Zřizuje se Český úřad pro hospodářskou
soutěž jako ústřední orgán
státní správy České republiky.
Český úřad pro hospodářskou
soutěž
a) vytváří podmínky pro ochranu hospodářské
soutěže,
b) působí proti vzniku a udržování
monopolního nebo dominantního postavení právnických
a fyzických osob při jejich podnikatelské
činnosti, pokud znemožňuje nebo omezuje hospodářskou
soutěž,
Do působnosti Českého úřadu
pro hospodářskou soutěž náleží
a) schvalovat dohody a fúze a přezkoumávat
monopolní a dominantní postavení podnikatelů
podle § 3, 4, 8 a 9 zákona o ochraně hospodářské
soutěže [Zákon č. 63/1991 Sb., o
ochraně hospodářské soutěže]
(dále jen "zákon"),
b) rozhodovat podle § 5 odst. 2 zákona o povolení
výjimek ze zákazů, stanovit pro povolení
výjimek případné podmínky a
jejich dodržování sledovat,
c) provádět podle § 6 zákona řízení
o odvolání povolených výjimek a výjimky
odvolávat, jestliže nebyly přes upozornění
dodrženy stanovené podmínky nebo jestliže
odpadly důvody, které k povolení výjimek
vedly,
d) zakázat plnění dohod a fúzí
popřípadě jejich částí,
jakož i zneužívání dominantního
nebo monopolního postavení na trhu, odporují-li
zákazům uvedeným v § 3, 4, 8 a 9 zákona
a nebyla-li pro ně povolena výjimka, popřípadě
byla-li výjimka odvolána,
e) ukládat při zjištění závad
povinnosti k nápravě a stanovit k jejímu
splnění přiměřenou lhůtu,
f) vydávat rozhodnutí o tom, zda určité
jednání má povahu zneužití monopolního
nebo dominantního postavení podnikatelů ve
smyslu § 9 odst. 3 zákona,
g) vydávat v řízení zahájeném
před úřadem předběžná
opatření podle § 12 odst. 4 zákona,
h) ukládat podnikatelům peněžité
pokuty za porušení povinností stanovených
zákonem,
i) vyžadovat od podnikatelů podklady a informace potřebné
pro jeho činnost a pro tento účel zkoumat
u podnikatele právní a obchodní podklady
a zjišťovat, zda nedochází k porušování
povinností uložených zákonem,
j) zveřejňovat žádosti o souhlas s uzavřením
dohody nebo s fúzí, uveřejňovat svá
rozhodnutí, která nabyla právní moci,
o neschválení dohod a fúzí o zneužití
monopolního nebo dominantního postavení a
o uložených pokutách a o dalších
nápravných opatřeních.
Zákon České národní rady č.
2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných
ústředních orgánů státní
správy České socialistické republiky,
jak vyplývá ze změn a doplnění
provedených zákonem České národní
rady č. 34/1970 Sb., zákonem České
národní rady č. 60/1988 Sb., zákonem
České národní rady č. 173/1989
Sb., zákonným opatřením předsednictva
České národní rady č. 9/1990
Sb., zákonem České národní
rady č. 126/190 Sb., zákonem České
národní rady č. 203/1990 Sb., zákonem
České národní rady č. 288/1990
Sb., zákonným opatřením předsednictva
České národní rady č. 305/1990
Sb. a zákonem České národní
rady č. 575 /1990 Sb. se doplňuje takto:
V § 2 odst. 1 se připojuje bod 6, který zní:
"6. Český úřad pro hospodářskou
soutěž.".
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem ...........
Ekonomické podmínky současného nevyrovnaného
trhu a nastupující hospodářská
reforma vyžadují vytvořit v organizační
struktuře výroby rovnocenné podmínky
pro spotřebitele i výrobce všech velikostních
kategorií. Zkušenosti z vyspělých tržních
ekonomik potvrzují potřebu a nutnost fungování
orgánů státní správy kontrolujících
a usměrňujících chování
výrobních subjektů zejména v těch
případech, kdy výrobce nebo skupina výrobců
zaujímá nebo získá různými
dohodami (kartelovými) a nebo slučováním
podniků (fúzemi) rozhodující podíl
na výrobě v příslušném
odvětví anebo zneužívá svého
monopolního postavení k diskriminaci buď ostatních
dodavatelů nebo odběratelů a spotřebitelů.
Činnost specializovaných orgánů státní
správy na ochranu hospodářské soutěže
má podstatný význam i pro celý proces
privatizace.
Rozhodujícím pro institucionální řešení
ochrany hospodářské soutěže je
rozdělení kompetencí v této oblasti
mezi federaci a republiky. Podle konsensu dosaženého
při jednání politických a vládních
orgánů republik a federace promítnutého
do novely ústavního zákona o československé
federaci bylo rozdělení působnosti mezi federaci
a republiky svěřeno zvláštnímu
zákonu Federálního shromáždění.
Tímto zákonem je zákon o ochraně hospodářské
soutěže, který tuto působnost meritorně
stanovuje.
Podle tohoto zákona do působnosti federace patří
legislativa v této oblasti, zastupování ČSFR
při mezinárodních jednáních
a dohodách s úřady pro hospodářskou
soutěž jiných států. Dále
federaci přísluší ochrana proti omezování
nebo vylučování soutěže v případech,
které vytvářejí nebo mohou vytvořit
podíl dodávek podnikatele nebo společný
podíl vyplývající z dohod podle §
3, 4 a 8 zákona o ochraně hospodářské
soutěže více než 40% na relevantním
trhu současně jak ČR tak SR.
Do působnosti Českého úřadu
pro hospodářskou soutěž přísluší
ochrana proti omezování nebo vylučování
soutěže, která může vyvolat účinky
na území České republiky, nejde-li
o působnost federace.
Ze zákona je úřad oprávněn:
- přezkoumávat, popřípadě schvalovat
dohody, fúze a monopolní nebo dominantní
postavení podniků,
- rozhodovat o povolení výjimek ze zákazů,
stanovit pro povolení výjimek případné
podmínky a jejich dodržování sledovat,
- provádět řízení o odvolání
povolených výjimek a výjimky odvolávat,
jestliže nebyly přes upozornění dodrženy
stanovené podmínky nebo jestliže odpadly důvody,
které k povolení výjimky vedly,
- zakázat plnění dohod, popřípadě
jejich částí, dohod o fúzích,
jakož i zneužívání dominantního
či monopolního postavení na trhu, odporují-li
zákazům uvedeným ve zvláštním
zákoně a nebyla-li pro ně povolena výjimka,
popřípadě byla-li výjimka odvolána,
- ukládat při zjištění závad
povinnost k nápravě a stanovit k jejímu splnění
přiměřenou lhůtu,
- vydávat rozhodnutí o tom, zda určité
jednání má povahu zneužití dominantního
či monopolního postavení podniku,
- vydávat v řízení zahájeném
před úřadem předběžná
opatření,
- ukládat podnikům peněžité pokuty
za porušení povinností stanovených zvláštním
zákonem,
- vyžadovat od podnikatelů podklady a informace potřebné
pro jeho činnost a pro tento účel zkoumat
u podnikatele právní a obchodní podklady
a zjišťovat, zda nedochází k porušování
povinností uložených zvláštním
zákonem,
- zveřejňovat žádosti o souhlas s uzavřením
dohody nebo s fúzí, uveřejňovat svá
rozhodnutí, která nabyla právní moci,
o neschválení dohod a fúzí o zneužití
monopolního nebo dominantního postavení a
o uložených pokutách a dalších
nápravných opatřeních.
Kromě toho sleduje činnost orgánů
státní správy, aby zásahy do hospodářství
nebyly v rozporu se zákonem.
Na rozdíl od Federálního úřadu
pro hospodářskou soutěž vykonává
dohled podle zvláštní části zákona,
týkající se vytváření
soutěžních podmínek při privatizaci.
Z působnosti orgánů na ochranu hospodářské
soutěže ve vztahu k jiným orgánům
státní správy vyplývá, že
nemohou být podřízeny některému
z těchto orgánů, ale musí vykonávat
svoji působnost nezávisle.
Proto se navrhuje zřízení samostatného
ústředního úřadu, jehož
předsedu jmenuje vláda České republiky.
Při výkonu své funkce bude Český
úřad pro hospodářskou soutěž
spolupracovat s ostatními ústředními
orgány, zejména s ministerstvem financí,
ministerstvem pro správu národního majetku
a jeho privatizaci a s ministerstvem pro hospodářskou
politiku a rozvoj.
V okolních vyspělých tržních
ekonomikách odpovídá organizační
začlenění orgánu pro hospodářskou
soutěž různým systémům
státní správy v návaznosti na historický
vývoj a právní systémy.
Ve Spolkové republice Německo funguje tento úřad
jako samostatný meziministerský orgán se
silnou vazbou na Spolkové ministerstvo hospodářství,
s orgány na území jednotlivých spolkových
zemí.
Ve Francii rozhoduje o soutěžních záležitostech
Rada pro soutěž, která se skládá
ze 16 členů jmenovaných na návrh ministra
pro hospodářství.
V Rakousku je rozhodujícím orgánem pro kartelové
záležitosti Kartelový soud a Vrchní
kartelový soud, jejichž pomocným orgánem
je Paritní výbor.
Ve Španělsku přísluší ochrana
soutěže specializovanému soudu. Předsedu
soudu a 8 přísedících jmenuje vláda
na návrh ministra hospodářství. Kromě
uvedeného soudu působí ve Španělsku
ještě Služba na ochranu soutěže,
která je správním orgánem.
V Dánsku provádí ochranu hospodářské
soutěže Rada pro soutěž, sestávající
z předsedy jmenovaného králem a 14 členů
jmenovaných ministrem průmyslu.
Ve Švýcarsku Kartelová komise nemá pevný
počet členů. Zřizuje ji Spolková
rada a počet členů kolísá mezi
11 - 15.
Všechny výše uvedené orgány mají
k dispozici obslužné aparáty, včetně
informačních a výpočetních
center různého rozsahu.
Na rozdíl od těchto vyspělých ekonomik
působí u nás silný setrvačný
vliv minulého systému řízení,
který obsahuje vysoký podíl monopolní
výroby.
Zřízením úřadu a uplatněním
zákona na ochranu soutěže se vytváří
účinný nástroj proti zneužívání
monopolního nebo dominantního postavení hospodářských
subjektů na trhu. Je třeba chápat tento proces
jako systémové opatření dlouhodobého
charakteru, jehož účinky na trhu se budou projevovat
postupně v delším časovém horizontu.
Proto jsou již zřízeny orgány na úrovni
federace i ve Slovenské republice a navrhované zřízení
orgánu České republiky doplňuje systém
ochrany hospodářské soutěže v
České a Slovenské federativní republice.
Dopady na státní rozpočet:
Celkové rozpočtové výdaje představují
částku 7,6 mil. Kčs. Na této částce
se předpokládá podíl státního
rozpočtu ČR ve výši 5,4 mil. Kčs
a převody z ústředních orgánů
ve výši 2,2 mil. Kčs. Z částky
5,4 mil. Kčs budou hrazeny:
mzdové fondy - 1,2 mil. Kčs
věcné výdaje - 2,2 mil. Kčs
invest. výdaje 2,0 mil. Kčs.