Podle § 32 odst. a) zákona ČNR č. 35/1989
Sb., o jednacím řádu České
národní rady se předkládá České
národní radě zpráva o činnosti
jejího předsednictva za dobu od 28. února
1991.
V tomto období se předsednictvo České
národní rady sešlo k šesti schůzím,
a to 28. února, 7. března, 12. března, 14.
března, 21. března a 26. března 1991.
Na své schůzi 28.února 1991 předsednictvo
České národní rady
- schválilo navrhované úpravy rozpočtu
České národní rady na rok 1991,
- souhlasilo s upuštěním od projednávání
zásad zákona ČNR o majetku obcí a
zákona ČNR o pojišťovnictví; současně
přerušilo jednání o žádosti
předsedy vlády ČR o upuštění
od projednávání zásad dalších
11 zákonů ČNR s tím, že požádalo
vládu ČR, aby do příští
schůze předsednictva České národní
rady zpracovala harmonogram předkládání
jednotlivých návrhů zákonů
vypracovaný s ohledem na schválený pracovní
cyklus ČNR a jejích orgánů a že
jednotlivé žádosti odůvodní příslušní
ministři ve schůzi předsednictva České
národní rady,
- souhlasilo s upuštěním od projednávání
zásad zákona ČNR, kterým se mění
a doplňují některá ustanovení
zákona č. 23/1962 Sb. o myslivosti, a s předložením
návrhu České národní radě
na projednávání tohoto návrhu zákona
ČNR před uplynutím zákonné
60denní lhůty s tím, že bude dodržena
lhůta 20 dnů; přikázalo tento návrh
zákona ČNR k projednání ústavně
právnímu výboru ČNR a národohospodářskému
výboru ČNR,
- vyhlásilo zákony ČNR přijaté
na 15. schůzi České národní
rady,
- vzalo na vědomí informaci předsedy rozpočtového
a kontrolního výboru ČNR o činnosti
a výsledcích práce komise poslanců
a expertů při rozpočtovém a kontrolním
výboru ČNR pro posouzení návrhu ministerstva
financí ČR na rozdělení rezervy k
vyrovnání rozpočtů okresních
úřadů /tabulková část
je přílohou usnesení předsednictva
České národní rady č. 322/,
- souhlasilo s rozhodnutím předsedkyně ČNR,
jímž přikázala k projednání
návrh zákona, kterým se doplňuje zákon
č. 403/1990 Sb., o zmírnění následků
některých majetkových křivd, ve znění
pozdějších předpisů /tisk FS
491/
- ústavně právnímu výboru ČNR
- souhlasilo se zařazením poslankyně Anny
Röschové do pracovní skupiny poslanců
České národní rady a členů
vlády ČR pro přípravu projednávání
státoprávního uspořádání
na schůzi ČNR,
- souhlasilo s doplněním stálé komise
předsednictva ČNR pro přípravu Ústavy
ČR o poslance Vladimíra Šumana a Petra Koháčka,
- revokovalo své usnesení č. 137/1990 odst.
III., jímž se uložilo I. místopředsedovi
ČNR pokračovat v budování informačního
systému ČNR a pověřilo tímto
úkolem poslance Václava Žáka.
Na své schůzi 7. března 1991 předsednictvo
České národní rady
- projednalo postup na pověření poslanců
ČNR a představitelů místních
zastupitelstev České republiky účastí
v delegaci ČSFR do Stálé konference místních
a oblastních orgánů Evropy /poradní
orgán Rady Evropy/a stanovilo termín a návrh
pořadu 16. schůze České národní
rady,
- souhlasilo, aby členy komise pro realizaci ústavního
zákona č. 497/1990 Sb., o navrácení
majetku SSM lidu České a Slovenské Federativní
Republiky byli poslanci ČNR Leonard Danneberg, Jiří
Honajzer a Michal Sedláček.
Na své schůzi 12. března 1991 předsednictvo
České národní rady
- vzalo na vědomí, že místopředsedové
ČNR mají rozdělenou působnost ve vztahu
k výborům ČNR takto:
místopředseda Jan Kalvoda | - ústavně právní výbor ČNR |
- výbor ČNR petiční pro právní ochranu a bezpečnost | |
místopředseda Zdeněk Malík | - výbor ČNR pro ochranu životního prostředí a urbanismus |
- výbor ČNR pro územní správu a národnosti | |
- výbor ČNR pro obchod a cestovní ruch | |
místopředseda Jan Kasal | - církevní a humanitární výbor ČNR |
- výbor ČNR pro vědu, vzdělání a kulturu | |
- výbor ČNR pro sociální politiku a zdravotnictví | |
místopředseda Jiří Vlach | - rozpočtový a kontrolní výbor ČNR |
- národohospodářský výbor ČNR |
- souhlasilo s uvolněním poslankyně Hany
Marvanové z dočasné komise předsednictva
České národní rady pro uplatňování
zákonného opatření předsednictva
Federálního shromáždění
o rozšíření okruhu vedoucích
funkcí obsazovaných jmenováním na
ministerstvech ČR a se zařazením poslankyně
J. Moserové do této komise.
Na své schůzi 14. března 1991 předsednictvo
České národní rady
- souhlasilo s upuštěním od projednávání
zásad zákona ČNR o působnosti orgánů
ČR v oblasti cen,
- souhlasilo s předložením návrhu České
národní radě na zkrácení zákonné
60denní lhůty u návrhu zákona ČNR
o přechodu některých věcí z
majetku České republiky do vlastnictví obcí
pro projednání v ČNR s tím, že
bude dodržena lhůta 40 dnů,
- souhlasilo s upuštěním od projednávání
zásad
- zákona ČNR, kterým se provádí
zákon č. 173/1990 Sb., a kterým se upravují
podmínky a způsob navracení majetkových
práv znovuvzniklým dobrovolným tělovýchovným
organizacím,
- zákona ČNR o zdravotnickém zařízení,
- novelizace zákona č. 33/1965 Sb., o úhradě
nákladů vznikajících státu
z úrazů, nemocí z povolání
a jiných poškození na zdraví,
- zákona ČNR o Policejním sboru,
- zákona ČNR o šlechtění a plemenitbě
hospodářských zvířat,
- zákona ČNR o České lesnické
inspekci,
- zákona ČNR o Státním fondu životního
prostředí,
- vzalo na vědomí společnou zprávu
výborů ČNR k zásadám zákona
ČNR, kterým se mění a doplňuje
zákon ČNR č. 76/1978 Sb., o školských
zařízeních, ve znění zákona
ČNR č. 31/1984 Sb., /tisk 151/,
- vzalo na vědomí společnou zprávu
výborů ČNR k návrhu poslanců
ČNR na projednání zásad zákona
ČNR, kterým se upravují podmínky prodeje
a rozšiřování tiskovin a jiných
předmětů způsobilých ohrozit
mravnost /tisk 156/,
- vzalo na vědomí společnou zprávu
výborů ČNR k zásadám zákona
ČNR o ochraně přírody /tisk 127/
- souhlasilo s předložením návrhu České
národní radě na zkrácení zákonné
60denní lhůty pro projednání návrhu
zákona ČNR, kterým se upravují podmínky
prodeje a rozšiřování tiskovin a jiných
předmětů způsobilých ohrozit
mravnost, v ČNR, s tím, že bude dodržena
lhůta 30 dnů a přikázalo tento návrh
zákona ČNR k projednání
- ústavně právnímu výboru ČNR
- výboru ČNR pro vědu, vzdělání
a kulturu
- církevnímu a humanitárnímu výboru
ČNR
- stanovilo termín a návrh pořadu 17. schůze
České národní rady,
- po projednání návrhu ministra vnitra ČR
na provedení nových voleb dle § 56 zákona
ČNR č. 368/1990 Sb., o volbách do zastupitelstev
v obcích, vyhlásilo nové volby do obecních
zastupitelstev v obcích a městském obvodě
Valeč, Milíkov, Hostějov, Vratislavice nad
Nisou a stanovilo den jejich konání na sobotu 20.
dubna 1991,
- vzalo na vědomí interpelace poslanců ČNR
Jiřího Hájka, Vladimíra Zemana, Miroslava
Čapka, Ladislava Bodyho, Ondřeje Giňi, Tomáše
Ratiborského a Františka Nerada a postoupilo je k
dalšímu projednání v souladu s jednacím
řádem ČNR,
- souhlasilo s rozhodnutími předsedkyně ČNR,
jimiž přikázala k projednání
- návrh na volbu soudců z povolání
k soudům v ČR /tisk 202/
- všem výborům ČNR /kromě mandátového
a imunitního/
- návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 87/1987 Sb., o veterinární
péči /tisk FS 502/
- ústavně právnímu výboru ČNR
- národohospodářskému výboru
ČNR
- návrh zákona o sdružování v
politických stranách /tisk FS 503/
- ústavně právnímu výboru ČNR
- výboru ČNR petičnímu, pro právní
ochranu a bezpečnost
- vládní návrh zákona ČNR,
kterým se mění a doplňuje zákon
České národní rady č. 130/1974
Sb., o státní správě ve vodním
hospodářství, ve znění zákona
České národní rady č. 49/1982
Sb., zákona České národní rady
č. 367/1990 Sb., o obcích, zákona České
národní rady č. 425/1990 Sb., o okresních
úřadech, úpravě jejich působnosti
a některých dalších opatřeních
s tím souvisejících /tisk 205/
- ústavně právnímu výboru ČNR
- národohospodářskému výboru
ČNR
- výboru ČNR pro ochranu životního prostředí
a urbanismus
- návrh na zproštění některých
soudců z povolání soudcovské funkce
- ústavně právnímu výboru ČNR
- vládní návrh zákona České
národní rady o přechodu některých
věcí z majetku České republiky do
vlastnictví obcí /tisk 214/
- ústavně právnímu výboru ČNR
- rozpočtovému a kontrolnímu výboru
ČNR
- výboru ČNR pro územní správu
a národnosti
- církevnímu a humanitárnímu výboru
ČNR
- výboru ČNR pro vědu, vzdělání
a kulturu
- výboru ČNR pro obchod a cestovní ruch
- vládní návrh zákona České
národní rady o pozemkových úpravách
a pozemkových úřadech /tisk 215/
- ústavně právnímu výboru ČNR
- národohospodářskému výboru
ČNR
- výboru ČNR pro územní správu
a národnosti
- přikázalo k projednání
- návrh ústavního zákona o celostátním
referendu
- ústavně právnímu výboru ČNR
- souhlasilo s upuštěním od projednávání
zásad zákona ČNR o České lékařské
komoře, České stomatologické komoře
a České lékárnické komoře
a s předložením návrhu České
národní radě na zkrácení zákonné
60denní lhůty pro projednání tohoto
návrhu zákona v České národní
radě s tím, že bude dodržena lhůta
30 dnů,
- zrušilo stálou komisi předsednictva České
národní rady pro mezinárodní vztahy
a vyslovilo členům této komise poděkování
za vykonanou práci.
Na své schůzi 21. března 1991 předsednictvo
České národní rady
- souhlasilo s upuštěním od projednávání
zásad zákona ČNR o zřízení
Českého úřadu pro hospodářskou
soutěž a s předložením návrhu
České národní radě na zkrácení
zákonné 60denní lhůty pro projednání
tohoto návrhu zákona v České národní
radě s tím, že bude dodržena lhůta
20 dnů,
- souhlasilo s předložením návrhu České
národní radě na zkrácení zákonné
60denní lhůty pro projednání návrhu
zákona ČNR o pojišťovnictví v České
národní radě s tím, že bude dodržena
lhůta 33 dnů,
- souhlasilo s upuštěním od projednávání
zásad zákona ČNR, kterým se mění
zákon ČNR č. 565/1990 Sb., o místních
poplatcích, a s předložením návrhu
České národní radě na zkrácení
zákonné 60denní lhůty pro projednání
tohoto návrhu zákona v České národní
radě s tím, že bude dodržena lhůta
20 dnů;
současně tento návrh zákona přikázalo
k projednání
- ústavně právnímu výboru ČNR
- rozpočtovému a kontrolnímu výboru
- výboru ČNR pro vědu, vzdělání
a kulturu
- souhlasilo
1. s následujícím složením delegace
ČNR na oficiální návštěvu
Katalánska a Vlámska ve dnech 7. - 12. dubna 1991:
Dagmar Burešová, Jan Kalvoda, Zdeněk Malík,
Josef Ježek, Karel Ledvinka, Jaroslav Ortman, Miroslav Výborný,
Stanislav Zajíček,
2. s cestou poslance Karla Štindla do Madridu ve dnech 2.
- 4. dubna 1991,
3. s cestou poslance Břetislava Zatloukala do SRN ve dnech
23. - 26. dubna 1991,
- požádalo vládu ČR, aby urychleně
projednala materiál ministerstva spravedlnosti ČR
o otázce soudní moci, a aby tento materiál
předložila spolu se závěry vzešlými
z jednání vlády České republiky
České národní radě do 20. dubna
1991 příp. do 6. května 1991; současně
přikázalo
- všem výborům ČNR /kromě mandátového
a imunitního a zahraničního výboru
ČNR/
projednat za přítomnosti ministra spravedlnosti
České republiky otázku soudní moci
do 20. května 1991 s tím, že výsledky
budou předmětem jednání schůze
ČNR v posledním květnovém týdnu
1991,
- stanovilo termín a návrh pořadu 18. schůze
České národní rady,
- vzalo na vědomí interpelace poslanců Tomáše
Ratiborského, Karla Fonioka, Josefa Kubiše a Rudolfa
Duška, Karla Fonioka a Rudolfa Duška a postoupilo je
k dalšímu projednání v souladu s jednacím
řádem ČNR,
- souhlasilo s rozhodnutími předsedkyně ČNR,
jimiž přikázala k projednání
- pozměňovací návrh k návrhu
ústavního zákona o celostátním
referendu /k tisku FS 372/
- ústavně právnímu výboru ČNR
- návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje trestní zákon č. 140/1961
Sb., ve znění pozdějších předpisů
/tisk FS 514/
- ústavně právnímu výboru ČNR
- výboru ČNR pro právní ochranu a
bezpečnost
- církevnímu a humanitárnímu výboru
ČNR
- vládní návrh zákona o odstupném
poskytovaném při skončení pracovního
poměru /tisk FS 515/
- ústavně právnímu výboru ČNR
- výboru ČNR pro sociální politiku
a zdravotnictví
- návrh zákona o době nesvobody /tisk FS
517/
- ústavně právnímu výboru ČNR
- církevnímu a humanitárnímu výboru
ČNR
- vládní návrh zákona České
národní rady o šlechtění a plemenitbě
hospodářských zvířat /tisk
204/
- ústavně právnímu výboru ČNR
- národohospodářskému výboru
ČNR
- vládní návrh zákona České
národní rady o pojišťovnictví /tisk
216/
- ústavně právnímu výboru ČNR
- rozpočtovému a kontrolnímu výboru
ČNR
- přikázalo k projednání
- vládní návrh zákona o patentových
zástupcích /tisk FS 526/
- ústavně právnímu výboru ČNR
- národohospodářskému výboru
ČNR
- souhlasilo s návrhem místopředsedy ČNR
Jana Kasala, aby vedoucí Kanceláře ČNR
měl trvale vyhrazené místo v jednací
síni České národní rady vedle
místopředsedů ČNR,
- projednalo Informaci k postupu projednávání
zástupců do Stálé konference místních
a oblastních orgánů Evropy a po zpracování
některých připomínek se k ní
rozhodlo vrátit na své příští
schůzi.
Na své schůzi 26. března 1991 předsednictvo
České národní rady
- schválilo Informaci předsednictva České
národní rady k postupu projednávání
zástupců do Stálé konference místních
a oblastních orgánů Evropy /Informace je
přílohou této zprávy/
- zabývalo se postupem projednávání
návrhu zákona ČNR o přechodu některých
věcí z majetku České republiky do
vlastnictví obcí v České národní
radě,
- požádalo vládu České republiky,
aby předložila České národní
radě nejpozději do 8. dubna 1991 kompletní
podklady pro jednání o státoprávním
a územně správním uspořádání
České republiky.
V Praze dne 26. března 1991
Příloha 1: Informace předsednictva ČNR
k postupu projednávání zástupců
do Stálé konference místních a oblastních
orgánů Evropy
Příloha 2: Životopis ministra vnitra ČR
Tomáše Sokola
Příloha 3: Životopis ministra životního
prostředí ČR Ivana Dejmala
Příloha 1.
Informace PČNR k postupu projednávání
zástupců do Stálé konference místních
a oblastních orgánů Evropy
Dne 19. 2. 1991 došel předsedkyni ČNR dopis
FMZV z 15. 2. 1991, ve kterém bylo uvedeno, že přijetí
ČSFR do Rady Evropy se předpokládá
21. 2. 1991. Součástí členství
v Radě Evropy bude oprávnění ČSFR
pravidelně vysílat zástupce na zasedání
Stálé konference místních a oblastních
orgánů Evropy. Ve shodě s Chartou konference
se předpokládá, že ČSFR bude
oprávněna vyslat delegaci osmi volených delegátů
a osmi jejich volených alternátů. Delegace
by se měla po prvé účastnit zasedání
Stálé konference ve dnech 19. - 21. 3. 1991. Současně
obdržely obdobnou výzvu SNR, MV ČR a MV SR.
Z dopisu citujeme: "... mám za to, že by delegace
ČSFR v tomto orgánu Rady Evropy měla být
složena ze zástupců České republiky
a Slovenské republiky určených ČNR,
SNR a ministry vnitra České republiky a Slovenské
republiky. Prostřednictvím ministerstev vnitra republik
by v případě potřeby byla zajišťována
také účast zástupců organizací
měst a obcí v delegaci."
Z dopisu FMZV nebylo patrno, kdo je k rozhodnutí kompetentní
a v právních předpisech tato otázka
není upravena. Předsedkyně proto pověřila
zahraniční oddělení KČNR jednáním
na FMZV a MV ČR s tím, aby byla podána informace
na poradě dne 26. 2. 1991.
Na poradě předsedkyně s místopředsedy
ČNR a předsedy poslaneckých klubů
dne 26. 2. 1991 bylo konstatováno, že není
jasné, který orgán má o složení
delegace rozhodnout. Nicméně že přesto
předsedkyně dojedná poměr zastoupení
českých a slovenských členů
delegace s předsedou SNR p. Mikloškem (to se vzhledem
k onemocnění p. Mikloška uskutečnilo
1. 3. 1991 dojednán poměr 10:6).
Dne 5. 3. 1991 na další poradě se konstatovalo,
že z ustanovení čl. 7 odst. 2 ústavního
zákona č. 143/1968 Sb. o československé
federaci vyplývá, že Česká republika
a Slovenská republika mohou vysílat své zástupce
do zahraničí, a že tedy určení
zástupců do Stálé konference místních
a oblastních orgánů Evropy je v jejich působnosti.
To lze dovodit i ze skutečnosti, že úprava
obecního zřízení jako místní
samosprávy patří do republikové působnosti.
Právními předpisy však není upraveno,
který orgán České republiky má
tyto zástupce volit, event. jmenovat; v úvahu přichází
buď ČNR nebo ministerstvo vnitra ČR. Vzhledem
k tomu, že zástupci jsou i poslanci ČNR a k
§ 4 písm. d) jednacího řádu ČNR,
podle něhož do působnosti ČNR patří
mimo jiné usnášet se o zásadních
otázkách vnitřní politiky, lze spíše
analogicky dovodit pravomoc České národní
rady. Zcela volnou analogií by to bylo možné
dovodit i z § 4 písm. c) j. ř. ČNR,
podle něhož ČNR dává souhlas
k mezinárodním smlouvám, k jejichž provedení
je třeba zákonů ČNR. Z uvedených
ustanovení pak plyne, že volbu by měla provést
schůze ČNR a nikoli její předsednictvo,
pravomoc předsednictva nelze dovodit ze žádného
ustanovení ani analogicky.
Vedoucí zahraničního oddělení
KČNR tedy sdělil pracovníkům ministerstva
vnitra ČR, že podíl české a slovenské
části delegace bude 10 : 6 a dal MV ČR rámcové
pokyny k sestavení návrhu. Místopředseda
ČNR dr. Jan Kalvoda byl pověřen, aby na 6.
3. 1991 svolal poradu předsedů poslaneckých
klubů v této věci a zároveň
bylo rozhodnuto svolat na 7. 3. 1991 mimořádné
předsednictvo ČNR. Ministerstvo vnitra ČR
dne 6. 3. 1991 sestavilo první návrh, obsahující
10 míst (měst a obcí) odkud měli být
zástupci vybráni. Dne 7. 3. 1991 byl návrh
rozšířen na 15 míst a předán
předsednictvu ČNR.
Předsednictvo ČNR dne 7. 3. 1991 projednalo podklady
MV ČR (přinesl je osobně první náměstek
ministra p. Drbohlav), shledal je nedostatečnými
a požádalo ministerstvo vnitra, aby do 12. 3. připravilo
upřesněný materiál. Zároveň
pověřilo předsedkyni ČNR svolat k
této otázce 16. schůzi ČNR na 12.
3. 1991 a doporučilo před tím věc
projednat v klubech.
Současně probíhala intenzivní jednání
k vyjasnění otázky, zda ČNR je ve
věci oprávněna rozhodnout, FMZV nám
faxem 8. 3. 91 sdělilo: "Vzhľadom na to, že
z čs. právneho poriadku nie je skutočne zrejmé,
či má uvedené oprávnenie štátna
správa alebo orgány štátnej moci, list
podpredsedu vlády ČSFR a ministra zahraničných
vecí bol adresovaný ako na republikové ministerstvá
vnútra, ako orgán, ktorý má v rámci
štátnej správy republík k uvedenej právomoci
najbližšie a Českej, resp. Slovenskej národnej
rade pre prípad, keby sa uvedené zákonodarne
orgány rozhodli menovať členov delegácie
priamo".
Dne 12. 3. 1991 probíhala intenzivní jednání
poslaneckých klubů o složení delegace,
dne 13. 3. 1991 16. schůze ČNR zvolila české
členy delegace.
Slovenské delegáty jmenoval výbor SNR pro
územní správu a místní samosprávu
po projednání se Svazem měst a obcí
pouze z míst (nejsou mezi nimi poslanci SNR). Dodatečně
dne 19. 3. 1991 je schválilo předsednictvo SNR.
Příloha 2
JUDr. Tomáš Sokol
nar. 6.října 1951 v Praze
městský prokurátor v Praze
bytem na Václavce 32
Praha 5
Judr. Tomáš Sokol pochází z úřednické
rodiny. Otec Alois Sokol byl dlouholetým pracovníkem
ČSTV, nyní je ve starobním důchodu;
matka Božena Sokolová pracovala jako účetní,
v roce 1983 zemřela.
Po absolvování základní devítileté
školy nastoupil v roce 1967 do učebního poměru
na střední odborné učiliště
ČKD v Praze, obor elektromechanik. Po vyučení
pokračoval ve studiu na střední průmyslové
škole elektrotechnické v Praze, kterou ukončil
v roce 1974 maturitou. V době od 1. září
1974 do 31. srpna 1975 pracoval jako projektant v RZ Praha, neboť
nebyl přijat ke studiu na právnické fakultě
UK v Praze. Ke studiu na této fakultě byl přijat
v roce 1975. Studium úspěšně ukončil
v roce 1979 státní závěrečnou
zkouškou.
Dne 15. října 1978 byl přijat za koncipienta
městského sdružení advokátů
v Praze. Po vykonání advokátní zkoušky
v roce 1981 byl dne 1. ledna 1982 zapsán do seznamu advokátů
tohoto sdružení a působil v advokátní
poradně č. 2 v Praze.
Dne 10. ledna 1990 byl ustaven do funkce městského
prokurátora v Praze. Při výkonu této
funkce prokazuje velmi dobré odborné znalosti a
organizační schopnosti, pohotovost a výrazný
zájem na řešení problémů
kriminality v hlavním městě Praze.
JUDr. Tomáš Sokol je otcem dvou dcer, Kristýny,
nar. v roce 1975 a Petry, nar. v roce 1978. Jeho zdravotní
stav je dobrý.
Příloha 3
ing. Ivan Dejmal
nar. 17.10.1946
referent odboru územního rozvoje
na ministerstvu životního prostředí ČR
bytem Praha 7, Kamenická 45
Ing. Ivan Dejmal se narodil dne 17. října
1946 v Ústí nad Labem. Po ukončení
základní školy se vyučil zahradníkem;
v letech 1963 - 1965 absolvoval zemědělskou technickou
školu, obor dvouletá zahradnická nástavba.
V roce 1965 byl přijat na VŠZ v Praze, na které
studoval obor zemědělské krajinářství.
V průběhu svého vysokoškolského
studia se zúčastnil studentského politického
života a byl členem parlamentu Svazu vysokoškolského
studentstva Čech a Moravy. V důsledku své
politické činnosti (mimo jiné v roce 1969
spolupracoval i se skupinou Hnutí revoluční
mládeže, která působila na vysokých
školách) byl v lednu 1970 zatčen, obviněn
z podvracení republiky a odsouzen k trestu odnětí
svobody na dva roky; poté byl vyloučen ze studia
na vysoké škole. Studium na vysoké škole
úspěšně dokončil v průběhu
března - srpna 1990.
V letech 1974 - 1976 byl ing. Dejmal znovu dva roky vězněn,
a to za své politické postoje v průběhu
výkonu základní vojenské služby
(byl obviněn z trestného činu ohrožování
morálního a politického stavu jednotky).
Po návratu z vězení se zapojil do politického
života opozice, které vyvrcholilo prohlášením
Charty 77, přičemž její práce
se od počátku zúčastnil zejména
v souvislosti s jejími dokumenty týkajícími
se životního prostředí (např.
se skupinou aktivistů vydával samizdatový
časopis Ekologický bulletin a pomáhal organizovat
kampaně proti nejhorším stavbám z hlediska
životního prostředí.
V roce 1988 se zúčastnil přípravy
politické platformy opozice - Hnutí za občanskou
svobodu a v roce 1989 stál při zrodu jeho křesťansko
demokratického klubu, který se stal po listopadu
1989 základem dnešní KDS. Podílel se
rovněž na založení Konfederace politických
vězňů, ve které podle svých
časových možností pracuje dodnes.
Ing. Dejmal se od listopadu 1989 zúčastnil práce
OF, kde působil jako koordinátor ekologické
sekce programové komise OF. V listopadu 1989 se navíc
spolupodílel na založení volného sdružení
nevládních ekologických organizací
Zelený kruh v němž působí dodnes.
Od propuštění z posledního výkonu
trestu odnětí svobody až do února 1990
ing. Dejmal pracoval v různých dělnických
povoláních, naposledy jako strojník ve vodárnách.
Od března 1990 působí na ministerstvu životního
prostředí České republiky ve funkci
referenta odboru územního rozvoje.
Otec ing. Ivana Dejmala je v důchodu, matka zemřela
v roce 1987.
Ing. Ivan Dejmal je ženatý, je otcem dvou dcer, Háty
nar. 1980 a Marty, nar. 1984. Jeho zdravotní stav je dobrý.
Ing. Ivan Dejmal se problematikou životního prostředí
soustavně zabývá již několik
let a vzhledem ke svému současnému pracovnímu
zařazení má zkušenosti i s výkonem
státní správy.