Z pověření předsednictva České
národní rady předkládám v souladu
s § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o
jednacím řádu ČNR, poslancům
České národní rady následující
písemnou interpelaci poslance Miroslava Čapka na
ministra vnitra České republiky Tomáše
Sokola:
"Dovolte, abych se obrátil s interpelací na
člena vlády České republiky, ministra
vnitra JUDr. Tomáše Sokola, a to ohledně jeho
rozhovoru pro Rudé právo ze dne 1. 2. 1991.
Abych objasnil celou záležitost je nutné, abych
Vás nejdříve seznámil s dopisem, který
jsem panu ministrovi zaslal a s jeho odpovědí.
Dne 6. února t. r. jsem se obrátil na ministra vnitra
s následujícím dopisem:
"... Vážený pane ministře, dovolte,
abych se na Vás obrátil s následující
žádostí. Obrátili se na mně někteří
voliči, reagujíc na Váš rozhovor pro
Rudé právo, ze dne 1. února t. r., uveřejněný
pod názvem "Kdy bude v ulicích bezpečno?"
Především jde o Vaše vyjádření,
týkající se bombových výhrůžek,
ze kterých "... podezříváte nomenklaturní
pracovníky komunistické strany, bývalé
přesvědčené komunisty, bývalé
pracovníky vyšších míst tohoto
ražení a samozřejmě bývalé
estébáky..." O této záležitosti
se hovořilo i na setkání poslance FS Jiřího
Svobody s voliči v Duchcově dne 3. 2. t. r. Rád
bych Vás, pane ministře, laskavě požádal
o vyjádření, zda jsou známy některé
konkrétní případy z okruhu těch,
které jste v rozhovoru uvedl. Pokud by tomu tak skutečně
bylo, je třeba takovéto jednání postihnout
nejenom podle příslušných ustanovení
trestního zákona, ale je nutno takovéto jednání
odsoudit i morálně, bez ohledu na stranickou příslušnost,
ať již současnou či minulou. Proto Vás
prosím o bližší vyjádření
k celé problematice a o sdělení konkrétních
případů spáchaných okruhem
lidí shora naznačených eventuálně
o přehled, jak vzrostla tato trestná činnost
a kdo se na ní podílel, i s ohledem na stranickou
příslušnost." (konec dopisu)
Pan JUDr. Tomáš Sokol mi svým dopisem ze dne
12. 2. 1991 odpověděl takto:
"... Vážený pane poslanče, děkuji
za Váš dopis ze dne 6. 2. 1991, jímž reagujete
na některé skutečnosti uvedené v mém
rozhovoru pro Rudé právo dne 1. 2. 1991. Bohužel
však nemohu vyhovět Vaší žádosti
o sdělení konkrétních případů
z okruhu těch, které jsem v rozhovoru uvedl. Jak
lze z rozhovoru zjistit, poté, co jsem uvedl skutečnosti
o kterých píšete, jsem v další
odpovědi uvedl, jaké úvahy mně k tomuto
závěru vedou. Zcela jednoznačně jsem
vycházel z logické úvahy zohledňující
konstantní počet telefonátů vyhrožujících
bombovým atentátem, analýzu známých
pachatelů a náhlý nárůst těchto
výhrůžek v souvislosti se zneklidňujícími
informacemi publikovanými po zahájení války
v Perském zálivu. Výhrůžky bombovými
atentáty od počátku loňského
roku se staly zcela běžnou denní realitou a
jejich denní počet se v zásadě ustálil.
Zhruba do počátku února bylo evidováno
asi 1100 těchto výhrůžných telefonátů,
přičemž bylo odhaleno zhruba 11% pachatelů.
Z hlediska motivace šlo o politicky nevýznamné
činy páchané jednak mládeží
ve snaze vyhnout se vyučování, dále
osobami vedenými touhou po iracionální pomstě
či "zábavě" a samozřejmě
i osobami choromyslnými. Lze důvodně předpokládat,
že ve zbytku neobjasněných případů
zřejmě figurují krom obdobných pachatelů
jak výše popsáno i ti, kteří
mají potěšení z jakýchkoliv komplikací
nového vedení. Procento pachatelů zařazených
do prvé skupiny je v populaci zřejmě konstantní
a stěží lze předpokládat jejich
zvýšenou aktivitu právě v souvislosti
s pirátskou krizí. Krom toho by se nárůst
pachatelů z této skupiny nutně musel projevit
i v počtu objasněných věcí,
neboť právě pro tuto skupinu je typická
naivnost při páchání této trestné
činnosti a tedy i větší počet
odhalených případů. Naproti tomu u
druhé skupiny lze logicky dovodit motivaci k tomu, aby
komplikovala pro nás tuto velmi napjatou dobu. Z těchto
premis jsem tedy vycházel a tyto premise jsem také
ve svém článku uvedl. Doufám, že
moje odpověď vyčerpává veškeré
dotazy obsažené ve Vašem dopise..."
Snažil jsem se celou záležitost řešit
formou písemného styku a neřešit věc
interpelací. Odpověď pana ministra mně
však neuspokojila, nesouhlasím s ní, a jsem
nucen pana ministra interpelovat.
Domnívám se, že je podstatný rozdíl
mezi vystoupením občana, který vyjadřuje
svůj názor a mezi vystoupením člena
vlády, který řídí tak důležité
ministerstvo, jakým je ministerstvo vnitra.
Rozhovor pro Rudé právo, především
ona citovaná pasáž, není ničím
jiným, než neodůvodněným podezíráním
určité skupiny obyvatel záměrným
vyvoláváním atmosféry nenávisti
vůči této skupině obyvatel. Znovu
opakuji, že vyhrožování bombovými
atentáty je třeba odsoudit nejen podle příslušných
ustanovení trestního zákona, ale i morálně
a to bez ohledu na politickou příslušnost.
A budu první, a nejenom já, ale i další
členové naší strany, kteří
toto jednání odsoudí. Na druhé straně
pak, zejména jako právník a soudce, nemohu
souhlasit s názorem pana ministra.
Trestní řízení může být
zahájeno, jestliže existuje naléhavé
a důvodné podezření ze spáchání
trestného činu a určitá osoba může
být stíhána opět pouze tehdy, jestliže
existuje proti této osobě naléhavé
a důvodné podezření, že tento
čin mohla určitá osoba spáchat. Přičemž
je třeba důsledně dbát zásady
presumpce neviny.
Vyvolávání atmosféry podezírání
určité skupiny lidí bez konkrétního
důkazu z trestné činnosti není právnicky
čisté a etické. Přičemž
neupírám nikomu právo vyjadřovat svoje
názory, neměly by však vést k vyvolávání
nenávisti a nesnášenlivosti. Neočekávám,
že by pan ministr svůj názor změnil,
či se těmto lidem omluvil, domnívám
se však, že veřejnost by měla znát
názor jiný, stejně tak i tato ctěná
sněmovna.
O odpověď prosím písemně.
V Praze dne 28. února 1991 | Miroslav Čapek, v.r." |