Z pověření předsednictva České
národní rady předkládám v souladu
s § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o
jednacím řádu ČNR, poslancům
České národní rady následující
písemnou interpelaci poslance Tomáše Ratiborského
na předsedu vlády České republiky
Petra Pitharta, ministra životního prostředí
České republiky Ivana Dejmala, ministra kultury
České republiky Milana Uhdeho a ministra pro hospodářskou
politiku a rozvoj České republiky Karla Dybu:
"Problematika životního prostředí
- a v rámci této problematiky vztah ekologie a ekonomika
- se v období zásadních společenských
změn po listopadu 1989 dostala do popředí
zájmu veřejnosti i hospodářských
i správních orgánů státu.
Jednoznačným průkazem, že ze strany
vlády ČR se nejedná o zájem formální,
je její usnesení č. 287 ze dne 2. 11. 1990
"K programu ozdravění životního
prostředí v Sč. kraji na léta 1991
- 1995 a s výhledem do roku 2000".
Severočeský kraj, to je do značné
části Severočeský hnědouhelný
revír a mimo diskusi je negativní vliv těžby
uhlí převážně povrchovým
způsobem na životní prostředí.
V návrhu koncepce zajištění paliv a
energií, zpracovaném FMH se i v poměrně
vzdáleném časovém horizontu r. 2005
počítá s hnědým uhlím
jako zdrojem energie, jehož úplná náhrada
jiným palivem je zcela vyloučena. Všemi zainteresovanými
je nutno hledat alespoň únosný kompromis.
A právě vymezení hranic rozumného
kompromisu je předmětem dlouhodobého dohadování,
přesněji dlouhodobého čekání
na rozhodnutí kompetentních orgánů.
Mám na mysli problém centrální oblasti
revíru, kde pod úpatím Krušných
hor v těsném sousedství zámku Jezeří
těží důl Čs. armády. Celá
desetiletí zámek chátral, stejně tak
jako jeho horní i dolní park, až do dnešního
neutěšeného stavu. V území dolního
parku byla se souhlasem všech zodpovědných
orgánů naplánována těžba,
vyhlášen dobývací prostor, vydáno
územní rozhodnutí, povolena hornická
činnost. Z parku sejmulo ministerstvo kultury památkovou
ochranu. Podstatná část parku byla již
odtěžena. Z původní rozlohy 33 ha zbylo
neudržované torzo 5,5 ha. A právě toto
torzo je jádrem nerozhodnutého problému.
Stručně rekapituluji průběh událostí
a jednání k nalezení kompromisu:
20. 2. 1990:
MŽP v rozporu se všemi předchozími ujednáními
a právoplatnými rozhodnutími sděluje
své rozhodnutí, jímž zastavuje další
odlesňování v prostoru parku. Těžební
organizace již předtím se finančně,
na podkladě uzavřených dohod o odškodnění,
vypořádala se správcem majetku. Na základě
zákona č. 58/69 Sb., o odpovědnosti za škodu
způsobenou rozhodnutím orgánu státu
nebo jeho nesprávným postupem mohla těžební
organizace žádat úhradu vynaložených
prostředků. Ve snaze nalézt kompromisní
východisko a rozumně se domluvit nebyl takový
návrh uplatněn.
13. 3. a 23. 4. 1990:
Opakované jednání na ONV v Mostě za
účasti MK, MŽP a dalších, kde bylo
dohodnuto, že linie horní hrany lomu ČSA na
kótě + 270 m n. m. je optimálním kompromisem.
S tímto závěrem nesouhlasili přítomní
zástupci nezávislých iniciativ a žádali
další ústup báňské činnosti
na kótu cca + 250 m n. m., tzn. zachování
zbytku bývalého parku. Z těchto důvodů
bylo dohodnuto, že všichni aktéři zformulují
své argumenty, které se soustředí
na MŽP, jež je uspořádá a souhrnně
předloží k rozhodnutí do vlády
ČR. Toto ujednání dodnes nebylo splněno.
Báňský sektor předložil požadovaný
materiál 15. 6. 1990.
14. 8. 1990:
Generální ředitel SHD urguje u ministra MŽP
p. Moldana plnění dohodnutého. Ministr nereagoval.
7. 6. 1990:
MK sděluje, že zahajuje řízení
o obnově památkové péče o zbytek
parku (ochrana byla sejmuta rozhodnutím MK ze dne 28. 7.
1983).
30. 8. 1.990:
Řp DÚK adresuje MK rozklad k výše uvedenému
rozhodnutí, kde konstatuje, že rozhodnutí shledává
za právně irelevantní. Nebylo reagováno.
25. 9. 1990:
Rada SčKNV určila park za chráněný
přírodní útvar. Těžební
organizace toto rozhodnutí vůbec neobdržela.
K jednání, ač byla neopomenutelným
účastníkem, nebyla vůbec přizvána
a neměla možnost se vyjádřit.
18. 10. 1990:
MK sděluje SčKNV, že prohlašuje zbylou
část zámeckého parku za kulturní
památku. MK v rozdělovníku svého rozhodnutí
ani neuznalo za vhodné sdělit je důlní
organizaci, jíž se bezprostředně dotýká.
26. 11. 1990:
Generální ředitel SHD požádal
svým dopisem ministra kultury ČR o prověření
nesprávného postupu MK ve věci revize původního
rozhodnutí a nového vyhlášení
zbytku dolního zámeckého parku Jezeří
za kulturní památku. Do současné doby
nikdo nereagoval.
29. 12. 1990:
Řp DÚK se odvolává proti rozhodnutí
SčKNV o určení chráněného
přírodního výtvoru k Úřadu
vlády České republiky. Dosud bez odezvy.
Zdůrazňuji, že báňská
činnost se nedá organizovat ze dne na den. Do lokality,
o které hovořím, bylo v posledním
desetiletí vloženo investičně téměř
5 miliard korun. Ve střetové oblasti je uložena
mimořádně kvalitní sloj (výhřevnost
17 - 17,5 MJ, obsah popela cca 15% a obsah síry 0,9 - 1,0%),
která je zdrojem pro produkci tříděného
uhlí k zásobování obyvatelstva v celém
státě.
Důl těží dnes cca 8 mil. tun za rok.
Pod zámkem Jezeří a při dodržení
linie těžby dle vládního usnesení
(která chrání lesní porost jižních
svahů Krušných hor), bude odepsáno 52
miliónů tun zásob. Zachování
torza parku blokuje dalších 12 miliónů
tun a návrh na vytvoření ochranného
pásma by vázal dalších cca 27 miliónů
tun.
Otázkou čekající na zodpovězení
je tedy porovnání hodnot a stanovení priorit.
Zda zachovat torzo parku, které hájí MŽP,
MK a některé nezávislé iniciativy,
nebo vytěžit téměř 40 miliónů
tun uhlí pod ním ležících, jejichž
ekonomický význam a strategickou důležitost
hájí FMH a MHPR. Jejich hodnotný ekvivalent
se dá vyjádřit částkou vyšší
než jedna miliarda amerických dolarů.
Evidentně si každé ministerstvo preferuje sféry
svých zájmů a společenský,
nadresortní zájem se jakoby vytrácí.
Rozhodnout na jiné než vládní úrovni
je zcela nereálné.
Podklady pro rozhodnutí byly již loni v červnu
soustředěny na MŽP a na jednání
vlády se dosud nedostaly. Nač MŽP čeká?
Rovněž ministr kultury, jak jsem výše
uvedl, dosud nereagoval na dopis generálního ředitele
SHD ze dne 26. 11. 1990. Tento stav, kdy centrální
orgány svou nečinností, resp. nezájmem
přispívají k vytváření
sociálního napětí a nerespektování
práva, je dále neúnosný.
Komentuji situaci, která má podtext - několik
desítek miliónů tun versus torzo bývalé
kulturní památky nebo přírodního
výtvoru.
Nazrál čas k rozhodování o prioritách
v daleko větších dimensích. Dlouhodobý
plánovaný postup VČSA směřuje
na obce Černice a Horní Jiřetín a
přiblíží se k obcím Hamr, Janov
a Litvínov, v závěru pak (po roce 2030) zasahuje
komplex Chemických závodů a Petrochemii.
Nezávislé iniciativy píší dopis
předsedovi federální vlády, s odvoláním
na podpisy 862 občanů obcí Černic
a Horního Jiřetína - kde uvádějí:
"... nesouhlasíme se záměry SHD,
především VČSA ... a další
likvidací přírody kolem nás, likvidací
našich obcí a devastaci celé krajiny již
nepřipustíme ... pane předsedo vlády,
nedovolte, aby naše problémy zůstaly zapomenuty
...". Úřad předsednictva vlády
postupuje dopis ing. Jíchovi, náměstkovi
ministra hospodářství. Konstatuje v průvodním
dopise, že uvedená problematika plně spadá
do kompetence ministra hospodářství, žádá
o sledování celé záležitosti
a doufá, že při přípravě
závažných materiálů budou vzaty
v úvahu problémy uvedené v dopise "nezávislých"
(Společnost za obnovu Jezeří). Reagenci na
toto sdělení jsme v našem regionu zatím
nezaevidovali. Požadavek iniciativ lze chápat. Tato
mince má však i druhou stranu. Vyhovění
tomuto požadavku má v zásadě důsledek,
že se vzdáváme přírodního
bohatství státu (hnědé uhlí)
v objemu několika miliard tun. Můžeme si to
dovolit? Najdeme kompensaci, abychom se mohli vzdát tohoto
tuzemského zdroje energie? Pokud ano, nechť je to
jednoznačně rozhodnuto. V regionu, konkrétně
v Severočeském hnědouhelném revíru,
se na tuto situaci začneme včas připravovat
v zájmu předejití stresových situací,
zejména v sociální oblasti. Nerozhodnutí
nebo pozdní či špatné rozhodnutí
by mohlo mít dalekosáhlé důsledky.
V revíru byly likvidovány desítky obcí.
Postup při likvidaci byl odvozován z vládního
nařízení č. 46/67 Sb. Toto nařízení
bylo zrušení a ničím nenahraženo.
Je evidentní, že dřívější
praxe není životaschopná. Občany z likvidovaných
obcí jsme odškodnili a přestěhovali
do paneláků, ať chtěli či nikoliv.
Snažili jsme se v nedávné době nalézt
formu vypořádání se s občany
"na úrovni".
Komunikovali jsme v této věci s FMF (otázka
dotací, půjček apod. pro náhradní
výstavbu systémem domek za domek apod.). Došlou
odpověď FMF nelze považovat za uspokojivou a
směrodatnou. FMF píše: "... dle našeho
názoru..." - Názor kohokoliv nemůže
být zákonnou dispozicí, bez které
se neobejdeme. Absence legislativních úprav počínání
v této oblasti bude vbrzku mimořádně
akutním problémem. Bylo by proto obzvláště
žádoucí být na tuto situaci připraveni
tak, abychom předešli komplikacím a dohadům,
které zatím zažíváme v malém
(relativně) a za rok bychom je mohli zažívat
ve velkém.
To vše za předpokladu, že bude shledáno
za společensky a národohospodářsky
neúnosné ponechat dříve uvedené
zásoby přírodního bohatství
v zemi a drasticky omezit tuzemské zdroje energie v návaznosti
na radikální útlum. V opačném
případě bude nutno nastolit program, zahrnující
zacelení jizev v krajině po zastavené těžbě.
V návaznosti na výše uvedené je dle
mého názoru:
1) Urychleně rozhodnout střet zájmů
ve vztahu k likvidaci event. zachování zbývající
části zámeckého parku Jezeří,
protože o tomto střetu probíhají neúspěšná
jednání od 03/90.
2) V rámci zpracovávané koncepce zajišťování
paliv a energií ČR definovat priority zájmů,
zajistit výběr z variantního zpracování
rozvoje VČSA, které bude v 04/91 k dispozici a uložit
zpracování potřebných kroků
legislativních.
V Praze dne 19. března 1991 | Tomáš Ratiborský, v.r." |