Ministr financí České republiky Karel Špaček
odpověděl poslanci Václavu Šplíchalovi
na jeho interpelaci dopisem ze dne 27. března 1991.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď ministra financí České
republiky Karla Špačka na interpelaci poslance Václava
Šplíchala, která zní:
"Vážený pane poslanče, byl jsem
pověřen odpovědět na Vaši interpelaci
vznesenou na předsedu vlády České
republiky ve věci financování prací
na silniční síti v roce 1991. K tomu Vám
sděluji:
Schválený státní rozpočet na
rok 1991 zabezpečuje objem výdajů na výstavbu
a údržbu silnic včetně místních
a městských komunikací ve výši
7,7 mld Kčs. Vedle toho je rozpočtována téměř
1 mld Kčs na rozvoj dálniční sítě.
Jde o finanční prostředky na úrovni
minulých let, takže nelze hovořit o krácení
výdajů na toto odvětví.
Argument, že pro zvýšení oprav existuje
dostatečná kapacita, není rozhodující.
Nabídka kapacit nemůže předurčovat
objem výdajů státního rozpočtu,
chceme-li zajistit rovnovážný vývoj
ekonomiky.
Tvorbu a použití finančních zdrojů
jsme posuzovali společně v procesu sestavování
a schvalování státního rozpočtu
na rok 1991. Česká národní rada se
velmi důkladně zabývala prioritami, pořadím
naléhavosti použití zdrojů státního
rozpočtu a schválila strukturu výdajů.
Přesun prostředků do silničního
hospodářství je možný jen za
cenu omezení jiných výdajů a změny
stanovených proporcí státního rozpočtu.
Jinak by pokrytí věcných potřeb ve
výši 2,5 mld Kčs, které uvádíte
v interpelaci, vedlo k podstatnému rozpočtovému
schodku. To by mělo jasné inflační
účinky a působilo proti ekonomické
reformě.
Souhlasím s připomínkou, že devalvací
a liberalizací cen dochází ke snížení
věcného objemu prací. Problém však
nelze řešit metodami bilancování změn,
charakteristickými pro systém centrálního
plánování. Určující
jsou rovnovážné vztahy finanční.
Proto lze důsledky devalvace řešit jen v tom
případě, že vytvoříme
finanční zdroje navíc.
K zlepšení situace na našich komunikacích
by mohlo významně přispět zvýšení
kvality silničních prací. l průzkumy
poslanců ČNR prokázaly nízkou efektivnost
vynakládaných prostředků na údržbu
a výstavbu silniční sítě. S
pozdravem
V Praze dne 27. března 1991 | Karel Špaček, v.r." |