(1) Pozemkovými úpravami podle tohoto zákona
jsou změny v uspořádání pozemků
v určitém území prováděné
v zájmu vytvoření půdně ucelených
hospodářských jednotek podle potřeb
jednotlivých vlastníků a uživatelů
půdy a v souladu s požadavky územního
plánování, ochrany a tvorby životního
prostředí a charakteru krajiny.
(2) Účelem pozemkových úprav je vytvoření
podmínek, které umožní uplatnění
vlastnických a užívacích práv
k pozemkům v určitém území
a jejich změnu pro efektivní využívání
půdního fondu, scelování nebo dělení
pozemků, zabezpečení jejich přístupnosti,
vyrovnání hranic pozemků a provedení
opatření k ochraně a zúrodnění
půdního fondu a zvelebení krajinného
prostředí.
(3) Pozemkové úpravy se provádějí
formou komplexních pozemkových úprav. K urychlenému
vyčlenění pozemků pro jejich užívání
mohou pozemkové úpravy být prováděny
i formou jednoduchých pozemkových úprav.
(1) Předmětem pozemkových úprav jsou
všechny pozemky v určitém území
bez ohledu na dosavadní způsob využívání
a existující vlastnické a užívací
vztahy k nim, pokud nejsou podle odstavce 2 z pozemkových
úprav vyloučeny.
(2) Z pozemkových úprav jsou vyloučeny pozemky
určené pro obranu státu, pro těžbu
vyhrazených nerostů a pozemky chráněné
podle zvláštních předpisů [Např.:
§ 2, § 4 a § 5 zákona ČNR č.
20/1987 Sb., o státní památkové péči.
§ 5 a § 6 zákona č. 40/1956 Sb., o
státní ochraně přírody, ve
znění pozdějších předpisů.
§ 15 a § 16 zákona č. 44/1988 Sb.,
o ochraně a využití nerostného bohatství
(horní zákon).], pozemky zastavěné
nebo určené k zastavění, pozemky na
kterých jsou zahrádkové nebo chatové
osady a pozemky, na kterých jsou hřbitovy.
Účastníky řízení o pozemkových
úpravách (dále jen "účastníci")
jsou:
a) vlastníci pozemků zahrnutých do pozemkových
úprav (dále jen "vlastníci pozemků")
a jejich uživatelé,
b) fyzické a právnické osoby, jejichž
vlastnická nebo jiná práva k pozemkům
mohou být pozemkovými úpravami přímo
dotčena,
c) investor, je-li provedení pozemkových úprav
vyvoláno v důsledku investiční výstavby.
(1) Řízení o pozemkových úpravách
zahajuje okresní pozemkový úřad /§
9 písm. b)/ na návrh některého z účastníků
řízení nebo z vlastního podnětu.
Řízení o jednoduchých pozemkových
úpravách se zahajuje jen na návrh účastníka
řízení uvedeného v § 3 písm.
a).
(2) O zahájení řízení o komplexních
pozemkových úpravách může okresní
pozemkový úřad uvědomit účastníky
řízení veřejnou vyhláškou.
(3) Okresní pozemkový úřad jednotlivě
vyrozumí o zahájení řízení
též orgány geodézie a kartografie, orgány
územního plánování, stavební
úřady a obce, v jejichž územních
obvodech se nacházejí pozemky zahrnuté do
pozemkových úprav. Dotýká-li se řízení
o pozemkových úpravách zájmů
chráněných předpisy o obraně
a bezpečnosti státu, o péči o zdraví
lidu a jiných zájmů chráněných
zvláštními předpisy [Např.:
zákon č. 135/1961 Sb., o pozemních komunikacích,
ve znění pozdějších předpisů.
zákon č. 51/196č Sb., o drahách,
ve znění zákona č. 104/1974 Sb.
zákon č. 110/196č Sb., o telekomunikacích.
zákon č. 138/1973 Sb., o vodách.
zákon ČNR č. 20/1987 Sb., o státní
památkové péči.
zákon č. 40/1956 Sb., o státní
ochraně přírody, ve znění pozdějších
předpisů.
zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití
nerostného bohatství (horní zákon).
zákon č. 61/1977 Sb., o lesích.
zákon č. 53/1966 Sb., o ochraně zemědělského
půdního fondu, ve znění zákona
č. 75/1976 Sb., úplné znění
vyhlášeno pod č. 124/1976 Sb.
zákon č. 35/1967 Sb., o opatřeních
proti znečišťování ovzduší.],
vyrozumí okresní pozemkový úřad
o zahájení řízení i další
dotčené orgány státní správy.
Okresní pozemkový úřad na úvodním
ústním jednání s účastníky
určí, v souladu se zásadami pro účelné
uspořádání půdního fondu,
zejména rozsah území dotčeného
pozemkovými úpravami a formu pozemkových
úprav. Zásady pro účelné uspořádání
půdního fondu stanoví obecně závazný
právní předpis.
(1) Okresní pozemkový úřad zajistí
odborné zpracování návrhu pozemkových
úprav (dále jen "návrh") u zpracovatele.
Náležitosti návrhu stanoví obecně
závazný právní předpis.
(2) Zpracovatelem návrhu mohou být pouze právnické
nebo fyzické osoby, které mají oprávnění
k projektování pozemkových úprav.
(3) Vlastníci pozemků zahrnutých do návrhu
pozemkových úprav jsou povinni předložit
okresnímu pozemkovému úřadu listinné
důkazy prokazující jejich vlastnické
právo k pozemkům.
(4) Orgány uvedené v § 4 odst. 3 jsou povinny
poskytnout zpracovateli bezúplatně potřebné
údaje a informace nezbytné pro vypracování
návrhu.
(5) Okresní pozemkový úřad vyloží
návrh k veřejnému nahlédnutí
po dobu 15 dnů. Návrh musí být zveřejněn
též v obci, v jejímž územním
obvodu se nacházejí pozemky zahrnuté do pozemkových
úprav. Po uplynutí této doby nařídí
okresní pozemkový úřad závěrečné
ústní jednání s účastníky.
Současně upozorní účastníky,
že své námitky a připomínky k
návrhu mohou uplatnit nejpozději při tomto
ústním jednání; jinak k nim nebude
přihlédnuto.
(6) Orgány uvedené v § 4 odst. 3 mohou sdělit
svá stanoviska k návrhu ve stejné lhůtě,
v níž mohou uplatnit námitky a připomínky
účastníci řízení, jinak
k nim okresní pozemkový úřad nemusí
přihlédnout.
(7) U jednoduchých pozemkových úprav se návrh
vyloží k veřejnému nahlédnutí
jen tehdy, pokud tak rozhodne okresní pozemkový
úřad.
(1) Po zvážení uplatněných námitek
a připomínek rozhodne okresní pozemkový
úřad o pozemkových úpravách
a jejich provedení.
(2) Při vyčleňování pozemků
a organizování půdního fondu v rámci
pozemkových úprav se vychází jak z
oprávněných nároků a zájmů
vlastníků, tak i z požadavků na vytvoření
vhodných podmínek pro zemědělské
hospodaření na půdě.
(3) Vlastníkům půdy, kterým nebude
možno jejich pozemky vyčlenit, popřípadě
scelit, pro nepřístupnost pozemků, jejich
značnou rozptýlenost nebo částečné
zastavění, zpracovatel (§ 6 odst. 1) navrhne
k vyčlenění a následné výměně
jiné pozemky stejného druhu a přiměřeně
stejné kvality a výměry.
Varianta I
(4) O změně vlastnických práv k pozemkům
podle odstavce 3 rozhoduje okresní pozemkový úřad
podle zvláštních předpisů [Zákon
č. .../1991 Sb., o úpravě vlastnických
vztahů k půdě.].
Varianta II
(4) O změně vlastnických práv k pozemkům
podle odstavce 3 rozhoduje okresní pozemkový úřad.
Okresní pozemkový úřad je oprávněn
vlastníkům odejmout jejich vlastnická práva
k pozemkům jen tehdy, poskytne-li jim současně
náhradou jiný pozemek stejného druhu a přiměřeně
stejné kvality a výměry. Pravidla pro posuzování
přiměřenosti kvality a výměry
vyměňovaných pozemků stanoví
obecně závazný právní předpis.
(1) Náklady na provedení jednoduchých pozemkových
úprav hradí stát. U komplexních pozemkových
úprav hradí stát náklady na vypracování
návrhu, vytyčení pozemků, vyhotovení
geometrických plánů a náklady na zpřístupnění
pozemků. Ostatní náklady na provedení
komplexních pozemkových úprav hradí
účastníci; stát jim může
poskytnout subvence nebo dotace podle zvláštních
předpisů [Zákon č. 77/1969 Sb.,
o Státním fondu pro zúrodnění
půdy, ve znění zákona č. 175/1982
Sb.
Zákon ČNR č. 576/1990 Sb., o pravidlech
hospodaření s rozpočtovými prostředky
České republiky a obcí v České
republice (rozpočtová pravidla republiky).
Pravidla pro poskytování subvencí v agrárně
potravinářském komplexu v České
republice schválená usnesením vlády
České republiky č. 332/1990.].
(2) Náklady na přípravu a vypracování
návrhu pozemkových úprav jakož i jeho
provedení, je-li provedení pozemkových úprav
vyvoláno v důsledku investiční výstavby,
hradí investor.
Soustavu pozemkových úřadů tvoří
a) ministerstvo zemědělství České
republiky (dále jen "ministerstvo"),
b) okresní pozemkové úřady, kterými
jsou okresní úřady; na území
hlavního města Prahy vykonává působnost
okresního pozemkového úřadu pozemkový
úřad hlavního města Prahy, kterým
je Magistrátní úřad hlavního
města Prahy.
Okresní pozemkový úřad:
a) rozhoduje o pozemkových úpravách podle
tohoto zákona a organizuje jejich provádění,
b) vykonává činnost podle zvláštních
předpisů [Zákon č. .../1991 Sb.,
o úpravě vlastnických vztahů],
c) zajišťuje vytyčení pozemků a
vyhotovení geometrických plánů osobami
s odbornou způsobilostí podle zvláštních
předpisů [Zákon č. 46/1971 Sb.,
o geodézii a kartografii.]
Vyhláška č. 60/1973 Sb., o ověřování
geometrických plánů a jiných výsledků
geodetických prací.],
d) koordinuje v součinnosti s orgány územního
plánování návaznost návrhů
pozemkových úprav na sídelní struktury
a územní plány jednotlivých sídel,
e) spolupracuje s orgány geodézie a kartografie
při propojení registru evidence nemovitostí
s bonitačním informačním systémem;
předkládá příslušnému
orgánu geodézie listiny, kterými dochází
ke změně vlastnických a užívacích
práv k pozemkům, pro zápis do evidence nemovitostí
[§ 4 zákona č. 22/196č Sb., o evidenci
nemovitostí, ve znění zákona ČNR
č. 157/1983 Sb.],
f) poskytuje údaje pro zařazení konkrétních
pozemků do bonitovaných půdně ekologických
jednotek jako podklad pro stanovení ceny pozemků
[Vyhláška č. 316/1990 Sb., kterou se mění
a doplňuje vyhláška č. 182/1988 Sb.,
o cenách staveb, pozemků, trvalých porostů,
úhradách za zřízení práva
osobního užívání pozemků
a náhradách za dočasné užívání
pozemků.],
g) zabezpečuje trvalé uložení a zpřístupnění
veškeré dokumentace pozemkových úprav,
h) upozorňuje orgány ochrany půdního
fondu na případy nedodržování
zásad řádného hospodaření
s půdou,
ch) soustřeďuje informační údaje
v oblasti pozemkových úprav a oceňování
půdy.
Ministerstvo:
a) ve spolupráci s orgány ochrany životního
prostředí a územního plánování
zabezpečuje vazbu pozemkových úprav s územně
plánovací dokumentací velkých územních
celků (území přesahující
hranice okresu),
b) je odvolacím orgánem proti rozhodnutí
okresních pozemkových úřadů,
c) uděluje oprávnění k projektování
pozemkových úprav.
Ministerstvo upraví obecně závazným
právním předpisem
a) zásady pro účelné uspořádání
půdního fondu podle § 5,
b) náležitosti návrhu pozemkových úprav
podle § 6 odst. 1,
c) pravidla pro posuzování přiměřenosti
kvality a výměry vyměňovaných
pozemků podle § 7 odst. 4.
Zrušují se:
1. vládní nařízení č.
47/1955 Sb., o opatřeních v oboru hospodářsko-technických
úprav pozemků,
2. vyhláška č. 27/1958 Ú. l., kterou
se vydávají prováděcí předpisy
k vládnímu nařízení o opatřeních
v oboru hospodářsko-technických úprav
pozemků.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem ........................
I. Všeobecná část
Účelem navrhované právní úpravy
je vytvořit podmínky pro urychlené uplatňování
reprivatizace a privatizace v zemědělství,
jakož i obnovení hospodaření na půdě
jejími vlastníky a výrazně rozšířit
prostor pro rychlejší přechod čs. zemědělství
k tržnímu hospodářství.
Uplatnění tržního mechanismu v zemědělství
vyžaduje v první řadě řešení
specifik současného stavu vlastnictví a užívání
půdy.
Předpokladem uspořádání vlastnických
vztahů k půdě je provedení pozemkových
úprav.
Základním předpisem upravujícím
dosud pozemkové úpravy je vládní nařízení
č. 47/1955 Sb., o opatřeních v oboru hospodářsko-technických
úprav pozemků, ve znění pozdějších
předpisů, a vyhláška č. 27/1958
Ú. l., kterou se vydávají prováděcí
předpisy k vládnímu nařízení
o opatřeních v oboru hospodářsko-technických
úprav pozemků. Tato úprava byla přijata
při přechodu ke kolektivizaci vesnice a měla
za cíl především to, aby pozemky individuálně
hospodařících drobných a středních
rolníků byly sceleny v souvislé celky pro
socialistickou zemědělskou velkovýrobu. Scelování
nesouvislých a rozptýlených pozemků
individuálních malovýrobců ve velké
celky bylo realizováno na základě nadřazení
užívacích vztahů zemědělských
organizací nad vlastnická práva občanů,
zejména formou výměn užívacích
práv k pozemkům při zachování
vlastnictví k nim.
Zrovnoprávnění všech druhů vlastnictví
a zákonné umožnění vrácení
pozemků jejich vlastníkům vyvolává
potřebu řešit nově pozemkové
úpravy. Prosté vrácení nebo vyčlenění
rozptýlených pozemků jejich vlastníkům
by v mnoha případech neumožnilo vytvoření
půdně ucelených hospodářských
jednotek a tím efektivní obhospodařování
půdy. Proto bude zpravidla nutné jednotlivým
vlastníkům jejich rozptýlené pozemky
scelit, zabezpečit jejich přístupnost a dalšími
úpravami prohloubit kvalitativní ochranu půdního
fondu při respektování požadavků
územního plánování, tvorby
a ochrany životního prostředí.
Základním hlediskem nového zákona
ČNR, který navazuje na připravovaný
zákon Federálního shromáždění
České a Slovenské Federativní Republiky
o úpravě vlastnických vztahů k půdě,
je tedy umožnit výkon vlastnického práva
k pozemkům a optimálně uspořádat
pozemky v území při respektování
požadavků územního plánování,
ochrany a tvorby životního prostředí,
efektivního využívání půdního
fondu a pokud možno zlepšování jeho kvality,
rozvíjení jeho krajinotvorných a jiných
nevýrobních funkcí.
Zákon počítá s dvěma formami
pozemkových úprav. Jednoduchými pozemkovými
úpravami se sleduje možnost urychleného vyčlenění
pozemků, zejména pro zájemce o samostatné
hospodaření na půdě. Komplexní
pozemkové úpravy pak směřují
ke komplexnímu uspořádání pozemkové
držby a příznivému ovlivnění
krajiny, ekologie a ekonomie daného území.
Při vyčleňování pozemků
a jejich scelování vlastník nemůže
vždy obdržet svoje původní pozemky z důvodů
uvedených v zákoně, a proto bude nutno vyčlenit
mu pozemky jiné, náležející jiným
vlastníkům. V zásadě bude vyčlenění
jiných pozemků provedeno po dohodě s vlastníky
pozemků. Zkušenosti s uplatňováním
zákona č. 114/1990 Sb., kterým se mění
a doplňuje zákon č. 123/1975 Sb., o užívání
půdy a jiného zemědělského
majetku k zajištění výroby, a zákona
č. 162/1990 Sb., o zemědělském družstevnictví,
ukazují, že v řadě případů
k dohodě mezi vlastníky nedojde, často ze
subjektivních důvodů. Pro urychlení
procesu privatizace, je však nezbytné takovéto
překážky překlenout a proto nová
zákonná úprava umožňuje vyčlenit
vlastníkům jiné pozemky, při dodržení
stanovených podmínek, rozhodnutím pozemkového
úřadu i bez souhlasu vlastníků pozemků.
Nově se zdůrazňuje nutnost řešit
dotčená území na základě
odborně zpracovaného a demokraticky se všemi
účastníky projednaného a schváleného
návrhu.
Významnou úlohu mezi účastníky
pozemkových úprav bude mít obec, která
by měla v řízení o pozemkových
úpravách zaručit soulad záměrů
územního plánování a zájmů
obce s návrhem pozemkových úprav. Schválený
návrh pozemkových úprav, zejména komplexních,
bude pak pro obec jedním z významných a závazných
podkladů pro řízení a rozvoj území
obce.
Řešení problematiky spojené s rozhodováním
o pozemkových úpravách a organizováním
jejich provádění, jakož i o změně
vlastnických práv k pozemkům s tím
spojené, bude podle navržené právní
úpravy patřit do působnosti pozemkových
úřadů.
V souladu s rozhodnutím vlády České
republiky pozemkové úřady nebudou zřizovány
jako samostatné orgány státní správy,
ale navrhuje se zřídit je jako součást
okresních úřadů, respektive ministerstva
zemědělství. Tento návrh odpovídá
koncepci organizace státní správy, podle
které by výkon státní správy
v okresech měl být soustředěn, až
na nezbytné výjimky, na okresních úřadech.
Takovéto soustředění má umožnit
občanům, aby své záležitosti
mohli vyřizovat na jediném úřadě
a současně zabezpečit jednotnost postupu
při výkonu státní správy.
Problematika organizování a řízení
pozemkových úprav je nepochybně důležitá
a bude vyžadovat vysokou odbornost. Předpokládá
se, že by tuto činnost vykonávalo v pozemkovém
úřadě 6 - 8 pracovníků, což
představuje v 76 okresech (včetně hlavního
města Prahy) cca 530 pracovníků. Realizace
navrhované právní úpravy bude mít
v roce 1991 dopad na státní rozpočet ČR
ve výši 14 mil. Kčs.
II. Zvláštní část
K § 1 a 2:
Základním účelem pozemkových
úprav je vytvoření ucelených hospodářských
jednotek podle potřeb jednotlivých vlastníků
a uživatelů půdy a s tím spojené
uspořádání vlastnických vztahů.
Vedle organizace půdní držby by pozemkové
úpravy měly zajistit i ekologické potřeby
v krajině a komplexní řešení
vymezeného území, v návaznosti na
příslušný druh územně
plánovací dokumentace.
Návrh zákona rozlišuje dvě formy pozemkových
úprav. Pro menší pohyb s půdní
držbou jsou určeny jednoduché pozemkové
úpravy, tj. v případech, kdy se pro obhospodařování
půdy rozhodne menší počet vlastníků
v příslušném katastrálním
území. Půjde-li o rozsáhlejší
pohyb půdní držby u většího
počtu vlastníků, uplatní se již
druhá forma, tj. komplexní pozemkové úpravy,
které budou řešit i ekologické potřeby
v krajině.
Zemědělská a lesní půda i vodní
plochy tvoří komplex venkovské krajiny a
je proto třeba v rámci pozemkových úprav,
bez ohledu na jejich vlastnická a užívací
práva, do nich v nezbytné nutné míře
zasahovat při vytváření předpokladů
pro jejich řádné využití. Z toho
však je třeba vyloučit pozemky, jejichž
zachování v dosavadní konfiguraci a v dosavadním
způsobu užívání je buď v
důležitém zájmu společnosti nebo
občanů.
K § 3:
Za účastníky pozemkových úprav
je nutné považovat především vlastníky
dotčených pozemků, dále uživatele
dotčených pozemků a další fyzické
a právnické osoby, jejichž vlastnická
nebo jiná práva k pozemkům mohou býti
přímo dotčena, jakož i investora výstavby,
která ve svém důsledku vyvolá nutnost
provést pozemkové úpravy. Stát, jako
vlastníka půdy, bude zastupovat, v návaznosti
na koncepci připravovaného zákona o úpravě
vlastnických vztahů k půdě, pozemkový
fond.
K § 4 a 5:
Podnět k provedení pozemkových úprav
může podat některý z účastníků
řízení. Půjde-li však např.
o opatření k ochraně životního
prostředí, provedou se pozemkové úpravy
z podnětu okresního pozemkového úřadu.
Okresní pozemkový úřad podle zásad
pro účelné uspořádání
půdního fondu stanoví zejména rozsah
určitého území a jakou formou budou
pozemkové úpravy provedeny (jednoduché či
komplexní pozemkové úpravy). Tomu předchází
projednání se všemi účastníky;
tím se zabezpečuje respektování jejich
oprávněných nároků a zájmů.
K § 6:
S ohledem na závažnost a specifiku problematiky je
snaha, aby návrh pozemkových úprav byl zpracován
v nejvyšší kvalitě, tedy zkušenými
a odborně zdatnými projektanty majícími
oprávnění k této činnosti.
Předpokládá se postupně zavést
pro projektanty v oboru pozemkových úprav zkoušky
zvláštní způsobilosti.
K § 7:
Navrhovaná úprava vyčleňování
pozemků jejich vlastníkům vychází
z předpokladu, že vlastníkům půdy,
kterým nebude možno jejich pozemky vyčlenit,
popřípadě scelit, pro jejich nepřístupnost,
jejich značnou rozptýlenost nebo částečné
zastavění, budou navrženy k vyčlenění
a následné výměně jiné
pozemky stejného druhu v přibližně stejné
velikosti a kvalitě. Za tím účelem
tato právní úprava umožňuje pozemkovému
úřadu rozhodnout i bez souhlasu vlastníka
jak bude s pozemky naloženo a kdo bude nadále jejich
vlastníkem.
Vzhledem k tomu, že podle čl. 24 písm. a) ústavního
zákona o čs. federaci úprava vlastnictví
přísluší do působnosti České
a Slovenské Federativní Republiky, měl by
být hmotně právní základ pro
změnu vlastnických vztahů k pozemkům
upraven v zákoně Federálního shromáždění
o úpravě vlastnických vztahů k půdě.
Proto vláda České republiky pověřila
předsedu vlády zaslat předsedovi Federálního
shromáždění dopis se žádostí
o doplnění uvedené problematiky do zákona
o úpravě vlastnických vztahů k půdě.
V zájmu urychlení přípravy předloženého
návrhu zákona ČNR obsahuje tento návrh,
až do rozhodnutí Federálního shromáždění,
alternativní řešení uvedené problematiky,
přičemž varianta I předpokládá,
že zákonem České národní
rady o pozemkových úpravách a pozemkových
úřadech se řeší pouze procesní
postup pozemkových úřadů.
K § 8:
Zákon vychází z toho, že kolektivizace
a v důsledku toho začleňování
pozemků soukromých vlastníků do honů
zemědělských a lesnických organizací
bylo státem vynuceno bez ohledu na vůli vlastníků,
a proto k nápravě tohoto stavu zákon požaduje,
aby úhradu nákladů jednoduchých pozemkových
úprav nesl stát. U komplexních pozemkových
úprav hradí stát náklady na vypracování
návrhu, vytyčení pozemků, vyhotovení
geometrických plánů a náklady na zpřístupnění
pozemků. Ostatní náklady, např. k
realizaci zúrodňovacích a protierozních
opatření, hradí účastníci.
Pravidla pro poskytování subvencí v agrárně
potravinářském komplexu a pravidla pro hospodaření
s prostředky Státního fondu pro zúrodnění
půdy umožňují poskytnout na realizaci
takovýchto opatření státní
finanční prostředky (subvence).
V případě, kdy nutnost provedení pozemkových
úprav vyplyne z připravované investiční
výstavby, uhradí náklady investor.
K § 9:
Soustava pozemkových úřadů odpovídá
současné koncepci organizace státní
správy, podle níž by výkon státní
správy v okresech měl být soustředěn
na okresních úřadech.
K § 10 a 11:
Tato ustanovení zákona vymezují věcnou
příslušnost okresních pozemkových
úřadů a ministerstva. Rozhodování
o pozemkových úpravách, jejich organizování
a provádění, svěřil zákon
okresním pozemkovým úřadům.
Ministerstvo je odvolacím orgánem pro všechny
okresní pozemkové úřady.
Zpracovali: | Ing. Zdeněk Černý |
ředitel odboru péče o půdu a ekologie | |
JUDr. Zdeněk Karlík, CSc. | |
ředitel odboru legislativního a právního |