Ministr průmyslu České republiky Jan Vrba
odpověděl poslanci Ladislavu Bodymu na jeho interpelaci
dopisem ze dne 16. dubna 1991.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď ministra průmyslu České
republiky Jana Vrby na interpelaci poslance Ladislava Bodyho,
která zní:
"Platební neschopnost je dnešním problémem
v podstatě všech podniků. Byla způsobena
řadou vlivů, snad tím nejpodstatnějším
byl vlastní obsah řízení centrálně
plánované ekonomiky a "odtržení"
hmotných procesů od hodnotové podstaty hospodářské
činnosti. Podniky "byly plánovány",
mohly objednávat, vyrábět, vytvářet
zásoby bez ohledu na zdroje financování.
Platební neschopnost je dnešním problémem
zejména z pohledu, jak ji rychle odstranit. Není
anonymní, má svoji strukturu /prvotní, druhotná/
a má své adresáty /podniky/. Zásadní
řešení hledáme pro prvotní platební
neschopnost, pro odstranění příčin,
které ji v některých podnicích vyvolávají
a dále řetězí, další řešení
pak přináší společný postup
s bankami, kdy lze podporovat a pomáhat podnikům,
které mají dobrou pozici a možnost obstát
v náročných podmínkách trhu.
V hutnictví je platební neschopnost plně
druhotná, pohledávky podniků jsou vyšší
než jejich závazky. Platební neschopnost hutních
podniků oproti stavu k 31. 12. 1990 poklesla k 31. 3. 1991
o 40%.
Obdobná je situace i v POLDI Kladno. Od března je
podnik zatížen druhotnou platební neschopností,
pohledávky u odběratelů má podnik
o více jak 200 mil. Kčs vyšší než
své závazky. Podniku tedy neplatí odběratelé.
Proto jsme projednali s podnikem opatření, aby přímo
u odběratele zjistili pracovníci POLDl, jaká
je pozice odběratele. Zda jde o dočasný stav
nesolventnosti, nebo zda není šance, že by odběratel
mohl platit za dodaný materiál /jaká je realita
inkasa, zda alespoň v nových odběrech může
odběratel vyrovnat své závazky, jak "vypadají"
jeho zásoby a p./. Z každého jednání
podniku a odběratele byl udělán záznam
dluhu, situace a příslibu vyrovnání.
Bohužel někteří odběratelé
nejen že nemají možnost své dluhy vyrovnat,
ale také nemají možnost uhradit své
nově vznikající závazky /nemají
odbyt svých výrobků, ztratili trh, nedokáží
se prosadit, hromadí se zásoby/.
Proto rozhodnutí o zastavení dodávek má
své ekonomické opodstatnění /nelze
vědomě jít do nelikvidních pohledávek/,
ale je do určité míry i potřebné
pro "rozplétání" platební
neschopnosti. Dochází tak k diferenciaci mezi podniky,
které jsou a budou v dobré pozici na trhu a podniky,
které nemohou bez změn struktury dále fungovat.
Obdobně dochází i k diferenciaci v oborech
výroby, ve výrobcích. Proto také v
POLDl dochází k určitému poklesu zakázek.
Nelze vyrábět a dodávat, co není placeno,
co nemá užití na trhu. Pozastaveny byly některé
dodávky do podniků, které nejen že neplatí,
nevyrovnávají své dluhy, ale které
také nemají "šanci" svoji situaci
zlepšit /například 3 měsíce naplatí/.
Samozřejmě dojde-li ke změně, zlepšení,
podnik promptně reaguje svými dodávkami protože
je v jeho zájmu získané zakázky využít.
Zároveň je skutečností, že naše
vysoká výroba a spotřeba hutních materiálů
/jsme mezi prvními 3 zeměmi ve výrobě
a spotřebě oceli na obyvatele/ musí klesat
a to i v souvislosti se změnou struktury našeho průmyslu
/budou klesat materiálově náročné
výroby, trh jednoznačně ukazuje, že
šanci má pouze vyšší finalita, zhodnocení
surovin, energií, vkládaných prostředků/.
Všechny tyto vlivy v POLDl Kladno patrně přinesou
v letošním roce /oproti r. 1990/ nižší
výrobu oceli o 24 % a obdobně i u válcovaného
materiálu.
Ztráta a rozpad trhu bývalé RVHP, deprese
tuzemského užití hutních materiálů
/projevující se i již zmíněnou
platební neschopností/ je pouze částečně
kompenzována vývozem na volnoměnové
trhy /i zde působí určité syndromy
deprese, vývozy například do zemí
ES jsou limitovány kvotami/.
Dalším faktorem našeho dědictví
je vysoká nákladovost, režie - daná
i "přezaměstnaností" v podnicích.
Proto není možné chtít řešení
hledat pouze v aktivitě vlády, ale v rozhodující
míře v podnicích, v jejich pozici na trhu,
v jejich "ohodnocení" v konkurenci zahraničních
výrobců.
Program POLDl Kladno pro r. 1991 jasně ukazoval potřebu
snížení počtu pracovníků
/jak pozice a marketingové ocenění trhu,
tak nezbytnost dosáhnout vyšší efektivnosti/
a to zhruba o 3 000 pracovních míst.
Koncem r. 1990 pracovalo v POLDl Kladno 18 340 pracovníků,
z toho 750 důchodců a 40 dalších v důchodovém
věku, 300 pracovníků z Vietnamu.
Dlouhodobý průměr běžné
fluktuace je ročně 1300 pracovníků
(odchody do důchodu, úmrtí, ostatní
důvody běžné fluktuace/.
Kromě toho v podniku pracuje 1500 pracovníků
externích firem /např. 600 pracovníků
polských firem/.
Již z této uvedené bilance vyplývá,
že pokles pracovníků o 3 000 /předpokládaný
v r. 1991/ nemůže vytvořit neúnosné
sociální napětí na Kladensku. Snížení
stavu pracovníků by mělo být relativně
"bezbolestné". Například v I. čtvrtletí
poklesl stav pracovníků v POLDl Kladno o 948 osob
bez jakýchkoliv problémů, které by
se například projevily ve vyhodnocení Úřadem
práce v Kladně.
I když zatím problematika nedosáhla vážnějších
disproporcí, musí být situace dopředu
zajišťována takovými opatřeními,
aby nedošlo k vyvolání neúnosných
sociálních napětí, důsledků.
Podnik navázal úzkou spolupráci s Úřadem
práce, snižování stavu pracovníků
je vzájemně dojednáváno, byly zahájeny
rekvalifikace /zatím pro 200 pracovníků,
do konce roku by šlo o 500 pracovníků/.
Pracovníci, kteří mají zájem
o rekvalifikaci nejsou z podniku propouštěni, ale
jsou rekvalifikováni za t.zv. malý průměr
výdělku /tím chce podnik pomoci i Úřadu
práce, který by nemusel mít dostatek zdrojů;
naším společným záměrem
je dojednat 50 % účasti podniku na rekvalifikačních
nákladech, druhých 50 % by hradil Úřad
práce/.
Možnosti rekvalifikace jsou jak k podniku /například
za externí firmy, za odchod zahraničních
pracovníků.../, tak k městu /značná
možnost takřka ve všech činnostech služeb,
infrastruktury.../.
Pracovníkům, kteří projeví
zájem o soukromé podnikání /nebo o
práci u soukromých firem/ je umožněn
odchod z podniku dohodou.
Situace v POLDl Kladno z I. čtvrtletí 1991 není
špatná, podnik dosahuje zisku, má zdroje pro
naplnění možného, směrného
růstu mezd. /Například za l. čtvrtletí
to bylo 9 %/.
Přes toto pozitivní "ocenění"
jsme si vědomi, že podnik POLDl Kladno, podnik hutnictví
železa bude procházet náročným
obdobím restrukturalizace a snižování
hutní produkce. l v dalších několika
letech bude zhruba o 1500 pracovních příležitostí
v hutnictví Kladenska méně.
Do konce roku bude připravena studie restrukturalizace
hutnictví, zaměřená především
na ohodnocení marketingových "šancí"
a řešení důsledků, které
vyplývají ze zapojení čs. hutnictví
do světové, evropské ekonomiky, trhu.
Nechceme však čekat /i když studie zpracovaná
zahraničním poradcem bude rozhodující
pro správné ocenění našich budoucích
aktivit/ a dílčí problémy řešíme
již dnes vstupem zahraničního kapitálu,
získáváme tím i nové možnosti
v pracovních příležitostech. V POLDl
Kladno je to například akce kyslíkárny
/s firmou ze SNR/, výroby sudů z antikorozních
ocelí /s francouzskou firmou/, řešení
výroby zalomených hřídelů /řešení
připravují firmy Lazzard a KPMG - výběr
partnera/.
Podniku chceme pomáhat nejen v těchto aktivitách
a to ve vazbě na restrukturalizaci celého hutnictví,
ale také tím, že bychom se podíleli
na vytvoření a fungování hospodářskosociální
rady /obdobné k Ostravsku/, která by na Kladensku
řešila věcné problémy konverze
výrob a to formou vytvoření podmínek
pro podnikání v těch oblastech, které
na Kladensku chybí a které budou pro "kapitál"
zajímavé. Tato hospodářskosociální
rada Kladenské aglomerace by zahrnovala řešení
konverze v celém rajonu /hornictví, hutnictví,
stavební výroby a p./, iniciovala by vytváření
nových pracovních příležitostí
v těch činnostech, které jsou potřebné,
vytvářela by předpoklady pro uplatnění
kapitálu v této oblasti /ať již jde o
služby, strojírenské nebo elektrotechnické
výroby/.
Významný bude i kontakt města s podniky;
musí o sobě vědět a znát své
záměry, dopředu vytvářet podmínky
pro řešení možných problémů.
Např. jedním z prvních konkrétních
kroků bylo pozměnění složení
dozorčí rady POLDl Kladno a účast
paní starostky města Kladno v této dozorčí
radě.
Opatření, která společně s
našimi podniky přijímáme mají
jak charakter okamžitého řešení
- hledání nových pracovních příležitostí
/nové výroby - například sudy z antikorozních
ocelí.../, rekvalifikace pracovníků /200
až 500 pracovníků v r. 1991/, tak charakter
systémových, dlouhodoběji fungujících
aktivit - například projekty privatizace, účasti
zahraničního kapitálu.
V Praze 16. dubna 1991 | Jan Vrba v.r." |