ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1991

VI. volební období

233 B

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Václava Šplíchala

na předsedu vlády České republiky Petra Pitharta

ve věci finančních prostředků rozpočtovaných na práce na silniční sítě v roce 1991

Ministr financí České republiky Karel Špaček odpověděl poslanci Václavu Šplíchalovi na jeho interpelaci dopisem ze dne 27. března 1991.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, předkládám České národní radě odpověď ministra financí České republiky Karla Špačka na interpelaci poslance Václava Šplíchala, která zní:

"Vážený pane poslanče, byl jsem pověřen odpovědět na Vaši interpelaci vznesenou na předsedu vlády České republiky ve věci financování prací na silniční síti v roce 1991. K tomu Vám sděluji:

Schválený státní rozpočet na rok 1991 zabezpečuje objem výdajů na výstavbu a údržbu silnic včetně místních a městských komunikací ve výši 7,7 mld Kčs. Vedle toho je rozpočtována téměř 1 mld Kčs na rozvoj dálniční sítě.

Jde o finanční prostředky na úrovni minulých let, takže nelze hovořit o krácení výdajů na toto odvětví.

Argument, že pro zvýšení oprav existuje dostatečná kapacita, není rozhodující. Nabídka kapacit nemůže předurčovat objem výdajů státního rozpočtu, chceme-li zajistit rovnovážný vývoj ekonomiky.

Tvorbu a použití finančních zdrojů jsme posuzovali společně v procesu sestavování a schvalování státního rozpočtu na rok 1991. Česká národní rada se velmi důkladně zabývala prioritami, pořadím naléhavosti použití zdrojů státního rozpočtu a schválila strukturu výdajů. Přesun prostředků do silničního hospodářství je možný jen za cenu omezení jiných výdajů a změny stanovených proporcí státního rozpočtu. Jinak by pokrytí věcných potřeb ve výši 2,5 mld Kčs, které uvádíte v interpelaci, vedlo k podstatnému rozpočtovému schodku. To by mělo jasné inflační účinky a působilo proti ekonomické reformě.

Souhlasím s připomínkou, že devalvací a liberalizací cen dochází ke snížení věcného objemu prací. Problém však nelze řešit metodami bilancování změn, charakteristickými pro systém centrálního plánování. Určující jsou rovnovážné vztahy finanční. Proto lze důsledky devalvace řešit jen v tom případě, že vytvoříme finanční zdroje navíc.

K zlepšení situace na našich komunikacích by mohlo významně přispět zvýšení kvality silničních prací. l průzkumy poslanců ČNR prokázaly nízkou efektivnost vynakládaných prostředků na údržbu a výstavbu silniční sítě. S pozdravem

V Praze dne 27. března 1991 Karel Špaček, v.r."

V Praze dne 19. dubna 1991

Dagmar Burešová, v.r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP