Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně
(1) Zřizuje se Česká lesnická inspekce
(dále jen "inspekce") jako orgán státní
správy, který je podřízen ministerstvu
životního prostředí České
republiky.
(2) Inspekce se člení na ústředí
a oblastní inspektoráty. V čele inspekce
je ředitel, kterého jmenuje a odvolává
ministr životního prostředí České
republiky. V čele oblastního inspektorátu
je vedoucí, kterého jmenuje a odvolává
ředitel inspekce.
(3) Inspekce je rozpočtovou organizací. Podrobnosti
o organizaci inspekce upraví její statut, který
schválí ministerstvo.
Inspekce kontroluje v lesích, jak jsou orgány státní
správy, právnickými a fyzickými osobami
(dále jen "kontrolované osoby") dodržována
ustanovení právních předpisů
a rozhodnutí týkající se funkce lesů
jako složky životního prostředí.
Přitom zejména kontroluje
a) jak jsou dodržovány právní předpisy,
upravující ochranu lesní půdy,
b) opodstatněnost a dodržování rozhodnutí
orgánů státní správy lesního
hospodářství o vynětí lesních
pozemků z lesní půdy, popřípadě
jejich omezení ve využívání pro
plnění funkcí lesů,
c) zda jsou při zpracování a provádění
lesních hospodářských plánů
[Zákon ČNR č. 96/1977 Sb., o hospodaření
v lesích a státní správě lesního
hospodářství. Vyhláška č.
13/1978 Sb., o kategorizaci lesů, způsobech hospodaření
a lesním hospodářském plánování.]
dodržována ustanovení k zabezpečování
potřebných funkcí lesů,
d) zda jsou účelně vynakládány
prostředky poskytnuté ze státních
fondů na životní prostředí.
(1) Inspekce u kontrolovaných osob zjišťuje nedostatky
a škody vznikající na životním
prostředí, jejich příčiny a
osoby zodpovědné za jejich vznik nebo trvání.
(2) Inspekce vyžaduje odstranění a nápravu
zjištěných nedostatků, jejich příčin
a škodlivých následků a ukládá
opatření k jejich odstranění a nápravě.
(3) Inspekce provádí kontrolu plnění
opatření k odstranění a nápravě
nedostatků a jejich příčin. Zjistí-li,
že uložená opatření nejsou splněna,
je oprávněna
a) stanovit náhradní lhůtu ke splnění
opatření,
b) v případech hrozící další
škody nařídit omezení, popřípadě
zastavení výroby nebo činnosti až do
doby odstranění závad.
Inspekce uloží pokutu až do výše
1 000 000 Kčs tomu, kdo zaviněně
a) bez rozhodnutí o vynětí lesních
pozemků z lesní půdy nebo bez rozhodnutí
o omezení jejich využívání, lesní
pozemky odnímá jejich účelu nebo omezuje
jejich využívání,
b) při zpracování lesního hospodářského
plánu a jeho realizaci ohrozí, popřípadě
zapříčiní poškození životního
prostředí,
c) nezajistí les před vývinem a rozšířením
rostlinných a živočišných škůdců
zejména tím, že přednostně nezpracují
nahodilou těžbu,
d) neplní opatření k ochraně lesů,
nebo jiné povinnosti, stanovené zvláštními
zákony [Zákon č.
61/1977 Sb., o lesích. Zákon ČNR č.
96/1977 Sb., o hospodaření v lesích a státní
správě lesního hospodářství.],
e) provádí v lesích zakázanou činnost
[§ 18 zákona ČNR č. 96/1977 Sb.,
o hospodaření v lesích a státní
správě lesního hospodářství],
f) neplní opatření uložená orgány
životního prostředí podle zvláštních
zákonů [Zákon
č. 61/1977 Sb., o lesích. Zákon ČNR
č. 96/1977 Sb., o hospodaření v lesích
a státní správě lesního hospodářství.]
a tohoto zákona.
(1) Při určení výše pokuty se
přihlíží zejména k závažnosti,
způsobu, době trvání a následkům
protiprávního jednání.
(2) Řízení o uložení pokuty lze
zahájit jen do 1 roku ode dne, kdy se inspekce dověděla
o porušení povinností, uvedených v §
4, nejpozději však do tří let od doby,
kdy k porušení těchto povinností došlo.
(3) Poruší-li kontrolovaná osoba v době
1 roku od nabytí právní moci rozhodnutí
o uložení pokuty jakoukoliv povinnost, za níž
se ukládá pokuta podle tohoto zákona, lze
uložit další pokutu až do výše
dvojnásobku pokuty, která by byla jinak uložena.
(1) Inspekce může řízení o uložení
pokuty za porušení stejné povinnosti zahájit
pouze tehdy, nezahájil-li je již orgán státní
správy lesního hospodářství
[§ 34 zákona ČNR č. 96/1977 Sb.,
o hospodaření v lesích a státní
správě lesního hospodářství].
Pokud porušení povinnosti zjistí ve stejný
den, provede řízení o uložení
pokuty orgán státní správy lesního
hospodářství. O zahájení řízení
o uložení pokuty se inspekce a orgány státní
správy navzájem informují.
(2) O odvolání proti rozhodnutí inspekce
o uložení pokuty rozhoduje ministerstvo životního
prostředí České republiky.
(3) Pokuty, které uloží inspekce, jsou příjmem
státního rozpočtu.
(1) Úkoly inspekce plní inspektoři. Inspektoři
se prokazují průkazy inspekce a jsou oprávněni
nosit při výkonu povinností, vyplývajících
z pracovního poměru, lesnický stejnokroj
se státním znakem a služebním označením.
(2) Inspektoři jsou oprávněni
a) vstupovat, popřípadě vjíždět
v nezbytném rozsahu na cizí pozemky a do cizích
objektů, pokud k tomu není třeba povolení
podle zvláštních předpisů [např.
zákon č. 169/1949 Sb., o vojenských újezdech,
zákon č. 102/1971 Sb., o ochraně státního
tajemství],
b) požadovat od kontrolovaných osob potřebné
doklady, údaje a písemná nebo ústní
vysvětlení, týkající se předmětu
kontroly.
(3) Inspektoři jsou lesní stráží
[§ 24 zákona ČNR č. 96/1977 Sb.,
o hospodaření v lesích a státní
správě lesního hospodářství].
Inspektor může v blokovém řízení
uložit blokovou pokutu za přestupek proti pořádku
ve státní správě na úseku lesního
hospodářství, přestupek na úseku
ochrany životního prostředí a přestupek
za porušení jiných povinností v lesním
hospodářství [§ 18 zákona
ČNR č. 96/1977 Sb., o hospodaření
v lesích a státní správě lesního
hospodářství].
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem ..........
1) Všeobecně
V současné době reprivatizace, kdy dochází
k nápravě majetkových křivd, spáchaných
v minulých letech, dojde nepochybně k zrušení
monopolu státních lesů jako rozhodujícího
uživatele lesní půdy ve státě.
Vrácením lesní půdy původním
majitelům s právem na ní hospodařit,
vznikne v podmínkách tržního hospodářství
nebezpečí, že u těchto majitelů
lesní půdy převáží snaha
po maximálním zisku z lesa na úkor nezastupitelné
ekologické funkce.
Lesy jsou významnou složkou životního
prostředí díky svým mimoprodukčním
funkcím. Proto musí mít stát, který
je zodpovědný za vytváření
zdravých životních podmínek možnost
ovlivňovat lesnickou politiku. Jedním z nástrojů
k prosazení těchto záměrů bude
i Česká lesnická inspekce. Zařazením
inspekce do působnosti ministerstva životního
prostředí České republiky, které
lesní hospodářství přímo
neřídí, ale je ústředním
orgánem státní správy ve věcech
ochrany lesního půdního fondu a orgánem
vrchního státního dozoru ve věcech
životního prostředí, dává
předpoklad vytvoření nezávislého
orgánu státní správy, který
bude plnit kontrolní a inspekční funkce na
tomto úseku.
Dosud byla tato kontrola částečně
zajišťovaná inspekční skupinou,
zřízenou bývalým ministrem lesního,
vodního a dřevozpracujícího průmyslu,
v rámci vnitřního kontrolního systému.
Tento orgán byl zaměřen především
na hospodářskou činnost v lesích u
organizací řízených ministerstvem
lesního, vodního a dřevozpracujícího
průmyslu ČSR, zejména na nakládání
s vytěženou dřevní hmotou. Sledovaná
opatření na ochranu lesního půdního
fondu a realizace předpisů lesních hospodářských
plánů byla jen okrajovou záležitostí.
2) K jednotlivým ustanovením
k § 1
Vytváří se nezávislý orgán
státní správy s potřebnými
pravomocemi, zejména v oblasti ukládání
sankcí. Založením oblastních inspektorátů
se vytváří dobrý předpoklad
pro využití znalosti místních poměrů
a specifik pro operativní styk s orgány, právnickými
a fyzickými osobami.
k § 2
Vzhledem k předpokládanému podstatnému
zvýšení počtu majitelů a uživatelů
lesní půdy i právních subjektů
vypracovávajících pro ně lesní
hospodářské plány, je nutno zachovat
možnost státu dohlížet nad jejich činností
v lesích. Proto bude inspekce oprávněna kontrolovat
jak jsou všemi těmito subjekty dodržovány
právní předpisy a rozhodnutí ve věcech
ochrany lesní půdy a při zpracovávání
a provádění lesních hospodářských
plánů, tedy do oblastí, které mají
největší vliv na plnění společenských
a ekologických funkcí lesů. K podpoře
rozvoje těchto funkcí lesa budou poskytovány
i prostředky ze státních fondů. Proto
bude inspekce oprávněna kontrolovat i účelné
vynakládání finančních prostředků
na tyto účely.
k § 3
S oprávněním inspekce uvedeným v předcházejícím
ustanovení je spojeno i oprávnění
inspekce vyžadovat odstranění nedostatků
a škod vznikajících činností
všech těchto subjektů v lesích a ukládat
opatření k odstranění a nápravě
nedostatků a jejich příčin. Jako výjimečné
opatření se zavádí v případě
hrozící další škody možnost
omezit, popřípadě zastavit výrobu
nebo činnost až do doby odstranění závad.
k § 4
Za porušení povinností, uložených
právními předpisy, ukládá inspekce
fyzickým nebo právnickým osobám pokuty
až do výše 1 000 000 Kčs. Jednotlivé
skutkové podstaty vycházejí z působnosti
dané inspekci. Horní mez 1 000 000 Kčs je
stanovena v souladu s připravovaným zákonem
o lesích a byla určena proto, aby se stalo ekonomicky
nevýhodné pro vlastníky lesů a lesních
pozemků provádět takovou činnost nebo
hospodaření, které poškozuje životní
prostředí.
k § 5
Při stanovení výše pokuty se přihlíží
zejména k míře zavinění a rozsahu
způsobené škody. Zákon přísněji
postihuje opakované porušení povinností
tím, že umožňuje uložení dvojnásobku
původně uložené pokuty.
k § 6
Aby se vyloučily kompetentní spory mezi okresními
úřady a inspekcí, které budou za porušení
povinností v lesích ukládat pokuty, navrhuje
se řešení, podle něhož řízení
o pokutě provede ten orgán, který jako první
zjistil porušení povinností. Toto řešení
je nutné z toho důvodu, že nelze vyloučit
částečné překrývání
pravomocí uvedených správních orgánů
a tím vzniku kolizí častěji, než
navrhovaným řešením. Příjmy
z pokut budou rozděleny podle toho, kdo pokutu uloží.
Pokuty uložené okresním úřadem
budou jejich příjmem. Pokuty uložené
inspekcí budou příjmem státního
rozpočtu.
k § 7
Aby inspekce mohla plnit řádně své
povinnosti, je třeba její pracovníky vybavit
patřičnými pravomocemi, průkazem a
označením. Musí mít právo vstupovat
a vjíždět na cizí pozemky, do cizích
objektů, požadovat potřebné doklady
a vysvětlení ke zjištěným skutečnostem
a vyžadovat součinnost kontrolovaných osob.
Zároveň jsou lesní stráží.
k § 8
Tímto ustanovením je inspektor oprávněn
ukládat občanům za přestupek proti
pořádku ve státní správě
a za porušení jiných povinností v lesním
hospodářství blokovou pokutu v souladu se
zákonem ČNR o přestupcích.
3) Personální a materiální zajištění
Při zřízení inspekce se počítá
s využitím inspekční skupiny, zařazené
v Ústavu pro hospodářskou úpravu lesů
Brandýs nad Labem.
Zřízení České lesnické
inspekce předpokládá 105 pracovníků,
z nich cca 90 osob v rámci 7 oblastních inspektorátů
na území České republiky bude vykonávat
především činnost v terénu a
zbývajících 15 pracovníků bude
Českou lesnickou inspekci řídit, zajišťovat
nezbytnou právní a administrativní agendu.
Počet pracovníků je zdůvodněn
provozní zvládnutelností, kdy z dosavadní
praxe vyplývá optimální výměra
na 1 pracovníka cca 25 000 ha lesa.
Potřebné počty pracovních míst
a finančních prostředků budou řešeny
delimitací z rozpočtové organizace ministerstva
životního prostředí České
republiky a nebudou kladeny zvýšené nároky
na státní rozpočet.