Z pověření předsednictva České
národní rady předkládám poslancům
ČNR přehled ústních interpelací
vznesených na členy vlády ČR na 15.
schůzi České národní rady.
Texty interpelací se řídí stenografickým
záznamem.
15.I01 Interpelace poslance Václava Šplíchala
na předsedu vlády České republiky
Petra Pitharta ve věci finančních prostředků
rozpočtovaných na práce na silniční
sítě v roce 1991
"Vážený pane předsedající,
vážená paní předsedkyně,
vážená vládo, milí a vážení
kolegové, předkládám interpelaci jménem
skupiny poslanců Josefa Hejska, Bezděka a Hrazdíry.
Adresována je panu předsedovi vlády.
Vážený pane předsedo, obracím
se na vás s interpelací ve věci finančních
prostředků rozpočtovaných na práce
na silniční sítě v roce 1991. K intervenci
nás vede současná neutěšená
situace v silničním hospodářství.
Stagnací od roku 1988, poklesem finančních
prostředků vynakládaných státem
do výstavby, rekonstrukcí, oprav i údržby
silničních komunikací dochází
již dnes ke zhoršení jejich stavu. Stát
podotýkám, je majitelem silnic a stav silniční
sítě je dán úrovní silničních
stavebních kapacit na jejich údržbu, opravu
a rekonstrukci. Tyto silniční kapacity jsou věcně
a organizačně vybudovány, opodstatněnost
jejich existence nemohou určovat výhradně
tržní vztahy, ale musí mít na jejich
setrvání zájem sám stát. Neopravovat
silniční síť třeba jen na krátkou
dobu je vážná chyba, po ní následují
mnohem vyšší náklady, nejen na opravu
silnic, ale i na provoz vozidel na nich. Udržet existenci
silničních kapacit je proto pro stát nezbytné.
Kritická situace nastává v tomto roce po
liberalizaci cen. Například ceny asfaltu se zvyšují
na dvojnásobek. Bez zohlednění tohoto vlivu
rozpočtem dochází k finančnímu
nekrytí věcných potřeb ve výši
více než 2,5 mld Kčs, téměř
ve výši 50% rozpočtu uplynulého roku.
Rozsah údržby a oprav stávajících
silnic musí být proto zásadně snížen
a také řada připravovaných silničních
a mostních staveb nemůže být zahájena.
Tato situace sebou přináší i zásadní
nevyužití dlouhá léta budovaných
silničních stavebních kapacit, i když
už dochází k jejich radikálnímu
omezování. Současné naplnění
těchto kapacit státní zakázkou dosahuje
průměrně 20 - 30% oproti dřívějším
60 - 70%. Nepříznivě zde působí
i nevyjasněnost finančních zdrojů
u měst a obcí. Chci upozornit, že silniční
kapacity byly i v minulosti zásadně vázány
na práce na silniční síti, pro které
jsou úzce specializovány. Pokud se urychleně
nepodaří zohlednit uvedené cenové
vlivy, dojde v průběhu tohoto roku k postupnému
rozpadu a likvidaci silničních stavebních
kapacit, tím k ohrožení stavebního stavu
silničních komunikací a následným
nepříznivým dopadům do silniční
dopravy a celého hospodářství. Přitom
jedna nepříznivá zima - a vývoj této
zimy naše obavy vyvolává - může
vytvořit hrozivou situaci na komunikacích a likvidací
kapacit se ztratí schopnost na vzniklý stav reagovat.
Bylo by velmi špatné toto připustit v době,
kdy potřebujeme zvýšit výkon hospodářství,
rozšířit a zkvalitnit služby pro turistický
ruch a vytvářet vhodné podmínky pro
vstup zahraničního kapitálu do naší
ekonomiky. Neopomenutelným nepříznivým
důsledkem by bylo i propuštění velkého
množství především úzce
specializovaných kvalifikovaných pracovníků.
Budoucí obnova silničních kapacit jakoukoliv
formou podnikání by si vyžádala do budoucna
značné prostředky.
Řešit uvedenou situaci je třeba zvýšením
rozpočtu pro práce na silniční síti
pro rok 1991. Toto rozhodnutí je nezbytné udělat
co nejdříve, a to nejpozději v dubnu, do
května, aby mohly být prostředky účelně
využity ve stavební sezóně, mohlo být
včas reagováno na škody na komunikacích
po letošní zimě a předešlo se dříve
uvedeným negativním důsledkům.
Navrhuji také doporučit okresním úřadům
a jejich cestou obcím zvážit a řešit
potřeby prací na místních a městských
komunikacích. Závěrem vás, pane premiére,
žádám o brzké projednání,
rozhodnutí a podání informace, jak bude vzniklá
situace řešena. Děkuji."
15. I02 Interpelace poslance Karla Holomka ve věci incidentu
v obci Lipkov na Klatovsku
Paní předsedkyně, pane předsedající,
vážená vládo, paní poslankyně,
páni poslanci. Skupina poslanců - Romů přítomných
v tomto parlamentě mě pověřila, abych
zformuloval interpelaci vůči české
vládě ve velice nepříjemné
záležitosti. V pátek a v sobotu došlo
na Domažlicku - v obci Lipkov a v Klatovech k několikanásobným
útokům skupiny 20 - 30 osob na Romy s tragickými
následky. Jeden mrtvý, několik zraněných
a hospitalizovaných, 2 zdemolované byty. Ze všech
dostupných informací lze usuzovat na promyšlený
násilný čin se silným rasovým
podtónem vyvolaným organizovanou skupinou obyvatelstva.
Zřetelně a objektivně lze učinit tyto
závěry.
1. V naší společnosti existují a vznikají
skupiny obyvatelstva, které jsou potenciálními
nositeli rasových předsudků a jejich dovádění
do společensky nebezpečných a katastrofických
důsledků.
2. Státní orgány váhají, jsou
nerozhodné a nedokáží vyvodit patřičné
a rázné závěry z varovných
signálů, které mají k dispozici. To
příklad v Klatovech znovu jasně ukázal.
3. O události musela být informována širší
veřejnost, neboť nutně byla i svědkem
těchto určitě rušných, dramatických
a nápadných událostí a svědčí
to také o tom, že lidé vnitřně
necítí potřebu distancovat se od těchto
rasově, vůči určité skupině
obyvatel nepřátelsky pojatých akcí.
Nedochází k jejímu veřejnému
odsouzení. Chápeme to jako jeden z dalších
projevů občanské a společenské
nedostatečnosti určité části
našich obyvatel.
Objektivně je však třeba říci
i to, že chování některých skupin
Romů nepřispívá k dobrému vzájemnému
vztahu s ostatními občany. Tak tomu bohužel
je a bylo i v tomto konkrétním případě
v Klatovech.
Podceňování této skutečnosti
a možných způsobů nápravy ze
strany jednak romských občanských iniciativ,
ale i ze strany místních samosprávných
orgánů už nelze dále trpět. Je
nutno promýšlet věcné a konkrétní
způsoby řešení těchto konfliktních
situací, za spoluúčasti zmíněných
složek a samozřejmě i orgánů
policie, event. místní policie. Jinak se vytváří
velice nebezpečný precedens řešit narůstající
averzi a nepřátelství vůči
skupinám obyvatelstva z řad Romů způsobem
násilným a společensky velice nebezpečným
a nepřijatelným.
Proto žádám ministra vnitra o zprávu,
která by přesně vystihla sled událostí
i reakcí policejních orgánů na ně.
V případě oprávněnosti podezření,
že příslušné složky policie
zanedbaly své povinnosti, zejména pokud se týká
ochrany a bezpečnosti občanů, a to i v poloze
váhavosti a nerozhodnosti žádám ministra
vnitra o důrazný zákrok.
Současně žádám i vás,
vážené poslankyně a vážení
poslanci, o podporu formou společného usnesení,
kterým by tato sněmovna odsoudila násilné
akce rasově zaměřené. Děkuji
za pozornost."
15.I03 Interpelace poslance Rudolfa Berezy na ministra životního
prostředí ve věci podpory ozdravných
opatření v závodě Moravia, Mariánské
Údolí
"Vážený pane ministře, jsem poslancem
ČNR za olomouckou oblast a chtěl bych Vás
seznámit a požádat o pomoc s problémem,
který část této oblasti sužuje,
ohrožuje životy a zdraví obyvatel.
Jde o údolí, které se táhne mezi dvěma
zvedajícími se hřebeny Jeseníků
a Oderských vrchů, počínajíc
obcí Velká Bystřic kousek za Olomoucí
a táhnoucí se přes obce Mariánské
Údolí, Hlubočky až na Hrubou Vodu a
dále do vojenského prostoru Libavá. Vyjmenované
obce spadají pod jeden obecní Úřad
s názvem Hlubočky. V tomto údolí jsou
dvě továrny shodného názvu Moravia,
jedna stará bývalá tepelná elektrárna
sloužící dnes jako výtopna pro velké
sídliště. V hlavním závodě
v Mariánském Údolí je ještě
slévárna šedé litiny. Na poměrně
krátké (cca 8 km) a hluboké údolí
dost zdrojů zamoření.
Největším problémem je používání
kyanidu sodného při výrobě kloubových
řetězů v závodě Moravia Hlubočky,
kde se ho ročně spotřebuje až 27 tun.
Jaké nebezpečí skýtá užití
této technologie pro oblast povodí řeky Bystřice,
jež se vlévá do Moravy atd. Nemusím
Vám pane ministře zdůrazňovat, že
toto používané množství je schopno
připravit o život cca 135 mil. lidí.
Jako jednu z příloh Vám přikládám
technický popis obsluhy, výroby, použití
a opatření kolem této technologie.
Další přílohou je dopis s.p. Moravia,
jímž se obrací na Vás kde se popisuje
přínos firmy do naší ekonomiky, momentální
neschopnost podniku sám si pomoci, žádost o
státní příspěvek na změnu
technologie a závazek odbourat nebezpečnou technologii
v této oblasti.
Poněvadž v tomto údolí bydlím,
právě v obci Hlubočky, je mi celá
tato problematika dobře známa. Údolí
se přímo dotýká vojenského
prostoru Libavá. Obyvatelé byli sužováni
navíc silnou koncentrací dříve našich,
za posledních dvacet let i sovětských vojenských
jednotek se všemi negativními znaky vojenské
činnosti, od výfuků benzinových motorů
těžkých vozidel a tanků, přes
mnohadenní silné detonace při střelbách
těžké techniky a neustálé přelety
bojových vrtulníků nad zabydlenou částí.
Ekologického nebezpečí používání
kyanidu, které zde trvá od roku 1952 si povšimla
i veřejnost, neboť se v místních novinách
o tomto nebezpečí objevil obsáhlý
článek, který přikládám.
Obrátilo se na mě již několik občanů,
abych v ČNR interpeloval u příslušného
ministra.
Vyvolal jsem jednání na Okresním úřadě
v Olomouci, za účelem poskytnutí financí
na dotažení plynovodu přes obec až do
zmíněného závodu. Jedná se
asi o 5-ti km úsek, čímž by se plynofikovala
další část obce. Tak by se odstranily
negativní vlivy lokálních topenišť,
neblahý vliv výtopny na celé toto údolí.
Je naděje, že najdeme prostředky na to, aby
se tato záležitost uskutečnila.
Jsem přesvědčen, že Vy, pane ministře
a Vaši spolupracovníci si uvědomují
nebezpečí, jaké kyanidy skýtají
i při sebelepší a dobře organizované
manipulaci. Bylo by tedy nanejvýš vhodné této
firmě pomoci, aby mohla změnit technologii výroby
a odstranit z oblasti toto vážné nebezpečí.
Vždyť i obyvatelé si to zaslouží
za to utrpení ze sousední vojenské základny.
15.I04 Interpelace poslankyně Evy Kalousové ministrovi
školství, mládeže a tělovýchovy
Petru Vopěnkovi ve věci navrácení
majetku Čs. obci sokolské
"Pane předsedající, vážená
vládo, kolegyně a kolegové, dovolte mi přednést
interpelaci na pana ministra školství, mládeže
a tělovýchovy Petra Vopěnku ve věci
navrácení majetku Československé obci
sokolské v souvislosti s připomínkovaným
návrhem zákona ministerstva školství,
mládeže a tělovýchovy o některých
opatřeních souvisejících se zákonem
č. 173/1990 Sb.
Předsednictvo Československé obce sokolské
zvolené na jejím sjezdu v lednu tohoto roku a členská
základna této tělovýchovné
organizace s některými ustanoveními diskutovaného
návrhu zákona nemůže souhlasit. Důvodem
jejich nesouhlasu je především rozpor s textem
uváděného zákona č. 173/1990
Sb., jímž se vrací majetek Sokolu a dalším
tělovýchovným organizacím, který
nabyl platnost 1. června 1990.
Návrh zákona, o který je veden spor i v tisku,
uvádí, že oprávněné organizace
uplatní své nároky již do 30. června
1991. Je proto nanejvýš nutné uvažovat
nejen o změně data, ke kterému mohou oprávněné
organizace uplatnit své nároky, ale i o dalších
aspektech. Jedním z důvodů je i to, že
se tak předejde diskusím s předávajícími
organizacemi a polemice v tisku.
Z četných dopisů členů Československé
obce sokolské vyplývá snaha o rychlé
obnovení sokolské činnosti. Shodně
uvádějí, že nemají nic víc
než velký elán a chuť do práce.
Je proto nutné, aby zmíněný zákon
byl uveden do praxe v co nejkratší době, a
to alespoň v tak propracované podobě jako
zákon o mimosoudních rehabilitacích, se kterým
velmi úzce souvisí. Připomínky Československé
obce sokolské zaslané předsednictvu ČNR
jsou s tímto požadavkem v souladu.
Československá obec sokolská žádá
zpět svůj majetek plným právem, neboť
byl vytvořen pouze z práce, úspor a darů
Sokolu, tedy bez státních dotací.
Věřím, že dobrou věc spolu se
mnou podpoříte, protože Sokol byl všude
přínosem celé společnosti, jak po
stránce tělovýchovné, kulturní,
tak především morální."
15.I05 Interpelace poslankyně Marie Stiborové ministrovi
školství, mládeže a tělovýchovy
ve věci konkursních řízení
"Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, dovolte mi, abych přednesla
interpelaci následujícího znění
a zdržela tak chvilku jednání naší
sněmovny. Nutí mě však k tomu jedna
skutečnost, že se na mne obrátila řada
občanů, konkrétně především
akademické obce vysokých škol naší
republiky.
§ 37 zákona č. 152/1990 Sb. o vysokých
školách specifikuje konkursní řízení
na obsazená místa některých pracovníků
vysokých škol. Dovolím si ocitovat první
odstavec tohoto §: "Rektor může na návrh
akademického senátu fakulty nebo akademického
senátu vysoké školy vypsat konkurs i na obsazené
místo, pokud je tento postup odůvodněn potřebou
zabezpečit příslušnou odbornou a morální
úroveň vysoké školy. Učiteli
nebo vědeckému pracovníku, který v
konkursu neobstál nebo se konkursu odmítl zúčastnit,
může vysoká škola dát výpověď."
Plně lze s tímto § souhlasit, neboť nelze
připustit, aby byla výuka a činnost vysokých
škol jakýmkoliv způsobem ohrožena. Z dikce
zákona vyplývá, že je-li ohrožena
výuka z důvodů morálních, odborných
či obojích, tento § zákona umožňuje,
aby mohla být okamžitě zjednána náprava,
a to hned od letního semestru školního roku
1990/91.
Podmínky řízení stanovuje konkursní
řád podle odst. 2 citovaného §. V žádném
případě se však podle zákona
nejedná o resystemizaci či o nějaké
prověrky, ať již odborné či morální,
všech pracovníků vysokých škol.
Přírodovědecká fakulta Univerzity
Karlovy byla jednou z fakult, na které probíhalo
toto konkursní řízení. Rektor Univerzity
vypsal konkurs uveřejněný v Lidových
novinách 15. 11. 1990 a vypsal konkurs na místa
prakticky všech vysokoškolsky vzdělaných
zaměstnanců. Předem bylo známo, že
konkursní řád nebyl k dispozici.
Citované ustanovení, tedy § 37, výslovně
požaduje vznik objektivní potřeby, nikoliv
pouze vznik dojmu, pocitu nebo názoru, že je úroveň
vysoké školy ohrožena. Objektivní potřebu
lze určit ovšem jen v případě,
že existují kritéria odborné a morální
úrovně učitele nebo vědeckého
pracovníka na příslušném místě,
na které má být konkurs vypsán. To
znamená, že musí být předem stanoveny
odborné a morální podmínky, jež
má učitel nebo vědecký pracovník
splňovat, například konkrétní
určení vzdělání, praxe, rozsahu
publikační vědecké činnosti,
její kvality, počet citací a odvolávek
k odborné literatuře, republiková a mezinárodní
reputace apod., v morálním ohledu pak například
zachovalost, občanská bezúhonnost a jiné.
Jiná kritéria zákon nepřipouští
a nepřipouští ani vypisování
konkursu na jiná obsazená místa nežli
místa učitelů a vědeckých pracovníků.
Zákon rovněž nedovoluje jiná represivní
opatření nežli možnost výpovědi.
Při vypsání konkursu na obsazené místo
podle citovaného zákona proto musí být
u každého jednotlivého místa předem
zjištěno, zda pracovník, který na takovém
místě pracuje, předepsaná kritéria
splňuje či nikoliv. Pokud je nesplňuje, vzniká
potřeba vypsat konkurs. Pokud splňuje, nevzniká
potřeba toto zabezpečit.
Konkurs tedy může být vypsán pouze na
místa, na nichž pracovníci předem stanoveným
kritériím nevyhovují. To a priori vylučuje
hromadné vypsání konkursu na všechna
obsazená místa na fakultě neboť nevím,
ale je prakticky téměř vyloučeno,
aby na všech místech učitelů a vědeckých
pracovníků pracovali lidé s nedostatečnou
odbornou a morální úrovní.
Při konkursu, který byl vypsán na uvedené
fakultě, nebyly splněny zákonné podmínky:
1. Konkurs byl sice zveřejněn, avšak nebylo
uvedeno, že jde o konkurs na místa obsazená.
2. Nebylo rozlišeno, která místa jsou obsazena
vyhovujícími a která nevyhovujícími
pracovníky, a ani to v tomto případě
rozlišeno být nemohlo, protože kritéria
pro obsazení jednotlivých míst nebyla předem
stanovena.
3. Konkurs, jak již bylo řečeno, byl vypsán
na všechna místa, dokonce i na ta, o kterých
zákon nehovoří. Nebylo také rozlišeno
o která místa, kde je objektivní potřeba,
jde.
4. Konkurs probíhal bez konkursního řádu.
5. Při konkursním řízení nebyli
jednotliví pracovníci o nichž se jednalo, k
jednání vůbec přizváni. Konkursní
komise byly složeny kromě mimofakultních pracovníků
a studentů z pracovníků a funkcionářů
fakulty, tedy těch, kteří byli naopak adepty
v konkursech na jiných katedrách fakulty. Vedle
toho byli při jednání komisí namnoze
přítomni funkcionáři, kteří
nebyli členy konkursních komisí a mohli komisi
jakýmkoliv způsobem ovlivňovat.
6. K informaci o své osobě, kterou členové
komise mohli získat pouze z písemných materiálů
či ústních sdělení, nebyla
jednotlivým pracovníkům dána možnost
se obhájit a proti výsledkům konkursu nebylo
odvolání.
Za těchto podmínek, nemajících oporu
v zákoně, konkursní komise prováděly
něco, co by se mohlo nazvat, jak už bylo řečeno,
resystemizací či prověrkou, jejímž
výsledkem je situace, že kolem 40 pracovníků
je buď ve výpovědi nebo v jednání
o výpovědi. A co je ještě více
překvapující, příslušná
fakulta mění i pracovní smlouvy dalším
pracovníkům, a to i těm kteří
v konkursu uspěli, a to z doby neurčité na
dobu určitou - 1 až 3 roků. Někteří
pracovníci jsou bez právního důvodu
přemísťováni na nižší
místa.
Z této záležitosti vyplývají
dvě závažné záležitosti:
1. Mám za to, že nebyl dodržen zákon č.
172/1990 Sb. Výše uvedeným postupem byla postižena
řada občanů a možno říci,
že byla narušena jejich právní jistota.
2. Je otázkou, zda k podobnému postupu nedošlo
ještě na jiných fakultách či
jiných vysokých školách naší
republiky. Jde tedy o to, aby tento nebo jiný precedentní
případ nevrhal špatné světlo
na demokratické a právní poměry na
Univerzitě Karlově, jejímiž absolventy
jsou i mnozí z nás, poslanců přítomných
v této sněmovně. Navíc je to také
univerzita, která má dodnes věhlas v mezinárodním
akademickém světě.
Dovoluji si tedy interpelovat ministra školství, mládeže
a tělovýchovy České republiky s žádostí,
prosbou, aby celou záležitost nejen na uvedené
fakultě, ale i na jiných vysokých školách
přešetřil. Děkuji za pozornost."
15.I06 Interpelace poslance Josefa Pavely ministrovi vnitra České
republiky Tomáše Sokola ve věci kriminality
na Ostravsku
"Vážený pane ministře, po předběžné
dohodě s Vámi při zasedání
ČNR dne 14. 2. 1991 Vám zasílám informace
o přepadení fary a kostela ve Staré Bělé
/příloha/.
Kromě toho došlo koncem loňského roku
k vyloupení a k zneuctění kostela ve Frenštátě
p. Rad. V letošním roce, zvláště
v průběhu února začaly docházet
ve zvýšené míře výhružné
dopisy katolickému knězi a řadě věřících
ve Frenštátě p. Rad. Kopii jednoho takového
dopisu přikládám.
K případu ve Staré Bělé uvádím,
že do 17. 2. tohoto roku, kdy jsem hovořil s místním
duchovním správcem Petrem Dokládalem, nebyly
známy žádné výsledky vyšetřování.
V uvedené obci podle slov zmíněného
kněze byla řada dalších přepadů
občanů, které však tito občané
v důsledku vyhrožování neohlásili.
Prosím Vás proto, abyste v zájmu uklidnění
veřejnosti využil svého vlivu k rychlému
ukončení vyšetřování a
potrestání viníků.
Pokud se týká kriminality ve Frenštátě
p. Rad., kde pachateli trestných činů a autory
výhrůžných dopisů jsou tzv. "Satanisté",
nebude zřejmě Váš zásah nutný,
protože podle sdělení náčelníka
obv. odd. VB ve Frenštátě p. Rad. bude vyšetřování
v nejbližší době uzavřeno.
V důsledku uvedených případů
a také pod vlivem stížností občanů
z jiných míst Severomoravského kraje na Vás
interpeluji v těchto bodech:
1/ Urychlení vydání zákona o policejních
sborech, v němž by příslušníci
policie měli posílenu pravomoc při zásazích
proti zjevným kriminálním činům.
2/ Zvýšení počtu příslušníků
policie v oblastech s vysokou kriminalitou.
3/ Obnovení nebo doplnění policejních
služeben alespoň do větších obcí,
aby byla zajištěna větší operativnost
při zásazích.
Prosím o sdělení Vašeho stanoviska,
abych je mohl tlumočit voličům v obvodě,
kde jsem byl zvolen."
15.I07 Interpelace poslance Ladislava Bodyho na ministra zdravotnictví
České republiky Martina Bojara ve věci obsahu
informací pro stážisty Československo
- Švýcarské zdravotnické společnosti
"Vážený pane ministře, podle sdělení
ředitele odboru zahraničních styků
ministerstva zdravotnictví České republiky
PhDr. Jiřího Macků, zaslaného vedoucím
pracovníkům ve zdravotnictví, byl pro lékaře
vybraných specializací vypsán Československo
- Švýcarskou zdravotnickou společností
konkurs na krátkodobé stáže ve Švýcarsku.
Přílohou sdělení pana ředitele
odboru je Informace pro stážisty, která obsahuje
Povinnosti účastníka - a pro memoria - (připamatování
si). Z této části cituji první větu
posledního odstavce: Čestně prohlašuji,
že nejsem a nikdy jsem nebyl členem komunistické
strany.
O požadavku tohoto čestného prohlášení
je možno pochybovat, neboť jde o zjevné porušení
naší ústavy, zejména § 2 ústavního
zákona, kterým se uvozuje Listina základních
práv a svobod, v němž je uvedeno, že "Mezinárodní
smlouvy o lidských právech a základních
svobodách, Českou a Slovenskou Federativní
Republikou ratifikované a vyhlášené,
jsou na jejím území obecně závazné
a mají přednost před zákonem".
V tomto bodu jde konkrétně o porušení
Mezinárodní úmluvy o zákazu diskriminace
práce a porušení článku 26 Mezinárodního
paktu o občanských a politických právech.
Současně je porušena i samotná Listina
základních práv a svobod, a to zejména
v článku 5, který uvádí, že
"Každý je způsobilý mít
práva".
Z obsahu informace pro stážisty lze sice soudit, že
jde o požadavek partnera ze Švýcarska, jsem však
přesvědčen, že ani to nikomu nedovoluje,
aby si kladl jako podmínku požadavek, jenž je
v rozporu s ústavou naší republiky.
Je tedy nade vší pochybnost, že k tomu není
oprávněno ani ministerstvo zdravotnictví
České republiky a mělo jej, jako požadavek
odporující zákonům ČSFR, odmítnout.
Ptám se Vás, vážený pane ministře,
jaké opatření přijme Vaše ministerstvo
proti tomuto zjevnému porušení Ústavy
ČSFR, aby se podobná věc již neopakovala.
Jsem totiž hluboce přesvědčen o tom,
že odborníky nelze soudit podle politické příslušnosti,
případně náboženského
přesvědčení, ale jen výhradně
podle jejich znalostí."
15.I08 Interpelace poslance Jiřího Hájka
ministrovi zdravotnictví ČR ve věci současné
situace ve zdravotnictví
"Vážený pane ministře, obracím
se na Vás s naléhavou interpelací ve věci
současného stavu zdravotnictví.
V programovém prohlášení vlády
ČR z července minulého roku se konstatuje
neutěšený stav zdraví národa
i kritická situace ve zdravotnictví, která
si žádá neodkladnou reformu. Dále pak
se tamtéž uvádí, že každý
občan má individuální odpovědnost
za své zdraví, ale vláda musí zaručit
standartní zdravotnickou péči a o tu mi nyní
především jde.
Mé osobní poznatky získané v Jihočeském
kraji, ale zejména v okrese Jindřichův Hradec,
kam máte Vy sám blízko, mne vedou k závěru,
že stav je nejenom nadále neuspokojivý, ale
co víc, naše zdravotnictví se ocitlo v kritické
situaci, která nebude-li radikálně řešena,
povede nejpozději v měsících květnu
až červnu ke kolapsu, který bude mít
nedozírné následky nejenom na zdraví
lidí, ale i politické. A soudím, pane ministře,
že nelze vše připisovat na vrub chybám
minulého režimu, jak mi sdělil v této
souvislosti tamní ředitel OÚNZ.
Mám oprávněně za to, že současný
kritický stav, do kterého se promítají
chyby z minulosti, má dvě hlavní příčiny.
Jednak není uváděna v život sama reforma
zdravotnictví, která ve své poslední
verzi i přes dílčí výhrady
k ní, jeví se i lékařské veřejnosti
jako přijatelná. Jednak, a to považuji za velmi
významné, finanční prostředky
uvolněné ze státního rozpočtu
na zdravotnictví, jsou sice opticky na úrovni předchozího
roku, ale fakticky jsou deficitní a to značně.
Tento stav příkře kontrastuje se závazkem
vlády zaručit standartní zdravotnickou péči.
Ku příkladu na letošní rok navrhuje
Okresní úřad v Jindřichově
Hradci příspěvek 155 mil. Kčs, ačkoliv
v minulém roce činila jeho výše 167,873
mil. Kčs. Vedení ústavu proto se vší
zodpovědností zpracovalo návrh minimálního
rozpočtu pro zajištění činnosti
v tomto roce a potřebuje (při současných
cenách) 283,655 mil. Kčs. Vyrovnat se s tímto
nedostatkem lze vedle zvýšení příspěvku
ze státního rozpočtu též drastickým
omezením provozu zdravotnických zařízení
a doprovodných služeb. I při takovém
postupu, který však je již na pokraji únosnosti
z hlediska zajištění standartní zdravotnické
péče, lze ušetřit nejvýše
54,739 mil Kčs. Na pokrytí disproporce v současných
cenách však bude stále chybět 73,916
mil. Kčs. Obce, na které se vedení ústavu
obrátilo, však při stávající
úpravě podmínek svého hospodaření
nemají z čeho přispět, ačkoliv
i s tím Vámi předložený návrh
reformy počítá.
Obracím se proto na Vás, pane ministře, s
touto věcí a žádám Vás,
abyste osobně, ale i všichni Vaši podřízení,
učinili vše pro to, aby
1. Byl dán podnět k přehodnocení výdajů
ze státního rozpočtu na zdravotnictví,
se zvláštním zřetelem na činnost
zdravotnických zařízení.
2. Z iniciativy Vámi řízeného rezortu
došlo na úrovni federální vlády
k přehodnocení nynější úpravy
cla a dovozních přirážek za léky.
3. Byla ČNR urychleně předložena k posouzení
a projednání reforma zdravotnictví tak, aby
mohly pokračovat potřené legislativní
práce.
Osobně Vás pak ujišťuji podporou při
projednávání této problematiky zde
v ČNR, ale i všude tam, kde to bude v mém volebním
obvodu potřebné a to jak na úrovni okresních
úřadů, tak i samosprávných
obcí."