Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
(1) Fyzické a právnické osoby [§
1 odst. 1 hospodářského zákoníku
ve znění pozdějších předpisů;
zákon č. 105/1990 Sb., o soukromém podnikání
občanů] mohou prodávat a rozšiřovat
tiskoviny a jiné předměty způsobilé
ohrozit mravnost jen za podmínek stanovených tímto
zákonem. Tím není dotčeno ustanovení
§ 205 trestního zákona.
(2) Tiskovinami a předměty podle odstavce 1 se pro
účely tohoto zákona rozumí periodický
tisk[§ 3 odst. 1 zákona č. 81/1966 Sb.,
o periodickém tisku a o ostatních hromadných
informačních prostředcích ve znění
pozdějších předpisů],
neperiodické tiskoviny, audiovizuální záznamy,
vyobrazení nebo jiné předměty, které
mohou svým obsahem a charakterem ohrozit mravnost nebo
vyvolat veřejné pohoršení (dále
jen předměty").
(1) Předměty lze prodávat a rozšiřovat
jen ve zvláštních prodejnách nebo jiných
prostorách schválených pro ten účel
příslušným orgánem státní
správy [zákon č.
105/1990 Sb., o soukromém podnikání občanů
zákon ČNR č. 127/1990 Sb., o některých
opatřeních souvisejících s vydáním
zákona o soukromém podnikání občanů]
(dále jen "schválené prostory").
(2) Schválené prostory nesmí být umístěny
v blízkosti předškolních zařízení,
škol, školských zařízení
[zákon č. 29/1984 Sb., o soustavě základních
a středních škol (školský zákon),
ve znění pozdějších předpisů
zákon ČNR č. 564/1990 Sb., o státní
správě a samosprávě ve školství]
a míst, kde se vykonávají náboženské
obřady.
Při prodeji a rozšiřování předmětů
musí být dodrženy následující
podmínky:
a) předměty nesmí být mimo schválené
prostory vystavovány a jejich prodej nesmí být
veřejně propagován;
b) předměty nesmí rozšiřovat
osoby mladší 18 let;
c) do schválených prostor se zakazuje vstup osobám
mladším 18 let.
Porušení ustanovení § 2 a 3 tohoto zákona
je přestupkem [§ 48 zákona ČNR č.
200/1990 Sb.].
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Obecná část
Důsledné připuštění soukromého
podnikání občanů umožňuje
v současnosti rozmach takové podnikatelské
činnosti, která i ve zcela tržních ekonomikách
musí zůstat regulována. Mezi ně patři
i prodej tiskovin a jiných předmětů,
jejichž cílem je navozovat sexuální
vzrušení. Předkládaný návrh
zákona označuje tyto předměty jako
předměty způsobilé ohrozit mravnost.
Je nesporné, že rozmach výroby a obchodu s
tzv. pornografickými tiskovinami a jinými předměty
obdobného charakteru je mimo jiné vyvolán
i dlouholetým tabuizováním intimní
sféry občanského života. Prodej zahraničních
i tuzemských tiskovin a jiných předmětů
způsobilých ohrozit mravnost je ovšem třeba
mimo jiné právě i z důvodů
nebývalého rozšíření této
podnikatelské sféry (pouliční prodej,
veřejné vystavování apod.) právně
upravit. Je to odůvodnitelné zejména zájmem
ochrany dětí a mladistvých před zcela
konzumním chápáním sexuálního
života, zájmem té části obyvatelstva,
kterou veřejný prodej zmíněného
zboží pohoršuje i zájmem o všeobecné
zvyšování kulturnosti. Zákaz výroby
a distribuce jmenovaného zboží nelze v žádném
případě připustit. Je však nezbytné
omezit, eventuálně vyloučit, nepřímé,
ale psychicky nesmírně významné dopady
této činnosti na tu část populace,
která buď považuje veřejné působení
tohoto druhu za zásah do vlastních hodnotových
systémů, nebo která ještě tyto
hodnotové systémy pro nedostatek životních
zkušeností a pro nedostatek psychické vyzrálosti
sama nemá vybudovány.
Proto je předkládaným návrhem zákona
prodej a rozšiřování předmětů
způsobilých ohrozit mravnost regulován.
Regulace je navrhována jednak z hlediska prostorového
a jednak z hlediska osobního.
Porušení tohoto zákona sankcionuje se jako
přestupek s tím, že nedotčeno zůstává
ustanovení § 205 trestního zákona, které
náleží do působnosti České
a Slovenské Federativní republiky. Bude na příslušných
orgánech o přestupcích rozhodujících,
aby v konkrétních případech uvážili,
zda k porušení zákona došlo a jakou sankci
za toto případné porušení uložit.
Zvláštní část
K § 1
Ustanovení § 1 ve své podstatě legalizuje
prodej a rozšiřování tiskovin a jiných
předmětů způsobilých ohrozit
mravnost v rozsahu ustanovení předkládaného
návrhu zákona. Přitom přirozeně
nelze podat taxativní vyčet či definici v
tom směru, jaké předměty či
tiskoviny mají tzv. pornografický charakter. Je
navrhováno znění obdobné obsahu již
přijatého zákona Slovenské národní
rady o prodeji a rozšiřování tiskovin
a jiných předmětů způsobilých
ohrozit mravnost pružnou a všeobecnou formulací,
která v aplikační praxi dovolí jednotlivé
případy v souladu s celospolečenskými
zájmy a účelem zákona citlivě
posoudit. Nedotčeno zůstává ustanovení
§ 205 trestního zákona; to se v navrhovaném
zákonu výslovně uvádí z legislativně
technických důvodů.
K § 2
Úprava regulace prodeje a rozšiřování
předmětů způsobilých ohrozit
mravnost (periodické a neperiodické tiskoviny, audiovizuální
záznamy, vyobrazení a jiné předměty)
je zde věcně regulována, neboť dosavadní
právní úprava daná zákonem
č. 105/1990 Sb., o soukromém podnikání
občanů podmiňuje registraci podnikatelů
jen věkem 18 let, způsobilostí k právním
úkonům, bezúhonností a případnou
odbornou způsobilostí. V této oblasti podnikatelské
činnosti jde však o právní úpravu
nedostačující.
K § 3
Toto ustanovení podrobněji rozvádí
regulaci podnikání při prodeji předmětů
způsobilých ohrozit mravnost, zejména z hlediska
ochrany mladistvých. Jejím přijetím
bude vyloučeno masové negativní ohrožování
sexuální psychiky dětí a mládeže
zejména pouličním prodejem pornografických
tiskovin případně i jiných předmětů
ohrožujících mravnost.
K § 4
Při stanovení právní regulace prodeje
a rozšiřování předmětů
způsobilých ohrozit mravnost je nezbytné
výslovným odkazem na zákon ČNR č.
200/1990 Sb., o přestupcích sankcionovat její
porušení. Kromě toho lze předpokládat
v připravovaném zákonu o publikační
činnosti a jejím zdanění ustanovení
o progresivním zvýšení daně u
pornografických a erotických publikací. V
návaznosti na finanční předpisy lze
předpokládat možnost zařazení
těchto předmětů příslušným
finančním úřadem do dvou kategorií.
U prvé by se zvyšovala daň čtyřnásobně,
u druhé trojnásobně. Není třeba
v ustanovení § 4 opakovat obsah příslušných
ustanovení přestupkového zákona, neboť
by to bylo z legislativně technických důvodů
nadbytečné.
Stanislav Bělehrádek v.r.
Heřman Chromý v.r.
Ivana Janů v.r.
Jan Kasal v.r.
Zdeněk Kotrlý v.r.
Petr Kozánek v.r.
Antonín Procházka v.r.