kdy vláda ČR předloží nebo
přijme příslušná legislativní
opatření? Dnešní právní
normy jednoznačně upřednostňují
dodavatele a výrobce energií. Bez legislativních
změn nebude možné pokročit dále.
Vážený pane předsedo vlády, uvědomuji
si, že tento složitý problém vyžaduje
několik rovin řešení. Nezbytné
krátkodobé úkony, na kterých se musí
v začátku podílet - především
finančně - i vláda (instalace regulační
a měřící techniky) by postupně
měly přecházet do působnosti obcí.
Vláda by však měla mít připravena
dlouhodobá systémová opatření
k úsporám energií v domácnostech,
která povedou ve svých důsledcích
i k "šetření kapsy" nájemníka
- občana.
Odpověď žádám písemně.
S pozdravem
V Praze 18. března 1991 | Jiří Frkal, v.r." |