ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1991

VI. VOLEBNÍ OBDOBÍ

205

Vládní návrh

ZÁKON

ČESKÉ NÁRODNÍ RADY

ze dne ....................,

kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 130/1974 Sb., o státní správě ve vodním hospodářství, ve znění zákona České národní rady č. 49/1982 Sb., zákona České národní rady č. 367/1990 Sb., o obcích a zákona České národní rady č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a některých dalších opatřeních s tím souvisejících.

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

Čl. I

Zákon České národní rady č. 130/1974 Sb., o státní správě ve vodním hospodářství, ve znění zákona České národní rady č. 49/1982 Sb., zákona České národní rady č. 367/1990 Sb., o obcích a zákona České národní rady č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících, se mění a doplňuje takto:

1. § 12 včetně nadpisu zní:

"§ 12

Česká vodohospodářská inspekce

(1) Česká vodohospodářská inspekce (dále jen "inspekce") je vodohospodářským orgánem, který dozírá, jak jsou organizacemi dodržována ustanovení vodního zákona a předpisů podle něho vydaných, jakož i rozhodnutí vodohospodářských orgánů.

(2) Inspekce se člení na inspektoráty. V čele inspekce je ředitel, kterého jmenuje a odvolává ministr životního prostředí České republiky; v čele inspektorátu ke vedoucí inspektorátu, kterého jmenuje a odvolává ředitel inspekce. Inspekce je podřízena ministerstvu.

(3) Inspekce spolupracuje s ostatními vodohospodářskými orgány a poskytuje jim odbornou pomoc při výkonu státní správy.

(4) Ministerstvo může obecně závazným právním předpisem upravit podrobnosti o činnosti inspekce.".

2. V § 14 se vypouští odst. 4.

3. V § 24 odst. 1 se slova "vodohospodářské orgány" nahrazují slovy "okresní úřady nebo inspekce".

4. V § 24 se za dosavadní odstavec 2 vkládají odstavce 3 a 4, které zní:

"(3) O zjištěném porušení povinnosti se okresní úřad a inspekce navzájem neprodleně informují. Řízení a uložení pokuty provede ten vodohospodářský orgán, který jako první zjistil porušení povinnosti. Pokud porušení povinnosti zjistily okresní úřad a inspekce ve stejný den, rozhodne o uložení pokuty okresní úřad.

(4) O opravných prostředcích proti rozhodnutí o uložení pokuty rozhoduje ministerstvo.".

5. V § 24 se dosavadní odstavec 3 označuje jako odstavec 5 a zní:

"(5) Pokuty, které uloží okresní úřad, jsou příjmem rozpočtu okresního úřadu a pokuty, které uloží inspekce, jsou příjmem státního fondu vodního hospodářství.".

Čl. II

V § 1 a § 9 nařízení vlády České socialistické republiky č. 26/1975 Sb., o pokutách za porušení povinností stanovených na úseku vodního hospodářství, se slova "okresní národní výbory" nahrazují slovy "okresní úřady a Česká vodohospodářská inspekce".

Čl. III

Zrušuje se vyhláška ministerstva lesního a vodního hospodářství ČSR č. 66/1987 Sb., o České vodohospodářské inspekci.

Čl. IV

Tento zákon nabývá účinnosti dnem ...........

Důvodová zpráva

Navrhovaný zákon zakládá povinnost České vodohospodářské inspekce jako orgánu státní správy ve vodním hospodářství tím, že ji zařazuje mezi vodohospodářské orgány. Její pravomoc však bude zúžena na dozorovou činnost a ukládání pokut. Dosavadní praxe ukázala, že by bylo účelné inspekci vybavit větší pravomocí, protože systém, kdy inspekce pouze navrhovala pokuty a rozhodovaly o nich národní výbory, byl málo operativní a účinný. Pravomoc ukládat pokuty však zůstane rovněž okresním úřadům, jimž zůstává i výlučná pravomoc ukládat nápravná opatření. Aby se vyloučily kompetenční spory, navrhuje se řešení, podle něhož řízení o pokutě provede ten orgán, který jako první zjistil porušení povinnosti.

Řešení, podle něhož budou pokuty ukládat oba orgány, se jeví jako optimální. Taxativní vymezení jejich pravomocí by nebylo možné, protože se jejich pravomoce částečně překrývají a docházelo by ke kolizím častěji než podle navrhovaného řešení.

Výrazné posílení kontrolní činnosti je plně v souladu s praxí vyspělých zemí Evropského společenství, jako je např. SRN, Rakousko a další. Inspekční činnost, včetně ukládání pokut, vykonávají příslušné správní orgány těchto zemí v daleko početnějším obsazení než bude v ČR i po této úpravě.

Příjmy z pokut budou rozděleny podle toho, kdo pokutu uloží. Pokuty uložené okresními úřady zůstanou jejich příjmem, pokuty uložené inspekcí budou příjmem státního fondu vodního hospodářství.

Vycházeje z dosavadních zkušeností, bylo ročně na základě návrhů inspekce okresními národními výbory ve správním řízení uloženo na 1 500 pokut. Předpokládá se, že obdobné množství přejde do kompetence inspekce, která dosud správní řízení neprováděla, čímž dojde ke zvýšení objemu práce. Zvýšení počtu pracovníků odpovídající rozšíření její činnosti bude řešeno v rámci rozpočtové kapitoly resortu MŽP ČR a nebudou kladeny zvýšené nároky na státní rozpočet.

V souvislosti s touto novelou se upravují příslušná ustanovení nařízení vlády ČSR č. 26/1975 Sb., o pokutách za porušení povinností stanovených na úseku vodního hospodářství a zrušuje se vyhláška MLVH ČSR č. 66/1987 Sb., o České vodohospodářské inspekci.

V Praze dne 30. 1. 1991

JUDr. Petr Pithart v.r.
předseda vlády České republiky
JUDr. Václav Mezřický v.r.
I. náměstek ministra životního prostředí ČR




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP