Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
(1) Do vlastnictví obcí dnem účinnosti
tohoto zákona přecházejí věci
z vlastnictví České republiky, k nimž
ke dni 23. listopadu 1990 příslušelo právo
hospodaření národním výborům,
jejichž práva a závazky přešly
na obce [§ 68 odst. 1 zákona České
národní rady č. 367/1990 Sb., o obcích
(obecní zřízení).] a v hlavním
městě Praze též na městské
části [§ 3 odst. 3 zákona České
národní rady č. 367/1990 Sb.], [§
37 odst. 1 zákona České národní
rady č. 418/1990 Sb., o hlavním městě
Praze.], pokud obce a v hlavním městě
Praze též městské části
s těmito věcmi ke dni účinnosti tohoto
zákona hospodařily.
(2) Do vlastnictví obcí dnem účinnosti
tohoto zákona přecházejí dále
věci z vlastnictví České republiky,
s nimiž začaly obce a v hlavním městě
Praze též městské části
hospodařit po 23. listopadu 1990 způsobem obdobným
právu hospodaření, jestliže s nimi takto
hospodařily ke dni účinnosti tohoto zákona.
(3) Ustanovení odstavců 1 a 2 se nevztahují
na věci, které sloužily k plnění
úkolů drobných provozoven národních
výborů.
(1) Do vlastnictví obcí dnem účinnosti
tohoto zákona přecházejí nezastavěné
pozemky v jejich katastrálních územích,
které obce vlastnily ke dni 31. prosince 1949, pokud jsou
ve vlastnictví České republiky a nepřecházejí
do vlastnictví obcí podle § 1.
(2) Pro účely tohoto zákona se za zastavěné
pozemky považují též
a) pozemky tvořící se stavbou jeden funkční
celek,
b) pozemky, na nichž bylo na základě pravomocného
stavebního povolení započato se stavbou.
(1) Do vlastnictví obce dnem účinnosti tohoto
zákona přecházejí stavby s pozemky
tvořícími se stavbou jeden funkční
celek, které tato obec vlastnila ke dni 31. prosince 1949,
pokud jsou ve vlastnictví České republiky,
a nepřecházejí do vlastnictví obcí
podle § 1.
(2) Je-li právním nástupcem obce zaniklé
po 31. prosinci 1949 jediná obec, přechází
věc do jejího vlastnictví. Je-li právních
nástupců více, přechází
věc do jejich podílového spoluvlastnictví
rovným dílem.
(1) Do vlastnictví obcí dnem účinnosti
tohoto zákona přecházejí obytné
domy [§ 59 odst. 1 zákona č. 41/1964 Sb.,
o hospodaření s byty.] a pozemky tvořící
s nimi jeden funkční celek, jestliže
a) jsou v jejich katastrálních územích,
b) jsou ve vlastnictví České republiky,
c) právo hospodaření k nim náleží
organizacím, u nichž na okresní úřady,
obce a v hlavním městě Praze též
na městské části přešla
funkce jejich zakladatele nebo pravomoc zřizovat, řídit
a zrušovat tyto organizace [§ 67 zákona České
národní rady č. 367/1990 Sb. § 36 zákona
České národní rady č. 418/1990
Sb.], a
d) nepřecházejí do vlastnictví obcí
podle § 3.
(2) Ustanovení § 1 odst. 3 se u věcí
uvedených v odstavci 1 nepoužije.
(1) Do vlastnictví obcí nepřecházejí
tyto věci z vlastnictví České republiky:
a) pozemky, k nimž bylo zřízeno právo
osobního užívání [§ 198
a násl. občanského zákoníku.]
a pozemky, které byly k tomuto účelu přiděleny,
b) nemovité věci s příslušenstvím,
které byly v trvalém užívání
Komunistické strany Československa a ke dni 1. června
1990 jí byly odňaty [Nařízení
vlády České a Slovenské Federativní
Republiky č. 212/1990 Sb., o odnětí nemovitého
majetku státu v trvalém užívání
Komunistické strany Československa.],
c) nemovité věci s příslušenstvím,
které jsou ke dni účinnosti tohoto zákona
v trvalém užívání jiné
než státní organizace [§ 70 hospodářského
zákoníku, § 10 vyhlášky federálního
ministerstva financí č. 119/1988 Sb. o hospodaření
s národním majetkem, ve znění pozdějších
předpisů.] nejde-li o věci uvedené
v § 2 a v § 3.
(2) Do vlastnictví obcí nepřecházejí
rovněž věci z vlastnictví České
republiky, k jejichž vydání uplatní
nárok oprávněná osoba podle zvláštního
předpisu [Zákon č. /1991 Sb., o mimosoudních
rehabilitacích.].
(3) Ode dne účinnosti tohoto zákona přísluší
k věcem uvedeným v odstavci l právo hospodaření
okresním úřadům a v hlavním
městě Praze ministerstvu financí České
republiky.
(1) Na žádost obce může okresní
úřad a v hlavním městě Praze
ministerstvo financí České republiky rozhodnout,
že do vlastnictví obce přecházejí
a) věci z vlastnictví České republiky
uvedené v § 1 odst. 3,
b) věci z vlastnictví České republiky,
k nimž ke dni účinnosti tohoto zákona
příslušelo právo hospodaření
organizacím, jestliže na obec a v hlavním městě
Praze též na městskou část přešla
funkce jejich zakladatele nebo pravomoc zřizovat, řídit
a zrušovat tyto organizace [§ 67 zákona České
národní rady č. 367/1990 Sb., § 36 zákona
České národní rady č. 418/1990
Sb.], pokud nepřecházejí do vlastnictví
obcí podle § 2, § 3 nebo § 4.
(2) K rozhodnutí podle odstavce 1 je zapotřebí
předchozího souhlasu ministerstva pro správu
národního majetku a jeho privatizaci.
(3) Žádost podle odstavce 1 může obec
podat po uplynutí šesti měsíců
od účinnosti tohoto zákona.
Na žádost obce může ministerstvo kultury
České republiky rozhodnout, že do vlastnictví
obcí přecházejí z vlastnictví
České republiky kulturní památky,
muzea a galerie, včetně jejich sbírkových
fondů, k nimž náleželo právo hospodaření
organizacím, jestliže na obec a v hlavním městě
Praze též na městskou část přešla
funkce zakladatele nebo pravomoc zřizovat, řídit
a zrušovat tyto organizace [§ 67 zákona České
národní rady č. 367/1990 Sb., § 36 zákona
České národní rady č. 418/1990
Sb.], pokud nepřecházejí do vlastnictví
obcí podle § 3 nebo § 4.
Na rozhodování podle tohoto zákona se nevztahují
obecné předpisy o správním řízení
[Zákon č. 71/1967 Sb., o správním
řízení (správní řád).].
Obce jsou povinny do šesti měsíců po
nabytí vlastnictví k nemovitým věcem
podle tohoto zákona učinit návrh příslušnému
středisku geodézie na zápis těchto
nemovitých věcí do evidence nemovitostí
[Zákon č. 22/1964 Sb., o evidenci nemovitostí.].
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem
Důvodová zpráva
I. Obecná část
Zákon ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích
(obecní zřízení), stanoví:
1. v ust. § 4 odst. 2, že obec má vlastní
majetek a finanční zdroje, hospodaří
s nimi samostatně za podmínek stanovených
zvláštním zákonem,
2. v ust. § 14 odst. 2, písm. d), že obec může
samostatně podnikat a účastnit se podnikatelské
činnosti právnických a fyzických osob;
rozsah podnikání stanoví zvláštní
zákon,
3. v ust. § 18 odst. 1, že majetkem obce jsou věci
a majetková práva stanovená zvláštním
zákonem. S tímto majetkem obec samostatně
hospodaří.
Podle článku 4 odst. 7 ústavního zákona
č. 143/1968 Sb., o československé federaci,
ve znění pozdějších předpisů,
stanoví zákony národních rad, které
věci z majetku České republiky a Slovenské
republiky jsou vlastnictvím obcí.
V článku 24 písm. a), b) a c) téhož
ústavního zákona je uvedeno, ze úprava
vlastnictví, úprava podnikání a úprava
vztahů vznikajících při podnikatelské
a jiné hospodářské činnosti
občanů a právnických osob, patří
do působnosti federace.
Jak je z uvedených legislativních předpokladů
patrno, je prostor pro zákony národních rad
ve věci majetku obcí poměrně přesně
vymezen. Mohou proto upravovat pouze to, jaké věci
z vlastnictví republiky se stanou vlastnictvím obcí.
Zákon tedy nestanovuje způsob hospodaření
s tímto majetkem.
Po nabytí účinnosti tohoto zákona
se obec bude řídit takovými obecně
závaznými předpisy, jakými jsou hospodářský
zákoník, občanský zákoník,
rozpočtová pravidla apod. Není vyloučeno
ze v budoucnosti bude speciální úprava postavení
obcí jako hospodářských subjektů
nezbytná, zejména pokud jde o vymezení či
omezení určitých podnikatelských aktivit.
Nelze například jednoznačně vyloučit,
ze přílišná volnost obcí v rozhodování
o jejich majetku by mohla např. působit inflačně.
Jak je z návrhu patrno, přecházejí
na obce pouze věci a nikoliv i majetková práva.
Je tomu tak proto, že ke dni 23. 11. 1990 existovaly dva
druhy majetkových práv národních výborů,
a to jejich vlastní práva, jakožto rozpočtových
organizací, která v plném rozsahu přešla
na obce podle ust. § 68 odst. 1 zák. č. 367/1990
Sb., o obcích, a § 37 odst. 1 zák. č.
418/1990 Sb., o hlavním městě Praze a dále
majetková práva státu (počínaje
1. 1. 1991 České republiky) - pohledávky
z důvodů daňových, poplatkových,
sankčních - k nimž příslušelo
právo hospodaření národním
výborům. Výkon těchto práv
přesel rovněž na obce podle citovaných
ustanovení, takže v současné době
neexistují již žádná majetková
práva České republiky, která by mohla
na obce přejít podle tohoto zákona.
V současné době nelze přesně
kvantifikovat vliv tohoto zákona na státní
rozpočet.
II. Zvláštní část
K § 1
V odstavci I tohoto ustanovení jsou uvedeny věci,
k nimž právo hospodaření příslušelo
přímo místním, městským
a obvodním národním výborům,
národním výborům měst a Národnímu
výboru hlavního města Prahy.
Právo hospodaření, které je podle
ustanovení § 1 vyhlášky federálního
ministerstva financí č. 119/1988 Sb., o hospodaření
s národním majetkem, ve znění pozdějších
předpisů, výslovně spjato se státními
organizacemi, zaniklo dnem 24. 11. 1990 se vznikem obcí.
Je však samozřejmé, že obce a v hl. m.
Praze též městské části
s majetkem státu (od 1. 1. 1991 s majetkem České
republiky) nadále hospodaří a toto právo
lze označit jako "právo hospodařit s
národním majetkem".
Národní výbory měly právo hospodaření
i v případech, kdy s věcmi reálně
hospodařily drobné provozovny národních
výborů. S ohledem na § 1 zák. č.
427/1990 Sb., o převodech vlastnictví státu
k některým věcem na jiné právnické
nebo fyzické osoby, je nezbytné zvolit odlišný
režim právě pro tyto věci, které
slouží výrobě a placeným službám
a které budou podléhat privatizaci.
K § 2 a § 3
Pokud jde o pojem "historický majetek obcí",
s nímž se v poslední době setkáváme
velmi často, lze konstatovat, že není jednotně
chápán. Nejčastěji se za něj
považuje majetek, který obce vlastnily ke dni 31.
12. 1949, neboť zákon č. 179/1949 Sb., o finančním
hospodaření národních výborů,
nabyl účinnosti dnem 1. 1. 1950.
Je však nepochybné, že různé majetkové
součásti byly obcím odnímány
již před tímto datem.
Současné názory na případné
navrácení nemovitého majetku obcím
se pohybují od stanovisek požadujících
veškerý nemovitý majetek, který obce
vlastnily alespoň ke dni 31. 12. 1940, až po názory
omezující navrácení pouze na majetek
uvedený v § 1 návrhu (souvisí to i s
často zcela protichůdnými představami
o podnikatelské aktivitě obcí).
Předkládaný návrh obsahuje vrácení
obecního majetku ve velice široké míře.
Vyloučeny byly pouze dřívější
obecní pozemky zastavěné stavbami vzniklými
po 31. 12. 1949, pokud se na ně ovšem nevztahují
§ 1, § 6 nebo § 7.
Ustanovení § 2 se týká navrácení
pozemkového majetku obcí. Přímo ze
zákona mají přejít do vlastnictví
obcí pozemky ke dni účinnosti zákona
nezastavěné. Převedení i zastavěných
pozemků obcím by mohlo znamenat nároky na
státní rozpočet (placení nájemného
obcím). Zkomplikovalo by i proces tzv. malé privatizace,
neboť u dražeb celých nemovitostí by oddělilo
vlastnictví staveb (státní vlastnictví)
od vlastnictví pozemků (obecní vlastnictví).
Privatizační komise by pozemky nemohly zařadit
do aukcí a to by zcela jistě odradilo řadu
zájemců o nabytí provozní jednotky
v aukci.
Návrh zákona dále vychází z
územního principu navrácení, t. j.
pozemky se dostanou do vlastnictví té obce, v jejímž
katastrálním území v současné
době leží bez ohledu na to, která obec
je dříve vlastnila. Územní princip
umožňuje překlenout problematiku diskontinuity
subjektu (některé obce zanikly, jiné se sloučily
či rozdělily) a vylučuje, aby (alespoň
u pozemkového majetku) hned od počátku obce
měly finanční závazky vůči
jiným obcím.
Pojem "jeden funkční celek" v ust. §
2 odst. 2 není v právním řádu
novinkou, použit je např. v ust. § 14 odst. 2
vyhl. č. 182/1988 Sb. (v původním znění
i ve znění po novelizaci vyhláškou č.
316/1990 Sb.). Není známo, že by jeho výklad
působil problémy. Kromě stavebních
parcel a nádvoří půjde o přilehlou
zahradu, ostatní plochu a event. i o jinou kulturu pokud
tvoří se stavební parcelou souvislý
celek bez přerušení např. veřejnou
komunikací.
Pokud jde o historický majetek spočívající
ve stavbách s přilehlými pozemky (§
3), je v návrhu obsažen vlastnický princip
navrácení, t. j. stavbu s pozemky obdrží
ta obec, která ji k 31. 12. 1949 vlastnila (v odstavci
2 je pamatováno na případy zániku
obcí). U staveb vystupuje mnohem výrazněji
než u pozemků do popředí nutnost odstranění
nespravedlností a navrácení odejmutého
majetku těm konkrétním obcím, které
jej vytvořily či financovaly.
Nelze zastírat, že realizace ustanovení §
3 může vyvolat komplikace mezi obcemi jako vlastníky
stavby s pozemky a státními podniky (neboť
především o ně půjde), které
v navráceném objektu budou vyvíjet svou hospodářskou
činnost s právem hospodaření ke všemu,
co není nemovitostí, jejím příslušenstvím
či součástí.
K § 4
Další rozsáhlý soubor majetku, který
přejde do vlastnictví obcí přímo
ze zákona, představují obytné domy
zahrnující nezanedbatelnou část bytového
fondu České republiky. Byla zvolena nejširší
míra tohoto přechodu, neboť do vlastnictví
obcí přejdou i domy, k nimž právo hospodaření
vykonává organizace, u níž funkce zakladatele
nepřešla na obec, ale zůstala okresnímu
úřadu. Obce se tak stávají jedním
z hlavních realizátorů bytové politiky.
Přechod vlastnických práv k obytným
domům na obce neznamená zánik organizací
bytového hospodářství, kterým
bude nadále příslušet právo hospodaření
ke všem ostatním věcem než obytným
domům a které tak získají charakter
ryze servisní organizace.
Vzhledem k tomu, že k části domovního
majetku vykonávaly právo hospodaření
národní výbory prostřednictvím
drobných provozoven, bylo nutno vyjmout je z režimu
§ 1 odst. 3 a § 6 výslovným ustanovením
(§ 4 odst. 2).
K § 5
V tomto ustanovení jsou uvedeny věci, které
splňují kriteria uvedená v předchozích
ustanoveních, avšak vlastnictvím obcí
se nestanou.
Jde jednak o pozemky v osobním užívání
a pozemky, které byly do dne účinnosti zákona
přiděleny do osobního užívání
(t. j. do dne účinnosti zákona bylo vydáno
rozhodnutí o jejich přidělení do osobního
užívání), neboť podle připravované
rozsáhlé novelizace občanského zákoníku
se tyto pozemky stanou vlastnictvím občanů.
Přeměna na vlastnictví občanů
přímo zákonem je možná pouze
u státního vlastnictví a nikoliv u vlastnictví
obce (článek II odst. 4 Listiny základních
práv a svobod).
Pokud jde o věci odňaté ke dni 1. 6. 1990
z trvalého užívání Komunistické
strany Československa, byla cena tohoto majetku komunistické
straně uhražena z prostředků státního
rozpočtu. Je tedy jen spravedlivé, že tento
majetek zůstává ve státním
vlastnictví.
U věcí v trvalém užívání
jiných než státních organizací
(družstva, občanská družení) je
zájem na nerušeném pokračování
v užívacím vztahu, pokud ovšem tyto věci
nejsou součástí již uvedeného
historického majetku, jehož navrácení
obcím má i v tomto případě
přednost.
Právo hospodaření k uvedeným věcem
budou vykonávat okresní úřady a v
hl. m. Praze, kde neexistuje orgán státní
správy s universální působností
ani na úrovni městských částí
ani na úrovni obce (hl. m. Prahy), je nutno toto právo
přenést až na ministerstvo financí České
republiky.
K § 6
Smyslem tohoto ustanovení je důsledně respektovat
postupy podle zákonů o tzv. malé privatizaci
(zák. č. 427/1990 Sb. a zák. ČNR č.
500/1990 Sb.). Pro malou privatizaci jsou věci drobných
provozoven národních výborů (nyní
obcí) a organizací založených či
zřízených národními výbory
(nyní obcemi) takovými součástmi národního
majetku, který má být v co nejširší
míře privatizován formou aukčních
prodejů.
Po uplynutí šesti měsíců po účinnosti
tohoto zákona by proces malé privatizace měl
být do značné míry dokončen.
Žádosti obcí by neměly být proto
příliš četné.
K § 7
Toto ustanovení je speciálním ustanovením
ve vztahu k § 6 odst.1 písm. b). U těchto věcí,
majících povahu kulturních statků,
se rozhodovací pravomoc svěřuje ministerstvu
kultury České republiky. Předpokládá
se, že ministerstvo kultury nevyhoví žádostem
obce pouze v těch případech, kdy půjde
o kulturní statky s celostátním nebo alespoň
republikovým významem.
Rada kulturních statků ovšem může
přejít do vlastnictví obcí přímo
ze zákona podle § 1, § 3 a § 4.
K § 8
Rozhodování podle § 6 a § 7 je rozhodováním
o majetku České republiky, resp. o tom, které
věci z jejího vlastnictví přejdou
do vlastnictví obcí. Nejde o rozhodování
o nárocích obcí. Vyloučení
správního řízení je tedy na
místě a z hlediska rychlého vyjasnění
vlastnictví k určité věci i žádoucí.
K § 9
Vyhledávání tzv. historického majetku
obcí v pozemkových knihách a jiných
operátech a zjišťování, zda tento
majetek je nadále ve vlastnictví České
republiky, bude časově velmi náročné.
Proto se v § 9 stanoví mimořádně
dlouhá lhůta šesti měsíců.
Zpracoval:
JUDr. Jan HERDA
ředitel odboru 22